Met meer kennis kan de hulp en ondersteuning aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Op uiteenlopende wijze wordt effectonderzoek uitgevoerd. De afgelopen jaren heeft onderzoek veel kennis opgeleverd over de werkzaamheid van afzonderlijke interventies. In recent onderzoek wordt nu ook gekeken naar de werkzame elementen van interventies. Daarnaast wordt gekeken hoe meer kennis over de kosteneffectiviteit van jeugdinterventies verkregen kan worden.

Uitgelicht

Elk gezin gerichte hulp

Gezin met problemen

‘Je moet je behandeling kunnen afstemmen op het gezin waar het om gaat’, vindt Niels Tibben, gezinsbehandelaar in de ggz. Het consortium Multiprobleemgezinnen en opvoedproblematiek onderzoekt de werkzame elementen van 8 interventies. Tibben vertelt in dit interview over zijn ervaringen. 

Lees het interview

Hopelijk straks nóg effectiever werken

Wat helpt beter bij agressieregulatie? Is dat het oefenen van situaties of is dat het cognitieve onderdeel? Is 45 minuten genoeg voor een effectieve training? Vanja Ivanisevic vertelt over zijn trainingen aan jongeren met gedragsproblemen.

Lees het interview

Welke opvoedtips werken nu echt?

JGZ-medewerker in gesprek met ouder

Ondersteuning van ouders helpt om de positie van kinderen te verbeteren. Maar welke adviezen werken het beste? Lees meer over de rol van de JGZ bij het versterken van ouderschap. 

Lees het interview

Fijn, die wetenschappelijke onderbouwing

Socialevaardigheidstraining

Sociale angst kan het leven van kinderen flink beperken, weet Renske van Hoeve trainer bij Centrum 1622. Bij deze organisatie voor vormingswerk in het onderwijs werkt zij mee aan een microtrial van het consortium Sociale vaardigheden. Vraag is welke trainingen kinderen effectief over hun spreekangst heen helpen. ‘Het is goed dat uitgezocht wordt welke training het beste werkt.’

Lees het interview

Handboek Begeleid Leren voor jongeren met psychische problemen

Video Handboek Begeleid Leren

Vanuit het programma Effectief werken in de jeugdsector zijn in 2013 twintig projecten gefinancierd om bestaande methodieken, gericht op versterking van eigen kracht, te beschrijven en te onderbouwen. Het Handboek Begeleid Leren voor jongeren met psychische problemen werd ontwikkeld door lector Lies Korevaar van de Hanzehogeschool. Korevaar vertelt over zijn methode.

Bekijk de video

Handboek over opvoeddebatten leidt tot veel belangstelling

Pedagoog Abdellah Mehraz ontwikkelde ‘opvoeddebatten’ om migrantenvaders te ondersteunen bij de opvoeding van hun kinderen. Met steun van onder andere ZonMw beschreef hij zijn methodiek in een handboek. Dit maakte de cursus meer zichtbaar en leidde tot nieuwe vormen van opvoedondersteuning. 

Lees het interview

Consortia Effectiviteit psychosociale interventies Jeugd

afbeelding van de download

In de Consortia Effectiviteit psychosociale interventies Jeugd slaan onderzoekers en praktijkinstellingen nieuwe wegen in rond een aantal grotere inhoudelijke thema’s rond opgroeien en opvoeden. In deze publicatie vertellen de projectleiders van de 6 consortia hoe er binnen hun consortium op innovatieve wijze gewerkt wordt aan effectonderzoek op het betreffende thema en hoe dit bijdraagt aan een nog effectievere praktijk en betere hulp voor kinderen en gezinnen.

Ga naar de digitale publicatie

2 implementatieprojecten 'Eigen kracht' van start

Spelende kinderen

De ZonMw-projecten die onderzoek hebben gedaan naar de werkzaamheid van methodieken om de eigen kracht van jeugdigen en ouders te versterken hebben veel kennis opgeleverd. Gezamenlijk gaan de projectleiders deze kennis gebundeld verspreiden en implementeren. De focus daarbij ligt op activiteiten voor beleidsmakers/gemeenten en uitvoerende professionals.

