Kwaliteitsinstrumenten ondersteunen zorgprofessionals en de patiënt en diens naasten om de juiste zorgoptie te kiezen. Wij stimuleren de ontwikkeling, implementatie, evaluatie en herziening van kwaliteitsinstrumenten. Zoals keuzehulpen, richtlijnen, standaarden, patiënteninformatie en meetinstrumenten.

Uitgelicht

Concrete handvatten bij zorginfecties door hygiënekaart en implementatiegids

Portret Anita Huis en Nynke Bos

De nieuwe richtlijn Zorginfecties, die is ontwikkeld door een multidisciplinaire werkgroep, omvat álle basismaatregelen en kan in alle zorgsettings gebruikt worden. Lees over het ontwikkelproces, de implementatie en de uitdagingen bij patiëntenparticipatie en het gebruik van indicatoren.

Lees het interview

Zorg op afstand opnemen in richtlijnen

Illustratie diverse zorgverleners

Het is belangrijk dat aanbevelingen over face-to-face vervangende zorg op afstand worden opgenomen in richtlijnen. Daarom financieren we 7 projecten waarin de tijdens de coronacrisis opgedane ervaringen worden opgenomen in richtlijnen.

Bekijk de projecten

Samen richtlijnen ontwikkelen met een actieve community

Portretfoto van Marian Majoie en Klaartje Spijkers
Marian Majoie en Klaartje Spijkers (fotografie Klaartje: Ruben Eshuis)

Hoe kun je meer samenwerken bij richtlijn-ontwikkeling? Marian Majoie en Klaartje Spijkers creëren samen met anderen een digitale omgeving voor interprofessioneel samenwerken. Benieuwd hoe zij dat aanpakken?

Lees het interview en doe mee!

Actueel

Kwaliteit van zorg en welzijn is teamwerk

Na een loopbaan van 40 jaar in de gezondheidszorg, blikt senior programmamanager Ineke Voordouw met 6 geleerde lessen terug én vooruit. ‘Als je het in de zorg over een team hebt, bestaat dit voor mij uit de cliënt/patiënt/bewoner, naasten, zorgprofessionals en vrijwilligers. Maar hoe zorg je binnen zo’n team voor samenwerking, hoe doe je dat op een goede manier, met oog voor maatwerk? Daar wil ik mee verder.'

Portretfoto Ineke Voordouw
Pagina

Taalbarrières in de zorg en het sociaal domein

Goede communicatie is de basis voor goede zorg en het adequaat afstemmen van de zorg op de zorgvraag, behoeftes en wensen van cliënten. In Nederland wonen bijna 2,5 miljoen mensen met een andere moedertaal dan Nederlands. Bij een aanzienlijk deel van hen belemmert een taalbarrière de communicatie met zorgverleners. Daarom financieren we de ontwikkeling van een generieke module omgaan met taalbarrières in de zorg en het sociaal domein.

Samen werken aan kwaliteitsinstrumenten
Pagina

Zorgmijding in de eerste lijn

Verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten en verzorgenden komen in hun werk in aanraking met mensen die de professionele zorg mijden. Hierin is samenwerking met huisartsen en sociaal werkers essentieel. Lees hoe een multidisciplinaire werkgroep, met daarin verpleegkundigen, verzorgenden, verpleegkundig specialisten, cliëntvertegenwoordigers, sociaal werkers en een huisarts, de richtlijn ‘Zorgmijding in de eerste lijn’ ontwikkelde.

Grafische weergave van de eerstelijnszorg
Pagina

Kunstmatige intelligentie integreert ervaringskennis en waarden in vaccinatierichtlijnen

Om patiënten een stem te geven in professionele richtlijnen werk je samen met patiëntenverenigingen, maar hoe pak je het aan als een brede groep burgers de doelgroep is? Door analyse van verschillende platforms met kunstmatige intelligentie wordt ontdekt welke kwesties er nú leven. Deze methode biedt ook mogelijkheden voor andere richtlijnen.

Portretfoto van Teun Zuiderent-Jerak, Aura Timen en Lea Lösch
Pagina
Toon meer

Contact

Portretfoto Jogé Boumans

Jogé Boumans

Kwaliteitsstandaarden | meetinstrumenten langdurige zorg

+31 70 349 53 70
Portretfoto Kees-Jan den Heijer

Kees-Jan den Heijer

Uitkomstgerichte zorg | Kwaliteitsgelden | Citrienfonds

+31 70 349 54 76
Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website