Professionalisering in ZorgInnovatieNetwerken
Projectomschrijving
Doel
De ontwikkeling van krachtige leeromgevingen in de wijk voor verpleegkundigen, docenten en stagiaires verpleegkunde. De deelnemende organisaties stelden zichzelf als taak: het ZIN (Zorg Innovatie Netwerk) als krachtige leer-/werkomgeving binnen de eigen organisatie (door) te ontwikkelen. Als thema voor die ontwikkeling is gekozen voor ‘eigen regie’. Er zijn 2 leernetwerken geformeerd binnen het project, bij Savant respectievelijk RSZK.
Samenwerking
Dit project was een samenwerking tussen Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid, RSZK en Savant Zorg en Zorgbelang Brabant.
Resultaten
Beide leernetwerken lieten belangrijke leeropbrengsten zien die van elkaar verschilden conform de verschillende inhoudelijke accenten die zijn gelegd. Wat in de leeropbrengsten opvalt, is dat bewustwording en vaardigheden ontwikkeling sterke componenten waren in het leren en dat deze bevorderd werden door een diversiteit en afwisseling van werkvormen. Het project heeft een scala aan activiteiten en opbrengsten gebracht; deze zijn te vinden op de website van het lectoraat van Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid.
Verslagen
Eindverslag
Samenvatting van de aanvraag
Wijkverpleegkundigen staan voor de uitdaging om op een dusdanige manier zorg en ondersteuning te bieden aan burgers in hun eigen woonomgeving die het burgers mogelijk maakt om een goede kwaliteit van leven te ervaren zonder dat het hen onnodig afhankelijk maakt van anderen. Dit vergt een nieuwe manier van werken en nieuwe kijk op de manier waarop wijkverpleegkundigen hun werk invullen. Zorgorganisaties staan bij deze hervormingen voor de uitdaging om de innovatiekracht en de kwaliteit van de zorg en ondersteuning in de wijkteams te vergroten. Het versterken van de rol van de wijkverpleegkundige maakt daarvan integraal onderdeel uit. Dit betreft met name versterking van de HBO kenmerken, waaronder zelfmanagement en zelfsturing, multidisciplinaire samenwerking en het aansluiten bij de leefwereld, eigen regie en behoeften van burgers met een zorg of ondersteuningsvraag (Kluft, 2012: 62., De Bont et al., 2012 Schuurmans et al., 2012, LOOV, 2015). Ook voor de HBO Bachelor Opleiding tot Verpleegkundige (HBO-V) hebben de bovengenoemde ontwikkelingen consequenties. Het onderwijs moet immers aansluiten op de dagelijkse praktijk die zich in razend tempo ontwikkelt. Een veelbelovende manier om de deskundigheid van zowel wijkverpleegkundigen als HBO-V stagiaires (als toekomstige wijkverpleegkundigen) als ook HBO-V docenten te ontwikkelen is door het (door)ontwikkelen van duurzame leernetwerken op het gebied van de wijkverpleging. Dat vraagt om een structuur die het zogenaamde “levenslang leren” mogelijk maakt. Het bij Fontys Hogeschool Verpleegkunde samen met diverse zorginstellingen ontwikkelde concept van ZorgInnovatieNetwerken (ZIN’s) voorziet in een dergelijke structuur. Het doel van dit project is het ondersteunen en versterken van de (verdere) professionalisering van wijkverpleegkundigen, verpleegkundigen in de wijk, docenten en stagiaires HBO-V door het (door)ontwikkelen van het ZIN als krachtige leer/werkomgeving. In het project met een looptijd van 11 maanden (oktober 2015 t/m augustus 2016) participeren vier organisaties: Fontys Hogeschool Verpleegkunde (FHV) samen met twee thuiszorgorganisaties (Savant Zorg en RSZK) en een cliënten belangenbehartigingsorganisatie, Zorgbelang Brabant. In beide thuiszorgorganisaties zal een ZIN (door)ontwikkeld worden. De vier organisaties leveren sleutelfiguren voor de projectgroep, die zorg draagt voor een planmatige uitvoering van de leeractiviteiten in de ZIN’s en de monitoring en evaluatie daarvan. Centraal onderwerp voor de leeractiviteiten in de ZIN’s in het komende jaar is zelfmanagement binnen wijkteams, met als neventhema de multidisciplinaire samenwerking in de wijk. Zelfmanagement ofwel empowerment van professionals wordt als voorwaarde gezien voor samenwerking met anderen waaronder het bijdragen aan de eigen regie (zelfmanagement) van cliënten over hun zorg of ondersteuning bij gezond leven (Jacobs, Braakman & Houweling, 2005). De (door)ontwikkeling van de ZIN’s heeft de vorm van een actieonderzoek met vier fasen die cyclisch in elkaar haken: verkenning, planning, uitvoering (actie) en evaluatie (reflectie). Evaluatieonderzoek op basis van een mixed-methods design zal antwoord bieden op de vraag welke bijdrage de ZIN's leveren aan het gezamenlijk leren van de betrokkenen rondom het centrale thema van zelfmanagement.