Hoe houd je jongeren betrokken tijdens jouw project?
Een goede intake is veel waard
De intake is het startpunt van iedere deelnemer. Dit is het moment om de jongeren beter te leren kennen. Door oprecht belangstelling te tonen ontdek je wat de wensen en behoeften van de jongere zijn. Dit verschilt natuurlijk per persoon. Uit onderzoek blijkt dat er globaal 3 motivaties zijn voor jongeren om deel te nemen aan een jongerenproject:
- Ik wil een steuntje in de rug en gezien worden in mijn talenten.
Dit zijn vaak jongeren die vastlopen op school en nog geen diploma of werk hebben. Ze hebben behoefte aan positieve bekrachtiging, waardering en hebben baat bij het vergroten van hun leefwereld. - Ik wil mijn cv verrijken en een leuke tijd hebben.
Deze jongeren willen met het project hun baankansen vergroten of ontdekken welke studie of loopbaan bij ze past. Ze vinden vooral de ‘beloning’ belangrijk. Daarom moet het project ‘leuk’ zijn en iets opleveren in de vorm van extra kennis, vaardigheden of een certificaat. - Ik wil zinvol werk doen en daarmee nieuwe deuren openen.
Dit zijn jongeren die intrinsiek gemotiveerd zijn om samen met gelijkgestemden impact te maken op een maatschappelijk vraagstuk. In ruil daarvoor willen ze hun wereldbeeld en hun netwerk vergroten.
Tijdens de intake ontdek je wat de jongere drijft. Dit is ook een moment om eerlijk te zijn. Sluit jouw project niet aan op wat de jongere zoekt? Zeg dit dan en verwijs door naar een beter passend jongerenproject. Zo vergroot je de kans dat deelnemende jongeren het traject volledig doorlopen.
Rapportage MDT: ontdek welke bouwstenen zorgen voor aansluiting bij jongeren
Audiofragment
Gurbuh, deelnemer MDT en praktijkonderzoeker, over hoe je een project vormgeeft met jongeren. Beluister de hele podcast.
Maak duidelijk wat je project te bieden heeft
De motivatie van jongeren is hoger als ze antwoord krijgen op de vraag ‘what’s in it for me?’. Dit kan van alles zijn. Een certificaat voor op je cv, een vrijwilligersplek of baan na afloop, meer kennis en ervaring, een vrijwilligersvergoeding, nieuwe contacten of veel plezier bijvoorbeeld. Verwerk dit in je communicatie. In je algemene communicatie, maar zeker ook in persoonlijke gesprekken. Tijdens de intake is immers naar voren gekomen welke argumenten belangrijk zijn voor de deelnemer.
Passende begeleiding
Grote kans dat jongeren bij jou iets doen wat ze nog nooit hebben gedaan. Levenservaring die ze hierbij tot steun kan zijn, hebben ze nog beperkt. Dat maakt het voor veel jongeren spannend, hoewel ze dat misschien niet altijd laten merken. Goede, ontwikkelingsgerichte, begeleiding is daarom essentieel.
Videofragment
Janneke van Lier, projectleider Diversity Skills, over het blijven inchecken bij de jongeren. Bekijk de hele video.
Samen aan de slag
Veel jongeren vinden het fijn om samen te ‘oefenen’ voordat ze iets zelfstandig moeten doen. Dit geeft hen het vertrouwen dat ze het zelf ook kunnen. De rol van de begeleider is hierin belangrijk. Jongeren willen dat hun begeleider zich inleeft, dingen geduldig uitlegt en positieve feedback geeft. Een goed bereikbare begeleider als vast aanspreekpunt wordt op prijs gesteld. Iemand die bijvoorbeeld de dag met hen afsluit, of wie ze ook tussendoor een appje kunnen sturen. Zo kan de begeleider tegelijk in de gaten houden of de jongere niet wordt overvraagd.
Rapportage MDT: ontdek welke vormen van beloning je jongeren kunt bieden
Probeer te voorkomen dat je met partners samenwerkt die jongeren vooral zien als gratis arbeidskrachten. Het project biedt écht meerwaarde voor jongeren wanneer hun ontwikkeling centraal staat. Dat zie je terug in hun enthousiasme en betrokkenheid.
Tip uit de praktijk
Het is een vak apart om jongeren te begeleiden bij het ontwikkelen van hun talenten. Veel projectleiders verklaren dat goed opgeleide begeleiders onmisbaar zijn. Zorg ervoor dat je hier de juiste mensen voor inschakelt en bied eventueel de mogelijkheid tot (bij)scholing. Maak je gebruik van peer-to-peerbegeleiders? Laat hen dan coachen door een professional.
Groepsbinding
Het is voor jongeren makkelijker om gemotiveerd te blijven als ze plezier hebben en zich veilig voelen. Daarom is het belangrijk om te investeren in groepsbinding. Dat kun je doen door gezamenlijke sessies te organiseren. Bijvoorbeeld een kick-off waarin je uitlegt wat ze gaan doen. Of een verdiepingssessie waarin nieuwe vaardigheden centraal staan.
Veel projectleiders vinden het fijn om hier oud-deelnemers bij te betrekken. Zij kunnen goed uitleggen wat het project inhoudt op een manier die aansluit bij de jongeren.
Rapportage bevindingen MDT: ontdek de succesfactoren van begeleiding
Onderzoeksrapport MDT: lees over werkzame elementen van begeleiding en training
Indeling groepen
Het kan fijn zijn voor jongeren om een project samen met bekenden te doorlopen. Dit draagt bij aan hun zelfvertrouwen en plezier. Kijk of je hier rekening mee kunt houden in jouw project. Het kan slim zijn om de groepen niet te groot te maken. Kleine groepen stimuleren persoonlijk contact en zorgen ervoor dat jongeren hun afspraken beter nakomen omdat ze niet ‘anoniem’ zijn.
Meebewegen met jongeren
Jongeren denken en doen misschien anders dan je gewend bent. Probeer hier open voor te staan en ook vanuit hun perspectief te denken.
Sommige organisaties vinden het lastig om te plannen met jongeren. Organisaties zijn vaak gewend te werken met volwassenen die een voorspelbare weekindeling hebben. Voor jongeren is dat anders. Hun studie of bijbaan heeft een wisselend rooster. En daarnaast hebben ze ook sociale en sportieve verplichtingen. Je zou individueel per jongere kunnen afstemmen wanneer zij beschikbaar zijn. Voor gezamenlijke activiteiten of workshops is het slim om af te stemmen wanneer de meeste deelnemers kunnen.
Waarom jongeren soms toch uitvallen
Ondanks al je inspanningen zullen er toch jongeren voortijdig uitvallen. Veelvoorkomende redenen van uitval zijn:
- te weinig tijd
- vinden van een baan of opleiding
- de wens om geld te verdienen
- mismatch (bijvoorbeeld omdat de inhoud van het project vooraf onvoldoende duidelijk was)
- mentale of gezondheidsproblemen
- thuissituatie of familieomstandigheden
- slechte studieresultaten of conflict met school
Kijk bij de start van je project wat je kunt doen om dit zoveel mogelijk te voorkomen. En neem dit ook mee bij je periodieke evaluatie. Het is interessant om te zien wat de reden van uitval is. Dit laat zien wat je nog kunt verbeteren aan de inhoud of organisatie van je project. Maar besef ook dat je uitval niet altijd kunt voorkomen. Als projectleider heb je maar beperkte invloed op de (thuis)situatie van de jongeren.