Hoe evalueer je de ontwikkeling van jongeren?

Deelnemen aan een jongerenproject is goed voor de ontwikkeling van jongeren. Terwijl ze iets doen voor de samenleving, ontmoeten ze anderen en ontdekken ze hun eigen talenten. Wat ze precies leren verschilt van project tot project. En van persoon tot persoon. We bespreken hoe je de ontwikkeling van jongeren in kaart kunt brengen.

Zijn je doelen behaald?

Bij de start van je project beschreef je de doelen van je project. Misschien hoopte je deelnemers meer zelfvertrouwen te geven, iets te leren over jouw vakgebied of kennis te laten maken met vrijwilligerswerk. Wat de doelen ook zijn, het is belangrijk om na te gaan in hoeverre die doelen zijn behaald.

Afbeelding
Video button klein

Videofragment

Florien Sjoerdsma, projectleider Politie MDT & 112 MDT, over hoe jongeren positiever naar hulpdiensten kijken na het MDT-project. Bekijk de hele video.

Afbeelding
Video button klein

Videofragment

Projectleiders Janneke van Lier en Remco Janssen over samen doelen behalen waar je trots op bent. Bekijk de hele video.

Doelen van deelnemers

De jongeren hebben zelf ook doelen. Tijdens de intake achterhaal je wat de deelnemer hoopt dat het project oplevert. Dit is belangrijke informatie voor de coach/begeleider. Met die informatie kan de coach de juiste begeleiding bieden en de jongere opdrachten geven die hierop aansluiten. Daarnaast kun je na verloop van tijd evalueren in hoeverre deze doelen zijn behaald.

Let op: We hebben het hier over het evalueren van de ontwikkeling van jongeren. Wil je meer weten over het evalueren van het project? Lees dan verder op deze pagina.

Evaluatie ontwikkeling

Tijdens de intake heb je het startpunt van de deelnemer achterhaald, eventueel met behulp van een vragenlijst. Tijdens het project, of na afloop ervan kijk je terug op die doelen en bespreek je waar de jongere nu staat.

Hoe je ontwikkeling meet

Met een vragenlijst kun je kwantitatieve data verzamelen. Bijvoorbeeld over hoeveel jongeren vinden dat het project bijdraagt aan hun ontwikkeling. Of over welk cijfer jongeren hun eigen inzet of het project geven. Dit maakt een vragenlijst geschikt voor het verzamelen van grote hoeveelheden gegevens.

Afbeelding
Tip button

Tip uit de praktijk
De motivatie van jongeren voor het invullen van een vragenlijst is wisselend. Daarnaast hebben sommige jongeren moeite met de taal. Het kan helpen om de vragenlijst samen met de begeleider in te vullen. 

Afbeelding
Podcast button klein

Audiofragment

Annemarieke, projectleider MDT Local Heroes Gemeente Zaanstad, over hoe je door te blijven luisteren naar jongeren doelen kan bijstellen en kan behalen. Beluister de hele podcast.

Voor het verzamelen van kwalitatieve data ligt een persoonlijk evaluatiegesprek meer voor de hand. De begeleider en jongere bespreken dan samen de ontwikkeling van de jongere. Deze methode is arbeidsintensiever, maar biedt meer inzichten. Bijvoorbeeld in wat de jongere moeilijk vindt en waarom. En in wat de jongere nodig heeft om verder te komen. 

Aan de slag met vragenlijsten

Je kunt voor het ontwikkelen van vragenlijsten inspiratie opdoen bij de MDT-vragenlijsten voor jongeren.

Afbeelding
Tip button

Tip uit de praktijk
Denk na over hoe je de respons op je vragenlijst kunt vergroten. Zorg er in ieder geval voor dat iedereen toegang heeft tot de vragenlijst. Soms staan deelnemers geregistreerd onder het telefoonnummer of e-mailadres van een familielid of docent. Dit maakt de kans kleiner dat zij de vragenlijst invullen. Wellicht kun je op de ervaringsplek een computer beschikbaar stellen of de vragenlijst uitprinten. 

Dit zeggen projectleiders en jongeren

1 / 2

Een positief kader

'Als gemeente hebben we opgeschreven wat we willen bereiken. Bijvoorbeeld dat jongeren met een kwetsbare achtergrond een positief zelfbeeld krijgen en opgroeien met een gunstig toekomstperspectief. En dat ze zich gewaardeerd voelen, kansen krijgen en een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij.'

Annemarieke Vermeulen, Local Heroes gemeente Zaanstad
2 / 2

Een veilige plek

'Toen ik met mijn MDT-project begon was ik eenzaam. Ik rookte wiet en dronk te veel. Het project heeft, samen met de invloed van mijn verloofde, mijn leven veranderd. Ik kon iets doen voor de maatschappij. Het was een veilige plek waar ik altijd terecht kon. De begeleiding die ik kreeg was echt een steuntje in de rug. Ik ben hierdoor weer teruggegaan naar school, ben zelfverzekerder en heb een goede baan. Terwijl ik zonder het project waarschijnlijk nog steeds verslaafd zou zijn.'

Gurbuh (23), deelnemer MDT en praktijkonderzoeker MDT
Vind je de informatie op deze pagina nuttig?