Om invulling te geven aan de 4e bouwsteen (melding) voor het realiseren van een goed werkende aanpak van verward gedrag zetten we een aantal samenhangende trajecten in op het gebied van melding rondom verward gedrag.

Uitgelicht

Lokale meld- en adviespunten niet-acuut verward gedrag

Hoe kun je lokaal invulling geven aan het realiseren van 24/7 bereikbaarheid van advies- en meldpunten voor mensen die (tijdelijk) de grip op hun leven kwijt zijn, hun omgeving en hulpverleners?

Bereikbaarheid van meld- en adviespunten verbeteren

Triage- en meldfunctie voor acuut verward gedrag

De Acuut Psychiatrische Hulpverlening (APH-triagefunctie) ontwikkelen en/of te versterken door de inzet (en training) van extra personeel bij de crisisdienst of op de meldkamer.

Acuut Psychiatrische Hulpverlening (APH-triagefunctie)

Toolkits

Werkt u aan een pilot rondom melding van verward gedrag? Maak dan gebruik van de toolkits met de belangrijkste afspraken uit het voorlopig model melding.

Toolkits melding verward gedrag

Monitoringscriteria

Er zijn monitoringscriteria opgesteld voor alle pilots rondom melding van verward gedrag. Daarmee krijgen we een beter beeld van de context waarin de pilots worden uitgevoerd en kunnen we de pilots op basis van eenzelfde set basisgegevens evalueren.

Monitoringscriteria melding

Implementatie ggz-triagewijzer

Voor een succesvolle implementatie van de GGz triagewijzer financiert ZonMw 4 projecten die nauw met elkaar samenhangen. De GGz triagewijzer is een eenvoudig stappenplan om in te schatten welk type acuut psychiatrische hulpverlening iemand nodig heeft, op welk moment (urgentie) en van welke hulpverlener(s).

GGz triagewijzer

Implementatie en monitoring module melding bij meldkamers

Momenteel ontwikkelt SiRM van aanvullende vragen ‘hulpbehoefte’ en ‘gevaarsetting’ voor op de meldkamers. Op basis daarvan wordt voor de zomer 2018 een vervolgtraject ingezet om deze vragen bij de meldkamers te implementeren. 

Implementatie module melding bij meldkamers

Actueel

Volg via RSS

Meldpunt niet-acute zorg voorkomt dat mensen tussen wal en schip vallen

Hoe creëren we een écht sluitende aanpak rondom mensen met verward gedrag? ‘Door een aantal gebeurtenissen die grote maatschappelijke impact hadden, is de aandacht in eerste instantie naar oplossingen voor acute zorg en veiligheid gegaan. Maar er is meer nodig want er is een grote groep die tussen wal en schip dreigt te vallen’, aldus Trudi Peters, projectleider GGD GHOR Nederland. Kijk voor meer informatie op www.zonmw.nl/melding.

Bouwsteen 4: melding van verward gedrag
Elders gezien

Subsidieoproep: Versterken lokale advies- en meldpunten: niet-acute hulpbehoefte verward gedrag

Om mensen die de grip op hun leven (dreigen te) verliezen tijdig te kunnen helpen, is het belangrijk dat regionale advies- en meldpunten toegankelijk en bereikbaar zijn voor hulpverleners én burgers. Gemeenten en GGD’en kunnen namens een regionaal samenwerkingsverband subsidie aanvragen om de toegankelijkheid van advies- en meldpunten te verbeteren. De deadline is 6 juni 2019, 14.00 uur.

bouwsteen 4: melding van verward gedrag
Pagina
Tweet
Laad meer tijdlijn items Toon meer

Programma's

ZonMw heeft programma’s gerelateerd aan dit onderwerp. Binnen een programma worden projecten gefinancierd.

Toon alle programma's

Contact

Portretfoto Lisanne Hogema

Lisanne Hogema

Programmamanager acute en niet-acute melding

Telefoonnummer+31 70 349 54 78
E-mailadresavg@zonmw.nl
Portretfoto Merel Keizer

Merel Keizer

Programmamanager acute melding

Telefoonnummer+31 70 349 54 10
E-mailadresavg@zonmw.nl
Eline Evelo

Eline Evelo

Programmasecretaris niet-acute melding

Telefoonnummer+31 70 349 50 41
E-mailadresavg@zonmw.nl
Portretfoto Martien de Bruyne

Martien de Bruyne

Coördinerend secretaresse

Telefoonnummer+31 70 349 54 70
E-mailadresavg@zonmw.nl
Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website