ZonMw tijdlijn Onderwijs https://www.zonmw.nl/ Het laatste nieuws van de tijdlijn van Onderwijs nl-nl Sat, 18 Sep 2021 09:10:00 +0200 Sat, 18 Sep 2021 09:10:00 +0200 TYPO3 news-7627 Mon, 06 Sep 2021 06:00:00 +0200 Leerplatform richtlijnontwikkeling https://publicaties.zonmw.nl/leerplatform-richtlijnontwikkeling/ Hoe kunnen beroepsgroepen meer samenwerken bij het ontwikkelen van onderbouwde richtlijnen voor goede zorg? Met het leerplatform creëren we een digitale omgeving voor interprofessionele samenwerking. ‘Veel complexe zaken worden ontrafeld bij het koffiezetapparaat. Wij willen ook een omgeving creëren waarin mensen elkaar snel weten te vinden en met enthousiasme aan de slag gaan.’ news-7547 Wed, 04 Aug 2021 06:00:00 +0200 Evidence Based Medicine in de huisartsenpraktijk https://publicaties.zonmw.nl/onderzoek-van-onderwijs/evidence-based-medicine-in-de-praktijk-leren-toepassen/ Hoe kunnen huisartsen (in opleiding) kennis uit richtlijnen en literatuur goed combineren met hun klinische expertise en de wensen van de patiënt? Arts-onderzoeker Lisanne Welink analyseerde observaties en leergesprekken van aios en huisartsopleiders. Daaruit blijkt dat beide partijen elkaars redeneringen en argumenten niet goed herkennen. Bekijk haar observaties en tips. news-7450 Thu, 15 Jul 2021 06:00:00 +0200 Leerafdelingen als innovatieplatform voor vitaal leren en werken https://publicaties.zonmw.nl/verpleging-en-verzorging-beschrijven-van-praktijkvoorbeelden/#c83494 Het tekort aan verpleegkundigen is momenteel zichtbaarder dan ooit. Om de kwaliteit van zorg nu en in de toekomst te waarborgen is het cruciaal dat er voldoende, goed opgeleide verpleegkundigen zijn die met plezier naar hun werk gaan. Leerafdelingen kunnen hier aan bijdragen. Daarom wordt nu de theoretische, didactische en praktische basis van leerafdelingen als modulehandleiding voor zorg- en onderwijsinnovatie beschreven. news-7438 Tue, 06 Jul 2021 06:00:00 +0200 Nurses in the Lead: leiderschapsprogramma voor wijkverpleegkundigen https://publicaties.zonmw.nl/verpleging-en-verzorging-beschrijven-van-praktijkvoorbeelden/#c83218 ‘De zorg wordt steeds complexer en de rol van de wijkverpleegkundige verandert. En daar is leiderschap voor nodig,’ vertelt Gerrie Bours, universitair docent bij de Universiteit Maastricht en hoofddocent bij Zuyd Hogeschool. Samen met onder andere Michelle Meertens, wijkverpleegkundige bij Envida, traint zij ervaren wijkverpleegkundigen om het leer- en verbeterprogramma Nurses in the Lead binnen de eigen organisatie uit te voeren. news-7407 Mon, 05 Jul 2021 06:00:00 +0200 E-learning en website over wetgeving en financiering in de langdurige zorg https://publicaties.zonmw.nl/wetgeving-en-financiering-in-de-langdurige-zorg/ Voor zorgprofessionals in de langdurige zorg is het niet altijd makkelijk om de juiste weg te vinden in de financiering van deze zorg voor hun thuiswonende cliënt. Welke wet is wanneer van toepassing? En hoe verantwoord je dat? Om wijkverpleegkundigen en verzorgenden te ondersteunen, heeft het Van Kleef Instituut de website en e-learning hierover vernieuwd. news-7394 Thu, 17 Jun 2021 08:00:00 +0200 Meer inzicht in leernetwerken rond langdurige zorg en onbegrepen gedrag https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/meer-inzicht-in-leernetwerken-rond-langdurige-zorg-en-onbegrepen-gedrag/ Complexe vraagstukken rondom onbegrepen gedrag en integrale ouderenzorg vragen om samenwerking. Een leernetwerk kan helpen hier vorm aan te geven. ZonMw financierde het opzetten van leernetwerken binnen haar programma’s Langdurige Zorg en Ondersteuning (LZO) en het Actieprogramma Verward Gedrag (AVG) en gaf Platform31 en Onderzoeksinstituut IVO opdracht deze leernetwerken te evalueren. Leernetwerken

