ZonMw tijdlijn Onderwijs https://www.zonmw.nl/ Het laatste nieuws van de tijdlijn van Onderwijs nl-nl Fri, 26 Apr 2019 12:26:01 +0200 Fri, 26 Apr 2019 12:26:01 +0200 TYPO3 news-3976 Fri, 26 Apr 2019 09:56:43 +0200 Lerend onderwijs voor een lerend Nederland https://www.vsnu.nl/files/documenten/Nieuwsberichten/lerend_onderwijs_voor_een_lerend_nederland.pdf De VSNU, de Vereniging Hogescholen, de MBO Raad, de VO-raad en de PO-Raad hebben de handen ineen geslagen om de werelden van onderwijs en onderzoek met elkaar te verbinden. Met de ontwikkelagenda zetten zij een belangrijke stap om de innovatiekracht van het onderwijs te verbeteren en de kwaliteit van het onderwijs te vergroten. ZonMw droeg bij aan de ontwikkelagenda. news-3956 Tue, 23 Apr 2019 11:32:50 +0200 Filmpje: Anneke Francke over onderszoekslijn Tussen Weten en Doen https://youtu.be/AaY3_K7iUdU ‘Ondersteun mensen vooral bij het maken van keuzen’, vertelt Anneke Francke, hoogleraar Verpleging en Verzorging. Dit filmpje is een korte samenvatting van het 5e artikel, verschenen in onze artikelenreeks Tussen Weten en Doen. news-3955 Tue, 23 Apr 2019 11:19:30 +0200 ‘Ondersteun mensen vooral bij het maken van keuzen’ https://publicaties.zonmw.nl/tussen-weten-en-doen-ii/#c40448 Zelfmanagement kan ingewikkeld zijn. Zeker aan het einde van het leven of bij dementie. Online tools kunnen je hierbij helpen, vertelt Anneke Francke, hoogleraar Verpleging en Verzorging. Lees het 5e artikel, verschenen in onze artikelenreeks Tussen Weten en Doen. In deze reeks laten we zien hoe de onderzoeksresultaten jou - als verpleegkundige of verzorgende - helpen in je professioneel handelen. news-3912 Mon, 15 Apr 2019 11:48:32 +0200 Leren over leren op de werkplek https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/leren-over-leren-op-de-werkplek/ Hoe leren verpleegkundigen en verzorgenden op de werkplek? Hoe brengen ze nieuwe kennis in praktijk? Niemand die het echt weet, zegt Jeroen Dikken, senior onderzoeker en hoofddocent verpleegkunde aan de Haagse Hogeschool. Het Connect-project onderzoekt dat nu met een leerinterventie over voeding en ondervoeding. Dat levert nuttige nieuwe inzichten op.  

Kwetsbare ouderen zijn vaak ondervoed. Daardoor functioneren ze minder goed en herstellen ze slechter na ziekte. Dat laat onderzoek zien. Des te belangrijker is het dat verpleegkundigen en verzorgenden in de gaten houden wat hun patiënten en cliënten eten en drinken. Toch doen ze dat vaak niet. Ze vinden ‘voeding’ meer iets voor de diëtist, weten er te weinig van en hebben vaak stereotiepe ideeën over ouderen en eten. ‘Dat weten we uit een studie van promovenda Debbie ten Cate,’ vertelt Jeroen Dikken.

Kennisspel

Het thema voeding is daarom uitgekozen voor de Connect-studie, onderdeel van Ten Cate’s promotieonderzoek. Daarin gaat het om de vraag hoe verpleegkundigen en verzorgenden op de werkvloer door (bij)scholing leren. Veel deskundigheidsbevordering bestaat tegenwoordig uit e-learningmodules, zegt Dikken, maar het rendement daarvan is onduidelijk. De Connect-studie maakt gebruik van een bestaande leerinterventie: de game Redgrasp op het gelijknamige online platform waarop medische protocollen en richtlijnen zijn vertaald naar games.  

Een keer klikken

Samen met deskundigen en vertegenwoordigers van de doelgroep formuleerden en testten de onderzoekers 30 stellingen over voeding en ondervoeding bij ouderen. Deelnemers aan de studie – in totaal 341 verpleegkundigen en verzorgenden van 5 ziekenhuisafdelingen en 9 wijkteams – kregen 6 weken lang elke werkdag één stelling in hun mailbox. Zoals: ‘Ouderen genieten minder van eten omdat hun waarneming, geur en smaak verminderen.’ Ze hoefden enkel met ‘waar’ of ‘onwaar’ te reageren. Na doorklikken kregen ze meteen het antwoord. Ze konden ook de bron raadplegen. Al met al kostte reageren slechts 15 seconden per dag.

Leuke manier van leren

Van de deelnemers bleef 80% dagelijks meedoen. Ze vonden dat heel leuk, vertelden ze in de focusgroepen na afloop, al baalden ze wel als bleek dat hun antwoord fout was. ‘Dat is mooi! Want als je boos wordt omdat je het antwoord fout hebt, dóet het iets met je. Daardoor praatten ze er op hun werk over door. Dan leer je met elkaar. Ook over het leren in kleine beetjes waren ze positief.’

Geen verschillen

De deelnemers zeiden ook dat ze anders waren gaan werken. Maar uit dossieranalyses en observaties vóór en ná de leerinterventie bleken die verschillen in werkwijze niet. Dat effect zie je vaak na scholingen, zegt Dikken. ‘Deelnemers hebben het gevoel veel geleerd te hebben, maar ze gebruiken die kennis niet vanzelfsprekend in de praktijk. Ze vallen snel terug op oude gewoontes.’

In stukjes of ineens?

De 30 stellingen zijn ook in een vragenlijst in één keer via internet voorgelegd aan anonieme deelnemers. Zo kijken de onderzoekers ook of kleine beetjes kennis per keer aanbieden beter werkt dan veel kennis ineens. ‘Als blijkt dat kennis beter blijft hangen wanneer je elke dag één vraag beantwoordt dan als je alle kennis ineens voorschotelt, hebben eenmalige e-learningmodules weinig nut.’

Spelelement

Analyse van alle verzamelde data loopt nog. Dikken concludeert alvast dat alléén kennis aanbieden niet volstaat om verpleegkundigen en verzorgenden anders te laten werken. ‘We weten ook al dat het belangrijk is leren aantrekkelijk te maken met een spelelement en beter beklijft als de student er met collega’s over in gesprek gaat. Het onderzoek zal zeker nog meer bruikbare inzichten opleveren. Straks weten we veel meer over leren op de werkplek en hoe je dit kunt bevorderen.’

Ook interessant:

Dit artikel stond in de nieuwsbrief Kwaliteit van Zorg, editie april 2019. Wilt u de nieuwsbrief ontvangen? Meld u dan aan.

