Onderwerpen

Uitgelicht

Deskundigheidsbevordering in de verpleeghuiszorg

Portretfoto Rogier van Deijck, Inge van der Stelt en Désirée Meertens

Hoe werk je samen aan deskundigheidsbevordering bij alle zorgprofessionals in de verpleeghuiszorg? Een beleidsadviseur van Verenso, een specialist ouderengeneeskunde en een projectleider palliatieve zorg bij een verpleeghuis vertellen.

Lees het interview

Werkplaats verzorgend leiderschap

Verpleegkundige en verzorgende met patiënt

In de Zorg voor Beter werkplaats 'verzorgend leiderschap' wordt samen met verzorgenden en studenten zorg en welzijn gewerkt aan het beter toegankelijk maken van de kennis over verzorgend leiderschap en het optimaliseren van de tools voor het gebruik in de praktijk en het onderwijs.

Naar het project

Evaluatie leernetwerken

Illustratie leernetwerken onderwijs

Complexe vraagstukken rondom onbegrepen gedrag en integrale ouderenzorg vragen om samenwerking. Een leernetwerk kan helpen hier vorm aan te geven. ZonMw financierde het opzetten van leernetwerken binnen de programma’s Langdurige Zorg en Ondersteuning en het Actieprogramma Verward Gedrag en gaf Platform31 en Onderzoeksinstituut IVO opdracht de leernetwerken te evalueren.

Uitkomsten van de evaluatie

Actueel

Integrale ouderenzorg dankzij leernetwerken

Hoe kunnen we innovaties in de beroepspraktijk ondersteunen die bijdragen aan het versterken van de (integrale) ouderenzorg in de wijk? En hoe zorgen we tegelijkertijd deze innovaties vertaald worden naar het mbo- en hbo-onderwijs? Project ‘Professionalisering in ZorgInnovatieNetwerken’ ging aan de slag in een tweejarig project waarin verschillende onderwijs-, zorg- en welzijnsorganisaties in Brabant samenwerken en wederzijds leren.

Pagina

Het effect van aanpassingen in het onderwijs op beeldvorming wijkverpleging

De transities in de zorg vragen om méér wijkverpleegkundigen. Daarom is het belangrijk dat studenten hbo-verpleegkunde een goed beeld krijgen van de wijkverpleging. ‘Veel studenten denken bijvoorbeeld dat ze in de wijk vooral met oudere patiënten werken. Maar in het ziekenhuis zijn verreweg de meeste patiënten toch ook oud? En in de GGZ zou de emotionele belasting van het werk zo groot zijn. Maar wat denk je dan van de kinderoncologie?’.

Portretfoto van Margriet van Iersel
Pagina

Sluit aan bij leerbehoeften van mbo-zorgmedewerkers

In Nederland is 80% van de zorgmedewerkers in de verpleeghuiszorg mbo-geschoold. De verpleeghuiszorg kan beter inspelen op de leerbehoeften van deze zorgmedewerkers, zoals helpenden, verzorgenden en verpleegkundigen. Lees het interview met Tranzo-onderzoeker Irene Muller-Schoof met tips voor een beter leerklimaat op de werkvloer.

Pagina

Integratie van samen beslissen in de huisartsenopleiding

Hoe kan aandacht voor ‘Samen beslissen’-competenties geïntegreerd worden in de huisartsenopleiding? Anouk Baghus legde huisartsen in opleiding (aios) en hun patiënten vragenlijsten voor over het proces van samen beslissen en nam videoconsulten op. Lees over de kennis en inzichten die zijn verwerkt in een landelijke leerlijn voor aios én huisartsenopleiders.

Portret Anouk Baghus
Pagina
Toon meer

ZonMw-publicaties

Meer lezen? Deze ZonMw-publicaties zijn gerelateerd aan dit onderwerp.

Toon alle publicaties

Contact

Portretfoto Annette Zandvliet

Annette Zandvliet

Implementatiemedewerker onderwijs

+31 70 349 53 30
Portret Ineke Voordouw

Ineke Voordouw

Senior programmamanager

+ 31 70 349 54 66
Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website