Leren van Implementeren

Optimaal gebruikmaken van onderbouwde interventies
foto van een man en een vrouw
Er komen steeds meer aanpakken, methoden en programma’s om de zorg voor mensen met een beperking te verbeteren. Toch vinden lang niet al die werkzame interventies hun weg naar de praktijk. Om organisaties te helpen bij het implementeren ervan én meer te weten over wat er nou precies werkt bij implementatie in de gehandicaptenzorg, startte Gewoon Bijzonder ‘Leren van implementeren’.

Vorig jaar mei gingen verschillende partijen van start in het kader van deze oproep. We spraken met Marieke Wouters (Erasmus MC / Academische Werkplaats GOUD) en Steffan Widdershoven (Tilburg University - Tranzo / Academische Werkplaats Leven met een verstandelijke beperking / Zorgorganisatie Dichterbij). Wat gaan zij precies doen? 

Academische Werkplaats GOUD: onderzoek naar lichttherapie

In Rotterdam doet Marieke Wouters van het Erasmus Medisch Centrum onderzoek binnen de Academische Werkplaats GOUD. Daar houden zij zich bezig met onderzoek naar de fysieke en mentale gezondheid van mensen met een verstandelijke beperking. ‘Mijn specialisme ligt bij onderzoek naar implementatie, dus de subsidieoproep Leren van Implementeren past precies in mijn straatje’, legt ze uit. ‘Het plan is om de implementatie te onderzoeken van lichttherapie bij mensen met depressieve symptomen. Mijn GOUD-collega’s hadden eerder al onderzoek gedaan naar de haalbaarheid en effectiviteit hiervan en de uitkomsten waren heel positief. Verschillende organisaties staan te springen om deze therapie toe te passen en samen gaan we kijken: hoe doe je dat het best?’

Waarom lichttherapie? 

Mensen met een verstandelijke beperking slikken vaak een veelheid aan medicijnen. En die hebben weer allerlei verschillende bijwerkingen. Hoe meer interventies er mogelijk zijn zonder medicatie, hoe fijner dat is voor het welzijn en de gezondheid van cliënten. 

Afbeelding
Marieke wouters

‘Depressie komt veel voor bij deze doelgroep', legt Marieke Wouters uit. 'De voorkeur bij depressieve symptomen gaat vrijwel altijd uit naar behandeling zonder medicatie, maar vanwege hun beperkte cognitieve en verbale vaardigheden zijn de meeste behandelvormen niet geschikt voor mensen met een verstandelijk beperking. Bij lichttherapie is dat geen probleem. Daarom kan grootschalige en effectieve implementatie van lichttherapie in de gehandicaptensector veel verschil maken.’

Breed perspectief ontwikkelen

Een van de samenwerkende zorgorganisaties was al voor de muziek uitgelopen, vertelt Marieke. ‘Bij Amarant zijn ze 2,5 jaar geleden al begonnen lichttherapie toe te passen, dus daar is ons onderzoek begonnen. We weten al het een en ander over de processen daar: Amarant heeft na de implementatie zelf al een evaluatie gedaan en een handreiking geschreven. Daarin adviseren ze bijvoorbeeld dat een behandelaar zich verdiept in lichttherapie en zo een interne deskundige wordt. Er staan ook praktische tips in over zaken als het uitleenproces van de lichtlampen. De eerste evaluatie is een mooi beginpunt, maar we zijn nu al een tijd verder en we willen graag de ervaringen van behandelaren, patiënten en begeleiders ophalen. Hoe hebben zij de implementatie ervaren, hoe vinden zij het nu gaan en hebben zij ideeën voor hoe het nog fijner kan? Zo krijgen we een breed perspectief op mogelijke verbeterpunten voor een volgende implementatie.’

