HGOG projectleidersbijeenkomst 2017
Nieuwsgierig naar elkaars onderzoek
Het programma Huisartsgeneeskunde en Ouderengeneeskunde (HGOG) richt zich op versterking van onderzoek en onderwijs. Op maandag 27 november 2017 vond in Utrecht de tweede bijeenkomst voor projectleiders plaats.
Na de lezing over datamanagement ontspint zich een discussie over het hergebruiken en uitwisselen van data: hoe verenigt zich dat met de binnenkort strengere privacywetgeving? ‘Ik vind het een mooi streven, maar ik raak in de knoop’, zegt een onderzoeker in de zaal. Ook anderen kampen ermee, zo blijkt. ‘Het verzamelen en delen van data is echt een groot probleem aan het worden.’ De discussie is typerend voor de bijeenkomst van vandaag, waarbij projectleiders van HGOG-projecten en andere betrokkenen vooral veel ervaringen uitwisselen en elkaar van advies voorzien.
Meer focussen
Na het plenaire gedeelte volgen de postersessies, met als thema’s duizeligheid, revalidatie & advanced care planning, onderwijs, cardiovasculaire aandoeningen, geneesmiddelen & betere zorg en psychische & lichamelijke klachten. Projectleiders vertellen op informele wijze over hun onderzoek, en er is er gelegenheid tot het stellen van kritische vragen en het geven van tips. ‘Wat is je uitkomstmaat?’, is een veelgestelde vraag, en: ‘Hoe includeer je de patiënten, gaat dat lukken?’ Hanneke Stam van VUmc vertelt in de eerste themagroep dat het in haar onderzoek naar een meervoudige interventie tegen duizeligheid bij ouderen niet gelukt is om de duizeligheid te verminderen. Een toehoorder reageert: ‘Als ik het zo hoor is de vraag heel complex, en de methode ook. Misschien moet je hierna meer focussen.’ Een ander: ‘De vraag is wat je kunt doen als mensen al jaren lang last hebben van duizeligheid. Ook lage verwachtingen kunnen meespelen in de lage effecten veroorzaken.’
Balans houden
In het zaaltje met het thema onderwijs gaat het intussen over de mate van vrijheid die artsen in opleiding tot specialist huisartsgeneeskunde (aios) krijgen om te leren. Daarbij is er een groot verschil tussen een verpleeghuis-setting en een huisartsensetting, blijkt. ‘Het nadeel in de huisartsenpraktijk is dat aios soms te eenzijdig leren, terwijl ze in verpleeghuizen een risico lopen op een burn-out’, vertelt Martin Smalbrugge (VUmc). Onderzoeker Esther de Groot (UMC Utrecht) ondervroeg duo’s van huisartsen/opleiders en aios over het gezamenlijk toepassen van evidence based medicine. Hoe leer je samen, hoe breng je conflicterende richtlijnen in praktijk? ‘Ons leerpunt was de balans tussen logistiek en wetenschap. Mijn collega was zoveel tijd kwijt met het verzamelen van videomateriaal, dat er weinig overbleef om te reflecteren.’
Onderzoeksopbouw
Jeanine Rutten van VUmc deed een studie naar het voorschrijven van antibiotica bij verpleeghuisbewoners met de diagnose urineweginfectie. In 30 procent van de gevallen is er geen sprake van een urineweginfectie, blijkt. Met haar collega’s ontwierp ze een tool in de vorm van een beslisboom, die opduikt op het beeldscherm wanneer bepaalde termen in het patiëntendossier worden ingevoerd. Aan de hand van apotheekgegevens zullen de onderzoekers straks nagaan of er inderdaad minder antibiotica wordt voorgeschreven. Er ontspint zich een discussie over de uitkomstmaat: moet dat het gebruik van de tool zijn? ‘Ga je je medium gebruiken als optimale uitkomst, terwijl je nog aan het toetsen bent?’, vraagt een toehoorder. ‘Kijk nog even goed of de opbouw van het onderzoek past bij de vraagstelling’, vat de moderator samen. Dan is het tijd voor de borrel: gezellig netwerken. Een projectleider wrijft zich in de handen. ‘Even mijn neus laten zien. Dat is ook belangrijk.’
Sprekers van de middag
Aan het woord waren Rob Dijkstra (programmacommissie), Kees Esser (SBOH), Martin Smalbrugge (VUMC), Linda Bos (AMC), Matty Crone (LUMC) en Hettie Blonk (ZonMw).
3 projecten uitgelicht
Projectleiders Martin Smalbrugge, Linda Bos en Matty Crone vertelden over hun projecten, die zijn mogelijk gemaakt met subsidie van ZonMw.
Kwetsbaarheidsindeling kinderen
Matty Crone (LUMC) vertelt over haar onderzoeksproject naar de vroegsignalering van psychische problemen bij kinderen door huisartsen en jeugdartsen. De twee beroepsgroepen weten elkaar nog te weinig te vinden, aldus de onderzoeker.
Passende medicatie in verpleeghuizen
Ouderen in verpleeghuizen gebruiken relatief veel geneesmiddelen. Martin Smalbrugge (VUmc) doet onderzoek naar het beter afstemmen van de medicatie op verpleeghuisbewoners met een korte levensverwachting.
Beoordeling van aios
De opleiding van artsen in opleiding tot specialist huisartsengeneeskunde gebeurt vooral in de huisartsenpraktijk. Tot nu toe is de feedback die zij krijgen gebaseerd op de zeven bekende competenties, zoals bijvoorbeeld vakexpert, communicator, professional en academicus.
Deelnemers aan het woord
Wat vonden Jolien Glaudemans, Kees Esser, Gert-Jan Geersing, Dennis Visser, Rob Dijkstra, Jettie Bont en Hettie Blonk van de bijeenkomst?
Postersessies
De postersessies hadden deze thema’s: duizeligheid, revalidatie & advanced care planning, onderwijs, cardiovasculaire aandoeningen, geneesmiddelen & betere zorg en psychische & lichamelijke klachten.
Over het programma HGOG
In opdracht van SBOH voert ZonMw het programma Huisartsgeneeskunde en Ouderengeneeskunde (HGOG) uit. SBOH is de werkgever van huisartsen in opleiding en specialisten ouderengeneeskunde in opleiding en financiert de hele huisartsopleiding en opleiding tot specialist ouderengeneeskunde. Het programma Huisartsgeneeskunde en Ouderengeneeskunde richt zich op versterking van onderzoek en onderwijs voor deze specialismen. Het doel van het programma is het leveren van een bijdrage aan de integratie van de secties onderzoek en opleiding binnen de afdelingen huisartsgeneeskunde en ouderengeneeskunde. Het programma levert gepromoveerde huisartsen en specialisten ouderengeneeskunde op met een blijvende belangstelling voor wetenschappelijk onderzoek. Zij gaan functioneren als bruggenbouwers tussen opleiding, onderzoek en praktijk.
Colofon
Tekst: Annette Wiesman
Eindredactie: ZonMw
Fotografie: Studio Oostrum