Hoe houd je jongeren betrokken tijdens jouw project?

Het is gelukt: je project is van start gegaan met een enthousiaste groep deelnemers. Natuurlijk wil je de jongeren tot het einde toe gemotiveerd houden. Ontdek hier hoe je dat doet, zodat jongeren én partners het maximale uit dit traject halen.

Een goede intake is veel waard

De intake is het startpunt van iedere deelnemer. Dit is het moment om de jongeren beter te leren kennen. Door oprecht belangstelling te tonen ontdek je wat de wensen en behoeften van de jongere zijn. Dit verschilt natuurlijk per persoon. Uit onderzoek blijkt dat er globaal 3 motivaties zijn voor jongeren om deel te nemen aan een jongerenproject:

  1. Ik wil een steuntje in de rug en gezien worden in mijn talenten.
    Dit zijn vaak jongeren die vastlopen op school en nog geen diploma of werk hebben. Ze hebben behoefte aan positieve bekrachtiging, waardering en hebben baat bij het vergroten van hun leefwereld. 
  2. Ik wil mijn cv verrijken en een leuke tijd hebben.
    Deze jongeren willen met het project hun baankansen vergroten of ontdekken welke studie of loopbaan bij ze past. Ze vinden vooral de ‘beloning’ belangrijk. Daarom moet het project ‘leuk’ zijn en iets opleveren in de vorm van extra kennis, vaardigheden of een certificaat.
  3. Ik wil zinvol werk doen en daarmee nieuwe deuren openen. 
    Dit zijn jongeren die intrinsiek gemotiveerd zijn om samen met gelijkgestemden impact te maken op een maatschappelijk vraagstuk. In ruil daarvoor willen ze hun wereldbeeld en hun netwerk vergroten. 

Tijdens de intake ontdek je wat de jongere drijft. Dit is ook een moment om eerlijk te zijn. Sluit jouw project niet aan op wat de jongere zoekt? Zeg dit dan en verwijs door naar een beter passend jongerenproject. Zo vergroot je de kans dat deelnemende jongeren het traject volledig doorlopen.

Rapportage MDT: ontdek welke bouwstenen zorgen voor aansluiting bij  jongeren 

Afbeelding
Podcast button klein

Audiofragment

Gurbuh, deelnemer MDT en praktijkonderzoeker, over hoe je een project vormgeeft met jongeren. Beluister de hele podcast.

Maak duidelijk wat je project te bieden heeft

De motivatie van jongeren is hoger als ze antwoord krijgen op de vraag ‘what’s in it for me?’. Dit kan van alles zijn. Een certificaat voor op je cv, een vrijwilligersplek of baan na afloop, meer kennis en ervaring, een vrijwilligersvergoeding, nieuwe contacten of veel plezier bijvoorbeeld. Verwerk dit in je communicatie. In je algemene communicatie, maar zeker ook in persoonlijke gesprekken. Tijdens de intake is immers naar voren gekomen welke argumenten belangrijk zijn voor de deelnemer.

Passende begeleiding

Grote kans dat jongeren bij jou iets doen wat ze nog nooit hebben gedaan. Levenservaring die ze hierbij tot steun kan zijn, hebben ze nog beperkt. Dat maakt het voor veel jongeren spannend, hoewel ze dat misschien niet altijd laten merken. Goede, ontwikkelingsgerichte, begeleiding is daarom essentieel.

Afbeelding
Video button klein

Videofragment

Janneke van Lier, projectleider Diversity Skills, over het blijven inchecken bij de jongeren. Bekijk de hele video.

Samen aan de slag

Veel jongeren vinden het fijn om samen te ‘oefenen’ voordat ze iets zelfstandig moeten doen. Dit geeft hen het vertrouwen dat ze het zelf ook kunnen. De rol van de begeleider is hierin belangrijk. Jongeren willen dat hun begeleider zich inleeft, dingen geduldig uitlegt en positieve feedback geeft. Een goed bereikbare begeleider als vast aanspreekpunt wordt op prijs gesteld. Iemand die bijvoorbeeld de dag met hen afsluit, of wie ze ook tussendoor een appje kunnen sturen. Zo kan de begeleider tegelijk in de gaten houden of de jongere niet wordt overvraagd.

