De meerwaarde van de regionale leernetwerken Transformatie Jeugd
Projectomschrijving
In september 2018 zijn 5 regionale leernetwerken jeugd van start gegaan, met het doel om duurzame uitwisseling tussen het onderwijs- en werkveld te realiseren door middel van innovatieve samenwerkingsverbanden in de jeugdsector. Binnen deze leernetwerken wordt een gezamenlijk leerproces in gang gezet, waarbij bestaande kennis wordt vertaald ten behoeve van structurele toepassing in opleiding en praktijk. Het doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in de meerwaarde van de leernetwerken en in het proces om te komen tot een succesvol leernetwerk. De meerwaarde van de leernetwerken hebben de onderzoekers geëxpliciteerd met behulp van het waardecreatie raamwerk van Wenger et al. (2011).
Het onderzoek heeft de volgende resultaten opgeleverd:
- Het raamwerk van waardecreatie kan meerwaarde zichtbaar maken. Het geeft taal aan het proces en is daarom ook van belang voor de deelnemers in een leernetwerk.
– De onderzoekers hebben meer kennis verworven over werkbare proceselementen in het opzetten, uitvoeren en borgen van leernetwerken. Een leernetwerk is dynamisch en vraagt om continue afstemming.
Hiervoor is tijd, ruimte en menskracht nodig. Borging van een leernetwerk gaat om het borgen van de dynamiek.
- De onderzoekers hebben mede door hun coaching en begeleiding bijgedragen aan een krachtige leeromgeving in de vijf leernetwerken.
Producten
Auteur: van Veen, J & Wallner, C
Link: http://www.regieorgaan-sia.nl/content/congres/workshopprogramma
Auteur: Dauphin, S & Wallner C
Auteur: Dauphin, C, Heemskerk, W, & Wallner, C.
Link: https://www.fontys.nl/actueel/expertmeeting-win---project/
Auteur: Stephanie Dauphin en Christian Wallner
Auteur: Dauphin, S, van Veen, J & Wallner, C.
Auteur: van Bemmel, R, Dauphin, S, de Ronde, M & Wallner, C.
Link: https://learnacademy.vu.nl/nl/Images/Congresboek2020website_tcm299-935630.pdf
Auteur: Dauphin, S, van Veen, J & Wallner, C.
Auteur: Dauphin, S, Hesselink, A, van Leeuwen, R, Alsemgeest, D & Wallner, C.
Auteur: Aangenendt, M, Hoppen, T & Wallner, C.
Link: https://eapril.org/eapril-2019
Auteur: Dauphin, S, Onstenk, E & Wallner, C.
Auteur: Dieneke de Ruijter, Chris Kuipers en Christian Wallner
Auteur: Stephanie Dauphin en Christian Wallner
Auteur: Kuiper, C & Wallner, C
Auteur: ZonMw
Verslagen
Samenvatting van de aanvraag
In september 2018 zijn 5 regionale leernetwerken jeugd van start gegaan, met financiering vanuit het ZonMw programma Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd, voor een periode van 18 maanden. Doel is om duurzame uitwisseling tussen het onderwijs- en werkveld te realiseren d.m.v. innovatieve samenwerkingsverbanden in de jeugdsector. Binnen deze leernetwerken wordt een gezamenlijk leerproces in gang gezet, waarbij bestaande kennis (o.a. ontwikkeld binnen de academische werkplaatsen) wordt vertaald ten behoeve van structurele toepassing in opleiding en praktijk. Vanuit de 5 regionale leernetwerken jeugd is de wens geuit om regelmatig gezamenlijk uit te wisselen, zowel op inhoud als proces en daarbij te leren van bestaande netwerken. ZonMw zou graag de leernetwerken evalueren om zo meer inzicht te krijgen in de waarde van dit soort netwerken, en de bijdrage die ze leveren aan het gezamenlijk leren en kennisbenutting in praktijk en onderwijs. Doelen van het project zijn: (1) Bevorderen van het proces van opzetten, uitvoeren en borgen van de 5 leernetwerken door voort te bouwen op eerdere kennis en ervaringen uit andere leernetwerken; (2) Kennis opdoen over bevorderende en belemmerende factoren voor het proces van opzetten, uitvoeren en borgen van leernetwerken; (3) Inhoudelijke meerwaarde van de leernetwerken zichtbaar maken. Om de diversiteit van data zo goed mogelijk te verzamelen maken we gebruik van een kwalitatieve onderzoeksaanpak met documentenanalyse en semi-gestructureerde focusgesprekken en interviews. De meerwaarde die ontstaat in de 5 leernetwerken onderzoeken we daarbij vanuit twee perspectieven: proces en inhoud, met daaraan gekoppeld twee onderzoeksvragen: (1; proces): Hoe ziet het proces er uit om te komen tot een succesvol leernetwerk? En (2; inhoud): Welke meerwaarde hebben de leernetwerken jeugd? Dit project levert volgende producten op: (1) De (eerste) onderzoeksresultaten zullen worden gepresenteerd op de slotbijeenkomst van ZonMW (naar verwachting april 2020); (2) de onderzoeksresultaten zullen in (najaar) 2020 worden gepresenteerd op een nationaal congres voor (jeugd)zorg- en welzijnsprofessionals en (3) een publicatie over de onderzoeksresultaten.