ZonMw tijdlijn Onderwijs https://www.zonmw.nl/ Het laatste nieuws van de tijdlijn van Onderwijs nl-nl Mon, 18 Nov 2019 10:21:43 +0100 Mon, 18 Nov 2019 10:21:43 +0100 TYPO3 news-4721 Wed, 16 Oct 2019 06:29:00 +0200 Subsidie voor (door)ontwikkeling reflectiemethodieken kwaliteitsstandaarden wijkverpleging https://www.zonmw.nl/nl/subsidies/openstaande-subsidieoproepen/detail/item/projectideeen-programma-kwaliteitsstandaarden-vv-proeftuinen-wijkverpleging/ Reflectiemethodieken kunnen wijkverpleegkundigen en -verzorgenden helpen om in de dagelijkse praktijk te handelen in de geest van kwaliteitsstandaarden. In het nieuwe programma ‘Ontwikkeling Kwaliteitsstandaarden 2019-2022: Wijkverpleging’ kunnen hogescholen, mbo-opleidingen en praktijkorganisaties in de wijkverpleging subsidie aanvragen voor het (door)ontwikkelen van reflectiemethodieken. news-4617 Fri, 20 Sep 2019 18:11:00 +0200 Kennis- en onderzoeksagenda voor praktijkgericht onderzoek naar zelfmanagement https://www.hogeschoolrotterdam.nl/globalassets/for-this-block/kennisagenda-lectorenplatform-zelfmanagement.pdf Het lectorenplatform Zelfmanagement heeft een gezamenlijke kennis- en onderzoeksagenda opgesteld voor praktijkgericht onderzoek naar zelfmanagement door hogescholen. Hoogleraren, lectoren, docenten, onderzoekers, beleidsmakers en beroepsbeoefenaren in de zorg- en welzijnssector hebben aangegeven waar de urgente vragen liggen en welke kennis er in de (nabije toekomst) nodig is om hier een impuls aan te geven. news-4592 Fri, 20 Sep 2019 15:01:20 +0200 Palliatieve zorg in opleiding geneeskunde https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/palliatieve-zorg-in-opleiding-geneeskunde/ Palliatieve zorg hoort niet alleen thuis bij huisartsen en specialisten ouderengeneeskunde. Nagenoeg elke arts krijgt in de praktijk met palliatieve zorg te maken. Dat pleit voor integratie van palliatieve zorg in de basisopleidingen geneeskunde.
'Neem bijvoorbeeld neurologen: zij behandelen en begeleiden veel patiënten met chronische – en vaak levensbedreigende – ziekten, zoals multiple sclerose (MS) of Parkinson. En denk ook aan intensivisten, die regelmatig end-of-life gesprekken voeren. In feite mag elke arts zich bij ongeneeslijk zieke patiënten afvragen wat een onderzoek of ingreep oplevert in termen van kwaliteit van leven, in plaats van zonder meer de gebruikelijke protocollen te volgen', stelt dr. Franca Warmenhoven, projectleider van Pasemeco.

Pasemeco project

De zorg rondom het levenseinde is steeds meer een expliciet onderdeel van de reguliere medische zorg. Dat impliceert dat artsen, ongeacht hun specialisme, op hun rol daarin moeten worden voorbereid. Onderzoek wijst echter uit dat dit nog onvoldoende gebeurt. Het Pasemeco project wil hier verandering in brengen en, in samenwerking met de medische basisopleidingen, palliatieve zorg integreren in de Nederlandse bachelor en master geneeskunde.  

Attitude

Palliatieve zorg vraagt aanvullende kennis en vaardigheden, en - misschien als belangrijkste - een andere attitude: studenten leren dat zij naast genezen ook een verantwoordelijkheid hebben om patiënten te begeleiden die niet beter kunnen worden. Het gaat om kwaliteit van leven én sterven, het maken van afwegingen en zorgplanningen, en het bieden van zorg passend bij de individuele patiënt en diens omgeving. Onderwijskundige en projectteamlid dr. Daniëlle Verstegen: 'Ook vanuit onderwijskundig perspectief is het beter om palliatieve zorg te integreren in het curriculum – in plaats van het toe te voegen als apart vak. Palliatieve zorg is een regulier onderdeel in de volle breedte van de zorg, laat het dan ook in al die contexten worden aangeleerd en geoefend.'

Toolbox voor onderwijs

Om de Nederlandse geneeskunde opleidingen te ondersteunen met integratie van palliatieve zorg, ontwikkelt Pasemeco een toolbox met onderwijsmaterialen. Er zijn materialen voor onderwerpen als ziekte- en symptoomgericht handelen, zorgplanning, stervenszorg, communicatie, interdisciplinair werken en meer. Onderwijsprofessionals kunnen deze toolbox, inmiddels in bètaversie, testen en gebruiken. De toolbox wordt verder ontwikkeld en aangevuld met nieuwe materialen. Ook verzorgt Pasemeco instructies en docententrainingen. Coördinator Expertisecentrum Palliatieve Zorg MUMC en verplegingswetenschapper dr. Annemie Courtens: 'Dit alles gebeurt in samenwerkingen met faculteiten en andere belanghebbenden. Zo is er afstemming met onderwijs voor verpleegkundigen en landelijk via het programma O²PZ . Via integratie in het onderwijs is goede palliatieve zorg straks écht een vanzelfsprekend onderdeel van de zorgpraktijk.'

i de Bruin, J., Verhoef, MJ., Slaets, J.P.J. et al. Perspect Med Educ (2018) 7: 325. doi: 10.1007/s40037-018-0447-4