Gemene delers zoeken

Er vindt ook onderzoek plaats bij zorgorganisatie Abrona, die onlangs startte met de voorbereiding voor de implementatie. ‘Het interessante daaraan, is dat we continu de vinger aan de pols kunnen houden’, vertelt Marieke. ‘Zo haal je veel meer informatie op over het implementatieproces dan als je terugkijkt. En het is ook interessant om de twee organisaties te vergelijken. Op die manier kun je steeds passender adviezen ontwikkelen: in een situatie als deze werkt X beter, in een volgende situatie kun je beter Y doen. Implementatie is altijd afhankelijk van de context maar hoe meer kennis je ophaalt, hoe meer gemene delers je mogelijk ontdekt. Eerder werd binnen GOUD al een stappenplan samengesteld voor implementaties in de VG-zorg. Daar zijn implementatiecoaches binnen de academische werkplaats nu mee aan het experimenteren en dit wordt ook voor de implementatie van lichttherapie bij Abrona ingezet. 

Zorgorganisaties Dichterbij, Koraal en de Academische Werkplaats Leven met een verstandelijke beperking: Begeleiders in Beeld

Ook zorgorganisaties Dichterbij en Koraal en de Academische Werkplaats Leven met een verstandelijke beperking (AWVB) waren enthousiast toen de oproep voor Leren van Implementeren voorbijkwam. Steffan Widdershoven gaat binnen Dichterbij en Koraal de interventie Begeleiders in Beeld implementeren, een training die is gericht op de emotionele intelligentie van begeleiders die werken met mensen met een verstandelijke beperking en moeilijk verstaanbaar gedrag. 

Zorg ervoor iedereen goed begrijpt wat de interventie precies inhoudt en beoogt, zodat de uitvoering in lijn is met het idee erachter. Anders gooi je het kind met het badwater weg.
Steffan Widdershoven

In lijn met wat Marieke vertelt, legt hij uit: ‘Er is nog maar weinig bekend over de implementatie van interventies voor mensen met een verstandelijke beperking. We weten nog niet goed wat effectieve elementen zijn, die kennis ontbreekt nog. Daarom proberen wij vanuit de AWVB te achterhalen: wat is nou de kern van het succes en welke elementen kun en moet je aanpassen aan de situatie? Dat begint bij goed begrijpen wat je precies anders gaat doen en waarom. Daar ontbreekt het nogal eens aan in de praktijk. Dan vindt de implementatie niet zorgvuldig plaats en krijg je reacties als: dit deden we toch al? Of: het werkt niet. Dus wij willen veel tijd investeren in de basis. Zorgen dat iedereen goed begrijpt wat de interventie precies inhoudt en beoogt, zodat de uitvoering in lijn is met het idee erachter. Anders gooi je het kind met het badwater weg.’ 

Aansluiten bij de praktijk én de theorie

De interventie Begeleiders in Beeld biedt begeleiders inzicht in hun eigen emotionele intelligentie, die vervolgens wordt gekoppeld aan hun handelen in de interactie met mensen met een verstandelijke beperking en moeilijk verstaanbaar gedrag. Dit gebeurt via video-feedback. Zelfreflectie en bewustwording staan centraal tijdens de training.

Afbeelding
Steffan Widdershoven

‘Onze doelgroep laat steeds vaker moeilijk verstaanbaar gedrag zien. Het wordt dus steeds belangrijker dat begeleiders daarmee leren omgaan’, legt Steffan Widdershoven uit. ‘De interventie is al een aantal jaren terug ontwikkeld door prof. dr. Petri Embregts en dr. Linda Gerits, en het effect ervan is aangetoond in een promotieonderzoek. Dankzij dit project kunnen we kijken hoe we de interventie zo effectief mogelijk kunnen implementeren binnen zorgorganisaties Dichterbij en Koraal. Want investeren in goede aansluiting bij de praktijk, zonder het originele idee achter de interventie uit het oog te verliezen, dat zie ik als een belangrijke uitdaging.’

 

Meer informatie?