Projectomschrijving

Elke arts krijgt te maken met zorg voor patiënten die niet meer beter kunnen worden: palliatieve zorg. Het is daarom belangrijk dat aankomend artsen al in de basisopleiding Geneeskunde
hierover leren. Dat gebeurt echter nog te weinig en te versnipperd.

Onderzoek

Uit onderzoek blijkt dat studenten palliatieve zorg belangrijk vinden, maar dat zij er niet genoeg over leren. Ook docenten willen het meer aandacht geven, maar hebben hulp nodig bij het zoeken naar geschikte materialen en onderwijsvormen, handleidingen, toetsen of beoordelingsformulieren.

Resultaten

Pasemeco ontwikkelde een Lijst van Beroepstaken Palliatieve Zorg Basisarts, die aangeeft wat studenten moeten leren over palliatieve zorg in de basisopleiding. Deze lijst helpt opleiders te
bepalen wat er al aan bod komt en wat nog mist. Pasemeco maakte, met onderwijs- en zorgprofessionals, ook een toolbox met onderwijsmaterialen. Van patiëntverhalen en ‘virtual
patients
’ tot leertaken en volledige leerlijnen met student- en docenthandleidingen.

Impact

Er is kennis verzameld en met opleiders gedeeld over het inpassen van palliatieve zorg in het medisch onderwijs. De toolbox blijft gratis beschikbaar na het projecteinde in 2020. Hoe vaker studenten leren over palliatieve zorg - in verschillende jaren en onderdelen, als onderdeel van ‘gewone’ zorg -, des te beter zij als arts ál hun patiënten kunnen helpen. Ook zij die niet (meer) kunnen genezen.

Meer informatie

Interview

Projectleider Franca Warmenhoven en projectteamleden Annemie Courtens en Daniëlle Verstegen pleiten voor integratie van palliatieve zorg in de basisopleidingen geneeskunde. Ze ontwikkelden een toolbox met onderwijsmaterialen.

> Lees het interview

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website