Dit artikel staat in de nieuwsbrief Palliatieve Zorg, editie september 2019. Wilt u de nieuwsbrief ontvangen? Meld u dan aan

Meer informatie

]]>
news-4584 Thu, 19 Sep 2019 16:22:10 +0200 summer course video martijntje https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/summer-course-video-martijntje/ news-4546 Mon, 16 Sep 2019 13:17:16 +0200 Optimalisatie begint bij onderwijs: interview met Marijke Dericks Issing https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/optimalisatie-begint-bij-onderwijs-interview-met-marijke-dericks-issing/ Op 1 oktober is het Symposium Onderwijs Palliatieve Zorg, georganiseerd vanuit het programma Onderwijs en Opleiden Palliatieve Zorg (O²PZ). Programmamanager Marijke Dericks Issing vertelt waarom dit symposium zo belangrijk is. Palliatieve zorg moet eerder

Door de verbeterde behandelingen leven patiënten met een ongeneeslijke ziekte steeds langer. Het bespreken van palliatieve zorg in de laatste fase moet daarom eerder, omdat daarmee alle zorg beter aangesloten kan worden op de mens achter de patiënt. Zowel de kwaliteit van leven als de kwaliteit van de behandeling wordt daarmee verhoogd. De verbetering begint bij het optimaliseren van het onderwijs over palliatieve zorg. Dat is waar O²PZ zich hard voor maakt en wat het thema vormt van het Symposium Onderwijs Palliatieve Zorg op 1 oktober. Dit symposium is bedoeld voor o.a. docenten, beleidsmakers en ontwikkelaars in het zorgonderwijs.

Optimalisatieslag in het onderwijs

Binnen het programma O²PZ werken wij met een groep van ruim 50 mensen hard om de optimalisatieslag in het onderwijs over palliatieve zorg te maken binnen het mbo, hbo en wo. Naast dat het programma zich richt op het initiële onderwijs, is er binnen het programma ruimschoots aandacht voor het optimaliseren van bij- en nascholing en functiegerichte opleiding. Iedereen is zeer gemotiveerd, omdat wij er van overtuigd zijn dat het noodzakelijk is dat palliatieve zorg herkenbaar aan bod komt in het onderwijs. Het gaat niet alleen om het medische aspect, maar juist om de zorgvrager in zijn geheel op zowel fysiek, psychisch, sociaal en spiritueel gebied. Er zijn nog te veel zorgprofessionals die denken dat palliatieve zorg gaat om de terminale fase, terwijl het veel meer is dan dat. Daarom is het belangrijk om op tijd het gesprek met de zorgvrager aan te gaan over kwaliteit van leven en wat hij of zij belangrijk vindt. En nee, er hoeft geen volledig nieuw lespakket te komen, het bestaande hoeft slechts geoptimaliseerd te worden.

Kennis komt samen

Het symposium zien we als het moment waarop alle kennis bij elkaar komt en we elkaar kunnen inspireren. Alle opleidingsmanagers, docenten, beleidsmakers, curriculumontwikkelaars en opleidingscoördinatoren die onze missie onderschrijven, leren tijdens het symposium hoe ze de leerpraktijk of het curriculum kunnen optimaliseren. Zij krijgen handvatten die direct toepasbaar zijn. Verder zijn er voldoende mogelijkheden om met elkaar van gedachte te wisselen. Hoewel wij al in contact zijn met vele opleidingen, zijn wij altijd op zoek naar meer inzicht.

Resultaten van O²PZ

Het symposium markeert voor ons het einde van het eerste subsidiejaar. Een van de resultaten die in het symposium aan de orde komt is een doorontwikkeling van Onderwijsraamwerk 1.0 naar 2.0. Een raamwerk dat is ontwikkeld voor de afstemming van het onderwijs van zorgprofessionals in verschillende functies. Voor elk niveau zijn kennis, vaardigheden en attitudeaspecten voor palliatieve zorg beschreven. In het eerste subsidiejaar is een goede basis gelegd om in de komende twee jaar het onderwijs verder te optimaliseren.

Praktisch en inspirerend programma

Met het programmateam hebben we nagedacht over sprekers die het belang van palliatieve zorg in het onderwijs kunnen onderstrepen. Zo komen docenten aan het woord die palliatieve zorg al verankerd hebben in hun onderwijs. Zij geven tips en tricks over hun aanpak. Daarnaast vertelt gedragsbioloog Patrick van Veen hoe je een verandering teweeg brengt. Wat werkt wel en wat werkt niet? Bij het samenstellen van de workshops hebben we vooral nagedacht over praktische tools en concrete handvatten om palliatieve zorg te kunnen verankeren, zonder dat het hele curriculum omgegooid hoeft te worden. Kortom praktisch en inspirerend!

Meer informatie

 

]]>
news-4618 Mon, 09 Sep 2019 16:15:00 +0200 Tweet Kenniscentrum Zorginnovatie over Kennisbundel Zelfmanagementondersteuning https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/tweet-kenniscentrum-zorginnovatie-over-kennisbundel-zelfmanagementondersteuning/ news-4490 Fri, 30 Aug 2019 16:28:22 +0200 Succesvolle eerste editie Gender in Research Summer Course https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/succesvolle-eerste-editie-gender-in-research-summer-course/ Als onderzoeksfinancier subsidiëren we de ontwikkeling van kennis. Maar afgelopen zomer faciliteerden we juist de vráág naar kennis. Via een samenwerking tussen het Erasmus Summer Programme en Kennisprogramma Gender en gezondheid ontwikkelden we de cursus ‘Gender in Research’, voor veelbelovende (inter)nationale onderzoekers aan het begin van hun wetenschappelijke carrière.   Dat is bijzonder. Doorgaans subsidieert ZonMw universiteiten om kennis te integreren in hun onderwijs, en nu faciliteerden wij zelf het aanbod. Waar het Erasmus MC een week lang in de ochtend de deelnemers meenam in de laatste state-of-the-art kennis ten aanzien van de invloed van sekse en gender op de gezondheid van vrouwen en mannen, verzorgde ZonMw in de middagen workshops in hoe de deelnemers zelf in hun onderzoek rekening kunnen houden met biologische en sociaal-cultureel bepaalde verschillen tussen vrouwen en mannen.