Rapportage MDT: ontdek welke vormen van beloning je jongeren kunt bieden

Probeer te voorkomen dat je met partners samenwerkt die jongeren vooral zien als gratis arbeidskrachten. Het project biedt écht meerwaarde voor jongeren wanneer hun ontwikkeling centraal staat. Dat zie je terug in hun enthousiasme en betrokkenheid. 

 

Afbeelding
Tip button

Tip uit de praktijk
Het is een vak apart om jongeren te begeleiden bij het ontwikkelen van hun talenten. Veel projectleiders verklaren dat goed opgeleide begeleiders onmisbaar zijn. Zorg ervoor dat je hier de juiste mensen voor inschakelt en bied eventueel de mogelijkheid tot (bij)scholing. Maak je gebruik van peer-to-peerbegeleiders? Laat hen dan coachen door een professional. 

Groepsbinding

Het is voor jongeren makkelijker om gemotiveerd te blijven als ze plezier hebben en zich veilig voelen. Daarom is het belangrijk om te investeren in groepsbinding. Dat kun je doen door gezamenlijke sessies te organiseren. Bijvoorbeeld een kick-off waarin je uitlegt wat ze gaan doen. Of een verdiepingssessie waarin nieuwe vaardigheden centraal staan.

Veel projectleiders vinden het fijn om hier oud-deelnemers bij te betrekken. Zij kunnen goed uitleggen wat het project inhoudt op een manier die aansluit bij de jongeren. 

Rapportage bevindingen MDT: ontdek de succesfactoren van begeleiding

Onderzoeksrapport MDT: lees over werkzame elementen van begeleiding en training

Indeling groepen

Het kan fijn zijn voor jongeren om een project samen met bekenden te doorlopen. Dit draagt bij aan hun zelfvertrouwen en plezier. Kijk of je hier rekening mee kunt houden in jouw project. Het kan slim zijn om de groepen niet te groot te maken. Kleine groepen stimuleren persoonlijk contact en zorgen ervoor dat jongeren hun afspraken beter nakomen omdat ze niet ‘anoniem’ zijn.

Meebewegen met jongeren

Jongeren denken en doen misschien anders dan je gewend bent. Probeer hier open voor te staan en ook vanuit hun perspectief te denken. 

Sommige organisaties vinden het lastig om te plannen met jongeren. Organisaties zijn vaak gewend te werken met volwassenen die een voorspelbare weekindeling hebben. Voor jongeren is dat anders. Hun studie of bijbaan heeft een wisselend rooster. En daarnaast hebben ze ook sociale en sportieve verplichtingen. Je zou individueel per jongere kunnen afstemmen wanneer zij beschikbaar zijn. Voor gezamenlijke activiteiten of workshops is het slim om af te stemmen wanneer de meeste deelnemers kunnen. 

Waarom jongeren soms toch uitvallen

Ondanks al je inspanningen zullen er toch jongeren voortijdig uitvallen. Veelvoorkomende redenen van uitval zijn:

  • te weinig tijd
  • vinden van een baan of opleiding
  • de wens om geld te verdienen
  • mismatch (bijvoorbeeld omdat de inhoud van het project vooraf onvoldoende duidelijk was)
  • mentale of gezondheidsproblemen
  • thuissituatie of familieomstandigheden 
  • slechte studieresultaten of conflict met school

Kijk bij de start van je project wat je kunt doen om dit zoveel mogelijk te voorkomen. En neem dit ook mee bij je periodieke evaluatie. Het is interessant om te zien wat de reden van uitval is. Dit laat zien wat je nog kunt verbeteren aan de inhoud of organisatie van je project. Maar besef ook dat je uitval niet altijd kunt voorkomen. Als projectleider heb je maar beperkte invloed op de (thuis)situatie van de jongeren. 