Leernetwerken zijn samenwerkingsverbanden tussen onderwijs en praktijk. De uitwisseling van kennis tussen beide partijen wordt binnen zo’n netwerk versterkt.  Binnen het netwerk worden ook kennis en vaardigheden ontwikkeld, om samen een situatie te begrijpen en te komen tot een werkwijze waarin ieders expertise optimaal wordt benut.  

Toegevoegde waarde

Uit de evaluatie blijkt dat leernetwerken   van toegevoegde waarde zijn op het gebied van nieuwe contacten opdoen, nieuwe inzichten verwerven, een vergroot omgevingsbewustzijn, het cliëntperspectief meer als uitgangspunt nemen, een ‘bredere blik’ en het opdoen van ervaringen met domeinoverstijgend leren.

Leernetwerk opzetten

Hoe zet je een leernetwerk op? Analyseer eerst de omgeving waarin het leernetwerk beoogt te opereren. Wat is de leer- of kennisbehoefte van organisaties en haar medewerkers? Leernetwerken kunnen verschillende accenten krijgen, zoals focus op onderwijs, focus op samenwerking tussen professionals en focus op het delen van kennis. Wat past hangt af van context en behoefte. Denk ook in een vroeg stadium na over financiering.

Continue aandacht nodig

Bouwen aan interprofessioneel leren gaat niet vanzelf. Het vergt tijd en continue aandacht. Uit de evaluatie blijkt namelijk dat professionals in zorg, veiligheid en onderwijs in toenemende mate ervaren dat zij professionals uit andere domeinen nodig hebben voor goede uitoefening van hun vak. Tegelijkertijd is in veel organisaties interprofessioneel leren en samenwerking tussen organisaties of domeinen nog nieuw.

Uit de evaluatie blijkt dat het betrekken van ervaringsdeskundigen in de leernetwerken zorgt voor een rijker perspectief en nodigt professionals uit om ook vanuit het ‘menselijk’ perspectief te kijken.

Uitkomsten evaluatie

De evaluatie leverde veel inzichten op waar toekomstige leernetwerken van kunnen profiteren. Zo kwam er zicht op werkzame elementen en generieke principes bij het opzetten, verbreden en bestendigen van een leernetwerk. Deze zijn te vinden in het rapport ‘De waarde van leernetwerken’ en in een factsheet waarin we 6 inzichten voor een goed lopend leernetwerk delen.   

Meer weten?

