Evaluatie Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg

In dit rapport wordt verslag gedaan van de evaluatie van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Op 1 januari 2016 verving de Wkkgz de Kwaliteitswet zorginstellingen (Kwz) en de Wet klachtrecht cliënten zorgsector.

De wet heeft als hoofddoel het versterken van de positie van cliënten en het bevorderen van de kwaliteit van zorg. De evaluatie betreft het onderzoek naar de doeltreffendheid en de effecten van de Wkkgz.

Het onderzoek is verricht in opdracht van ZonMw en werd uitgevoerd door een consortium van de Universiteit van Amsterdam, sectie gezondheidsrecht en het Nivel.
 
De evaluatie wijst uit dat de wet het bereiken van de gestelde doelen daadwerkelijk bevordert. Maar laat ook zien dat er nog stevige punten ter verbetering zijn. Het evaluatierapport dat door de minister van VWS aan de Tweede Kamer is aangeboden, bevat 32 aanbevelingen voor verbetering van de wet en de praktijk.

Wilt u een exemplaar bestellen?

Stuur dan een e-mail met de titel van de publicatie en uw naam en adresgegevens aaner@zonmw.nl (zolang de voorraad strekt)