Dit zeggen projectleiders en jongeren

Jongere met bokshandschoenen
1 / 7

Een persoonlijke intake

'Tijdens de intake stellen we vragen als: Wat denk je in dit programma te leren/bereiken, hoe wil je dat doen en wat doe je momenteel? Na alle intakegesprekken maakt de projectcoördinator een inhoudelijke planning voor het programma. Daarbij houden we rekening met persoonlijke wensen door middel van keuzeonderdelen en persoonlijke begeleiding, maar ook plannen we gezamenlijke activiteiten waarbij de jongeren elkaar leren kennen en van elkaar kunnen leren.' 

Aukje Geubbels, Community Champions
Jongeren in actie
2 / 7

Cadeautje aan jezelf

'Veel jongeren zien vrijwilligerswerk als iets wat ze voor een ander doen. Je krijgt er misschien geen geld voor, maar leert er wel heel veel vaardigheden mee. Op persoonlijk en professioneel vlak. Zo heb ik uiteindelijk een baan gekregen uit mijn MDT-project. Dus ik hoop dat projectleiders jongeren kunnen laten inzien dat meedoen een cadeautje aan jezelf is.'

Deborah Hilberts (21), deelnemer MDT en praktijkonderzoeker MDT
MDT in de keuken
3 / 7

Werken aan (zelf)vertrouwen

'Ik kreeg bij het ouderencentrum direct een vertrouwenspersoon toegewezen. Dat vond ik heel fijn. Zij liet me zien hoe ik kon helpen bij het begeleiden van activiteiten. Pas toen ik voldoende zelfvertrouwen had, deed ik dingen zelfstandig. Het voelde goed dat mijn grenzen werden geaccepteerd. Het gaf me een veilig gevoel en zorgde ervoor dat ik dingen deed die ik vroeger nooit durfde.'

Danique Verbaandert (22), deelnemer MDT en lid MDT-jongerenpanel
Jongeren ontspannen met elkaar
4 / 7

Serieus spelen

'Met ijsbrekers en andere oefeningen willen we een veilige sfeer creëren waarin ruimte is voor ieders inbreng. Dit gebeurt met name tijdens de kick-off. De eerste fase is als het ware de fundering voor alles wat daarop volgt. Hiervoor gebruiken we bijvoorbeeld de Lego Serious Play-workshop waarbij jongeren leren wat hun talenten zijn.'

Roel van Eimeren, projectleider & expert Jongerenparticipatie bij #CHANGEMAKERS
Jongens op trap
5 / 7

Beperk het leeswerk

'We merkten dat jongeren hun e-mail slecht lezen. Zeker bij veel tekst komt het helemaal niet binnen. Daarom hebben we een filmpje opgenomen waarin we vertellen wat de jongere gaat doen. Dit bood duidelijkheid en kwam veel beter binnen.'

Anneline Valstar en Marlène Hendriks, AugMDT
MDT in Tilburg
6 / 7

Stel je flexibel op

'Flexibiliteit is heel belangrijk in een project. In hoe je communiceert en hoe je afspraken maakt. Veel begeleiders zijn bijvoorbeeld goed bereikbaar via WhatsApp. Zo voelen jongeren een persoonlijke en veilige band en durven ze zichzelf te zijn. En door hun vrije avond op te geven voor een bijeenkomst, zorgen projectleiders ervoor dat er zoveel mogelijk jongeren kunnen deelnemen.'

Gurbuh Martijn Krist (23), deelnemer MDT en praktijkonderzoeker MDT
Jongeren op yogamatten
7 / 7

Pas je planning aan waar nodig

'Aan ons project nemen revalidanten deel. Eerst startten we het project direct bij aanvang van het revalidatietraject. Maar dat zorgde voor veel uitval omdat er dan veel veranderingen en operaties plaatsvinden. Daarom starten we nu een paar maanden later.'

Jan Willem Koopman, Manager HandicapNL programma's
Vind je de informatie op deze pagina nuttig?