Hoe behoud je het succes van je jongerenproject?

Als je project eenmaal goed loopt, heb je als projectleider meer ruimte om naar de toekomst te kijken. Om te bedenken hoe je de sterke punten behoudt of verder verbetert. We geven je praktische tips om het succes van je project te borgen.

Blijven verbeteren

Wellicht werd je bij de start van je project opgeslokt door uitvoerende taken. Nu het eenmaal loopt, is het belangrijk om tijd en middelen te reserveren voor het doorontwikkelen van het project. De evaluaties met jongeren en samenwerkingspartners geven je inzicht in de verbeterpunten van het project.

Regelmatig komen projectleiders er in deze fase achter dat de afstemming tussen de partners meer aandacht nodig heeft. Of dat de communicatie met jongeren beter kan. Maak hier samen met je partners werk van. Deze kwaliteitsverbetering helpt jullie nog meer successen te behalen. 

Afbeelding
Video button klein

Videofragment

Patrick Kip, projectleider FC Noaber, over wat samenwerken zijn project concreet oplevert. Bekijk de hele video.

Nieuwe partners aansluiten

Dit is ook het moment om te beoordelen of je nieuwe partners nodig hebt. Bijvoorbeeld omdat je het project inhoudelijk wil verbeteren en de benodigde expertise mist in je projectgroep. Of omdat je een nieuwe doelgroep wil bereiken. 

Als je nu vooral werft op scholen heb je daar inmiddels een goed netwerk. Maar wil je een nieuwe doelgroep bereiken, zoals jongeren die nieuw zijn in Nederland, dan is het zinvol om nieuwe (wervings)partners te zoeken met de juiste connecties.   

Afbeelding
Video button klein

Videofragment

Janneke van Lier, projectleider Diversity Skills, over verbinding zoeken met scholen en gemeentes om verder te kunnen bouwen. Bekijk de hele video.

Een ander voorbeeld is dat veel jongeren ervaring willen opdoen in een sector waar je nu nog niet mee samenwerkt. Ze willen bijvoorbeeld aan de slag in de zorg, bij evenementen of in de natuur. Door nieuwe partners aan te sluiten kun je jongeren een ervaringsplek bieden die past bij hun voorkeuren.

Het project overdraagbaar maken

De meeste projecten krijgen te maken met personele wisselingen. Een partner stapt uit het project, een nieuwe partner sluit aan of medewerkers nemen ontslag. Het is daarom goed om al snel de inhoud van je project, werkwijze en ervaringen vast te leggen. Hiermee zorg je ervoor dat nieuwe personen werken vanuit dezelfde standaarden. Houd alle betrokkenen ook op de hoogte van actuele contactgegevens, zodat iedereen elkaar weet te vinden.

Opnemen in beleid of curriculum

De kans dat de gemeente, een onderwijsinstelling of bedrijf betrokken blijft bij je project is groter wanneer je project officieel is opgenomen in hun beleid of curriculum. Bespreek met hen wat ervoor nodig is om deze stap te kunnen zetten. Wellicht hebben ze behoefte aan onderzoeksresultaten die de impact van je project laten zien. Of willen ze zien hoe het project bijdraagt aan maatschappelijke thema’s waar zij zich mee bezighouden. Door hier gehoor aan te geven, draag je bij aan het voortbestaan van je project.

Binnen het Landelijk Onderwijsplatform MDT werken verschillende onderwijsorganisaties samen aan het verankeren van MDT binnen het onderwijs. Bekijk hoe zij dat doen.

 

Dit zeggen andere projectleiders

jongeren spelen basketbal
1 / 2

Laat je impact zien

'Uiteindelijk willen we kunnen draaien zonder MDT-subsidie. Wanneer het programma een tijdje draait, kunnen we de impact onderzoeken en aantonen. Het programma leent zich dan goed voor financiële partnerschappen vanuit de clubs en op landelijk niveau. Inhoudelijk borgen we het programma door samen te werken met veel partners op lokaal niveau, zoals gemeenten, bedrijven, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties. Ook werken we samen met externe partijen die ons bijvoorbeeld ondersteunen in de positionering, communicatie, eventmanagement en het aanbieden van landelijke workshops.'

Aukje Geubbels, MDT Community Champions
Jongeren op school
2 / 2

Maak je project onmisbaar

“Na meerdere jaren uitvoering is ons project echt een vast onderdeel geworden van het lesprogramma van veel scholen. Zij rekenen op ons. Het programma sluit goed aan op hun doelstellingen rondom burgerschap. De scholen vinden het van grote meerwaarde dat wij in dit project als vakdocent komen. Naast het onderwijs zien werkgevers het ook als een belangrijk onderdeel van hun SROI-verplichting.”

Projectleider Realisten Academie: de inclusie-makers
Vind je de informatie op deze pagina nuttig?