Ouders, hulpverleners en leerkrachten worstelen met vragen als het gaat om hulp aan kinderen en jeugdigen met Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Krijgen misschien te veel jeugdigen met ADHD medicatie? Of zijn dit er juist te weinig? En is er wel altijd sprake van ADHD, of plakken we misschien te snel ‘etiketten’?

Uitgelicht

Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag

kinderen op trampoline

Een groeiend aantal jeugdigen met ADHD-en druk gedrag blijkt in het hulpcircuit terecht te komen. Dit roept allerlei vragen op vanuit de samenleving en de wetenschap rond de beste aanpak van deze kinderen. Doel van de Academische Werkplaats is het stimuleren van gepaste zorg bij ADHD en druk gedrag.

Meer informatie

Consortium ADHD en druk gedrag

De diagnose ADHD bij kinderen komt veel voor. De behandeling bestaat voor een belangrijk deel uit medicatiegebruik. Die situatie roept maatschappelijk discussie op. Er is grote behoefte aan psychosociale behandelingen die goed onderbouwd, effectief en toepasbaar zijn. Het consortium ADHD en druk gedrag wil met veelzijdig onderzoek in deze leemte voorzien.

Lees het interview met projectleider Barbara van den Hoofdakker

Welke interventie zet ik in, wanneer, en voor wie?

Binnen het programma Effectief werken in de jeugdsector zijn 6 consortia gehonoreerd met als doel de keuze in het grote aanbod interventies in de Databank Effectieve Interventies overzichtelijker te maken. Dat wil zeggen dat beter gekozen kan worden welke interventie (wat), wanneer, bij wie en door wie deze het beste ingezet kan worden. Een van deze thema’s is ‘druk gedrag en ADHD’. De consortia hebben in een voorstudie (fase 1) een kennisoverzicht gemaakt van de actuele stand van zaken van effectiviteitsonderzoek op elk van deze zes thema’s. Op dit moment wordt een onderzoek uitgevoerd om daadwerkelijk tot het indikken van het aantal interventies te komen. Hierbij speelt onderzoek naar werkzame elementen een belangrijke rol. 

ZonMw-project 729300003

Actueel

Inschrijving masterclass Jongerenparticipatie in Onderzoek geopend

Op vrijdag 24 april 2020 organiseert ZonMw in samenwerking met Christine Dedding (Amsterdam UMC) opnieuw de Masterclass Jongerenparticipatie in onderzoek. Zowel onderzoekers in het jeugdveld als jongeren die interesse hebben om hun stem te laten horen in onderzoek zijn van harte welkom.

Nieuws

Vlog 9: Kun je over ADHD heen groeien?

Kun je over ADHD heen groeien? Vroeger werd gedacht van wel, tegenwoordig lijkt het wat genuanceerder. Catharina Hartman en Melissa Vos beschrijven het beloop van ADHD-symptomen van kindertijd tot volwassenheid. Je kan de vlog hier bekijken.

Elders gezien

Vlog 8: Is ADHD een hersenstoornis?

Is ADHD een hersenstoornis of zelfs een hersenziekte? Sarah Durston geeft antwoord op deze vraag door hersenonderzoek te bespreken dat de afgelopen tientallen jaren verricht is bij kinderen en volwassenen met een diagnose ADHD. Het antwoord op de vraag zal menigeen verrassen!

Elders gezien

VLOG: Wat te behandelen bij ADHD?

Het lijkt zo'n eenvoudige vraag: de ADHD symptomen natuurlijk! Maar is dat wel zo? De Academische Werkplaats ADHD en druk gedraag maakte een vlog waarin Patrick de Zeeuw uitlegt uit dat dit in de praktijk veel gecompliceerder is.

Elders gezien
Toon meer

Programma's

ZonMw heeft programma’s gerelateerd aan dit onderwerp. Binnen een programma worden projecten gefinancierd.

Toon alle programma's

Agenda

GEANNULEERD Jeugd in Onderzoek 2020

Er wordt gezocht naar een nieuwe datum in 2021.   U bent op 12 mei 2020 van harte welkom op het congres Jeugd in Onderzoek. Het is dé ontmoetingsplek voor iedereen die betrokken is bij de jeugdsector. Jeugdhulpverleners, beleidsmedewerkers en wetenschappers inspireren elkaar door kennis en ervaringen uit te wisselen. Waarom? Om de ondersteuning aan jeugd en ouders nog beter te maken.

Lees meer
Toon alle agenda-items

Contact

foto Valesca Kuling

Valesca Kuling

Senior programmamanager

+31 70 349 52 06
Kuling@zonmw.nl
Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website