Hoe evalueer je met elkaar?

Twee personen tegen een hek
Om goed te kunnen samenwerken, is het belangrijk om regelmatig met elkaar te evalueren. Zo kun je successen vieren en bijsturen waar nodig. Maar hoe pak je dat aan? We geven je praktische inzichten die jou helpen om van evalueren een vast onderdeel te maken van jullie samenwerking.

Verschillende soorten evaluaties

Vraag je altijd af wat het doel van de evaluatie is. Wat wil je weten en wat ga je met die informatie doen? Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de resultaten van het project, de kwaliteit van de uitvoering of de impact die je maakt op jongeren en/of de samenleving. Beoordeel in ieder geval in hoeverre de doelen zijn behaald die je bij de start van het project formuleerde. 

Denk ook na over de manier van evalueren. Vragenlijsten zijn een bekend hulpmiddel. Maar zeker in je projectgroep is het ook goed om het gesprek met elkaar aan te gaan. Veel projectleiders nemen dit standaard op in hun periodieke overleggen.

Let op: Natuurlijk is het ook goed om samen met jongeren te evalueren. Hoe je dat doet, lees je bij: Evalueren met jongeren.

Vragen die je kunt stellen bij de evaluatie

Bij het evalueren verzamel je kwantitatieve of kwalitatieve data. Bijvoorbeeld over het aantal deelnemers of de behaalde doelen. Als je weet welke informatie je wil verzamelen, kun je bijpassende vragen formuleren. We helpen je hier graag bij op weg. 

In de Participatieve Kwaliteitsmonitor MDT die Stichting Alexander samen met jongeren heeft opgesteld vind je onder meer voorbeeldvragen die je kunt gebruiken als inspiratie voor jullie eigen evaluatie. De vragen in deze monitor zijn bedoeld om vanaf de start van een project bij te houden in hoeverre het project oplevert wat ervan wordt verwacht, hoe de jongere het project ervaart en waar eventueel bijgestuurd kan worden. 

Hoe je impact meet

Wil je meten wat de impact is van je jongerenproject? Denk dan goed na over wat hiervoor nodig is en hoe je dit aanpakt. Het is aan te raden om hier een bewezen effectieve werkwijze voor te kiezen. Binnen MDT wordt hiervoor gewerkt met het Theory of Change (ToC) model. Deze theorie vormt de basis voor de MDT-Impactreis die je ook kunt gebruiken bij het opstellen van je doelen. 

Lees meer over hoe je doelen bepaalt 

Lees meer over toekomstbestendig werken aan je project

Je kunt ook een onderzoeksorganisatie inschakelen om je hierbij te helpen, zoals een hogeschool of een onafhankelijk onderzoeksinstituut. Ook studenten kunnen hieraan een bijdrage leveren. De uitkomsten van het onderzoek kunnen je helpen om de levensduur van je project te verlengen. Kijk bijvoorbeeld hoe anderen dit hebben gedaan:

Aan de slag met de uitkomsten

Misschien wel de belangrijkste stap van evalueren: het verwerken van de uitkomsten. Want dingen die goed gaan, wil je behouden (of uitbreiden). En wat niet zo lekker loopt, wil je weer op de rit krijgen. Natuurlijk is het belangrijk om je aan eerder gemaakte afspraken te houden. Maar soms is het nodig om het over een andere boeg te gooien. Bespreek dit met je projectteam. Wat wil je veranderen en wat is het beoogde resultaat? Door continu te evalueren en bij te schaven, zorg je ervoor dat je project goed blijft aansluiten bij je doel en doelgroep. 

Dit zeggen andere projectleiders

gezonde wijk
1 / 1

Blijf in verbinding

'We hebben maandelijks een power hour gepland staan, waar ruimte is om bij te praten en tips en tops te delen. Daarnaast organiseren wij twee keer per jaar een projectleidersdag waarin wij fysiek samenkomen. Deze dag staat in het teken van verbinding maken en van elkaar leren. Los van deze georganiseerde bijeenkomsten zoeken de partners elkaar op als ze vragen hebben of ergens niet uitkomen. Ze staan open om van elkaar te leren of juist kennis te delen.' 

Mariëlle Baetings, Vrijwillig Traineeship
Vind je de informatie op deze pagina nuttig?