]]>
news-7360 Wed, 09 Jun 2021 07:18:25 +0200 App met keuzehulpen voor toepassing ggz-zorgstandaarden https://akwaggz.nl/nieuwe-app-met-keuzehulpen/ Met de app GGZ Standaarden is er één centrale plek voor alle beschikbare keuzehulpen zodat ze makkelijker te gebruiken zijn. De app is er voor professionals in de ggz die niet dagelijks werken met een bepaalde stoornis en ook voor (laatstejaars)studenten als kennismaking met zorgstandaarden. Specialisten kunnen de keuzehulpen gebruiken om te toetsen of hun behandeling aansluit bij de zorgstandaard. news-7294 Mon, 07 Jun 2021 06:00:00 +0200 Balanceren tussen onderzoek en opleiding https://publicaties.zonmw.nl/huisartsgeneeskunde/gespreksinstrument-voor-persoonsgerichte-zorg-bij-mensen-met-meerdere-chronische-ziektes/ Huisarts en voormalig arts in opleiding tot onderzoeker (aioto) Simone Postma, ontwikkelde een gespreksinstrument voor persoonsgerichte zorg in de huisartsenpraktijk bij mensen met chronische ziektes. ‘Het aioto-traject heeft mijn opleiding tot huisarts verbreed en geïnspireerd. Ik heb een kritische houding leren aannemen en kan nu beter afwegen hoe je een richtlijn kunt toepassen in een bepaalde situatie. Dat balanceren, dat is leuk om mee bezig te zijn.’ news-7341 Wed, 02 Jun 2021 12:27:21 +0200 Infographic biedt 9 handvatten voor verzorgend leiderschap https://www.zonmw.nl/nl/redirect/redirect-project/werkplaats-verzorgend-leiderschap/ Hoe kun je als verzorgende zelf aan de slag gaan met het nemen van leiderschap? De werkplaats verzorgend leiderschap heeft een overzichtelijke infographic gemaakt met in totaal 9 handvatten die je kunnen ondersteunen in jouw leiderschapsrol. Of het nu gaat om een gesprek met een bestuurder of een presentatie voor collega’s. Download de infographic en ga aan de slag. news-7337 Wed, 02 Jun 2021 11:00:00 +0200 Parel voor proactieve zorgplanning bij mensen met een verstandelijke beperking https://www.zonmw.nl/nl/actueel/parelprojecten/parel-voor-advance-care-planning-bij-mensen-met-een-verstandelijke-beperking/ Mensen met een verstandelijke beperking beslissen graag, samen met hun naasten, mee over toekomstige zorg en zorg aan het levenseinde. Hoe praat je op tijd met deze doelgroep over hun zorgwensen en behoeften? Projectleider Anke de Veer, Annemieke Wagemans en teamleden ontvingen een Parel voor de ontwikkelde training en informatiematerialen om zorgverleners hierbij te helpen. news-7283 Wed, 26 May 2021 16:35:00 +0200 Extra scholing in compressietechnieken nodig https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/extra-scholing-in-compressietechnieken-nodig/ Verpleegkundigen en verzorgenden passen vaak compressie-technieken toe, vooral in de wijkverpleging en intramurale ouderenzorg. Uit een knelpuntenanalyse blijkt dat zij knelpunten ervaren bij het zwachtelen en bij het toepassen van andere technieken. Extra scholing over de verschillende technieken is daarom gewenst. Uitkomsten

Een kennis- en vaardigheidstekort is een van de knelpunten. Meer aandacht voor compressie-technieken binnen de basisopleidingen van verpleegkundigen en verzorgenden is daarom belangrijk. Verder is bijscholing nodig omdat er regelmatig nieuwe compressiemiddelen komen. Een ander knelpunt is het ontbreken van samenwerkingsafspraken met (huis)artsen. Ketenzorgafspraken dragen bij aan de oplossing voor dit knelpunt.

Werkwijze

Een literatuurverkenning en een praktijkraadpleging waren onderdeel van de knelpuntenanalyse. De praktijkraadpleging bestond uit interviews met cliënten en zorgprofessionals, een focusgroep met cliënten(vertegenwoordigers) en zorgprofessionals en een vragenlijstonderzoek onder verpleegkundigen en verzorgenden uit verschillende sectoren.

Onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door het Nivel, in samenwerking met V&VN en het project maakt onderdeel uit van het ZonMw-programma Ontwikkeling Kwaliteitsstandaarden 2019-2022: Wijkverpleging. Dit programma draagt bij aan de kwaliteit en de transparantie in de wijkverpleging door het verder ontwikkelen, implementeren en evalueren van kwaliteitsstandaarden voor verpleegkundigen en verzorgenden. Daarnaast wordt het leren en verbeteren in de praktijk aan de hand van kwaliteitsstandaarden gestimuleerd.

