Het Groningse Alfa College laat studenten in de les bewegen

Het Alfa-college in Groningen heeft sinds dit jaar een vitaal lokaal. Er staan geen gewone banken en stoelen. De mbo-studenten kunnen hier tijdens de les op grote ballen zitten, op wiebelplankjes staan, of op een hometrainer fietsen. Hun eenpersoonsbureaus zijn in hoogte verstelbaar. 'Ook de docent gebruikt het beweegmeubilair', vertelt Silvia Brouwer, practor vitaliteit bij het Alfa College.

Dynamische Schooldag

Het vitale lokaal is een experiment in het kader van de Dynamische Schooldag, die als doel heeft om studenten minder te laten stilzitten en meer te laten bewegen. ‘Basisscholen hebben de Dynamische Schooldag vaak toegepast. Maar het gebeurt weinig in het voortgezet onderwijs en nauwelijks of niet in het mbo,’ zegt Silvia.

Studenten en docenten denken mee

Op het Alfa-college zijn ze niet over een nacht ijs gegaan. ‘De studenten hebben meegedacht bij de gehele inrichting zoals bij de aankleding van de wanden. Het lokaal heeft een postermuur met lavendelvelden en bos. Ook hebben we gevraagd welk meubilair voor het vitale lokaal ze leuk zouden vinden’, zegt Silvia. De docenten zijn eveneens geraadpleegd. ‘We hebben gevraagd hoe ze het vinden voor een dynamische klas te staan. Aanvankelijk waren ze sceptisch om een klas bewegende leerlingen voor zich te hebben.’

Meningen zijn verdeeld

Enkele klassen hebben nu les gehad in het vitale lokaal. ‘Sommige studenten zijn heel enthousiast. Maar er zijn ook studenten die het afleidend vinden dat anderen om hen heen telkens bewegen’, aldus Silvia. Ook heeft het Alfa-college onderzoek gedaan naar het effect op concentratie en energie. ‘We zagen geen bijzonderheden, maar we willen het met grotere groepen studenten verder onderzoeken.’

Challenge

Ook heeft de school studenten gevraagd hoe ze een dynamische schooldag zelf zouden willen invullen. De meesten kozen voor een challenge waarbij ze per dag een minimum aantal stappen doen. ‘Dat zijn we in de organisatie voor een groep in hun lesprogramma aan het inplannen.’ Een master-student werkt nu aan de implementatie.

Kennis en vaardigheden

Het ROC loopt wel tegen enkele obstakels aan. ‘Kennis over de dynamische schooldag ontbreekt vaak. Dat geldt ook voor de vaardigheden. Docenten weten niet altijd hoe ze de dynamische schooldag moeten invullen’, aldus Silvia. De omgeving en school nodigen niet uit om de dynamische schooldag vorm te geven. ‘Je hebt vaak grotere lokalen nodig en die zijn er onvoldoende’, zegt ze. Het Alfa-college heeft één vitaal lokaal waardoor het passen en meten wordt met het roosteren, zeker nu studenten en docenten die er nog geen les hebben gehad, nieuwsgierig zijn. Ook moet er budget zijn om materialen aan te schaffen.

Vanaf het einde van de bassischool zien we: hoe ouder, hoe inactiever het lichaam wordt. We staan aan het begin van een beweging om ook studenten te laten bewegen gedurende de schooldag.
Silvia Brouwer
Practor vitaliteit bij het Alfa College

Begin van een beweging

Silvia deelt de ervaringen van het Alfa-college binnen landelijke netwerken zoals de Beweegcirkel vitaal mbo en het Platform Sport en Gezonde Leefstijl, waar de meeste ROC’s aan verbonden zijn. ‘Vanaf het einde van de bassischool zien we: hoe ouder, hoe inactiever het lichaam wordt. We staan aan het begin van een beweging om ook studenten te laten bewegen gedurende de schooldag. Het is aan het mbo om beleid te voeren om studenten vitaal te houden.’

De foto bij dit artikel is een stockfoto. Personen op het beeld zijn dus niet betrokken bij dit initiatief