Ouders, hulpverleners en leerkrachten worstelen met vragen als het gaat om hulp aan kinderen en jeugdigen met Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Krijgen misschien te veel jeugdigen met ADHD medicatie? Of zijn dit er juist te weinig? En is er wel altijd sprake van ADHD, of plakken we misschien te snel ‘etiketten’?

Uitgelicht

Korte en krachtige aanpak voor ADHD blijkt verrassend effectief

Effectievere psychosociale behandelingen voor kinderen met ADHD of druk gedrag, hun ouders en hun leerkrachten, én minder medicatiegebruik. Dat is wat het consortium wil bereiken. De resultaten uit het onderzoek bieden veel mogelijkheden tot verbetering van de bestaande aanpak. Projectleider Barbara van den Hoofdakker en therapeute Lianne van der Veen vertellen erover.

Meer over de behandeling van ADHD

Wat te doen bij druk en impulsief gedrag?

Kinderen die druk en impulsief gedrag vertonen krijgen al snel de classificatie ADHD. Maar is dat label altijd nodig om passende hulp te bieden? Binnen de Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag kijken wetenschappers verschillend tegen dit vraagstuk aan. In een recent verschenen artikel voor Kind en Adolescent gaan zij in op de voor- en nadelen van de ADHD-classificatie. En slaan zij een brug tussen 2 visies die lijnrecht tegenover elkaar lijken te staan.

Lees het nieuwsbericht

JGZ-richtlijn ADHD

Ouders van jeugdigen met de diagnose ADHD hebben baat bij een zo vroeg mogelijke ondersteuning bij de opvoeding en ontwikkeling van hun kind. Deze JGZ-richtlijn richt zich op signalering, begeleiding en toeleiding naar diagnostiek. Bij deze richtlijn vind je meer informatie en training voor professionals, maar ook links naar informatie voor ouders.

Bekijk de richtlijn

Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag

kinderen op trampoline

Een groeiend aantal jeugdigen met ADHD-en druk gedrag blijkt in het hulpcircuit terecht te komen. Dit roept allerlei vragen op vanuit de samenleving en de wetenschap rond de beste aanpak van deze kinderen. Doel van de Academische Werkplaats is het stimuleren van gepaste zorg bij ADHD en druk gedrag.

Meer informatie

ADHD, een update

Cover publicatie

Onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam hebben in samenwerking met een aantal onderzoekers van andere universiteiten een gids gepubliceerd met daarin de meest recente wetenschappelijke inzichten over diagnostiek en behandeling bij ADHD. Deze gids, "ADHD, een update", is bedoeld voor zowel zorgverleners als degenen die vanuit de gemeenten betrokken zijn bij de inkoop van zorg.

Download

Geen Ritalin-recept zonder goede diagnostiek

De afgelopen decennia kregen kinderen steeds vaker Ritalin voorgeschreven bij ADHD. Onderzoekers gingen na hoe zorgvuldig dit gebeurde en ook of het middel na 2 jaar nog werkt. Eén conclusie: de toepassing van de ADHD-richtlijn kan stukken beter.

Meer over het gebruik van Ritalin

Actueel

Toolkits Samen beslissen voor patiënt en naaste in de ggz

Samen beslissen is belangrijk voor goede zorg. Om samen met een behandelaar een goede keuze te maken is het belangrijk dat de patiënt beschikt over de juiste informatie over de aandoening en mogelijke behandelingen. Om patiënten en naasten hierbij te ondersteunen zijn diverse toolkits Samen beslissen gemaakt die helpen bij het begrijpen van de stoornis en het overzien van de mogelijke behandelingen.

Elders gezien

Nieuwe subsidieoproep voor leernetwerk participatief jeugdonderzoek

Jongerenparticipatie wordt steeds belangrijker in onderzoek. De subsidieoproep Leernetwerk Participatief jeugdonderzoek geeft een impuls aan het gezamenlijk leren over en reflecteren hierop. De opgedane kennis en creatieve voorbeelden worden breed gedeeld.

Subsidieaanvragen kunnen door onderzoeksorganisaties worden ingediend tot dinsdag 31 augustus 2021, 14.00 uur.

Nieuws

Wat te doen bij druk en impulsief gedrag?

Kinderen die druk en impulsief gedrag vertonen krijgen al snel de classificatie ADHD. Maar is dat label altijd nodig om passende hulp te bieden? Binnen de Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag kijken wetenschappers verschillend tegen dit vraagstuk aan. In een recent verschenen artikel voor Kind en Adolescent gaan zij in op de voor- en nadelen van de ADHD-classificatie. En slaan zij een brug tussen 2 visies die lijnrecht tegenover elkaar...

Nieuws

Themadossier ADHD in Balans Magazine

Waar staan we in Nederland met de ADHD-zorg in 2020? Op deze vraag wilde oudervereniging Balans een zo goed en veelzijdig mogelijk antwoord krijgen. Daarom maakte zij in samenwerking met de Academische Werkplaats ADHD en Druk Gedrag een themadossier over dit onderwerp. Hierin vertellen onder andere wetenschappers, docenten en ouders over bijvoorbeeld het labelen van ADHD, leerkrachtprogramma’s als Druk in de Klas en het belang van...

Elders gezien
Toon meer

Programma's

ZonMw heeft programma’s gerelateerd aan dit onderwerp. Binnen een programma worden projecten gefinancierd.

Toon alle programma's

Agenda

Voor de Jeugd Dag

De Voor de Jeugd Dag 2021 is op maandag 27 september. Vanuit de Westergas worden live programma onderdelen aangeboden. Je herkent de zalen en werkvormen vast nog van voorgaande edities. Het enige verschil is dat je vanuit je eigen stoel meekijkt.

Lees meer

Masterclass Jongerenparticipatie in onderzoek

Ook in 2021 organiseert ZonMw in samenwerking met Christine Dedding (Amsterdam UMC) de Masterclass ‘Jongerenparticipatie in onderzoek’. Dit jaar is er de mogelijkheid om deel te nemen op 17 september of 8 oktober. Zowel onderzoekers in het jeugdveld als jongeren die interesse hebben om hun stem te laten horen in onderzoek zijn van harte welkom. De masterclass is geheel digitaal. Meld u nu aan via onderstaande link.

Lees meer
Toon alle agenda-items

Contact

foto Valesca Kuling

Valesca Kuling

Senior programmamanager

+31 70 349 52 06
Kuling@zonmw.nl
Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website