]]>
news-3877 Thu, 04 Apr 2019 11:47:31 +0200 'Praktijkgericht onderzoek heeft hbo dynamiek gegeven' https://www.scienceguide.nl/2019/03/praktijkgericht-onderzoek-heeft-hbo-dynamiek-gegeven/ ZonMw-commissielid Joost Degenaar vertelt over de ontwikkelingen in praktijkgericht onderzoek in het hbo en samenwerking met het mbo. “Ik denk dat we als hbo echt een inhaalslag hebben gemaakt. We liepen internationaal wel een beetje uit de pas en ik denk dat we inmiddels wel een voorsprong hebben.” Lees meer op de website van ScienceGuide. news-3825 Mon, 25 Mar 2019 14:41:37 +0100 Studiebeurzen voor Gender in Research - Erasmus Summer Course https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/studiebeurzen-voor-gender-in-research-erasmus-summer-course/ Deze zomer organiseren ZonMw en het Erasmus MC gezamenlijk een boeiend cursusprogramma rondom sekse en gender in gezondheid en gezondheidsonderzoek, als onderdeel van het Erasmus Summer Programme. Het Kennisprogramma Gender en Gezondheid stelt 20 Gender in Research Fellowships beschikbaar voor PhD-studenten en post-docs om deel te kunnen nemen aan het programma. In de week van 19 tot 23 augustus 2019 komen (inter)nationale experts en gastsprekers vanuit diverse disciplines samen in Rotterdam om tijdens het cursusprogramma hun kennis en onderzoeksexpertise te delen met de volgende generatie onderzoekers van over de hele wereld. In de middagsessies van ZonMw kunnen deelnemers hun onderzoekskills vergroten om sekse en gender goed mee te nemen in alle fases van gezondheidsonderzoek. In de ochtendcursus worden zij meegenomen in de laatste kennis over de invloed van sekse en gender op de gezondheid van vrouwen en mannen gedurende verschillende levensfases.

Internationale onderzoekers

Voor 20 PhD-studenten of post-docs stelt het Kennisprogramma Gender en Gezondheid fellowships beschikbaar. Deze fellowships zijn bovendien niet alleen voor Nederlandse jonge onderzoekers. Ook buitenlandse onderzoekers kunnen een aanvraag indienen: een unicum voor ZonMw! Geïnteresseerd? Lees dan de volledige subsidieoproep op de subsidiekalender en dien uiterlijk 9 mei 2019, 14:00u je aanvraag in.

Meer informatie

Bekijk de informatiefolder over de summer course

]]>
news-3754 Wed, 13 Mar 2019 10:37:45 +0100 Subsidie voor ‘Leernetwerken: Duurzame uitwisseling tussen onderwijs en praktijk in het kader van verward gedrag’ https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/subsidie-voor-leernetwerken-duurzame-uitwisseling-tussen-onderwijs-en-praktijk-in-het-kader-van-ve/ Werkt u in een onderwijsinstelling en wilt u zich inzetten voor een duurzame uitwisseling tussen het onderwijs en de praktijk? Vraag dan nu subsidie aan. Innovatie samenwerkingsverbanden

Het doel van deze subsidieoproep is het opzetten van innovatieve samenwerkingsverbanden om regionaal een duurzame uitwisseling tussen onderwijs en praktijk te realiseren. Dit doet u door het opzetten van een nieuw leernetwerk of het uitbreiden van een bestaand leernetwerk. Het leernetwerk is gericht op mensen met verward gedrag, andere (psychisch) kwetsbare mensen en hun omgeving, waarbinnen ‘interprofessioneel samenwerken’ en uitwisseling tussen het zorg-, welzijns- en veiligheidsdomein centraal staat.

Aandachtspunten

Deze subsidieoproep is gericht op het opzetten van innovatief samenwerkingsverband in de vorm van een leernetwerk, om regionaal een duurzame uitwisseling tussen onderwijs en praktijk te realiseren. Onderstaande onderdelen zijn daarbij extra van belang. Deze zijn verwerkt in de beoordelingscriteria: 
1. onderwijs en domein overstijgende samenwerking 
2. cliënten en naasten centraal 
3. borging 
4. monitoring en evaluatie 

Budget en looptijd

De subsidie bedraagt maximaal € 100.000,- per project. De looptijd van het project is maximaal 24 maanden. Voor deze subsidieoproep is in totaal maximaal € 800.000,- gereserveerd. 

Webinar

Wilt u meer weten over de subsidieoproep? Sluit dan aan bij ons webinar op 4 april van 11.00 tot 12.00 uur. U kunt zich aanmelden via de link onderaan dit bericht.

Blijf op de hoogte

Wilt u op de hoogte blijven van subsidieoproepen en andere ontwikkelingen? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief geestelijke gezondheid en volg ons op LinkedIn.

Meer informatie

  • Subsidieoproep ‘Leernetwerken: Duurzame uitwisseling tussen onderwijs en praktijk in het kader van verward gedrag’  
  • Overzicht van alle subsidiemogelijkheden
  • Meld u aan voor het webinar
]]>
news-3688 Thu, 28 Feb 2019 13:24:29 +0100 Implementatie kennis verward gedrag in het onderwijs https://publicaties.zonmw.nl/ideeen-uitwisselen-over-implementatie-van-verward-gedrag-in-het-onderwijs/ Op 16 januari wisselden projectleiders ideeën en ervaringen uit over de implementatie van kennis over verward gedrag in het onderwijs. Wat ze bespraken is gebundeld in een digitale publicatie. news-3678 Wed, 27 Feb 2019 07:49:52 +0100 Binnenkort nieuwe subsidieoproep ‘Kennis over verward gedrag in het onderwijs’ https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/binnenkort-nieuwe-subsidieoproep-kennis-over-verward-gedrag-in-het-onderwijs/ Dinsdag 12 maart opent de volgende subsidieoproep over kennis over verward gedrag in het onderwijs. In deze subsidieronde staat de samenwerking tussen onderwijs en praktijk binnen leernetwerken centraal. Daarnaast is domeinoverstijgend samenwerken opnieuw een belangrijk thema. Het totaal beschikbare budget binnen deze subsidieronde is € 750.000,-. Het maximaal aan te vragen bedrag per project is € 50.000,-. De deadline voor het indienen van subsidieaanvragen is dinsdag 14 mei 2019 om 14.00 uur.   

Webinar

Op 4 april 2019 van 11.00 tot 12.30 uur vindt een (gratis) webinar plaats over de nieuwe subsidieoproep. Tijdens het webinar krijgt u meer informatie over de subsidieronde en is er gelegenheid om vragen te stellen. In de aankomende subsidieoproep vindt u meer informatie over het webinar en hoe u zich kunt aanmelden. 

Blijf op de hoogte

Wilt u op de hoogte blijven van subsidieoproepen en andere ontwikkelingen? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief geestelijke gezondheid en volg ons op LinkedIn.