Gender in Research Award

Ook streden 6 groepjes gedurende de week om een van de twee Gender in Research Awards ter waarde van 8000 euro. Met het geld van deze awards gaan de onderzoekers aan de slag om het bewustzijn rond en belang van gendersensitief onderzoek te vergroten en te benadrukken. Hoe zij dat van plan zijn te doen, mochten ze pitchen aan een beoordelingscommissie van (inter)nationale onderzoeksfinanciers. 

Een van de twee winnende groepen gaat werken aan visuele wetenschapscommunicatie over de invloed van sekse en gender op gezondheid door het gebruik van beeldverhalen. De tweede groep gebruikt de gewonnen award voor de ontwikkeling van een interactieve game die deelnemers op speelse wijze langs verschillende onderdelen van gezondheidsonderzoek leidt waar aandacht voor sekse en gender belangrijk in is. 

Fellowships  

Ook stelden we 26 fellowships beschikbaar aan talentvolle beginnende onderzoekers, zodat onder andere internationale onderzoekers makkelijker naar Rotterdam konden komen. Met succes, zelfs uit Australië arriveerde een deelnemer aan de cursus. Uiteindelijk waren 5 continenten vertegenwoordigd deze week.

Unieke samenwerking

De week was een succes, stelden Martijntje Bakker en Maryam Kavousi. Als plaatsvervangend directeur en universitair hoofddocent vertegenwoordigden zij ZonMw en het ErasmusMC en spraken in deze video over hoe ze de week ervaren hebben. ‘Waar we vaak een subsidieverstrekker-subsidieontvanger-relatie hebben, waren we nu echt samenwerkingspartners’, vertelt Bakker. Binnen deze samenwerking kon er goed gebruik gemaakt worden van elkaars expertise en netwerk. Volgend jaar wordt er opnieuw een cursus ontwikkeld tijdens het Erasmus Summer Programme  . Met de ervaring van deze eerste gezamenlijke Summer School onder de arm, kijken wij nu al uit naar een succesvolle tweede editie.
 

]]>
news-4471 Tue, 27 Aug 2019 06:54:24 +0200 Gezamenlijke besluitvorming in de klinische praktijk https://publicaties.zonmw.nl/samen-beslissen-gebruik-van-rolmodellen-blijkt-een-krachtig-instrument/ Het gebruik van rolmodellen blijkt een krachtig leerinstrument bij gezamenlijke besluitvorming. Dat blijkt uit onderzoek van universitair docenten medische ethiek Anke Oerlemans en Gert Olthuis van het Radboudumc. ‘We hopen dat meer artsen zich ervan bewust worden dat zij een rolmodel zijn.’ news-4439 Mon, 26 Aug 2019 15:10:00 +0200 2 nieuwe onderwijsprojecten huisartsgeneeskunde van start https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/2-nieuwe-onderwijsprojecten-huisartsgeneeskunde-van-start/ Hoe vindt reflectie plaats in de huisartsgeneeskunde? En hoe wordt ‘skilled communication’ in praktijk gebracht en meetbaar gemaakt? Dit jaar nog starten er 2 projecten die met deze vragen aan de slag gaan. Reflectievaardigheden

Het eerste project heeft als doel de reflectieve praktijken van specialisten in opleiding verbeteren en bekijken hoe reflectievaardigheden in het curriculum kunnen worden bevorderd. Er wordt een evidence base gegenereerd hoe reflectie plaatsvindt in de praktijk van de opleiding en de werkplek van de huisarts. Dit project is naar verwachting in 2023 afrond.

Skilled communication

Het andere project gaat zich bezig houden met de theoretische onderbouwing en het operationaliseren van de skilled communication benadering in de huisartsenpraktijk. Deze benadering kan huisartsen in opleiding ondersteunen bij het communiceren met patiënten op een manier die is afgestemd op de individuele gezondheidsvraag van het consult. Dit project heeft een looptijd tot 2025.

Onderzoek van onderwijs

De projecten komen voort uit de subsidieronde Onderzoek van Onderwijs van het programma Huisartsgeneeskunde en Ouderengeneeskunde (HGOG). Binnen dit programma verzorgen we de uitvoering van onderzoek dat door SBOH wordt gefaciliteerd en gefinancierd.

SBOH

SBOH is werkgever van artsen in opleiding tot: huisarts, specialist ouderengeneeskunde, arts verstandelijk gehandicapten en arts maatschappij en gezondheid. Ook financiert SBOH deze opleidingen. Voor academisering van de opleidingen stimuleert het programma HGOG onderzoeksprojecten waarin specifiek aioto’s (artsen in opleiding tot onderzoeker) promoveren. Zij zullen de bruggenbouwers vormen tussen de opleiding, onderzoek en de praktijk.