Lees meer over de projecten

Flexibel behandelen met koffer vol bouwstenen

Afbeelding Mediator Flexibel behandelen

De jeugdsector kent veel interventies voor hulp bij opvoeden en opgroeien, die zijn erkend als ‘goed onderbouwd’ of ‘effectief’. Maar bij sommige doelgroepen is er nogal wat overlap. Zes consortia zoeken naar methoden om ze effectiever toe te passen.

Emeritus hoogleraar Veerman: ‘Behandelaren zien door de bomen het bos niet meer.’

Lees het hele interview in Mediator

Effectiviteitsonderzoek sociale netwerkstrategieën

afbeelding filmpje

Welke manier van hulp werkt het best? De Radboud Universiteit, Entrea en NIM hebben het werken met Sociale netwerkstrategieën (SNS) vergeleken met care as usual en maakten een filmpje over het onderzoek én de resultaten.

bekijk de video

Algemeen werkzame factoren

In de jeugdsector is veel aandacht voor de vraag door welke factoren het succes van steun- of hulpverleningstrajecten wordt bepaald. Veel onderzoek focust op specifieke factoren (interventiemethoden en –technieken). In programmalijn 1 van het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector wordt aandacht besteed aan de algemeen werkzame factoren (interventie-nonspecifieke).

Lees meer over onderzoek algemeen werkzame factoren bij ZonMw

En... werkt het? 10 jaar onderzoek naar zorg voor de jeugd

voorkant publicatie

ZonMw presenteert 10 jaar onderzoek naar zorg voor de jeugd in de publicatie 'En… werkt het? 10 jaar onderzoek naar zorg voor de jeugd'. Download of bestel kosteloos via www.zonmw.nl/enwerkthet

Download de publicatie

Aan de slag met toepasbare kennis, methodieken en instrumenten in de jeugdhulp!

In samenwerkingsverbanden tussen universiteiten, hogescholen, jeugdhulporganisaties, gemeenten en opleidingen is de afgelopen jaren veel kennis ontwikkeld die aansluit bij vragen uit de jeugdhulp zelf. Dit digitale magazine zet deze toepasbare kennis, methodieken en instrumenten in de etalage. Ga ermee aan de slag!

Ga naar het magazine

Actueel

Volg via RSS

Het belang van de samenwerkingsrelatie bij gezinshulpverlening

Hoe beter hulpverleners erin slagen om een goede samenwerkingsrelatie met ouders te realiseren én te behouden, hoe positiever de behandelresultaten voor gezinnen zijn. Dat is één van de uitkomsten van het promotieonderzoek van Marieke de Greef, onderzoeker en (gast)docent bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en coördinerend behandelaar bij Karakter.

Nieuws

E-magazine Lerend Transformeren: aan de slag met actie-onderzoek

Begin 2017 startte het project Lerend Transformeren. Nu, 2,5 jaar later, rond het project bijna af. Wat heeft Lerend Transformeren opgeleverd? En wat kunnen anderen hiervan leren? De geleerde lessen uit het project zijn gebundeld en gepresenteerd in een e-magazine. Laat u inspireren om aan de slag te gaan met de transformatie en actieonderzoek!

Nieuws
Laad meer tijdlijn items Toon meer

Subsidieoproepen

Volg via RSS

Agenda

Voor de Jeugd Dag 2019

Op maandag 7 oktober 2019 vindt de zevende editie van de Voor de Jeugd Dag plaats. Dit is dé dag voor iedereen die samen wil werken om álle kinderen van Nederland een veilige, gezonde en kansrijke toekomst te geven. Dit jaar heeft de Voor de Jeugd Dag als thema Samen in actie! Hoe kunnen we elkaar nog beter helpen oplossingen te vinden waar jeugd én hun opvoeders het meest bij gebaat zijn? Ook al werken we bij verschillende organisaties en in...

Lees meer
Toon alle agenda-items

Contact

Jojanneke Hillmann

Senior programmamanager

Telefoonnummer+31 70 349 52 67
Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website