Veelgestelde vragen subsidieoproep 'Anders werken, anders organiseren in de langdurige zorg voor kwetsbare personen'

Een subsidieaanvraag goed indienen kan veel vragen opleveren. Hieronder vindt u veelgestelde vragen en antwoorden. We actualiseren deze pagina regelmatig.

De deadline voor het indienen van uw uitgewerkte subsidieaanvraag voor de subsidie 'Anders werken, anders organiseren in de langdurige zorg voor kwetsbare personen' is 5 maart 2024, 14:00 uur. Deze subsidieoproep is onderdeel van het Kennisprogramma Langdurige zorg en ondersteuning 2023-2027 (LZO II)

Let op: de tekst uit de subsidieoproep is leidend.

Algemeen

Als u inlogt in MijnZonMw, klikt op het rechtsgebouw icoontje linksboven. Hier kan u de subsidieoproep opzoeken op naam, en vindt u het aanmeldformulier.

Het aanmeldformulier bevat alle vragen/ onderdelen die beantwoord moeten worden voor de uitgewerkte aanvraag. U kan het omzetten in een Word document om er offline in te werken, of rechtstreeks in de online omgeving werken.

Nee, mbo-instellingen worden niet als onderzoeksorganisatie aangemerkt. UMC’s, universiteiten en Hogescholen wel. Dit is gebaseerd op de definitie van onderzoeksorganisatie volgens het Europese staatssteunrecht.

Het referentienummer komt overeen met het dossiernummer in MijnZonMw.

Indienen uitgewerkte aanvraag

Ja, mbo-instellingen kunnen mede-aanvrager zijn.

Ja, een samenwerking tussen een onderzoeksorganisatie en een zorginstelling is een vereiste. Er kunnen aanvullend nog andere instellingen/organisaties aansluiten.

 

Nee, er wordt 1 aanvraag per project ingediend. De samenwerkende partners dienen 1 gezamenlijke aanvraag in. De hoofdaanvrager dient de aanvraag in.

Nee, de hoofdaanvrager hoeft geen vaste aanstelling te hebben. Als naar verwachting de hoofdaanvrager voortijdig stopt, moet er gekeken worden of de benodigde expertise nog aanwezig is om het project te kunnen afronden.

Het is mogelijk om een andere persoon op te geven bij de uitgewerkte aanvraag dan bij het projectidee. Het moet echter zowel bij het projectidee als de uitgewerkte aanvraag aannemelijk zijn dat de nodige expertise aanwezig is om het project goed uit te voeren.

Nee, dit is niet nodig.

Begroting

Per 1 april 2022 zijn de Algemene subsidiebepalingen ZonMw met betrekking tot de eindverantwoording door de subsidieontvanger gewijzigd. De grootste verandering is dat voortaan voor projecten met een subsidie van € 125.000,- of meer als eindverantwoording een controleverklaring van een accountant wordt vereist.  Deze wijziging brengt de ZonMw-subsidiebepalingen in lijn met de 'Aanwijzingen voor subsidieverstrekking', een regeling die voor de rijksoverheid en veel zelfstandige bestuursorganen (zbo's) van toepassing is. Bekijk de gewijzigde subsidiebepalingen.

Accountantskosten tot een maximum van € 3.500,- mogen bij projecten van € 125.000,- of meer opgenomen worden in de begroting. Door de wijziging van de Algemene subsidiebepalingen ZonMw per 1 april 2022 moet er na afronding van een project van € 125.000,- of meer naast de financiële eindverantwoording ook een controleverklaring van een accountant aangeleverd worden.

Universiteiten en universitair medische centra mogen accountantskosten niet opnemen in de begroting. Met deze instellingen zijn aparte afspraken gemaakt over de vereiste accountantsverklaring. Neem hiervoor contact op met uw financiële afdeling.

Onder implementatiekosten verstaat ZonMw zowel de hieraan verbonden materiële kosten als de personele kosten die worden gemaakt om implementatieactiviteiten te realiseren. De kosten voor het personeel dat implementatieactiviteiten uitvoert dienen opgenomen te worden onder het kopje implementatie (o.a. zodat u aan de voorwaarde 10% implementatiekosten voldoet). De personele kosten dienen onder het kopje implementatiekosten op eenzelfde manier uitgesplitst te worden zoals onder het kopje personele kosten.

Het gaat hier om het totale projectbudget, dus inclusief de eigen bijdrage.

In deze subsidieronde wordt DAEB als staatssteunmiddel ingezet en daarom vragen we van indieners om het DAEB-template te gebruiken. Dit template is ook het meest geschikt voor een project waarbij meerdere partijen samenwerken. Het template is voorzien van verschillende tabjes (Deelnemerslijst, Personeel, Budget) en biedt daarmee ruimte aan projectpartners om in hetzelfde document hun kostenposten te noteren. U hoeft als projectgroep dus in totaal maar één – gezamenlijke – begroting aan te leveren, in DAEB-format. Vergeet daarbij niet de verschillende tabjes (Deelnemerslijst, Personeel, Budget) in te vullen en mee te sturen bij indiening. Het DAEB-template is te downloaden op deze pagina onder het kopje ‘downloads begrotingen’. 

Contact

Heeft u inhoudelijke vragen over uw aanvraag? 
Neem voor inhoudelijke vragen contact op met Marije Blok, Sr. programmamanager. Zij is bereikbaar via lzo@zonmw.nl of 070 - 349 54 72.

Heeft u technische vragen over MijnZonMw? 
Neem voor technische vragen over het gebruik van het online indiensysteem van ZonMw contact op met de servicedesk: zij zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur, via 070 349 51 76 of servicedesk@zonmw.nl. Vermeld in uw e-mail uw telefoonnummer, zodat wij indien nodig contact met u kunnen opnemen.