Meer informatie

]]>
news-4472 Mon, 26 Aug 2019 08:18:00 +0200 Zelfmanagementondersteuning door verpleegkundigen https://publicaties.zonmw.nl/verpleging-en-verzorging-praktijkgericht-onderzoek-door-hogescholen/zm-doc/ Verpleegkundigen vinden het vaak moeilijk om patiënten te ondersteunen bij zelfmanagement. Hogeschool Rotterdam testte 2 instrumenten voor zelfmanagement ondersteuning in een poli voor reumatologie, een afdeling jeugdrevalidatie en een afdeling voor ouderenrevalidatie. news-4450 Thu, 22 Aug 2019 06:35:56 +0200 Betere overgang tussen intramurale zorg en thuiszorg https://publicaties.zonmw.nl/verpleging-en-verzorging-praktijkgericht-onderzoek-door-hogescholen/fit-for-practice/ Hoe kan het ziekenhuisontslag voor patiënten gestroomlijnder verlopen? In het project Fit for Practice werken beginnende en ervaren verpleegkundigen in 2 academische leerwerkplaatsen aan een betere overgang tussen intramurale zorg en thuiszorg. Projectleider Ton van den Broek en 4e-jaars hbo-verpleegkundestudent Rob Bakker delen hun ervaringen met de leerwerkplaatsen. news-4443 Tue, 20 Aug 2019 11:52:36 +0200 Duo's ondersteunen wijkbewoners met psychiatrische problemen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/duos-ondersteunen-wijkbewoners-met-psychiatrische-problemen/ In Enkhuizen gaan ervaringsdeskundigen op huisbezoek bij huurders van Welwonen die kampen met psychiatrische problemen. Door contact van mens tot mens willen ze het isolement van deze bewoners verminderen en incidenten helpen voorkomen. Leren & participeren in de wijk in Enkhuizen

De gemeente Enkhuizen wilde zo’n 4 jaar geleden de zorg voor mensen met een ernstige psychiatrische aandoening verbeteren. Aanleiding waren enkele incidenten. Na overleg met alle zorgpartijen werd gekozen voor een klein en concreet project in de wijk, waarin ervaringsdeskundigen een rol zouden spelen, vertelt projectleider Sjaak Boon. 'We wilden niet blijven praten, maar al doende leren van de praktijk.'

Het project begon in één wijk (Oranjestraat), maar is inmiddels uitgebreid naar heel Enkhuizen. Via Welwonen zijn 24 huishoudens gekozen waar ervaringsdeskundigen langsgaan. Sinds september is in een probleemwijk een inlooppunt opgezet waar een activiteitenbegeleider werkt. Doel is vroegsignalering en participatie. Er komen ongeveer 35 bezoekers met (onder meer) psychische problemen en professionals maken er afspraken met cliënten. Komende september is er een cursus 'Mental Health First Aid' van 4 dagdelen voor welzijnswerkers en vrijwilligers.

Er is een tussenrapportage gemaakt en onlangs was een delegatie van ZonMw op werkbezoek. De 2-jarige ZonMw-subsidie loopt tot 1 maart 2020.

Lees meer over dit project

]]>
news-4163 Wed, 12 Jun 2019 09:16:12 +0200 Het belang van de samenwerkingsrelatie bij gezinshulpverlening https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/het-belang-van-de-samenwerkingsrelatie-bij-gezinshulpverlening/ Hoe beter hulpverleners erin slagen om een goede samenwerkingsrelatie met ouders te realiseren én te behouden, hoe positiever de behandelresultaten voor gezinnen zijn. Dat is één van de uitkomsten van het promotieonderzoek van Marieke de Greef, onderzoeker en (gast)docent bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en coördinerend behandelaar bij Karakter. Veel gezinnen met problemen op het gebied van opvoeding of de ontwikkeling van kinderen, krijgen opvoedondersteuning in de thuissituatie. Positieve resultaten van die hulpverlening zijn helaas niet vanzelfsprekend. Welke factoren dragen bij aan effectieve gezinshulpverlening? Gaat het vooral om de samenwerkingsrelatie, zoals ouders en hulpverleners zelf vaak aangeven? Marieke de Greef promoveerde op 22 mei 2019 aan de Radboud Universiteit Nijmegen op onderzoek naar deze vraag.

Onderzoeksresultaten

Uit haar onderzoek 'Addressing the alliance' - vrij vertaald: ‘Aandacht voor de alliantie’ - blijkt verder dat allianties beter zijn als ouders niet eerder vergelijkbare hulp ontvingen, als ouders en hulpverleners positieve verwachtingen hadden ten aanzien van de hulp, en als hulpverleners een betere band hadden met hun leidinggevende. Een goede band tussen hulpverleners en leidinggevenden blijkt bovendien bij te dragen aan betere hulpverleningsresultaten.

Toekomst

Marieke de Greef: “Aandacht voor alliantie in de hulpverleningspraktijk, vervolgonderzoek en de opleiding van (toekomstige) hulpverleners is hard nodig. Deze oproep klinkt misschien als een open deur, maar is dat allesbehalve. Aandacht voor alliantie in het dagelijks werk is nog niet vanzelfsprekend, en regelmatig slagen we er als hulpverleners ook niet in om goede banden te ontwikkelen en te behouden. Het is een complexe en onderschatte vaardigheid."

"De uitdaging die er ligt is dat we samen uitzoeken hóe hulpverleners kunnen zorgen voor een goede band met ouders. Want hulpverleners die dat voor elkaar krijgen, hebben een waardevolle vaardigheid in handen om de situatie van een grote groep gezinnen in de jeugd- en opvoedhulp te verbeteren."

Alliantie-projecten ZonMw

Marieke de Greef werkte samen met organisaties voor jeugd- en opvoedhulp aan het ZonMw onderzoeksproject 'Goede alliantie, effectievere jeugdzorg?'. Voor het maken en verspreiden van een kennisoverzicht en aanbevelingen hierover loopt er een samenwerkingsproject met 19 projectleiders en een klankbordgroep bestaande uit cliënten, professionals en vertegenwoordigers vanuit onderwijs en onderzoek.

