Onderwerpen

Uitgelicht

Rol ZonMw

Het gebruik van state of the art kennis en nieuwe inzichten leidt tot betere kwaliteit van zorg en betere patiëntenuitkomsten. Daarom is het belangrijk dat nieuwe kennis en inzichten een plaats krijgen in de praktijk en onderwijs aan studenten en professionals. ZonMw stimuleert en faciliteert samenwerking en verbinding tussen onderwijs, onderzoek, beleid en praktijk.  

ZonMw & Onderwijs

Samenwerken aan wonen, welzijn en zorg voor ouderen en mensen met dementie

Het duurzaam (samen)werken over de domeinen wonen, zorg en welzijn heen vereist een nieuwe manier van werken en om andere vaardigheden van (toekomstige) professionals en vrijwilligers. Dat vraagt om onderwijsvernieuwing. Lees hier meer over in de publicatie 'Dementie in onderzoek' (vanaf pagina 94).

Download de publicatie

‘We moeten ons netwerk met elkaar versterken’

Portret van Betsie van Gaal

Dat ze verpleegkundige zou worden, wist Betsie van Gaal al op de lagere school. Sinds haar diplomering keek ze altijd over muren: wat is er nog meer? Innovaties ziet ze als uitdagingen. Een goede onderbouwing vinden van het handwerk, waarvan verpleegkundigen en patiënten kunnen profiteren. Daar doet ze het voor.

Lees het interview

Zorg, onderwijs en overheid

logo zorgpact

Alle veranderingen in zorg en welzijn vragen om andere, nieuwe vaardigheden van de mensen die in de zorg werken. En dus ook om goed zorgonderwijs. Het Zorgpact stimuleert samenwerking tussen zorg- en onderwijsinstellingen en gemeenten, zodat zij daar kunnen inspelen op die veranderingen.

website Zorgpact

Duobezoeken wijkverpleging smaken naar meer

‘Je krijgt een enorme boost van nieuwe kennis’

Duo’s van docenten en wijkverpleegkundigen legden samen bezoeken af in het kader van leernetwerken. Dat was verrijkend en inspirerend. ‘De cliënt achter de theorie gaat weer leven.’

Lees het artikel in Mediator

Transformatie jeugdhulp

ZonMw ondersteunt de transformatie van de jeugdhulp met 12 academische werkplaatsen. Met een kennisinfrastructuur verbinden de Academische Werkplaatsen de werelden van praktijk, beleid, onderzoek én onderwijs. Dit gebeurt met structurele inbreng van ouders en jongeren.

Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd

Kennispleinen

Een effectief digitaal kanaal om onderwijskennis te laten stromen zijn de kennispleinen. ZonMw levert onderzoeksresultaten actief aan bij de kennispleinen en doet mee in werkplaatsen waar o.a. nieuwe instrumenten worden ontwikkeld. Een greep uit de kennispleinen:

Overzicht alle kennispleinen

Onderwijs Palliatieve Zorg

Cartoon kennissynthese, man vlindernet

Met de ‘kennissynthese onderwijs’ is een flinke stap gezet om de verbetering van het onderwijs over palliatieve zorg in gang te zetten. De kennissynthese draagt bij aan meer samenhang tussen mbo, hbo en WO.

download de kennissynthese

Onderzoek van onderwijs

Het is belangrijk dat onderzoeksresultaten hun weg vinden naar de opleidingen. Een voorbeeld van onderzoeksresultaten die bijdragen aan verbetering van de kwaliteit van de huisartsopleiding of opleiding tot specialist ouderengeneeskunde.

Onderzoek van onderwijs

Blijf op de hoogte

Wilt u op de hoogte blijven van activiteiten, subsidies en onderzoeksresultaten? Meldt u zich dan aan voor het digitale relatiemagazine Mediator en/of voor één of meer van de thema nieuwsbrieven van ZonMw.

Aanmelden

Actueel

Volg via RSS

M@ZL, tegen ziekteverzuim scholieren, erkend als effectief

De methodiek M@ZL (Medische Advisering van de Ziekgemelde Leerling) is door de Erkenningscommissie Interventies erkend als ‘Effectief volgens eerste aanwijzingen’. Dit helpt scholen, gemeenten en de jeugdgezondheidzorg om verhoogd ziekteverzuim vroegtijdig te signaleren en te begeleiden. Hierdoor wordt langdurig thuiszitten en vroegtijdig schoolverlaten voorkomen.

Nieuws

Roelof Ettema: 'Ik wil patiëntenzorg slimmer maken'

Slimmere zorg en verpleegkundigen die weten hoe ze die moeten leveren. Roelof Ettema ziet tal van kansen om de zorg te verbeteren. Essentieel is volgens hem is dat zorgtrajecten wérken in de situatie waar ze worden toegepast.

Pagina

‘De uitdaging is onze eigen, specifieke plek in te nemen’

Hoe help je patiënten na een beroerte hun leven zo goed mogelijk vorm te geven? Die vraag drijft Janneke de Man al sinds haar opleiding tot verpleegkundige. Door het doen van onderzoek kan ze aan het herstel van méér mensen bijdragen. Objectieve instrumenten helpen verpleegkundigen hun werk beter te doen, is haar overtuiging.

Janneke de Man
Pagina
Laad meer tijdlijn items Toon meer

Contact

Annette Zandvliet

Implementatiemedewerker onderwijs

Telefoonnummer+31 70 349 50 80
Naar boven
Direct naar: NavigatieDirect naar: InhoudDirect naar: Onderkant website