Meer informatie

]]>
news-3660 Thu, 21 Feb 2019 20:43:32 +0100 Successvol start Leadership Mentoring in Nursing Research2.0 https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/successvol-start-leadership-mentoring-in-nursing-research20/ news-3615 Thu, 14 Feb 2019 08:02:37 +0100 Presentatie trainingsmodules vroegsignalering autisme op NVA Autisme Congres 2018 https://www.youz.nl/wie-we-zijn/nieuws/-/presentatie-trainingsmodules-vroegsignalering-autisme-op-nva-autisme-congres-2018 news-3517 Thu, 24 Jan 2019 17:56:23 +0100 Projecten over het verbinden van kennis en jeugdopleidingen starten vanaf april 2019 https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/projecten-over-het-verbinden-van-kennis-en-jeugdopleidingen-starten-vanaf-april-2019/ Eind 2018 zijn 3 projecten gehonoreerd die samen met opleidingen, onderzoekers en professionals actuele kennis over het verbeteren van de psychosociale ontwikkeling van kinderen en jongeren toepasbaar gaan maken voor opleidingen. In de (jeugd)programma’s van ZonMw wordt veel kennis ontwikkeld die waardevol is voor aankomende professionals in de jeugdsector. Met het honoreren van de 3 projecten stimuleert ZonMw dat kennis ingebed wordt in beroepsopleidingen zodat resultaten uit onderzoek in de praktijk terecht komen en toegepast worden. Opleidingen spelen een belangrijke rol bij de borging van projectresultaten. De professionals van de toekomst worden immers door opleiding gevormd. 
De projecten hebben een looptijd van 2 jaar. De resultaten komen medio 2021 beschikbaar.

De projecten 

Onbekend maakt onbemind. Leren werken met neurobiologische kennis van en met jongeren met antisociaal gedrag
Hersenontwikkeling en de invloed op het gedrag bij jongeren met zeer problematisch antisociaal gedrag is een nog onderbelicht onderwerp binnen het dagelijks handelen van professionals en in de opleiding van deze professionals. Het doel van dit onderwijsproject is om de kennis die er is vanuit de neurobiologische en psychosociale wetenschappen over problematisch antisociaal gedrag bij jongeren te bundelen. Zodat het mogelijk wordt dat de kennis in de praktijk en de (hbo)opleidingen wordt opgenomen. Het project levert inzicht op over wat nodig is om deze overdracht van kennis blijvend in te passen. 

Samen de handen in één voor multiprobleem
Professionals vinden het moeilijk om multiprobleemgezinnen de juiste hulp te bieden. Daarom wordt er steeds meer kennis verzameld over werkzame elementen van interventies voor multiprobleemgezinnen. Het doel van het project is om actuele kennis over het verbeteren van de psychosociale ontwikkeling van kinderen en jongeren uit multiprobleemgezinnen toepasbaar te maken voor opleidingen. In dit project worden ‘blended learning’ modules ontwikkeld die bijdragen aan het opleiden van reflectieve professionals en optimale hulpverlening aan multiprobleemgezinnen.

Plein 16-27: Landelijke leergemeenschap jongeren op weg naar volwassenheid 
Veel jongeren tussen de 16 en 27 jaar hebben ondersteuning nodig in de overgang naar volwassenheid. Plein 16-27 is een leergemeenschap voor offline en online uitwisseling tussen opleidingen, het werkveld, beleidsmakers, onderzoekers en ervaringsdeskundige jongeren. Tijdens de offline ontmoetingen van de leergemeenschap worden 3 onderwijstoepassingen, of ‘meeting points’ op Plein 16-27, ontwikkeld. Studenten kunnen daar de benodigde kennis en vaardigheden op doen om jongeren in de overgang naar volwassenheid goed te ondersteunen. De onderwijstools worden via een digitale leeromgeving blijvend gedeeld.

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector 

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector opgezet. De projecten worden vanuit dit programma gefinancierd.

Meer weten?

]]>
news-3470 Fri, 18 Jan 2019 11:26:29 +0100 34 nieuwe projecten voor maatschappelijke diensttijd van start https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/34-nieuwe-projecten-voor-maatschappelijke-diensttijd-van-start/ Vandaag hebben 34 nieuwe projecten voor de maatschappelijke diensttijd door heel Nederland bericht gekregen dat ze financiering krijgen en van start kunnen gaan. In de maatschappelijke diensttijd krijgen jongeren de mogelijkheid om hun eigen talenten te ontdekken en ontwikkelen tijdens een periode waarin ze zich vrijwillig inzetten voor een ander of voor de samenleving. Bij de nieuwe projecten kunnen jongeren hun talenten inzetten op terreinen als media, cultuur en musea, onderwijs, techniek en ICT, zorg en klimaat, duurzaamheid en circulaire economie. Bij elkaar opgeteld ontvangen de nieuwe projecten zo’n 10 miljoen euro uit de begroting van staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS). Mooie volgende stap voor maatschappelijke diensttijd

Staatssecretaris Blokhuis: “De maatschappelijke diensttijd maakt een mooie volgende stap zo aan het begin van 2019 met 34 nieuwe projecten. Dat betekent dat er nu meer dan 70 projecten zijn waar jongeren aan de slag kunnen. Tijdens de maatschappelijke diensttijd doen jongeren iets voor een ander, doen ze nieuwe ervaringen op en ontmoeten ze mensen die ze anders niet zo snel tegen het lijf zouden lopen. Jongeren kunnen daar zelf hun voordeel mee doen en allerlei waardevolle maatschappelijke doelen – van de sport tot klimaat tot cultuur – natuurlijk ook.”

Jongeren beoordelen mee: in het oog springende projecten

Tijdens de beoordelingsprocedure van ZonMw, de Nederlandse organisatie voor zorgonderzoek en innovatie, sprongen er volgens het jongerenpanel en de experts een aantal projecten uit: ‘Werken aan een groene toekomst’, ‘Wake up your mind!’ en ‘Urban Talentz’.

  • Via het project ‘Werken aan een groene toekomst’ kunnen jongeren die zijn vastgelopen op school of met werk aan de slag op een ervaringsplek bij milieuorganisaties. Daar werken ze met milieuprofessionals aan een eerlijk en duurzaam Nederland.
  • ‘Wake up your mind!’ biedt jongeren en jonge statushouders de kans om zich samen in te zetten voor goede integratie van vluchtelingen in onze samenleving.
  • Vanuit het project ‘Urban Talentz’ gaat een team van jonge ervaringsdeskundigen aan de slag om kwetsbare jongeren aan een ervaringsplek te helpen in uiteenlopende sectoren, van duurzaamheid tot ICT tot welzijn. Het gaat om jongeren met veelal een multiculturele achtergrond die normaal gesproken niet zo snel starten met vrijwilligerswerk.

Meer dan 70 projecten

In de projecten wordt in de praktijk gekeken wat werkt en wat niet werkt. Op basis van de ervaringen wordt medio 2019 bepaald hoe de maatschappelijke diensttijd definitief vorm krijgt. De 34 nieuwe projecten (een selectie uit zo’n 130 aanvragen) ontvangen allemaal financiering vanuit de tweede subsidieronde van het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd. Vanuit de eerste subsidieronde – in de zomer van 2018 – werden 41 projecten gefinancierd. De bijdrage van het Rijk loopt vanaf 2021 structureel op naar 100 miljoen.

Meer weten? 

