Om een goed werkende aanpak voor verward gedrag te realiseren, is melding (4e bouwsteen) een belangrijk thema. Daarom lopen er meerdere, samenhangende trajecten op dit gebied.

Uitgelicht

Lokale meld- en adviespunten niet-acuut verward gedrag

Hoe kun je lokaal invulling geven aan het realiseren van 24/7 bereikbaarheid van advies- en meldpunten voor mensen die (tijdelijk) de grip op hun leven kwijt zijn, hun omgeving en hulpverleners?

Bereikbaarheid van meld- en adviespunten verbeteren

Triage- en meldfunctie voor acuut verward gedrag

De Acuut Psychiatrische Hulpverlening (APH-triagefunctie) ontwikkelen en/of te versterken door de inzet (en training) van extra personeel bij de crisisdienst of op de meldkamer.

Acuut Psychiatrische Hulpverlening (APH-triagefunctie)

Toolkits

Werkt u aan een pilot rondom melding van verward gedrag? Maak dan gebruik van de toolkits met de belangrijkste afspraken uit het voorlopig model melding.

Toolkits melding verward gedrag

Implementatie ggz-triagewijzer

Voor een succesvolle implementatie van de GGz triagewijzer financiert ZonMw 4 projecten die nauw met elkaar samenhangen. De GGz triagewijzer is een eenvoudig stappenplan om in te schatten welk type acuut psychiatrische hulpverlening iemand nodig heeft, op welk moment (urgentie) en van welke hulpverlener(s).

GGz triagewijzer

Actueel

Voorbij de verwarring

Wat werkt bij mensen die kwetsbaar zijn en zich soms verward gedragen? Houdt die vraag jou bezig? Kom dan naar Voorbij de verwarring. Met meer dan 50 workshops, trainingen en activiteiten. En veel praktijkvoorbeelden en inspirerende persoonlijke verhalen van ervaringsdeskundigen, familieleden en hulpverleners, waaronder het verhaal van pianiste Iris Hond. Zij heeft het leven op straat zelf ervaren en sluit met haar verhaal en muziek de dag af.

Nieuws

Rapportage over passend vervoer aangeboden aan Tweede Kamer

Bianca den Outer’s rapportage over de monitoring en registratie van de projecten over Passend vervoer voor mensen met verward gedrag is aangeboden aan de Tweede Kamer. Lees hier de volledige rapportage en de kamerbrief.

Elders gezien

Privacywetgeving staat aanpak woonoverlast verwarde personen in de weg

Steeds meer overlastmeldingen worden veroorzaakt door mensen met verward gedrag, constateert de vereniging van woningcorporaties Aedes. Opmerkelijk genoeg kan de organisatie niets zeggen over het exacte aandeel dat verwarde personen hebben in de meldingen. Ook de afzonderlijke woningcorporaties zelf kunnen hier geen uitspraken over doen. Als boosdoener wordt de privacywetgeving aangewezen.

Elders gezien

Meldpunt niet-acute zorg voorkomt dat mensen tussen wal en schip vallen

Hoe creëren we een écht sluitende aanpak rondom mensen met verward gedrag? ‘Door een aantal gebeurtenissen die grote maatschappelijke impact hadden, is de aandacht in eerste instantie naar oplossingen voor acute zorg en veiligheid gegaan. Maar er is meer nodig want er is een grote groep die tussen wal en schip dreigt te vallen’, aldus Trudi Peters, projectleider GGD GHOR Nederland. Kijk voor meer informatie op www.zonmw.nl/melding.

Bouwsteen 4: melding van verward gedrag
Elders gezien
Toon meer

Programma's

ZonMw heeft programma’s gerelateerd aan dit onderwerp. Binnen een programma worden projecten gefinancierd.

Toon alle programma's

Contact

Portretfoto Lisanne Hogema

Lisanne Hogema

Programmamanager acute en niet-acute melding

+31 70 349 54 78
avg@zonmw.nl
Portretfoto Merel Keizer

Merel Keizer

Programmamanager acute melding

+31 70 349 54 10
avg@zonmw.nl
Eline Evelo

Eline Evelo

Programmasecretaris niet-acute melding

+31 70 349 50 41
avg@zonmw.nl
Portretfoto Martien de Bruyne

Martien de Bruyne

Coördinerend secretaresse

+31 70 349 54 70
avg@zonmw.nl
Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website