Mobiele menu

LVB in het vizier; adequaat omgaan met (problematisch) middelengebruik en (vermoedens van) een stoornis in het gebruik van middelen (fase 2)

Projectomschrijving

Voor veel Nederlanders hoort middelengebruik erbij, vooral het drinken van alcohol.

 Uit onderzoek blijkt dat ook mensen met een verstandelijke beperking alcohol en andere middelen gebruiken. Vooral degenen met een licht verstandelijke beperking (LVB). Zij komen relatief vaak in de problemen door hun alcohol- of drugsgebruik.

Beschikbare kennis hierover vindt onvoldoende de weg naar de alledaagse praktijk van zorgprofessionals.

In dit vervolgproject ontwikkelen we een Online leidraad met actuele kennis over LVB en verslaving. We richten daarbij een actief leernetwerk in, waarin zorgaanbieders aan de slag gaan en ervaringen uitwisselen tussen Gehandicaptenzorg, Verslavingszorg en GGZ met betrekking tot LVB en middelengebruik. Ervaringen die we hier opdoen delen we actief op het Kennisplein Gehandicaptensector

Producten

Titel: De leermodule ‘LVB en verslaving voor het onderwijs
Auteur: Tamara Streng
Titel: Video: leren van ervaringsdeskundigen
Auteur: Tamara Streng
Link: https://www.kennispleingehandicaptensector.nl/kleine-dingen-anders-doen
Titel: Leidraad LVB en middelengebruik in het vizier
Auteur: Neomi van Duijvenbode

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Vanuit kwaliteitsperspectief zet de gehandicaptensector in op specifieke aandacht voor cliënten met bijzondere zorg- en ondersteuningsvragen. Deze beweging wordt versterkt door de meerjarige kwaliteitsagenda (zie Kamerbrief Samenwerken aan een betere gehandicaptenzorg d.d. 1 juli 2016). Een van die specifieke doelgroepen betreft mensen met een licht verstandelijke beperking en (vermoedens van) middelenverslaving. Op verzoek van de programmacommissie Gewoon Bijzonder heeft het Kennisplein Gehandicaptensector in samenwerking met het Trimbos Instituut en het Landelijke Kenniscentrum LVB in het project ‘LVB in het vizier fase 1’ via een online onderzoek de bestaande kennisbronnen en kennisbehoeften geïnventariseerd bij zes verschillende geledingen, namelijk: 76 begeleiders, 72 gedragsdeskundigen/behandelaren, 22 professionals uit het sociaal domein, 7 managers/stafleden, 3 familieleden/vrienden/kennissen en 2 onderzoekers/medewerkers kenniscentra Voor de rapportage zie: http://www.kennispleingehandicaptensector.nl/gehandicaptenzorg/nieuws-r…). Diverse experts hebben in dit onderzoek meegedacht en hiermee de basis gelegd voor het volgende traject: ‘LVB in het vizier; adequaat omgaan met (problematisch) middelengebruik en (vermoedens van) een stoornis in het gebruik van middelen – fase 2’. In dit vervolgproject ontwikkelen we een leidraad ‘LVB in het vizier; adequaat omgaan met (problematisch) middelengebruik en (vermoedens van) een stoornis in het gebruik van middelen’ als online vindplaats van kennis met een directe link naar relevante platforms en kennisbronnen. We stimuleren implementatie van de leidraad via een leernetwerk in het werkveld. Daarnaast bieden we ondersteuning aan zorgorganisaties die werken aan een eigen ‘LVB-middelengebruik-gerelateerd’ verbetervraagstuk. Zij ontvangen daarbij procesbegeleiding/coaching. In het online onderzoek is al een aantal inhoudelijke thema’s benoemd die in dit kader vragen om actie. De samenwerking tussen de deelsectoren (verslavingszorg en gehandicaptenzorg) krijgen daarin sowieso aandacht. Plan van aanpak/resultaten In een blended aanpak en met actieve deelname en gedeeld eigenaarschap vanuit het werkveld gaan we aan de slag met: 1. Ontwikkeling van de leidraad ‘Ondersteunen van de persoon met EMB’. De schat aan informatie uit het ontwikkelen van de leidraad en het implementatietraject vindt zijn weg naar het geactualiseerde dossier op het Kennisplein Gehandicaptensector http://www.kennispleingehandicaptensector.nl/gehandicaptenzorg/Gehandic… 2. Leertraject/leernetwerk ‘werken met de leidraad’ en aan de slag met (boven-sectorale) samenwerking en uitwisseling van ervaringen mbt middelengebruik. Bij de invulling van het leernetwerk zoeken we naar aansprekende en innovatieve werkvormen om dit proces te faciliteren. Er wordt in het leernetwerk gewerkt vanuit verschillende perspectieven, waarin het ervaringsperspectief en het sociale domein aandacht krijgen. 3. Gedurende het project loopt een (inter)actieve communicatiecampagne, met on- en offlinestrategie. Elementen zijn: delen van filmpjes, bijwonen bijeenkomsten, linken met relevante vakbladen, verbinding met curricula etc. Samenwerking en communicatie Aansluitend op fase 1 is ook in fase 2 samenwerking en co-creatie het uitgangspunt in de aanpak. In alle deelactiviteiten werken we samen met stakeholders en partijen en bouwen we verder aan de netwerkaanpak. In het expertpanel van ‘LVB in het vizier 1’ zijn diverse geledingen vertegenwoordigd. Dit expertpanel wordt ook in ‘LVB in het vizier 2’ geconsulteerd en waar gewenst uitgebreid. De relevante netwerken worden in lijn met ‘LVB in het vizier 1’ wederom en actief betrokken.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
845003006
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2018
2022
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. H.J.C.M. Balsters
Verantwoordelijke organisatie:
Vilans