Onderwerpen

Uitgelicht

Klankborden met onderwijs gestart

leden van de klankbordgroep

Met Pauline Meurs als voorzitter aan het roer, is dinsdag 5 november jl. de Klankbordgroep Onderwijs officieel door Henk Smid geïnstalleerd. Ondanks de groeiende onderwijsexpertise in ZonMw-programmacommissies en het inmiddels uitgebreide netwerk, bleef de wens om een ‘raad van wijze onderwijskenners’ op te richten.

Lees meer over de start

Domeinoverstijgend samenwerken

Deelnemers aan de bijeenkomst over leernetwerk

Hoe kun je domeinoverstijgend samenwerken op het gebied van onderwijs, leernetwerken en praktijk? Projectleiders en praktijkprofessionals uit de langdurige zorg en ondersteuning en uit de zorg en ondersteuning voor mensen met verward gedrag wisselen kennis en ervaring uit.

Bekijk de ervaringen & tips

Regionale leernetwerken jeugd

Dr. Christian Wallner doet onderzoek naar de meerwaarde van 5 regionale leernetwerken jeugd. Duurzame uitwisseling tussen opleiding en praktijk met het oog op het veranderende werk in de jeugdsector.

Lees het interview met Christian Wallner

Rol ZonMw

Het gebruik van state of the art kennis en nieuwe inzichten leidt tot betere kwaliteit van zorg en betere patiëntenuitkomsten. Daarom is het belangrijk dat nieuwe kennis en inzichten een plaats krijgen in de praktijk en onderwijs aan studenten en professionals. ZonMw stimuleert en faciliteert samenwerking en verbinding tussen onderwijs, onderzoek, beleid en praktijk.  

ZonMw & Onderwijs

Huisartsgeneeskunde en ouderengeneeskunde

Projectleiders op projectleidersbijeenkomst huisartsgeneeskunde en ouderengeneeskunde

We financieren diverse projecten die bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe kennis die relevant en toepasbaar is in de vervolgopleidingen van huisartsgeneeskunde en/of ouderengeneeskunde. Benieuwd welke inzichten projectleiders opdoen tijdens hun onderzoek?

Lees de interviews

Blijf op de hoogte

Wilt u op de hoogte blijven van activiteiten, subsidies en onderzoeksresultaten? Meldt u zich dan aan voor het digitale relatiemagazine Mediator en/of voor één of meer van de thema nieuwsbrieven van ZonMw.

Aanmelden

Actueel

Palliatieve zorg hoort in het curriculum

Een arts moet nooit zeggen: ‘We kunnen niets meer voor u doen’. Palliatieve zorg is steeds meer een onderdeel van de reguliere zorg. Het hoort daarom in het basiscurriculum. Het project Pasemeco stelt zich ten doel dat te realiseren.

Studenten in een studielokaal
Elders gezien

Gestructureerde reflectie in de huisartsenopleiding

Huisartsen stellen hun diagnose vaak op basis van patroonherkenning. Maar soms gaat dat mis. Gestructureerde reflectie kan de arts beschermen tegen zulke missers. Josepha Kuhn onderzoekt hoe je huisartsen in opleiding kunt leren deze methode te gebruiken.

Josepha Kuhn
Josepha Kuhn (foto: Erasmus MC)
Pagina

E-book Palliatieve zorg

In het e-book ‘Palliatieve zorg: optimalisatie begint bij onderwijs’ vindt u inspiratie en tips en tools voor het optimaliseren van onderwijs over palliatieve zorg. Het e-book werd geschreven op basis van het gelijknamige symposium wat op 1 oktober 2019 werd georganiseerd door het programma Optimaliseren Onderwijs Palliatieve Zorg (O²PZ).

Afbeelding knop met tekst bekijk het e-book
Elders gezien

‘Palliatieve zorg leer je niet uit een boekje’

Iedere verpleegkundige en verzorgende komt in aanraking met mensen in de palliatieve fase en hun naasten. Maar wie na de opleiding aan het werk gaat, heeft over het algemeen nog onvoldoende competenties op dit gebied. Samen met professionals, studenten, patiënten én naasten hebben verschillende mbo- en hbo-opleidingen palliatieve zorg ingebed in hun basiscurriculum.

Annemie Courtens en projectteam
v.l.n.r. Anne van Pol, Annemie Courtens, Annette Bour, Giel Vaessen
Nieuws
Toon meer

Subsidieoproepen

Praktijkgericht onderzoek naar de relatie tussen de cliënt, naasten en/of mantelzorgers en professionals in de langdurige zorg en ondersteuning.

Onderwerpen

  • Langdurige zorg en ondersteuning
  • Zeer kwetsbare mensen in de Wet Langdurige Zorg
  • Praktijkgericht onderzoek naar een praktijkkwestie
  • Versterken van de relatie tussen cliënten, naasten en/of mantelzorgers en zorgprofessionals en ondersteuningsprofessionals
  • Wisselwerking tussen theorie en praktijk
  • Verbetering van kwaliteit van zorg, ondersteuning en welbevinden van cliënten

 

 

 

Onderdeel van programma

Langdurige Zorg en Ondersteuning

Geplaatst op

21 januari 2020

Deadline

3 maart 2020,
14.00 uur

Bekijk

Contact

Annette Zandvliet

Implementatiemedewerker onderwijs

+31 70 349 50 80
Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website