Hoe evalueer je met elkaar?

Verschillende soorten evaluaties
Vraag je altijd af wat het doel van de evaluatie is. Wat wil je weten en wat ga je met die informatie doen? Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de resultaten van het project, de kwaliteit van de uitvoering of de impact die je maakt op jongeren en/of de samenleving. Beoordeel in ieder geval in hoeverre de doelen zijn behaald die je bij de start van het project formuleerde.
Denk ook na over de manier van evalueren. Vragenlijsten zijn een bekend hulpmiddel. Maar zeker in je projectgroep is het ook goed om het gesprek met elkaar aan te gaan. Veel projectleiders nemen dit standaard op in hun periodieke overleggen.
Let op: Natuurlijk is het ook goed om samen met jongeren te evalueren. Hoe je dat doet, lees je bij: Evalueren met jongeren.
Vragen die je kunt stellen bij de evaluatie
Bij het evalueren verzamel je kwantitatieve of kwalitatieve data. Bijvoorbeeld over het aantal deelnemers of de behaalde doelen. Als je weet welke informatie je wil verzamelen, kun je bijpassende vragen formuleren. We helpen je hier graag bij op weg.
In de Participatieve Kwaliteitsmonitor MDT die Stichting Alexander samen met jongeren heeft opgesteld vind je onder meer voorbeeldvragen die je kunt gebruiken als inspiratie voor jullie eigen evaluatie. De vragen in deze monitor zijn bedoeld om vanaf de start van een project bij te houden in hoeverre het project oplevert wat ervan wordt verwacht, hoe de jongere het project ervaart en waar eventueel bijgestuurd kan worden.
Hoe je impact meet
Wil je meten wat de impact is van je jongerenproject? Denk dan goed na over wat hiervoor nodig is en hoe je dit aanpakt. Het is aan te raden om hier een bewezen effectieve werkwijze voor te kiezen. Binnen MDT wordt hiervoor gewerkt met het Theory of Change (ToC) model. Deze theorie vormt de basis voor de MDT-Impactreis die je ook kunt gebruiken bij het opstellen van je doelen.
Lees meer over hoe je doelen bepaalt
Lees meer over toekomstbestendig werken aan je project
Je kunt ook een onderzoeksorganisatie inschakelen om je hierbij te helpen, zoals een hogeschool of een onafhankelijk onderzoeksinstituut. Ook studenten kunnen hieraan een bijdrage leveren. De uitkomsten van het onderzoek kunnen je helpen om de levensduur van je project te verlengen. Kijk bijvoorbeeld hoe anderen dit hebben gedaan:
- Afstudeeronderzoek naar de impact van MDT-project Challenge Up door Hogeschool Windesheim, Welzijn Lelystad en Academie van de Stad
- Onderzoek naar de meerwaarde van MDT-project friend4friend door Hogeschool Inholland
- Onderzoek naar MDT YourCube en MDT Onderwijs door de Universiteit voor Humanistiek
- Onderzoek naar MDT Wereldmeiden door het Mulier Instituut
Aan de slag met de uitkomsten
Misschien wel de belangrijkste stap van evalueren: het verwerken van de uitkomsten. Want dingen die goed gaan, wil je behouden (of uitbreiden). En wat niet zo lekker loopt, wil je weer op de rit krijgen. Natuurlijk is het belangrijk om je aan eerder gemaakte afspraken te houden. Maar soms is het nodig om het over een andere boeg te gooien. Bespreek dit met je projectteam. Wat wil je veranderen en wat is het beoogde resultaat? Door continu te evalueren en bij te schaven, zorg je ervoor dat je project goed blijft aansluiten bij je doel en doelgroep.