Blog 6: ‘Elke keer moeten we hetzelfde verhaal vertellen’

Mantelzorger Lizet Doomernik over de meerwaarde van Zo-Dichtbij
In deze blogreeks volgen we ICT-oplossing Zo-Dichtbij van idee tot implementatie. Zo-Dichtbij is een digitaal hulpmiddel dat ouderen helpt langer thuis te blijven wonen. In de zesde blog komt mantelzorger Lizet Doomernik aan het woord.

‘Ik mantelzorg voor mijn moeder, zij is op leeftijd. Ik doe dat al een jaar of tien, maar het laatste half jaar zit ze echt in de lappenmand. Tot haar 87ste had ze nooit hulp nodig van instanties, maar nu zit ze volop in die molen. Pieter van Foreest verzorgt de thuishulp. Zij komen één keer per dag om een oogje in het zeil te houden: “Hoe gaat het? Neemt u uw medicijnen op tijd in?” En ze helpen met douchen.’

Veel meer zorgorganisaties

‘De vragenlijst van Zo-Dichtbij heb ik ingevuld nadat mijn moeder was gevallen; ik deed toen mee aan de pilot van Zo-Dichtbij. Dat was nog voordat mijn moeder bij Pieter van Foreest kwam. Inmiddels hebben ook de mensen van Zo-Dichtbij toegang tot de vragenlijst van mijn moeder. Ik vind dat veel meer zorginstanties met Zo-Dichtbij zouden moeten werken, want ik heb inmiddels al drie intakegesprekken achter de rug met verschillende zorgorganisaties. Dat kost mijn moeder en mij telkens anderhalf uur. En elke keer moeten we hetzelfde verhaal vertellen.’

Nóg een intake

‘Bovendien komt er nóg een intake aan, want ik heb mijn moeder elf weken geleden aangemeld bij de gemeente voor Wmo-ondersteuning, maar nog niets gehoord. Het gaat alleen maar om Huishoudelijke Hulp, maar ja, die intake zal ook wel weer anderhalf uur kosten. Eigenlijk zijn we dan mensen aan het werk aan het houden met gemeenschapsgeld. Bovendien: die wachttijd bij gemeenten is zo lang omdat ze alle intakegesprekken doen zonder voorkennis. Dat kan veel efficiënter. Zo-Dichtbij zou een uitkomst zijn.’

Afbeelding
Zo-Dichtbij zou een uitkomst zijn.
Lizet Doomernik
Mantelzorger

In het belang van de cliënt

‘Zo-Dichtbij is een oplossing in het belang van de cliënt. Mensen op leeftijd worden op een gegeven moment moe van al die vragen tijdens een intake. Het duizelt ze. Vergeet ook niet dat er veel meer zorg thuis wordt gegeven dan voorheen, want mensen verblijven zo kort mogelijk in het ziekenhuis en worden dan naar huis gestuurd. Intakes zullen dus veel vaker gaan plaatsvinden. Als iedereen Zo-Dichtbij gebruikt, zien alle organisaties wat er aan de hand is met iemand en kunnen ze beter inschatten wat hij of zij nodig heeft. Nu lijkt het elke keer alsof ik me moet verdedigen omdat ik hulp vraag. Dat vind ik kwalijk.’

Heel snel inzicht

‘Of ik tips heb voor Zo-Dichtbij? De vragenlijst zou iets korter mogen zijn, want voor mensen op leeftijd is het vrij veel, zeker als ze het in hun eentje moeten invullen. Ook belangrijk is dat Zo-Dichtbij heel duidelijk aangeeft waar je kunt aangeven wie wel toegang heeft en wie niet. Want dat is een van de sterke punten van Zo-Dichtbij: dat je als cliënt zelf kunt bepalen met wie je je gegevens wilt delen. Een ander sterk punt is dat Zo-Dichtbij heel snel inzicht geeft in waar de pijnpunten liggen bij een cliënt. Nu hoeft het alleen nog maar breed ingezet te worden.’

Zo-Dichtbij en ZonMw

ZonMw heeft vanuit 2 programma’s bijgedragen aan de ontwikkeling en implementatie van Zo-Dichtbij: Active & Assisted Living (AAL) en Stimuleringsregeling E-Health Thuis (SET). AAL ondersteunde de ontwikkeling van Zo-Dichtbij met het project Care@Home, waarna via de SET-regeling de opschaling van Zo-Dichtbij bij zorgorganisatie Pieter van Foreest op touw tot stand is gekomen.

Meer weten over Zo-Dichtbij? Neem dan contact op met Wally Keijzer: wallykeijzer@zo-dichtbij.nl