Onderwerpen

Uitgelicht

Deskundigheidsbevordering in de verpleeghuiszorg

Portretfoto Rogier van Deijck, Inge van der Stelt en Désirée Meertens

Hoe werk je samen aan deskundigheidsbevordering bij alle zorgprofessionals in de verpleeghuiszorg? Een beleidsadviseur van Verenso, een specialist ouderengeneeskunde en een projectleider palliatieve zorg bij een verpleeghuis vertellen.

Lees het interview

Inbedding preventie in onderwijs

Hoe werk je aan een sterkere preventie infrastructuur, waarin professionals elkaar goed weten te vinden? Een aantal projectleiders leveren hun bijdrage door te zorgen voor vernieuwing en samenwerking in het (post-) initieel onderwijs.

Bekijk de interviewreeks

Evaluatie leernetwerken

Illustratie leernetwerken onderwijs

Complexe vraagstukken rondom onbegrepen gedrag en integrale ouderenzorg vragen om samenwerking. Een leernetwerk helpt hier vorm aan te geven. ZonMw financierde het opzetten van leernetwerken en gaf Platform31 en Onderzoeksinstituut IVO opdracht de leernetwerken te evalueren.

Uitkomsten van de evaluatie

Actueel

Professionele zeggenschap en invloed van verpleegkundigen op kwaliteit van patiëntenzorg

In Nederland staat de ontwikkeling van professionele zeggenschap voor verpleegkundigen in ziekenhuizen nog in de kinderschoenen. In de Amerikaanse Magnet ziekenhuizen is deze ontwikkeling echter zo’n 40 jaar geleden al gestart. Wat kunnen we daar van leren? Dat zochten Annemarie de Vos en Joost Morssinkhof uit tijdens hun studiereis naar het Orlando Medical Regional Center in Florida. Lees hun blog hierover.

Annemarie de Vos en Joost Morssinkhof
Pagina

Hoe zorg je ervoor dat méér vmbo-scholen het lesmateriaal van Krachtvoer gebruiken in de onderwijspraktijk?

Projectleider en LLO Kennismakelaar Conny Kintzen deelt haar implementatie-aanpak! De afgelopen 2 jaar werkte ze aan de implementatie van Krachtvoer, een lesmethode over gezonde voeding. Dat doet ze door onder andere het programma te optimaliseren voor gebruik in de praktijk én door het bekend te maken. Dit is één van de 13 projecten binnen onze ronde ‘Implementatie-impulsen’ (Preventieprogramma).

Pagina

Op weg naar concrete en waardevolle reflectie binnen de huisartsenopleiding

Reflectie is een belangrijk onderdeel van de opleiding tot huisarts. Docenten doen hun best dit goed te organiseren en studenten steken veel tijd in gesprekken en portfolio’s. Toch ervaren huisartsen in opleiding reflectie als ‘vaag’ of een keurslijf. Of er is weinig consensus over wat reflectie nou echt is. Datzelfde geldt voor de literatuur. Daarom wil promovendus Sven Schaepkens reflectie met zijn onderzoek ‘concreet en waardevol’ maken.

Foto Sven Schaepkens
Pagina

Verrijk uw onderwijsprogramma met de maatschappelijke diensttijd

De maatschappelijke diensttijd (MDT) geeft jongeren de kans om hun talenten te ontdekken, iets te doen voor de samenleving en anderen te ontmoeten. Zo maken we de samenleving sterker. MDT kan helpen uw onderwijsprogramma te verrijken. Bijvoorbeeld door een meer praktische invulling te geven aan burgerschapsonderwijs of loopbaanbegeleiding. Wilt u ervaren wat MDT voor uw onderwijsinstelling of maatschappelijke organisatie kan betekenen? ZonMw...

Nieuws
Toon meer

Subsidieoproepen

ZonMw-publicaties

Meer lezen? Deze ZonMw-publicaties zijn gerelateerd aan dit onderwerp.

Toon alle publicaties

Agenda

Save the date: Symposium Onderwijs Palliatieve Zorg

Wilt u tips om betere palliatieve zorg te verlenen, en concrete handvatten om het onderwijs hierop aan te scherpen? Bent u op zoek naar kennisuitwisseling en inspiratie op gebied van palliatieve zorg? Zet dan alvast het Symposium Onderwijs Palliatieve Zorg in uw agenda!

Lees meer
Toon alle agenda-items

Contact

Portretfoto Annette Zandvliet

Annette Zandvliet

Implementatiemedewerker onderwijs

+31 70 349 51 88
Esther Leijte

Esther Leijte

Implementatiespecialist

+ 31 70 349 53 58
Dummyfoto van een vrouw

Milly de Recht

Clusterassistent

+ 31 70 349 54 66
Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website