Met raamspellen eenzaamheid doorbreken

Yukali Wennekes (23 jaar) volgde danslessen in het buitenland, toen door corona de wereld in lockdown ging. Ze reisde terug naar Nederland. ‘Ik had het er net mijn nichtje over dat ik graag iets wilde bijdragen aan de situatie. Hoe kan ik mensen helpen, ondanks dat ik niet in de zorg werk of in mijn directe omgeving hulp kan bieden? Toen kwam via social media de oproep voor #boterkaaseneieren voorbij.’

Verbinding via muziek

10,000 HOURS, de stichting die het #ookditismdt project #boterkaaseneieren organiseerde, bereikt jongeren op een bijzondere manier. Directeur en programmaleider Reinoud Beimers licht het toe: ‘We zetten de netwerken en kanalen van festivalorganisaties en artiesten in. Dat werkt ontzettend goed. Op die manier werven we online soms wel 500 tot 600 jongeren binnen 24 uur. Die brengen we naar zorglocaties in Nederland, waar zij samen met bewoners klussen. Denk aan tuinonderhoud, behangen, net wat nodig is. Tegelijkertijd bouwen we een minifestival op met professionele decorstukken en apparatuur. Aan het einde van de dag vieren de jongeren met de bewoners een feestje.’

‘Middels het netwerk van muziekfestivals brengen we jongeren in verbinding met kwetsbare doelgroepen.’
Reinoud Beimers

Raamspellen

Na de coronauitbraak heeft Reinoud samen met zijn team gekeken hoe ze zich konden blijven inzetten met inachtneming van de RIVM-maatregelen. ‘We hebben de verzorgingshuizen waar we normaal met de jongeren komen gevraagd wat zij nodig hadden. Dat bleek het doorbreken van verveling en eenzaamheid te zijn. Eenzaamheid is eigenlijk altijd al het centrale thema van al onze activiteiten. Het is een van de grootste maatschappelijke noden. We hebben gezien dat we daar met muziekliefhebbers wezenlijk iets aan kunnen doen.’

‘We moesten nu 2 dingen anders doen: individualiseren en digitaliseren. Waar we voorheen met grote groepen naar een zorglocatie gingen, moesten we nu jongere en oudere 1-op-1 matchen. Ook moesten we de trainingen voor jongeren online aanbieden, om hen de benodigde competenties te leren.’

Afbeelding
Yukali speelt vier op een rij
‘Via een Zoom-sessie nam ik deel aan een brainstorm. Ik kreeg tips en we wisselden ideeën uit. Ik vond het fijn om zo contact te hebben met de organisatie en andere jongeren die deelnamen aan het project.’
Yukali

Festivalnetwerk

Samen met samenwerkingspartner ID&T (eigenaar van festivals als Sensation, Mysteryland en Awakenings) kwam de stichting tot het project #boterkaaseneieren. 15 à 20 grote festivals schakelden hun netwerk in om jongeren als Yukali te bereiken. ‘Ik ben een groot muziekliefhebber. In de zomer bezoek ik zoveel mogelijk festivals, bijna elk weekend wel. Ik was er zelf nog niet aan toegekomen om actie te ondernemen, dus dit project kwam als geroepen. Het was precies wat ik graag wilde doen: eenzame ouderen een dagje vergezellen.’

Boter, kaas en eieren

Yukali wilde graag liedjes voor een oudere zingen. ‘Toevallig werd ik gekoppeld aan de dove oma van een vriendin. We hebben toen verschillende raamspellen als boter kaas en eieren, vier op een rij en kamertje verhuren gespeeld. Boter kaas en eieren verloor ze steeds, maar de uitdaging vond ze juist leuk! Het trucje om te winnen mocht ik niet vertellen en ik mocht haar ook niet laten winnen! We vonden het hartstikke leuk om te doen’, lacht Yukali. ‘Ik vond het superleuk om te doen. Dankzij dit project maakten mijn vriendin en oma tijd voor elkaar op een andere manier dan normaal. Later gaan we nog een keer terug om de ramen te lappen.’

Afbeelding

Pictionary ‘Sander, een van onze vrijwilligers, stond in de brandende zon op een straathoek midden in de Jordaan een olifant op het raam te tekenen. Wat best wel duidelijk een olifant was. Aan de andere kant zaten 5 a 6 Amsterdamse omaatjes die het dier probeerden te raden. Is het een aap? Is het een koe? Wat is het nou? Er kwam een vrolijke discussie op gang, terwijl Sander daar stond te zweten in de zon en zo z’n best deed.’

Impact

Reinoud: ‘Ik heb respect voor alle jongens en meiden die uit hun comfortzone zijn gestapt en samen met ons iets nieuws hebben geprobeerd. We hebben jongeren met #boterkaaseneieren een tool gegeven om iets simpels en concreets te doen. Zo konden ze op een creatieve manier verschil maken in een tijd waarbij sociaal isolement op de loer lag. Alle ontmoetingen met ouderen waren voor zowel jongere als oudere hele positieve ervaringen. De impact van onze online campagne moeten we ook niet vergeten. Via social media hebben we 1,3 miljoen jongeren bereikt en awareness gecreëerd.’

Boodschap

Stichting 10,000 HOURS blijft zich inzetten om eenzaamheid onder jongeren en ouderen tegen te gaan. Een belangrijke boodschap van Reinoud: ‘Geef niet teveel toe aan wat het systeem van je verwacht. Durf eropuit te gaan, te vernieuwen, creatief te zijn en je talenten voor een ander in te zetten. Wat ik anderen altijd meegeef, is de volgende uitspraak van Aristoteles: “Where the needs of the world and your talents cross, there lies your vocation”. Oftewel, waar de behoefte van de wereld ligt en jouw talenten kruisen, daar ligt je roeping. Denk er eens over na: In welke mate kun jij helpen om maatschappelijke noden als eenzaamheid op te lossen?’

Over #boterkaaseneieren

Jongeren hebben contactloze raamspellen bedacht en uitgevoerd met ouderen in isolatie. Denk aan boter kaas en eieren, pictionary en hints. Zij volgden hiervoor een online workshop en ontwikkelden vaardigheden als creatief denken en het nemen van initiatief. De activiteiten hebben hen geïnspireerd tot meer maatschappelijke betrokkenheid. Voor de ouderen was het een vrolijke afleiding in een eenzame periode.

De jongeren zijn op een unieke manier benaderd, namelijk via de (online) netwerken van festivals. Het bereik was enorm. 1,3 miljoen jongeren zijn zich er nu nog meer van bewust dat we alleen samen eenzaamheid tegen kunnen gaan.

Colofon

Tekst: Milou Oomens, Doelgroep in Beeld
Beeld: Stichting 10,000 hours