I-JGZ: waardevolle eHealth-toepassingen in één landelijk ICT-platform
’Dat we leven in een 24-uurseconomie, heeft ook gevolgen voor de JGZ’, vertelt Blanson Henkemans. ‘Ouders verwachten bij vragen snel een antwoord dat past bij hun kind en situatie. Professionals willen op hun beurt gemakkelijk zicht op alle beschikbare informatie over de gezondheid van een kind. Ook willen ze met ouders en jongeren in gesprek kunnen gaan over hun zorgen en wensen. Dit moet hen helpen snel te bepalen of cliënten een extra steuntje in de rug nodig hebben. Innovaties zoals digitale gesprekstools, coachingsapps en digitale dossiers maken dit mogelijk. De innovaties maken echter nog geen deel uit van een samenhangend geheel. Innovaties zijn bijvoorbeeld slechts lokaal beschikbaar of data is niet uitwisselbaar. Met I-JGZ integreren we bestaande, succesvol gebleken innovaties in de JGZ in één landelijk platform.’
Drie onderdelen
Het platform I-JGZ zal uit 3 onderdelen bestaan. ‘Allereerst kunnen ouders de ontwikkeling van hun kind in kaart brengen en hulpvragen stellen. Zij krijgen vervolgens snel voorlichting en advies op maat. Ten tweede heeft het platform een gespreksmodule. Ouders en professionals kunnen hiermee de ontwikkeling van het kind bespreken, hulpvragen verhelderen en indien nodig passende hulp in de buurt selecteren. En dan is er nog de slimme richtlijnmodule, die automatisch een advies formuleert voor ouders en professionals voor gezamenlijke besluitvorming. De module genereert dit advies op basis van gegevens die de ouders invoeren, observaties van professionals, gegevens uit het Digitaal Dossier JGZ en de gedigitaliseerde richtlijnen.'
‘Met I-JGZ integreren we bestaande, succesvol gebleken innovaties in de JGZ in één landelijk platform.’
Blanson Henkemans schetst hoe het platform zou kunnen werken. ‘Stel: ouders maken zich zorgen over de slaapproblemen van hun kind. Zij kunnen dan inloggen in de digitale omgeving en daar rapporteren dat hun kind slecht slaapt, waar dat uit blijkt en wat de gevolgen zijn. Ook kunnen ze per leeftijdscategorie informatie vinden over slaapproblemen en oplossingen, en in een chat kunnen ze vragen stellen aan mede-ouders en professionals. Of ze vullen een vragenlijst in die ze helpt te beslissen over de volgende stap: bij slaapapneu krijgen ze automatisch gegenereerd advies contact op te nemen met hun JGZ-instantie, bij hoofdbonken tips over hoe ze het kind veilig kunnen laten slapen. En ook dan kunnen ze contact zoeken met de JGZ, op de reguliere manieren zoals bellen en afspraken maken.’
Test en uitrol
De technische ontwikkeling van het platform is – na voorstudies naar bestaande innovaties, behoeften van professionals en ouders en gezamenlijke ontwerpsessies – in volle gang. ‘We houden rekening met verschillende ouders en sluiten aan op de veranderingen die de JGZ doormaakt.’
Van september 2020 tot maart 2021 vond - met het platform Online Zorgplan van ontwikkelaar Gino en de slimme richtlijnmodule - de proefimplementatie plaats bij CJG Rijnmond en GGD Hollands Midden. Blanson Henkemans: ‘deze test richtte zich vooral op ouders, maar professionals zijn nadrukkelijk betrokken. Zij nodigen ouders uit om het platform te gebruiken. En het is belangrijk dat ze beschikbaar zijn voor ouders.’
Na de test en het verwerken van de feedback zal de landelijke uitrol plaatsvinden. ‘We vragen de partijen van de test om daarbij als ‘kartrekker’ betrokken te blijven. Daarnaast vragen we zoveel mogelijk JGZ-organisaties om het platform te gaan gebruiken en het in hun omgeving onder de aandacht te brengen. Én om ons te helpen het zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.’ Blanson Henkemans noemt de stap naar landelijke uitrol spannend, maar gaat er tegelijkertijd vanuit dat deze slaagt: ‘We benutten innovaties die al succesvol gebleken zijn én we beantwoorden aan de behoeften van onze doelgroepen.’
Colofon
Tekst: Leene Communicatie
Beeld: Sannaz Photography