Hoe evalueer je de ontwikkeling van jongeren?
Zijn je doelen behaald?
Bij de start van je project beschreef je de doelen van je project. Misschien hoopte je deelnemers meer zelfvertrouwen te geven, iets te leren over jouw vakgebied of kennis te laten maken met vrijwilligerswerk. Wat de doelen ook zijn, het is belangrijk om na te gaan in hoeverre die doelen zijn behaald.
Videofragment
Florien Sjoerdsma, projectleider Politie MDT & 112 MDT, over hoe jongeren positiever naar hulpdiensten kijken na het MDT-project. Bekijk de hele video.
Videofragment
Projectleiders Janneke van Lier en Remco Janssen over samen doelen behalen waar je trots op bent. Bekijk de hele video.
Doelen van deelnemers
De jongeren hebben zelf ook doelen. Tijdens de intake achterhaal je wat de deelnemer hoopt dat het project oplevert. Dit is belangrijke informatie voor de coach/begeleider. Met die informatie kan de coach de juiste begeleiding bieden en de jongere opdrachten geven die hierop aansluiten. Daarnaast kun je na verloop van tijd evalueren in hoeverre deze doelen zijn behaald.
Let op: We hebben het hier over het evalueren van de ontwikkeling van jongeren. Wil je meer weten over het evalueren van het project? Lees dan verder op deze pagina.
Evaluatie ontwikkeling
Tijdens de intake heb je het startpunt van de deelnemer achterhaald, eventueel met behulp van een vragenlijst. Tijdens het project, of na afloop ervan kijk je terug op die doelen en bespreek je waar de jongere nu staat.
Hoe je ontwikkeling meet
Met een vragenlijst kun je kwantitatieve data verzamelen. Bijvoorbeeld over hoeveel jongeren vinden dat het project bijdraagt aan hun ontwikkeling. Of over welk cijfer jongeren hun eigen inzet of het project geven. Dit maakt een vragenlijst geschikt voor het verzamelen van grote hoeveelheden gegevens.
Tip uit de praktijk
De motivatie van jongeren voor het invullen van een vragenlijst is wisselend. Daarnaast hebben sommige jongeren moeite met de taal. Het kan helpen om de vragenlijst samen met de begeleider in te vullen.
Audiofragment
Annemarieke, projectleider MDT Local Heroes Gemeente Zaanstad, over hoe je door te blijven luisteren naar jongeren doelen kan bijstellen en kan behalen. Beluister de hele podcast.
Voor het verzamelen van kwalitatieve data ligt een persoonlijk evaluatiegesprek meer voor de hand. De begeleider en jongere bespreken dan samen de ontwikkeling van de jongere. Deze methode is arbeidsintensiever, maar biedt meer inzichten. Bijvoorbeeld in wat de jongere moeilijk vindt en waarom. En in wat de jongere nodig heeft om verder te komen.
Aan de slag met vragenlijsten
Je kunt voor het ontwikkelen van vragenlijsten inspiratie opdoen bij de MDT-vragenlijsten voor jongeren.
Tip uit de praktijk
Denk na over hoe je de respons op je vragenlijst kunt vergroten. Zorg er in ieder geval voor dat iedereen toegang heeft tot de vragenlijst. Soms staan deelnemers geregistreerd onder het telefoonnummer of e-mailadres van een familielid of docent. Dit maakt de kans kleiner dat zij de vragenlijst invullen. Wellicht kun je op de ervaringsplek een computer beschikbaar stellen of de vragenlijst uitprinten.