Het doel is om te bepalen wat nu de stand van zaken is als het gaat om de kennis over alliantie en andere algemeen werkzame factoren die een rol spelen in het realiseren van effectieve hulp aan jeugdigen en gezinnen. Het is de bedoeling om zicht te krijgen op wenselijke vervolgstappen in het werkveld, onderwijs, beleid en vervolgonderzoek.

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector 

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector opgezet. Genoemde projecten zijn tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.

Meer weten?

]]>
news-4084 Tue, 28 May 2019 17:06:00 +0200 Kennisbundel Zelfmanagementondersteuning https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/kennisbundel-zelfmanagementondersteuning/ Wat houdt zelfmanagementondersteuning in bij mensen met diverse chronische gezondheidsproblemen? Welke kennis, houding en vaardigheden heb je daar als (aankomend) zorgverlener voor nodig? Antwoorden vind je in de Kennisbundel Zelfmanagementondersteuning. Gebruik de bundel tijdens de pilotfase (tot 1 juli) en deel je ervaring! De Kennisbundel Zelfmanagementondersteuning (pilotfase) bevat actuele kennis en leermiddelen. De nadruk ligt op hoe je het als zorgverlener in de praktijk brengt.

Voor docenten en zorgprofessionals

Vooral voor docenten mbo-hbo, zorgverleners en studenten van opleidingen in zorg en welzijn is deze kennisbundel interessant. Ook is het geschikt voor bij- en nascholing van zorgverleners in de praktijk. Denk aan:

  • Verzorgenden IG
  • Mbo-verpleegkundigen
  • Hbo-verpleegkundigen
  • Paramedici (fysiotherapie, ergotherapie, diëtetiek, etc.)
  • Medewerkers maatschappelijke zorg, social work, SPH, toegepaste psychologie  
  • Persoonlijk begeleiders

Deel je ervaring

Wil jij de kennisbundel al gebruiken? Doe dan mee aan de pilotfase (tot 1 juli 2019). Laat weten wat je er van vindt en deel je ervaringen. In september komt de definitieve versie online te staan. Iedereen die meedoet aan de pilot maakt kans op een cadeaubon van 25 euro.

Leerboek Verpleegkundige ondersteuning bij zelfmanagement

De inhoud is een bewerking van het leerboek Verpleegkundige ondersteuning bij zelfmanagement en eigen regie onder redactie van AnneLoes van Staa, Lausanne Mies en Ada ter Maten-Speksnijder.

Samenwerking

De kennisbundel is ontwikkeld door Hogeschool Rotterdam, in samenwerking met Vilans en financieel mogelijk gemaakt door ZonMw.

Tijdens de ontwikkeling is samengewerkt met experts op het gebied van zelfmanagement en zelfredzaamheid, docenten van verschillende mbo- en hbo-scholen, lectoren van het Platform Zelfmanagement, en vertegenwoordigers van Vilans, VKI, Vitale Delta en V&VN.

Meer lezen

]]>
news-3996 Wed, 08 May 2019 14:32:00 +0200 12 mei - Dag van de Verpleging https://www.zonmw.nl/nl/onderzoek-resultaten/kwaliteit-van-zorg/verpleging-en-verzorging/ Een dikke duim omhoog en een pluim voor alle verpleegkundigen! Dankzij jullie inzet, komen we samen met onderzoekers, docenten en beleidsmakers tot de juiste kennis, op de juiste plek. Niet alleen op de Dag van de Verpleging, maar het hele jaar door hebben jullie onze aandacht. Wil je meer weten over zelfmanagement of verpleegkundig leiderschap? Of benieuwd naar onderzoeksprojecten? Neem een kijkje op onze pagina Verpleging & Verzorging. news-4002 Wed, 08 May 2019 13:55:00 +0200 Hoe komen we tot kennis van en voor de verpleging? https://youtu.be/NihKT2xCjDY Onderzoekers, verpleegkundigen, verzorgenden, beleidsmakers en docenten werken samen in de onderzoeks(projecten) die wij financieren. Zo komen we tot kennis, waar jij als verpleegkundige of verzorgende écht wat mee kan. Wat doen we zoal? Bekijk het filmpje en je weet het binnen 2 minuten. news-4006 Mon, 06 May 2019 14:57:23 +0200 Docent en student: Hand in hand onderzoek doen https://hogeschool-rotterdam.foleon.com/onderzoek/hoogtepuntenmagazine-kczorginnovatie-2018/docent-en-student/ Docenten en studenten ontwikkelen steeds vaker zij aan zij kennis in onderzoeksprojecten. Oud-docent Marleen de Leeuw en lector Harald Miedema werkten samen met studenten aan het valideren van een vragenlijst, in eerste instantie voor het platform WerkWeb Autisme. Ze vertellen wat deze manier van werken zo bijzonder maakt. news-3976 Fri, 26 Apr 2019 09:56:43 +0200 Lerend onderwijs voor een lerend Nederland https://www.vsnu.nl/files/documenten/Nieuwsberichten/lerend_onderwijs_voor_een_lerend_nederland.pdf De VSNU, de Vereniging Hogescholen, de MBO Raad, de VO-raad en de PO-Raad hebben de handen ineen geslagen om de werelden van onderwijs en onderzoek met elkaar te verbinden. Met de ontwikkelagenda zetten zij een belangrijke stap om de innovatiekracht van het onderwijs te verbeteren en de kwaliteit van het onderwijs te vergroten. ZonMw droeg bij aan de ontwikkelagenda. news-3956 Tue, 23 Apr 2019 11:32:50 +0200 Filmpje: Anneke Francke over onderszoekslijn Tussen Weten en Doen https://youtu.be/AaY3_K7iUdU ‘Ondersteun mensen vooral bij het maken van keuzen’, vertelt Anneke Francke, hoogleraar Verpleging en Verzorging. Dit filmpje is een korte samenvatting van het 5e artikel, verschenen in onze artikelenreeks Tussen Weten en Doen. news-3955 Tue, 23 Apr 2019 11:19:30 +0200 ‘Ondersteun mensen vooral bij het maken van keuzen’ https://publicaties.zonmw.nl/tussen-weten-en-doen-ii/#c40448 Zelfmanagement kan ingewikkeld zijn. Zeker aan het einde van het leven of bij dementie. Online tools kunnen je hierbij helpen, vertelt Anneke Francke, hoogleraar Verpleging en Verzorging. Lees het 5e artikel, verschenen in onze artikelenreeks Tussen Weten en Doen. In deze reeks laten we zien hoe de onderzoeksresultaten jou - als verpleegkundige of verzorgende - helpen in je professioneel handelen. news-3912 Mon, 15 Apr 2019 11:48:32 +0200 Leren over leren op de werkplek https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/leren-over-leren-op-de-werkplek/ Hoe leren verpleegkundigen en verzorgenden op de werkplek? Hoe brengen ze nieuwe kennis in praktijk? Niemand die het echt weet, zegt Jeroen Dikken, senior onderzoeker en hoofddocent verpleegkunde aan de Haagse Hogeschool. Het Connect-project onderzoekt dat nu met een leerinterventie over voeding en ondervoeding. Dat levert nuttige nieuwe inzichten op.  