]]>
news-3461 Mon, 14 Jan 2019 16:00:00 +0100 Tweet Vilans over kennisbundel Verward in de wijk https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/tweet-vilans-over-kennisbundel-verward-in-de-wijk/ news-3424 Fri, 11 Jan 2019 08:04:00 +0100 Kennisagenda Jeugd: een schot in de roos https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/kennisagenda-jeugd-een-schot-in-de-roos/ De boegbeelden van de NWA-route Jeugd zijn in de laatste weken van 2018 op tournee geweest om namens de Taskforce Jeugd de Kennisagenda Jeugd bij vier ministeries te presenteren. De Kennisagenda werd goed ontvangen: de verschillende departementen zien de meerwaarde van een breed gedragen Kennisagenda en gezamenlijk optrekken op het gebied van jeugd. Het doel van de Kennisagenda is om wetenschappers, beleidsmakers en professionals uit te dagen om samen nieuwe kennis over jeugd te ontwikkelen.
De Kennisagenda is te downloaden of te bestellen.

De Taskforce Jeugd heeft de afgelopen jaren onder leiding van de boegbeelden Monique Volman (Universiteit van Amsterdam) en Judi Mesman (Universiteit Leiden) gewerkt aan de totstandkoming van de Kennisagenda. Volgens hen is de Kennisagenda het resultaat van een unieke samenwerking: niet alleen een groot aantal partijen op het gebied van jeugd en ontwikkeling, ook ministeries, ouders én jongeren zijn betrokken bij de totstandkoming ervan.

Bij de vier betrokken ministeries werden de boegbeelden met open armen ontvangen. Carsten Herstel, directeur Sanctietoepassing en Jeugd bij het ministerie van Justitie en Veiligheid, noemt de agenda ‘schot in de roos’. Bernard ter Haar directeur-generaal Sociale Zekerheid en Integratie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) zag ook verschillende thema’s terugkomen die voor het ministerie van belang zijn en minister de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport benadrukte dat er ook aandacht moet zijn voor kennis over een goede organisatie en inrichting van o.a. jeugdhulp en onderwijs. Fons Dingelstad, directeur Kennis van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) noemt het thema ‘normativiteit van opvoeding en onderwijs’ fascinerend en zal binnen OCW de discussie hierover en over de andere twee interessante thema’s aanjagen.

Het doel van de Kennisagenda is om de thema’s concreet te maken en daarmee wetenschappers, beleidsmakers en professionals in het jeugddomein handvatten te geven om over de grenzen van hun eigen domein heen te kijken en samen nieuwe kennis over de jeugd te ontwikkelen. Mede daarom zijn bij de totstandkoming van de Kennisagenda een groot aantal partijen op het gebied van ontwikkeling, opvoeding en onderwijs betrokken. Wat de Kennisagenda uniek maakt is dat niet alleen professionals een inbreng hebben gehad, maar juist ook ouders en jongeren. Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heeft in samenwerking met andere onderdelen van NWO en ZonMw de Taskforce ondersteund bij de totstandkoming van de Kennisagenda. Zij gaan verkennen op welke manier de thema’s van de Kennisagenda een plek kunnen krijgen in hun programmering.

Meer weten?

]]>
news-3026 Thu, 20 Sep 2018 16:25:19 +0200 5 regionale leernetwerken jeugd van start https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/5-regionale-leernetwerken-jeugd-van-start/ In het najaar van 2018 starten 5 regionale leernetwerken van hogescholen en praktijkorganisaties die verbonden zijn aan een Academische Werkplaats Transformatie Jeugd (AWTJ). Doel van deze netwerken is duurzame uitwisseling tussen het onderwijs- en werkveld realiseren, waarbij bestaande kennis beter wordt benut. Investeren in vakmanschap

Binnen de jeugdsector vindt er een omslag plaats in denken en doen. Professionals in de jeugdhulp staan voor de opgave om meer cliëntgericht en integraal te werken. Het is belangrijk dat zij hiervoor voldoende kennis en kunde in huis hebben. Ook opleidingen en docenten moeten nieuwe kennis en vaardigheden ontwikkelen, zodat zij studenten kunnen opleiden op een manier die past bij het 'nieuwe werken' in de jeugdsector. Het ZonMw-programma AWTJ investeert in dit vakmanschap. Verspreid over het land starten daarom 5 leernetwerken, waarbinnen professionals uit de jeugdhulp samen met docenten en studenten werken aan hun deskundigheid. 

Gezamenlijk leerproces

De 5 gesubsidieerde projecten geven een impuls aan de uitwisseling tussen opleidingen en praktijk én aan het benutten van bestaande kennis door opleidingen. De trekkende rol binnen de projecten is weggelegd voor hogescholen die als samenwerkingspartner verbonden zijn aan de academische werkplaatsen. Binnen de netwerken wordt een gezamenlijk leerproces in gang gezet waarbij bestaande kennis – onder meer ontwikkeld binnen de academische werkplaatsen – wordt vertaald ten behoeve van structurele toepassing in opleiding en praktijk. Hieronder leest u meer over elk van de 5 leernetwerken.

  • Leernetwerk: Samen werken aan ambulante (gezins)hulp

Goede samenwerkingsrelaties van professionals met cliëntsystemen zijn belangrijk voor het resultaat van hulp aan jeugdigen en gezinnen. Binnen de Academische Werkplaats Transformatie Jeugd Nijmegen, maar ook breder in het land, is kennis en expertise ontwikkeld die (toekomstige) ambulante jeugd- en gezinsprofessionals kunnen gebruiken bij het optimaliseren van hun samenwerkingsvaardigheden. Partners uit de AWTJ Nijmegen willen met de ontwikkeling van dit regionale leernetwerk zorgen dat deze expertise beter wordt benut in het onderwijs en werkveld.

  • Leernetwerk: Samen-Werken, Samen-Leren

Het leernetwerk Samen-Werken, Samen-Leren – verbonden aan de AWTJ SAMEN – richt zich op 3 inhoudelijke thema’s: multiproblematiek, kindermishandeling en werkplezier. Vanuit 5 perspectieven – de jongeren en hun ouders, de professional, de student, de docent en de onderzoeker – wordt gewerkt aan het versterken van het professioneel handelen. Gezamenlijk wordt verkend op welke wijze de opbrengsten van onderzoek en de ervaringen met nieuwe inzichten en werkwijzen uit de praktijk, ingebed kunnen worden in het onderwijs en de praktijk.

  • Leernetwerk: Academische Werkplaats (Transformatie) Jeugd Rotterdam (ST-RAW)

Het leernetwerk dat verbonden is aan de Rotterdamse werkplaats ST-RAW wil een bijdrage leveren aan het beter toerusten van (toekomstige) jeugdprofessionals om hun werk binnen het nieuwe jeugdstelsel goed uit te voeren. Daarvoor ontwikkelen zij een werkwijze waarin gezamenlijk leren centraal staat. Bestaande activiteiten uit het onderwijs, het sociaal domein en de gezondheidszorg worden met elkaar verbonden met specifieke aandacht voor participatie en diversiteit vanuit de doelgroepen.

  • Leernetwerk: Veilig Opgroeien Nieuwe impuls Kennis (VONK)

Opleidingen besteden nog te weinig aandacht aan de integrale aanpak van kindermishandeling en hebben hun programma’s nog niet optimaal kunnen aanpassen aan de veranderende beroepspraktijk. Het regionale leernetwerk VONK beoogt daarom (nieuwe) kennis en expertise rondom het thema Veilig opgroeien samen te brengen en te verbinden. Daarbij wil het ook tegemoetkomen aan de behoefte om gestructureerd van elkaar te leren om van daaruit de transformatie verder en beter te kunnen implementeren.

