Werkplaats 'verzorgend leiderschap'
Projectomschrijving
In de transitie van de ouderenzorg is de rol van verzorgenden van groot belang. Zij zijn de spil in de zorg voor de cliënt en kunnen goed inschatten wat nodig is voor persoonlijke en goede kwaliteit van zorg. Dit vraagt van verzorgenden ook om leiderschap in te zetten. Een verzorgend leider verleent zorg én sluit aan in multidisciplinair overleg en overstijgende overleggen, zoals werkgroepen en adviesraden. Ze delen hun kennis en ervaringen om de zorg te verbeteren. Dat klinkt goed. Maar hoe doe je dat dan?
Doel
In de Zorg voor Beter werkplaats ‘Verzorgend leiderschap’ onderzochten we hoe we verzorgenden kunnen faciliteren om meer leiderschap te tonen.
Werkwijze
Verzorgenden hebben praktische hulpmiddelen verzameld, getest en gemaakt, die helpen bij het pakken van die rol. Het Van Kleef Instituut heeft in voorgaand onderzoek beschreven wat onder verzorgend leiderschap wordt verstaan en een inventarisatie gedaan van tools die ingezet kunnen worden om leiderschap te ontwikkelen. In deze werkplaats maakten we de kennis beter toegankelijk en optimaliseerden we de tools, samen met onder meer verzorgenden en studenten zorg en welzijn, voor het gebruik in de praktijk en het onderwijs.
Resultaat
Het resultaat van deze werkplaats is een overzichtelijke en toegankelijke infographic met daarin 9 handvatten, die aansluit bij de behoeften van verzorgenden en studenten. De handvatten nodigen uit en faciliteren om leiderschap te ontwikkelen.
Website werkplaats verzorgend leiderschap
Meer informatie
Een docent van de opleiding Verzorgende IG en 2 studenten vertellen hoe er in de opleiding al aandacht aan verzorgend leiderschap besteed kan worden en aan welke handvatten zij echt wat hebben.
Verslagen
Eindverslag
Samenvatting van de aanvraag
De laatste jaren is het besef ontstaan dat het belangrijk is dat ook verzorgenden een actieve(re) rol spelen bij de transitie van de zorg, hun eigen vakontwikkeling en die van hun team. Om hen hierin te ondersteunen, startte het Van Kleef Instituut (VKI) in 2015 met het project Verzorgenden in Transitie. Onderzocht werd wat verzorgenden nodig hebben om de transitie in de ouderenzorg door te voeren in hun werk. In 2017 startte V&VN het Ambassadeurstraject voor de verzorgende met financiering van ZonMw. Naar aanleiding van deze trajecten heeft ZonMw aan VKI gevraagd om een verkenning te doen naar wat verzorgenden verstaan onder en nodig hebben om meer leiderschap te ontwikkelen in hun werkpraktijk. De onderzoeksvraag die centraal stond was: Wat houdt leiderschap bij verzorgenden in en hoe kan het gestimuleerd worden in de praktijk én in het onderwijs? Het VKI geeft aan: Een van de belangrijkste conclusies is dat we verzorgenden meer aandacht moeten geven en moeten inspelen op wat zij belangrijk vinden in hun vak. Dan worden ze zichtbaar en gehoord en kunnen ze leiderschap ontwikkelen. Door aandacht stimuleren we verzorgend leiderschap. Daarnaast heeft het VKI een grote hoeveelheid tools geïnventariseerd die leiderschap door verzorgenden kunnen bevorderen. Onduidelijk is of de bestaande tools voldoende aansluiten bij de behoeften van verzorgenden. Op basis van een eerste scan blijkt dat in ieder geval het taalniveau van het handzame boekje niet aansluit bij het niveau van de gemiddelde verzorgende. Daarnaast weten we dat verzorgenden een voorkeur hebben voor kennis in de vorm van: tips en checklists, filmpjes en stappenplannen en een combinatie van beeld en korte teksten.