Kwetsbare ouderen zijn vaak ondervoed. Daardoor functioneren ze minder goed en herstellen ze slechter na ziekte. Dat laat onderzoek zien. Des te belangrijker is het dat verpleegkundigen en verzorgenden in de gaten houden wat hun patiënten en cliënten eten en drinken. Toch doen ze dat vaak niet. Ze vinden ‘voeding’ meer iets voor de diëtist, weten er te weinig van en hebben vaak stereotiepe ideeën over ouderen en eten. ‘Dat weten we uit een studie van promovenda Debbie ten Cate,’ vertelt Jeroen Dikken.

Kennisspel

Het thema voeding is daarom uitgekozen voor de Connect-studie, onderdeel van Ten Cate’s promotieonderzoek. Daarin gaat het om de vraag hoe verpleegkundigen en verzorgenden op de werkvloer door (bij)scholing leren. Veel deskundigheidsbevordering bestaat tegenwoordig uit e-learningmodules, zegt Dikken, maar het rendement daarvan is onduidelijk. De Connect-studie maakt gebruik van een bestaande leerinterventie: de game Redgrasp op het gelijknamige online platform waarop medische protocollen en richtlijnen zijn vertaald naar games.  

Een keer klikken

Samen met deskundigen en vertegenwoordigers van de doelgroep formuleerden en testten de onderzoekers 30 stellingen over voeding en ondervoeding bij ouderen. Deelnemers aan de studie – in totaal 341 verpleegkundigen en verzorgenden van 5 ziekenhuisafdelingen en 9 wijkteams – kregen 6 weken lang elke werkdag één stelling in hun mailbox. Zoals: ‘Ouderen genieten minder van eten omdat hun waarneming, geur en smaak verminderen.’ Ze hoefden enkel met ‘waar’ of ‘onwaar’ te reageren. Na doorklikken kregen ze meteen het antwoord. Ze konden ook de bron raadplegen. Al met al kostte reageren slechts 15 seconden per dag.

Leuke manier van leren

Van de deelnemers bleef 80% dagelijks meedoen. Ze vonden dat heel leuk, vertelden ze in de focusgroepen na afloop, al baalden ze wel als bleek dat hun antwoord fout was. ‘Dat is mooi! Want als je boos wordt omdat je het antwoord fout hebt, dóet het iets met je. Daardoor praatten ze er op hun werk over door. Dan leer je met elkaar. Ook over het leren in kleine beetjes waren ze positief.’

Geen verschillen

De deelnemers zeiden ook dat ze anders waren gaan werken. Maar uit dossieranalyses en observaties vóór en ná de leerinterventie bleken die verschillen in werkwijze niet. Dat effect zie je vaak na scholingen, zegt Dikken. ‘Deelnemers hebben het gevoel veel geleerd te hebben, maar ze gebruiken die kennis niet vanzelfsprekend in de praktijk. Ze vallen snel terug op oude gewoontes.’

In stukjes of ineens?

De 30 stellingen zijn ook in een vragenlijst in één keer via internet voorgelegd aan anonieme deelnemers. Zo kijken de onderzoekers ook of kleine beetjes kennis per keer aanbieden beter werkt dan veel kennis ineens. ‘Als blijkt dat kennis beter blijft hangen wanneer je elke dag één vraag beantwoordt dan als je alle kennis ineens voorschotelt, hebben eenmalige e-learningmodules weinig nut.’

Spelelement

Analyse van alle verzamelde data loopt nog. Dikken concludeert alvast dat alléén kennis aanbieden niet volstaat om verpleegkundigen en verzorgenden anders te laten werken. ‘We weten ook al dat het belangrijk is leren aantrekkelijk te maken met een spelelement en beter beklijft als de student er met collega’s over in gesprek gaat. Het onderzoek zal zeker nog meer bruikbare inzichten opleveren. Straks weten we veel meer over leren op de werkplek en hoe je dit kunt bevorderen.’