  • Leernetwerk Utrecht: Leren voor de toekomst    

Het netwerk Leren voor de toekomst is opgezet vanuit de academische werkplaatsen Utrecht en Risicojeugd. Het bestaat uit professionals van praktijkorganisaties, docenten uit onderwijsinstellingen (hbo, universitair, post-master), ervaringsdeskundige jeugdigen, opvoeders, onderzoekers en beleidsmakers. Zij verzamelen onderwerpen die relevant zijn voor onderlinge kennisuitwisseling en deskundigheidsbevordering binnen het brede jeugddomein. Een selectie van onderwerpen wordt uitgewerkt in verbindende, innovatieve oplossingen en onderwijsproducten.

ZonMw-programma Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd

Het programma Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd (AWTJ) ondersteunt de transformatie van de jeugdhulp met 13 academische werkplaatsen. Deze werkplaatsen genereren kennis om gemeenten te ondersteunen bij hun uitdaging om de jeugdhulp te transformeren. De werkplaatsen verbinden de werelden van praktijk, beleid, onderzoek en opleidingen, met structurele inbreng van ouders en jongeren. Deze partijen organiseren zich veelal regionaal in een kennisinfrastructuur. Zo brengen academische werkplaatsen kennis samen die nodig is voor de aanpak van lokale en regionale vraagstukken van beleid en praktijk.

Meer weten?

]]>
news-2995 Thu, 13 Sep 2018 10:54:22 +0200 Vervolgproject: Onderwijs en Opleiden palliatieve zorg https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/vervolgproject-onderwijs-en-opleiden-palliatieve-zorg/ Het project Onderwijs en Opleiden Palliatieve zorg (O²PZ ) gaat binnenkort van start. Het is een vervolg op de ‘Kennissynthese Onderwijs Palliatieve Zorg’ en de ‘Uitwerking van de aanbevelingen Kennissynthese Onderwijs Palliatieve Zorg’. Het project O²PZ moet leiden tot landelijke regie en samenwerking tussen betrokken stakeholders. Daarnaast moet er een landelijk zichtbaar en toekomstgericht onderwijs- en opleidingsaanbod met een herkenbare plek in alle curricula voor alle professionele zorgverleners in de palliatieve zorg komen. Dit sluit tevens aan bij het Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland.

Het project focust zich op de volgende punten:

  1. Het vertalen en borgen van basiscompetenties uit het Onderwijsraamwerk 1.0 in de eindtermen van opleidingen
  2. Het ontwikkelen van een framework bij- en nascholing
  3. Een pilot met betrekking tot regionale knooppunten Onderwijs Opleiden Palliatieve Zorg

Het project O²PZ beoogt onder andere ‘inhoudelijke samenhang’ en ‘organisatorische samenhang’ te creëren tussen het onderwijs voor toekomstige zorgprofessionals op alle niveaus, en het bijscholen van zittende zorgprofessionals in de dagelijkse praktijk van de palliatieve zorg. De kern van de ‘inhoudelijke samenhang’ wordt gevormd door twee programma’s; het Programma Onderwijs Palliatieve Zorg en het Programma bij- en nascholing van zorgprofessionals palliatieve zorg. De regie, die gevoerd wordt door de Programmaraad, Kwaliteitswerkgroep en de regionale knooppunten O²PZ, zorgt voor de ‘organisatorische samenhang’. 

Het gaat in het programma O²PZ enerzijds om het goed vormgeven van de organisatiestructuur en anderzijds om het gebruikmaken van de positieve energie en betrokkenheid in het veld bij onderwijs, opleiden en palliatieve zorg.

Meer informatie

Meer informatie over onderwijs in de palliatieve zorg.

]]>
news-2935 Tue, 04 Sep 2018 09:30:00 +0200 Internationale coalitie wil versnelling Open Access https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/internationale-coalitie-wil-versnelling-open-access/ Vanaf 1 januari 2020 zijn resultaten van onderzoek voor iedereen beschikbaar in Open Access tijdschriften en Open Access platforms. Dit is de kern van het plan dat vandaag door de cOAlition S, een internationale groep van onderzoeksfinanciers, waaronder NWO en ZonMw, bekend wordt gemaakt. Het doel is versnelling van de transitie naar Open Access. Het initiatief voor het versnellingsplan werd genomen door Robert-Jan Smits, special envoy Open Access bij de Europese Commissie. En wordt onderschreven door een brede coalitie van nationale en Europese onderzoeksfinanciers uit Frankrijk, Groot-Brittannië, Zweden, Noorwegen, Oostenrijk, Ierland, Luxemburg, Polen, Slovenië en Nederland. De Europese Commissie geeft aan het plan van harte te ondersteunen. Ook de European Research Council (ERC) onderschrijft het plan.

Betaalmuur

Met dit gezamenlijke initiatief wordt de internationale druk op de uitgevers opgevoerd om hun business model definitief om te gooien en Open Access over de volle breedte mogelijk te maken. Stan Gielen, voorzitter NWO: ‘Wetenschap hoort niet achter een betaalmuur, maar moet voor iedereen vrij toegankelijk zijn.’  Jeroen Geurts, voorzitter ZonMw: ‘Bij gezondheidsonderzoek hebben we ook te maken met patiënten en zorgprofessionals. Vrije toegang tot onderzoeksresultaten is voor deze groepen belangrijk.’ Naast NWO en ZonMw onderschrijven ook de VSNU, de KNAW en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het belang van de stappen die nu gezet worden.

Full Open Access in de praktijk

Belangrijkste consequentie van het plan is dat alle publicaties die voortkomen uit financiering van NWO, ZonMw en de andere onderzoeksfinanciers per 1 januari 2020 gepubliceerd moeten worden in volledig Open Access tijdschriften. Het publiceren in hybride tijdschriften die volgens het oude abonnementenmodel werken maar wel de mogelijkheid bieden om artikelen Open Access te maken, wordt gedurende een overgangsperiode van 2 jaar toegestaan tot eind 2021. Wel op voorwaarde dat daar het soort contracten onderligt dat de VSNU namens de gezamenlijke universiteiten met de uitgevers sluit. In disciplines waar onvoldoende mogelijkheden tot Open Access bestaan, zullen de organisaties initiatieven nemen en steunen zodat die mogelijkheden ook daar ontstaan. ‘De universiteiten zijn verheugd met deze maatregel, het is een duidelijke steun voor de onderhandelingen die wij met de uitgevers hierover voeren,’ aldus VSNU-voorzitter Pieter Duisenberg.

