Jongeren zelf aan de slag met onderzoek naar mentale gezondheid

Het doel van de projecten is om meer kennis op te doen over de mentale gezondheid van jongeren én direct bij te dragen aan de verbetering hiervan. Doordat de onderzoeken goed aansluiten op de leefwereld van de jongeren, is de kans groter dat de projecten bruikbare resultaten opleveren.
Van smartphone tot trauma
In de projecten wordt op zeer uiteenlopende onderwerpen onderzoeken gedaan. Zo richt een project zich op de voorlichting over MDMA-therapie voor jongeren met PTSS en hun ouders. Gaat een ander onderzoek in op gelukkig zijn met én zonder je smartphone. En wordt er onderzocht welke rol verenigingen kunnen spelen in het versterken van het welzijn van studenten. Hieronder vindt u een overzicht van alle projecten.
- Onderzoek voor en door jongeren
- Zeg je JA tegen MDMA?!: Voorlichting over MDMA-therapie voor jongeren met PTSS en hun ouders
- In(ter)Actie! Een participatief behoeftenonderzoek om jongeren in een asielzoekerscentrum te laten integreren in Nederlandse sportclubs
- Gelukkig zijn met en zonder je smartphone
- Het beoordelen van de impact van een peer-mentoringsprogramma op het mentale welzijn van jongeren (16 – 27 jaar)
- Studenten Welzijnswijzer
- De mentale gezondheid van hoogbegaafde jongeren: wat kunnen zij zelf doen?
- Gesprekken die Levens Redden: Workshops over Suïcidepreventie voor Studenten
- KOPP/KOV in beeld: een onderzoeksproject dat maakt dat kinderen van ouders met psychische of verslavingsproblemen (KOPP/KOV), als zij dat willen, zich meer gezien en gehoord voelen op school en, indien nodig, makkelijker de weg vinden naar bestaande interventies
- YOUNGINS: The Brave Space
- Samen sterk: De rol van lotgenotencontact voor jongeren met traumatische jeugdervaringen
- Een workshop voor en door studenten: Hoe zet je relationele vaardigheden in om studentenwelzijn in je eigen omgeving te bevorderen?
- Met een hond kan ik het leven aan: Assistentiehonden in het leven van jongeren met een langdurige behandeling
Overkoepelend leren
Samen met de 13 projecten gaat een overkoepelend leertraject van start om de jongeren en onderzoekers te ondersteunen in hun gezamenlijke leerproces. Dit overkoepelende project wordt uitgevoerd door het Leernetwerk Participatief Jeugdonderzoek. Zij onderzoeken samen met alle partijen wat de succesfactoren en belemmerende factoren zijn in deze innovatieve samenwerking. De leerwensen, lessen en kansen worden opgehaald en samen reflecteren zij op het proces en de uitkomsten.