Ook interessant:

Dit artikel stond in de nieuwsbrief Kwaliteit van Zorg, editie april 2019. Wilt u de nieuwsbrief ontvangen? Meld u dan aan.

]]>
news-3877 Thu, 04 Apr 2019 11:47:31 +0200 'Praktijkgericht onderzoek heeft hbo dynamiek gegeven' https://www.scienceguide.nl/2019/03/praktijkgericht-onderzoek-heeft-hbo-dynamiek-gegeven/ ZonMw-commissielid Joost Degenaar vertelt over de ontwikkelingen in praktijkgericht onderzoek in het hbo en samenwerking met het mbo. “Ik denk dat we als hbo echt een inhaalslag hebben gemaakt. We liepen internationaal wel een beetje uit de pas en ik denk dat we inmiddels wel een voorsprong hebben.” Lees meer op de website van ScienceGuide. news-3825 Mon, 25 Mar 2019 14:41:37 +0100 Studiebeurzen voor Gender in Research - Erasmus Summer Course https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/studiebeurzen-voor-gender-in-research-erasmus-summer-course/ Deze zomer organiseren ZonMw en het Erasmus MC gezamenlijk een boeiend cursusprogramma rondom sekse en gender in gezondheid en gezondheidsonderzoek, als onderdeel van het Erasmus Summer Programme. Het Kennisprogramma Gender en Gezondheid stelt 20 Gender in Research Fellowships beschikbaar voor PhD-studenten en post-docs om deel te kunnen nemen aan het programma. In de week van 19 tot 23 augustus 2019 komen (inter)nationale experts en gastsprekers vanuit diverse disciplines samen in Rotterdam om tijdens het cursusprogramma hun kennis en onderzoeksexpertise te delen met de volgende generatie onderzoekers van over de hele wereld. In de middagsessies van ZonMw kunnen deelnemers hun onderzoekskills vergroten om sekse en gender goed mee te nemen in alle fases van gezondheidsonderzoek. In de ochtendcursus worden zij meegenomen in de laatste kennis over de invloed van sekse en gender op de gezondheid van vrouwen en mannen gedurende verschillende levensfases.

Internationale onderzoekers

Voor 20 PhD-studenten of post-docs stelt het Kennisprogramma Gender en Gezondheid fellowships beschikbaar. Deze fellowships zijn bovendien niet alleen voor Nederlandse jonge onderzoekers. Ook buitenlandse onderzoekers kunnen een aanvraag indienen: een unicum voor ZonMw! Geïnteresseerd? Lees dan de volledige subsidieoproep op de subsidiekalender en dien uiterlijk 9 mei 2019, 14:00u je aanvraag in.

Meer informatie

Bekijk de informatiefolder over de summer course

]]>
news-3754 Wed, 13 Mar 2019 10:37:45 +0100 Subsidie voor ‘Leernetwerken: Duurzame uitwisseling tussen onderwijs en praktijk in het kader van verward gedrag’ https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/subsidie-voor-leernetwerken-duurzame-uitwisseling-tussen-onderwijs-en-praktijk-in-het-kader-van-ve/ Werkt u in een onderwijsinstelling en wilt u zich inzetten voor een duurzame uitwisseling tussen het onderwijs en de praktijk? Vraag dan nu subsidie aan. Innovatie samenwerkingsverbanden

Het doel van deze subsidieoproep is het opzetten van innovatieve samenwerkingsverbanden om regionaal een duurzame uitwisseling tussen onderwijs en praktijk te realiseren. Dit doet u door het opzetten van een nieuw leernetwerk of het uitbreiden van een bestaand leernetwerk. Het leernetwerk is gericht op mensen met verward gedrag, andere (psychisch) kwetsbare mensen en hun omgeving, waarbinnen ‘interprofessioneel samenwerken’ en uitwisseling tussen het zorg-, welzijns- en veiligheidsdomein centraal staat.

Aandachtspunten

Deze subsidieoproep is gericht op het opzetten van innovatief samenwerkingsverband in de vorm van een leernetwerk, om regionaal een duurzame uitwisseling tussen onderwijs en praktijk te realiseren. Onderstaande onderdelen zijn daarbij extra van belang. Deze zijn verwerkt in de beoordelingscriteria: 
1. onderwijs en domein overstijgende samenwerking 
2. cliënten en naasten centraal 
3. borging 
4. monitoring en evaluatie 

Budget en looptijd

De subsidie bedraagt maximaal € 100.000,- per project. De looptijd van het project is maximaal 24 maanden. Voor deze subsidieoproep is in totaal maximaal € 800.000,- gereserveerd. 

Webinar

Wilt u meer weten over de subsidieoproep? Sluit dan aan bij ons webinar op 4 april van 11.00 tot 12.00 uur. U kunt zich aanmelden via de link onderaan dit bericht.

Blijf op de hoogte

Wilt u op de hoogte blijven van subsidieoproepen en andere ontwikkelingen? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief geestelijke gezondheid en volg ons op LinkedIn.