Meer informatie:

  • Nieuwsbericht + Plan S van NWO
  • Over Open Access op onze website
  • Voor informatie over Open Access publiceren kunnen onderzoekers de website van VSNU raadplegen .
  • In het eerder verschenen nieuwsbericht over het VWS-advies over Open Access publiceren in de gezondheidszorg 
  • in het eerder verschenen nieuwsbericht over de aanbieding van het Nationaal Plan Open Science


]]>
news-2907 Tue, 28 Aug 2018 00:00:00 +0200 Tweede subsidieronde Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd opengesteld https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/tweede-subsidieronde-actieprogramma-maatschappelijke-diensttijd-opengesteld/ Vandaag is de oproep voor de tweede subsidieronde van het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd opengesteld. Net zoals bij de eerste oproep biedt het actieprogramma de mogelijkheid om aan de hand van proeftuinen te experimenteren met de invulling van de maatschappelijke diensttijd. De proeftuinen kunnen experimenteren met diverse aspecten, zoals omvang van de diensttijd, invulling van de diensttijd, vergoeding voor jongeren, of het stimuleren van de inclusie van verschillende groepen jongeren.

De focus in deze oproep ligt op proeftuinen die zich richten op het bevorderen van sociale cohesie en op proeftuinen die zich richten op een specifieke groep jongeren of sector. Laat uiterlijk 21 september 2018 voor 12.00 uur weten dat u interesse heeft. De deadline voor de subsidieaanvraag is 9 oktober 2018 om 12.00 uur. 

Wat is maatschappelijke diensttijd?

Met maatschappelijke diensttijd leveren jongeren op vrijwillige basis een bijdrage aan de samenleving. Staatsecretaris Blokhuis wil vanaf zomer 2019 deze maatschappelijke diensttijd voor jongeren invoeren. Doel: de maatschappelijke impact van jongeren  verhogen door te investeren in hun inzet en ontwikkeling van hun talenten. Het programma richt zich ook op jongeren die nog niet of nauwelijks maatschappelijk actief zijn. Jongeren geven zelf aan dat de maatschappelijke diensttijd vrijwillig, flexibel en passend moet zijn; ze doen mee om nieuwe skills en ervaringen op te doen.

Wie kan aanvragen?

Organisaties met een goed idee kunnen financiële ondersteuning aanvragen. Binnen het actieprogramma wordt in proeftuinen gewerkt aan goede voorbeelden voor de maatschappelijke diensttijd. Organisaties hebben aantoonbaar ervaring in het organiseren van maatschappelijke activiteiten en projecten met jongeren.

Wat zijn de voorwaarden?

De proeftuinen moeten en stevige omvang en bereik hebben, dat wil zeggen landelijk, regionaal of grootstedelijk. Daarnaast moet in de proeftuin het hele proces van werven, matchen, begeleiden en uitvoeren van de maatschappelijke inzet doorlopen worden. Per proeftuin kan een subsidie van minimaal € 100.000 euro en maximaal € 500.000 euro aangevraagd worden. De looptijd van de proeftuin is maximaal 18 maanden. 

Hoe kan er subsidie aangevraagd worden?

Maak uiterlijk 21 september 2018 voor 12.00 duidelijk dat u interesse heeft door het vooraanmeldingsformulier in te vullen. U ontvangt dan een link waarmee u uw aanvraag kunt indienen. Subsidieaanvragen die niet aangemeld zijn, worden niet in behandeling genomen. De deadline voor het indienen van de subsidieaanvraag is 9 oktober 2018 om 12.00 uur. De volledige subsidieoproep en criteria leest u in de subsidiekalender van ZonMw.

Informatiebijeenkomst op 5 september

Benieuwd naar meer informatie over het actieprogramma en de subsidieoproep? Meld u dan aan voor de informatiebijeenkomst op woensdag 5 september van 09.30 tot 12.30 of van 13.30 tot 16.30 bij ZonMw in Den Haag. Deze bijeenkomst wordt gefilmd en daarnaast wordt er een verslag gemaakt dat diezelfde week nog wordt gepubliceerd.

Waarom het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd?

Met dit programma bevordert ZonMw dat iedere jongere de mogelijkheid krijgt om via maatschappelijke projecten en activiteiten bij te dragen aan een sterke en betrokken samenleving. Ook jongeren die nu nog niet maatschappelijk actief zijn. Het doel van het actieprogramma is om vanuit de praktijk te leren wat werkt. Het ministerie van VWS heeft € 25 miljoen subsidiemiddelen in 2018 beschikbaar gesteld voor het actieprogramma. Dit jaar zet ZonMw twee subsidieronden uit.

Meer weten?

]]>
news-2870 Tue, 14 Aug 2018 15:43:59 +0200 40 ambassadeurs wijkverpleegkunde op bezoek bij minister Hugo de Jonge https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/40-ambassadeurs-wijkverpleegkunde-op-bezoek-bij-minister-hugo-de-jonge/ news-2868 Tue, 14 Aug 2018 13:06:23 +0200 Wijkverpleegkundigen groeien in leiderschapsrol https://www.skipr.nl/actueel/id35524-wijkverpleegkundigen-groeien-in-leiderschapsrol.html Een project om leiderschap onder wijkverpleegkundigen te stimuleren, is succesvol, zo blijkt uit het zogeheten ambassadeurstraject. De ambassadeurs hebben impact op het welbevinden van cliënten en op de richting en visie van hun eigen organisatie, en zijn waardevolle sparringpartners voor externe belanghebbenden. Tegelijkertijd is het nog zoeken naar een optimale verdeling tussen het werk in de wijk en het werk als ambassadeur.  

]]>
news-2797 Fri, 27 Jul 2018 07:00:00 +0200 Projecten eerste subsidieronde Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd gehonoreerd https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/projecten-eerste-subsidieronde-actieprogramma-maatschappelijke-diensttijd-gehonoreerd/ Vandaag is bekendgemaakt dat 38 proeftuinen van het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd binnenkort van start mogen gaan. Deze projecten zijn gehonoreerd vanuit de eerste subsidieronde en zullen zo’n 13.000 jongeren stimuleren zich vrijwillig in te zetten voor andere mensen en goede doelen, die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Proeftuinen

Er zit veel diversiteit in de gehonoreerde proeftuinen. Jongeren kunnen aan de slag in de zorg, sport of cultuur, op het platteland en zelfs op zee. Een van de projecten is van de Reddingsbrigade. Als lifeguard, trainer of instructeur worden jongeren opgeleid en dragen ze verantwoordelijkheid. De jongeren krijgen de mogelijkheid om na hun diensttijd met een EHBO- en internationaal erkend lifeguarddiploma de deur uit te lopen, of om langer te blijven. Bij een ander project organiseren jongeren door het hele land diners op het platteland, waardoor jongeren uit de stad en jonge boeren met elkaar in contact komen. Maar ook inzet binnen een maatjesproject en als vrijwilliger aan de slag gaan bij mensen thuis behoort binnen de proeftuinen tot de mogelijkheden. 

Alle proeftuinen hebben met elkaar gemeen dat jongeren zich inzetten voor een ander en zo hun eigen talenten ontdekken en ontwikkelen. Jongeren leren bij de gekozen projecten nieuwe vaardigheden, maar ook zeker wat ze leuk vinden om te doen. Een aantal proeftuinen richten zich op jongeren zonder diploma of jongeren die moeilijk een baan kunnen vinden. Met de maatschappelijke diensttijd worden zij met passende begeleiding in staat gesteld te ontdekken waar hun talenten liggen en deze te benutten. 

