Met meer kennis kan de hulp en ondersteuning aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Op uiteenlopende wijze wordt effectonderzoek uitgevoerd. De afgelopen jaren heeft onderzoek veel kennis opgeleverd over de werkzaamheid van afzonderlijke interventies. In recent onderzoek wordt nu ook gekeken naar de werkzame elementen van interventies. Daarnaast wordt gekeken hoe meer kennis over de kosteneffectiviteit van jeugdinterventies verkregen kan worden.

Uitgelicht

Consortia Effectiviteit psychosociale interventies Jeugd: de resultaten

De onderzoeken van de consortia Effectiviteit psychosociale interventies Jeugd hebben nieuwe kennis opgelevert over welke (delen van) interventies wanneer, bij wie en door wie het beste ingezet kunnen worden. Vertrekpunt in de onderzoeken waren de kernelementen van bewezen effectieve interventies. Maar wat hebben de onderzoeken nu precies opgeleverd? Samen met de onderzoekers en praktijkprofessionals kijken we terug op het onderzoek én de resulaten.

Ga naar de digitale publicatie

Gesprekswaaier: werkwijze om het gesprek aan te gaan over eigen kracht

Eigen kracht wordt als hét aangrijpingspunt gezien voor effectieve hulpverlening. Maar wat er precies mee bedoeld wordt en wat het betekent voor uw werk als professional, blijft vaak in het midden. Deze gesprekswaaier helpt u om in gesprek te gaan over spanningsvelden waarmee u te maken krijgt als u uitgaat van eigen kracht.

Bekijk de gesprekswaaier

Interventies voor multiprobleemgezinnen verbeteren en verfijnen

Hoe moet je wegwijs worden in alle interventies voor multiprobleemgezinnen en zware opvoedproblematiek? En hoe weet je welke interventie voor welk gezin werkt? 8 veelgebruikte interventies werden onderzocht. Ze vertonen veel overlap en zijn allemaal nagenoeg even effectief, blijkt hieruit. Verbeter en verfijn dit bestaande aanbod, adviseert consortiumleider Danielle Jansen.

Lees meer over het effect van de interventies

Symposium Bouwstenen voor effectonderzoek

De consortia Effectiviteit psychosociale interventies jeugd presenteerde op donderdag 26 november hun bevindingen tijdens de online conferentie Building on effectiveness research: results and lessons learned from research into core elements of youth interventions. Wat hebben zij geleerd van onderzoek naar kernelementen? Je kunt nu de video's en presentaties van de dag terugkijken.

Kijk nu terug!

Natuurlijk mentorschap effectief in jeugdhulp

mentor en jongere aan tafel

Naast ouders kunnen volwassenen waar jongeren een goede band mee hebben van positieve invloed zijn op het algemeen welbevinden van jongeren. Met de JIM-methode (Jouw Ingebrachte Mentor) wordt er samengewerkt met natuurlijke mentoren uit het sociale netwerk rondom een jongere. Eerder onderzoek wees aan dat dit op de korte termijn effectief is, maar nu blijkt de methode ook op de lange termijn effectief. Wat een JIM oplevert voor jongeren, leest u in dit bericht.

Lees het rapport

Heldere lessen voor effectiever behandelen

Jongeren met scooter

Het consortium Externaliserend probleemgedrag heeft onderzocht welke aanpak werkt bij kinderen en jongeren die zichzelf en hun omgeving veel overlast bezorgen met hun probleemgedrag. Met de resultaten kunnen hulpverleners jeugdigen veel effectiever helpen. We spraken hoogleraar ontwikkelingspsychologie, Bram Orobio de Castro over de bevindingen.

Lees het interview

Actueel

Nieuw onderwijsmateriaal voor hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen

Het is een uitdaging om alle actuele kennis op het gebied van hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP) terug te laten vloeien naar opleidingen voor jeugdprofessionals. Daarom zijn in het project ‘Samen de handen in één voor multiprobleem’ diverse onderwijsmaterialen ontwikkeld. Hiermee kunnen (toekomstig) jeugdprofessionals belangrijke vaardigheden voor de hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe...

Nieuws

Nieuwe subsidieoproep voor leernetwerk participatief jeugdonderzoek

Jongerenparticipatie wordt steeds belangrijker in onderzoek. De subsidieoproep Leernetwerk Participatief jeugdonderzoek geeft een impuls aan het gezamenlijk leren over en reflecteren hierop. De opgedane kennis en creatieve voorbeelden worden breed gedeeld.

Subsidieaanvragen kunnen door onderzoeksorganisaties worden ingediend tot dinsdag 31 augustus 2021, 14.00 uur.

Nieuws
Toon meer

Agenda

Voor de Jeugd Dag

De Voor de Jeugd Dag 2021 is op maandag 27 september. Vanuit de Westergas worden live programma onderdelen aangeboden. Je herkent de zalen en werkvormen vast nog van voorgaande edities. Het enige verschil is dat je vanuit je eigen stoel meekijkt.

Lees meer

Masterclass Jongerenparticipatie in onderzoek

Ook in 2021 organiseert ZonMw in samenwerking met Christine Dedding (Amsterdam UMC) de Masterclass ‘Jongerenparticipatie in onderzoek’. Dit jaar is er de mogelijkheid om deel te nemen op 17 september of 8 oktober. Zowel onderzoekers in het jeugdveld als jongeren die interesse hebben om hun stem te laten horen in onderzoek zijn van harte welkom. De masterclass is geheel digitaal. Meld u nu aan via onderstaande link.

Lees meer
Toon alle agenda-items

Contact

Jojanneke Hillmann

Senior programmamanager

+31 70 349 52 67
Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website