Meer informatie

  • Subsidieoproep ‘Leernetwerken: Duurzame uitwisseling tussen onderwijs en praktijk in het kader van verward gedrag’  
  • Overzicht van alle subsidiemogelijkheden
  • Meld u aan voor het webinar
]]>
news-3688 Thu, 28 Feb 2019 13:24:29 +0100 Implementatie kennis verward gedrag in het onderwijs https://publicaties.zonmw.nl/ideeen-uitwisselen-over-implementatie-van-verward-gedrag-in-het-onderwijs/ Op 16 januari wisselden projectleiders ideeën en ervaringen uit over de implementatie van kennis over verward gedrag in het onderwijs. Wat ze bespraken is gebundeld in een digitale publicatie. news-3678 Wed, 27 Feb 2019 07:49:52 +0100 Binnenkort nieuwe subsidieoproep ‘Kennis over verward gedrag in het onderwijs’ https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/binnenkort-nieuwe-subsidieoproep-kennis-over-verward-gedrag-in-het-onderwijs/ Dinsdag 12 maart opent de volgende subsidieoproep over kennis over verward gedrag in het onderwijs. In deze subsidieronde staat de samenwerking tussen onderwijs en praktijk binnen leernetwerken centraal. Daarnaast is domeinoverstijgend samenwerken opnieuw een belangrijk thema. Het totaal beschikbare budget binnen deze subsidieronde is € 750.000,-. Het maximaal aan te vragen bedrag per project is € 50.000,-. De deadline voor het indienen van subsidieaanvragen is dinsdag 14 mei 2019 om 14.00 uur.   

Webinar

Op 4 april 2019 van 11.00 tot 12.30 uur vindt een (gratis) webinar plaats over de nieuwe subsidieoproep. Tijdens het webinar krijgt u meer informatie over de subsidieronde en is er gelegenheid om vragen te stellen. In de aankomende subsidieoproep vindt u meer informatie over het webinar en hoe u zich kunt aanmelden. 

Blijf op de hoogte

Wilt u op de hoogte blijven van subsidieoproepen en andere ontwikkelingen? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief geestelijke gezondheid en volg ons op LinkedIn.

Meer informatie

]]>
news-3660 Thu, 21 Feb 2019 20:43:32 +0100 Successvol start Leadership Mentoring in Nursing Research2.0 https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/successvol-start-leadership-mentoring-in-nursing-research20/ news-3615 Thu, 14 Feb 2019 08:02:37 +0100 Presentatie trainingsmodules vroegsignalering autisme op NVA Autisme Congres 2018 https://www.youz.nl/wie-we-zijn/nieuws/-/presentatie-trainingsmodules-vroegsignalering-autisme-op-nva-autisme-congres-2018 news-3517 Thu, 24 Jan 2019 17:56:23 +0100 Projecten over het verbinden van kennis en jeugdopleidingen starten vanaf april 2019 https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/projecten-over-het-verbinden-van-kennis-en-jeugdopleidingen-starten-vanaf-april-2019/ Eind 2018 zijn 3 projecten gehonoreerd die samen met opleidingen, onderzoekers en professionals actuele kennis over het verbeteren van de psychosociale ontwikkeling van kinderen en jongeren toepasbaar gaan maken voor opleidingen. In de (jeugd)programma’s van ZonMw wordt veel kennis ontwikkeld die waardevol is voor aankomende professionals in de jeugdsector. Met het honoreren van de 3 projecten stimuleert ZonMw dat kennis ingebed wordt in beroepsopleidingen zodat resultaten uit onderzoek in de praktijk terecht komen en toegepast worden. Opleidingen spelen een belangrijke rol bij de borging van projectresultaten. De professionals van de toekomst worden immers door opleiding gevormd. 
De projecten hebben een looptijd van 2 jaar. De resultaten komen medio 2021 beschikbaar.

De projecten 

Onbekend maakt onbemind. Leren werken met neurobiologische kennis van en met jongeren met antisociaal gedrag
Hersenontwikkeling en de invloed op het gedrag bij jongeren met zeer problematisch antisociaal gedrag is een nog onderbelicht onderwerp binnen het dagelijks handelen van professionals en in de opleiding van deze professionals. Het doel van dit onderwijsproject is om de kennis die er is vanuit de neurobiologische en psychosociale wetenschappen over problematisch antisociaal gedrag bij jongeren te bundelen. Zodat het mogelijk wordt dat de kennis in de praktijk en de (hbo)opleidingen wordt opgenomen. Het project levert inzicht op over wat nodig is om deze overdracht van kennis blijvend in te passen. 

Samen de handen in één voor multiprobleem
Professionals vinden het moeilijk om multiprobleemgezinnen de juiste hulp te bieden. Daarom wordt er steeds meer kennis verzameld over werkzame elementen van interventies voor multiprobleemgezinnen. Het doel van het project is om actuele kennis over het verbeteren van de psychosociale ontwikkeling van kinderen en jongeren uit multiprobleemgezinnen toepasbaar te maken voor opleidingen. In dit project worden ‘blended learning’ modules ontwikkeld die bijdragen aan het opleiden van reflectieve professionals en optimale hulpverlening aan multiprobleemgezinnen.

Plein 16-27: Landelijke leergemeenschap jongeren op weg naar volwassenheid 
Veel jongeren tussen de 16 en 27 jaar hebben ondersteuning nodig in de overgang naar volwassenheid. Plein 16-27 is een leergemeenschap voor offline en online uitwisseling tussen opleidingen, het werkveld, beleidsmakers, onderzoekers en ervaringsdeskundige jongeren. Tijdens de offline ontmoetingen van de leergemeenschap worden 3 onderwijstoepassingen, of ‘meeting points’ op Plein 16-27, ontwikkeld. Studenten kunnen daar de benodigde kennis en vaardigheden op doen om jongeren in de overgang naar volwassenheid goed te ondersteunen. De onderwijstools worden via een digitale leeromgeving blijvend gedeeld.

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector 

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector opgezet. De projecten worden vanuit dit programma gefinancierd.

Meer weten?

]]>
news-3461 Mon, 14 Jan 2019 16:00:00 +0100 Tweet Vilans over kennisbundel Verward in de wijk https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/tweet-vilans-over-kennisbundel-verward-in-de-wijk/