In het zonnetje gezet

Staatssecretaris Paul Blokhuis heeft alle gehonoreerde proeftuinen via een videoboodschap gefeliciteerd en wenst ze, mede namens ZonMw veel succes met het realiseren van de proeftuinen. 

“Felicitaties aan alle organisaties die de komende maanden gaan pionieren voor de maatschappelijke diensttijd”, zegt staatssecretaris van VWS Paul Blokhuis. “De bedoeling van maatschappelijke diensttijd is dat jongeren uit alle sociale lagen zich kunnen inzetten voor andere mensen en goede doelen, die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Het is vooral iets voor jongeren zelf, om kennis en praktische ervaring op te doen, maar ook om in contact te komen met andere jongeren en ouderen die ze normaal gesproken niet dagelijks tegen het lijf lopen. Dit kan eraan bijdragen dat iedereen de kans krijgt om mee te doen. Ik heb er vertrouwen in dat de gekozen projecten de samenleving en zeker ook de levens van jongeren die meedoen, op een positieve manier gaan beïnvloeden.”

Een aantal veelbelovende projecten zijn vandaag extra in het zonnetje gezet. Zij worden verrast met een bezoek van een delegatie van het ministerie van VWS, ZonMw en jongeren die betrokken waren bij de honorering van de projecten. 

Het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd

Met de maatschappelijke diensttijd wil het kabinet bevorderen dat iedere jongere de mogelijkheid krijgt om via maatschappelijke projecten en activiteiten bij te dragen aan een sterke en betrokken samenleving. De diensttijd is breed toegankelijk voor alle jongeren. Het doel is om de maatschappelijke diensttijd zo vorm te geven dat het ook jongeren aantrekt die nu nog niet maatschappelijk actief zijn en/of jongeren stimuleert om dat nog meer te doen. Het doel van het ZonMw-actieprogramma is om in proeftuinen te experimenteren met het organiseren en uitvoeren van de maatschappelijke diensttijd.  Om zo vanuit de praktijk te leren wat werkt en op basis daarvan de maatschappelijke diensttijd vorm te geven. 

Binnenkort nieuwe subsidiemogelijkheden

Heeft u ook een goed idee, maar de eerste ronde gemist? Eind augustus gaat de tweede subsidieronde van het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd open. De deadline voor het indienen van een subsidieaanvraag is 9 oktober 2018, maar maak voor 21 september uw interesse kenbaar. Op woensdag 5 september organiseren we een informatiebijeenkomst waarin we de subsidieoproep en de procedures om een aanvraag in te dienen nader toelichten en uw vragen beantwoorden. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden. Abonneer u ook op onze nieuwsbrief jeugd om op de hoogte te blijven. 

Meer weten?

]]>
news-2566 Thu, 14 Jun 2018 15:25:00 +0200 Actieonderzoek leren en verbeteren https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/actieonderzoek-leren-en-verbeteren-1/ Tot 4 september kunt u uw projectidee indienen voor de subsidie ‘Actieonderzoek leren en verbeteren’. Het actieonderzoek moet gaan over een kwaliteitsproduct dat Zorginstituut Nederland met doorzettingsmacht heeft ontwikkeld voor de sectoren: integrale geboortezorg, intensive care en verpleeghuiszorg.  

Wilt u meer weten? Bekijk de subsidieoproep Actieonderzoek leren en verbeteren of kom naar de informatiebijeenkomst op dinsdagochtend 3 juli 2018 bij ZonMw in Den Haag.   

Onderzoeksvragen

Het doel van deze subsidieronde is het genereren van kennis, inzichten en methodieken voor het leren van zorgprofessionals ter verbetering van de lokale zorgpraktijk. U leest hierover uitgebreid in de subsidieoproep

U kunt bijvoorbeeld onderzoek doen naar hoe zorgverleners en organisaties lokaal van elkaar leren en hoe zij de zorg verbeteren binnen de kaders van het kwaliteitsproduct. Let daarbij ook op de leerstijlen en methoden die zij hierbij gebruiken en op welke manier zij de resultaten zichtbaar maken aan anderen.

Doorzettingsmacht

Het actieonderzoek moet gaan over één van de drie genoemde kwaliteitsproducten, die met doorzettingsmacht zijn ontwikkeld. Er is sprake van ‘doorzettingsmacht’ als het Zorginstituut aan de Kwaliteitsraad vraagt om de ontwikkeling van een kwaliteitsproduct over te nemen van de betrokken partijen. Dit gebeurt dan in het algemeen belang, bijvoorbeeld als een vastgelegde afspraak en/of termijn niet kon worden gerealiseerd. Vaak is hier dan een verbeteropdracht aan gekoppeld. 

Drie kwaliteitsproducten

Bij de volgende drie kwaliteitsproducten was sprake van doorzettingsmacht. Binnen deze subsidieoproep, gaat het dan ook om deze 3 producten:
-    Zorgstandaard Integrale geboortezorg
-    Kwaliteitsstandaard Intensive Care
-    Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg

Meer lezen

-    Subsidieoproep Actieonderzoek leren en verbeteren
-    Informatiebijeenkomst op 3 juli: Actieonderzoek leren en verbeteren
-    Andere openstaande subsidieoproep: Verpleging & verzorging: leren en verbeteren
-    Programma: Kwaliteit van Zorg: Ondersteuning Zorginstituut

Dit artikel stond in de nieuwsbrief Kwaliteit van Zorg, editie juni 2018. Wilt u de nieuwsbrief ontvangen? Meld u dan aan.

]]>
news-2590 Wed, 13 Jun 2018 13:40:43 +0200 Infographic Evaluatie ambassadeurstraject voor de wijkverpleegkundige https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/infographic-evaluatie-ambassadeurstraject-voor-de-wijkverpleegkundige/ Wat zijn de effecten van 5 jaar ambassadeurschap voor de wijkverpleegkundige? Uit de eindevaluatie van Nienke Bleijenberg blijkt dat het al veel oplevert. Voor de deelnemers zelf, maar ook voor de cliënt en de samenwerking met andere teams in het medische en sociale domein. In deze infographic vind je de belangrijkste resultaten. news-2588 Wed, 13 Jun 2018 12:17:03 +0200 Certificaten voor nieuwe ambassadeurs wijkverpleging https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/certificaten-voor-nieuwe-ambassadeurs-wijkverpleging/ news-2478 Wed, 16 May 2018 10:56:53 +0200 Opnemen van effectieve innovaties in het onderwijs https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/opnemen-van-effectieve-innovaties-in-het-onderwijs/ Hoe zorg je ervoor dat innovaties worden ingebed in het onderwijs aan (toekomstige) professionals in de ouderenzorg en welzijn? Over deze vraag bogen stakeholders uit het onderwijsveld zich, tijdens een bijeenkomst op 5 april jl. De aanleiding voor deze bijeenkomst is de ontwikkeling van 14 onderwijsproducten, die effectief blijken in het verbeteren van de kennis en vaardigheden van (toekomstige) professionals.

Aan de hand van voorbeelden, formuleerden de deelnemers een aantal aanbevelingen. Een van de aanbevelingen is om onderwijsontwikkelingen aan te bieden via keuzevakken of minoren, wanneer opname in het curriculum (te) moeilijk blijkt. 

Onderwijsproducten uit ZonMw-subsidieronde

In de ZonMw-subsidieronde 'Onderwijs ten bate van samenhang binnen wonen, welzijn en zorg' zijn de afgelopen twee jaar 14 onderwijsproducten ontwikkeld. Het gaat zowel om producten voor het MBO en het HBO als producten voor bij- en nascholing ten behoeve van professionals in de zorg en welzijn. Twaalf producten zijn gericht op goede zorg en ondersteuning voor mensen met dementie.

Meer weten?

]]>
news-2464 Tue, 15 May 2018 08:43:00 +0200 Tweet Lectoraat Acute Intensieve Zorg @HANnl over onderwijsproject zorg van morgen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/tweet-lectoraat-acute-intensieve-zorg-hannl-over-onderwijsproject-zorg-van-morgen/ Project 'De zorg van morgen begint vandaag: een vernieuwd onderwijsprogramma gericht op personen met verward gedrag in de acute keten voor de opleiding medische hulpverlening': https://www.zonmw.nl/nl/onderzoek-resultaten/geestelijke-gezondheid-ggz/programmas/project-detail/actieprogramma-lokale-initiatieven-mensen-met-verward-gedrag/de-zorg-van-morgen-begint-vandaag-een-vernieuwd-onderwijsprogramma-gericht-op-personen-met-verward/ news-2422 Wed, 02 May 2018 08:37:55 +0200 Leren en verbeteren in verpleging en verzorging https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/leren-en-verbeteren-in-verpleging-en-verzorging/ Tot 26 juni staat een subsidieoproep open om projectideeën in te dienen voor het genereren van kennis, inzichten en methodieken. Deze moeten bijdragen aan het duurzaam en systematisch leren en verbeteren door de verpleging en verzorging. Wat voor onderzoek komt in aanmerking voor de subsidie? De zorgvraag van de patiënt verandert en zo verandert ook de kennisbehoefte van de zorgprofessional. Duurzaam en systematisch leren en verbeteren is nodig. Zo kan nieuwe kennis en kunnen innovaties écht onderdeel gaan uitmaken van de dagelijkse praktijk. 

Inzicht en methodiek

De projecten moeten bijdragen aan inzicht. Bijvoorbeeld inzicht in:
-    hoe verpleegkundigen en verzorgenden leren;
-    hoe zij hun ervaringen en nieuwe kennis toepassen;
-    en wat zijn de effecten daarvan zijn op de kwaliteit van de geleverde zorg.

Aan de hand van deze inzichten, gaan onderzoekers en zorgprofessionals aan de slag met passende methodieken om het ‘duurzaam en systematisch leren en verbeteren’ te ontwikkelen. Ook gebruiken zij patiëntinformatie en feedbackmechanismen (zoals indicatoren).

Uiteindelijk wil je ook kunnen meten of het leren en verbeteren daadwerkelijk leidt tot betere kwaliteit van zorg. Uitgangspunt bij het leren en verbeteren is dat de registratielast niet toeneemt en dat eenmalige registratie voor meervoudig gebruik wordt bevorderd.

Samenwerking

Om in aanmerking te komen voor de subsidie, moet de aanvrager zorgen voor samenwerking tussen academische leerstoelen, lectoraten en/of practoraten en meerdere zorgorganisaties (bij voorkeur in diverse zorgsectoren).

Ook is er samenwerking tussen de verschillende onderzoekers. Want nadat de projecten zijn gestart, vormen zij een onderzoekleernetwerk. Zo leren zij van en met elkaar over de onderzoeksopzet, uitvoering en de opbrengsten. Samen zetten zij zich ook in voor de beweging van een cultuur van ‘leren en verbeteren’ binnen de verpleging en verzorging.

Manifest

Met het Manifest Kwaliteit van zorg, nu en in de toekomst roepen organisaties en individuen op om te investeren in kennisinfrastructuur en wetenschappelijke onderbouwing van de beroepspraktijk van verpleegkundigen en verzorgenden. Het manifest vraagt aandacht voor een goede vertaling en inbedding van onderzoeksresultaten naar de beroepspraktijk en het onderwijs als voorwaarde om kwaliteit van zorg te borgen.

Subsidieoproep

Met de subsidieoproep Verpleging & verzorging: leren en verbeteren van ons programma Kwaliteit van Zorg - Ondersteuning Zorginstituut, sluiten Zorginstituut Nederland en ZonMw aan bij de oproep in het manifest.

]]>
news-2413 Tue, 01 May 2018 08:46:00 +0200 Domeinoverstijgend samenwerken aan verward gedrag in het onderwijs https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/domeinoverstijgend-samenwerken-aan-verward-gedrag-in-het-onderwijs/ Dit najaar starten 13 projecten met het verbinden van het zorg-, welzijns- en veiligheidsdomein in het onderwijs voor professionals die te maken hebben met mensen met verward gedrag. In alle projecten staat het perspectief van ervaringsdeskundigen centraal en hebben ze een expliciete rol.
In de praktijk kunnen professionals uit het zorg-, welzijns- en/of veiligheidsdomein allemaal te maken krijgen met mensen die verward gedrag laten zien. Omgaan met verward gedrag gaat over goed contact tussen mensen. Voorwaarde hiervoor is een goede samenwerking tussen het zorg-, welzijns- en veiligheidsdomein, tussen opleidingen en opleidingsniveaus én natuurlijk samenwerking met de mensen die verward gedrag vertonen en hun omgeving. De leefwereld van mensen die verward gedrag vertonen, moet daarbij altijd centraal staan. Daarom is het belangrijk dat opleidingsinstellingen aandacht besteden aan rolarticulatie en hun studenten leren om voorbij de grenzen van hun eigen domein te (durven) kijken.

Mbo, hbo en bij-/nascholing

De projecten zijn gericht op het mbo en hbo of op bij- en nascholingsprogramma’s. Zo wordt bijvoorbeeld aan de Hogeschool Rotterdam een minor ontwikkeld voor de opleidingen Social Work, Verpleegkunde, Sociaal Juridische Dienstverlening, hbo-Recht en Integrale Veiligheid waarin studenten leren interprofessioneel samen te werken rondom mensen met verward gedrag.

Expertmeeting

De projecten worden gefinancierd door het Actieprogramma lokale initiatieven voor mensen met verward gedrag. In juni 2017 heeft een expertmeeting plaats gevonden waarin verschillende stakeholders, zoals het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA en het Sectoraal Advies College - Hoger Gezondheidszorg Onderwijs (SAC – HGZO), hebben gebrainstormd over de invulling van de subsidieronde. Het verslag van deze bijeenkomst kunt u online nalezen.

Meer informatie

]]>
news-2360 Tue, 17 Apr 2018 09:38:23 +0200 13 juni minister VWS uitreiking certificaten ambassadeurs wijkverpleging https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/13-juni-minister-vws-uitreiking-certificaten-ambassadeurs-wijkverpleging/