Meer informatie

]]>
news-7268 Mon, 17 May 2021 08:42:00 +0200 Leren & verbeteren: inventarisatie van meetinstrumenten https://publicaties.zonmw.nl/leren-en-verbeteren/kwantitatieve-meetinstrumenten-leren-verbeteren-in-de-zorg/ In 13 projecten worden 33 verschillende kwantitatieve meetinstrumenten gebruikt om inzicht te geven in leren & verbeteren in de zorg. Hoe komen we gezamenlijk tot een samenhangende set van instrumenten? ‘Laat projectleiders onderling meer contact met elkaar zoeken’. news-7217 Fri, 14 May 2021 06:00:00 +0200 Een jaar na het Nightingalejaar is verpleegkundig leiderschap nog steeds belangrijk! https://publicaties.zonmw.nl/dag-van-de-verpleging-2021/interview-met-margreet-van-der-cingel/ ‘Verpleegkundigen en verzorgenden zetten patiënten altijd voorop, terwijl er veel veranderingen zijn en ze soms in een heel ander team samenwerken. Ik vind dat we heel trots moeten zijn dat ze dat zo vol weten te houden.’, zegt lector Margreet van der Cingel. ‘Ik zou wensen dat de beroepsgroep de vrijheid neemt om het werk in te richten zoals ze zelf vinden dat het moet op basis van hun deskundigheid. Dat komt de kwaliteit van de zorg ten goede.’ news-7212 Wed, 12 May 2021 06:00:00 +0200 ‘In de zomer werd het personeel al klaargestoomd voor de tweede golf coronapatiënten' https://publicaties.zonmw.nl/dag-van-de-verpleging-2021/interview-met-afkemarij-ten-hoeve-heida/ ‘Vorig jaar zomer konden we even op adem komen en leek alles weer enigszins normaal. Maar ondertussen werd ons personeel al klaargestoomd voor de tweede golf. Ze kregen scholing om op de cohort-afdelingen, de IC en de Eerste Hulp te staan. Op dit moment zijn we ons aan het voorbereiden op code zwart en zwart-zwart.', vertelt Afkemarij ten Hoeve-Heida. ‘Gelukkig wordt ons personeel hier opgevangen door een geestelijk verzorger of een psychiater.’ news-7180 Wed, 21 Apr 2021 07:45:40 +0200 Zeggenschap door verpleegkundig leiderschap https://mediator.zonmw.nl/mediator-46/verpleegkundig-leiderschap-succesvol-op-agenda-gezet/ Wat houdt leiderschap in en hoe kun je daar als verpleegkundige vorm aan geven? Autonomie speelt daarin een centrale rol, zegt hoogleraar Hester Vermeulen. ‘Autonomie is belangrijk om werkplezier te hebben en te houden.' Wil je direct aan de slag met het nemen van een leiderschapsrol die bij jou past? Maak dan gebruik van het leerboek en de website over verpleegkundig leiderschap met veel informatie en inspirerende filmpjes. news-7164 Mon, 19 Apr 2021 06:58:34 +0200 Create4Care: dagelijkse praktijkproblemen zelf oplossen met zorgtechnologie https://publicaties.zonmw.nl/verpleegkundig-leiderschap/kansen-zien-en-pakken/ Dagelijks komen verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten en verzorgenden praktische problemen tegen die ze zelf provisorisch oplossen. In Create4Care werken zij samen met studenten en ontwikkelaars aan professionele oplossingen voor deze praktijkproblemen. Initiator van Create4Care Onno Helder vertelt hoe hij dit idee van het verbeteren van het zorgproces heeft uitgewerkt en welke producten er inmiddels op de markt zijn. news-7161 Fri, 16 Apr 2021 14:56:32 +0200 Nieuw onderwijsplatform voor verankering palliatieve zorg in zorgopleidingen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuw-onderwijsplatform-voor-verankering-palliatieve-zorg-in-zorgopleidingen/ Op 15 april lanceerden PZNL en O²PZ het landelijke Onderwijsplatform Palliatieve Zorg. Daarmee wordt een belangrijke stap gezet in de richting van meer kennis van palliatieve zorg bij iedere zorgverlener – en uiteindelijk betere zorg voor de patiënt.
Het onderwijsplatform biedt opleiders en docenten concrete handvatten om palliatieve zorg nog beter in hun onderwijs te verankeren. (Aankomend) zorgverleners vinden er het compleetste overzicht van bij- en nascholingen over palliatieve zorg. Het is voor iedereen vrij toegankelijk en is te vinden op Palliaweb.nl.

Palliatieve zorg onvoldoende ingebed in huidige onderwijs

Nagenoeg elke zorgverlener krijgt in de praktijk met mensen in de palliatieve fase te maken. De zorg voor hen is erop gericht optimaal bij te dragen aan de kwaliteit van leven en is onderdeel van de reguliere (medische) zorg. Van de tijdige inzet van palliatieve zorg is aangetoond dat het de kwaliteit van leven en de tevredenheid over de kwaliteit van zorg van patiënten en hun naasten verbetert. Toch komt palliatieve zorg in het huidige onderwijs aan medici, verpleegkundigen en andere zorgverleners nog onvoldoende aan bod en bestaat er geen structurele inbedding van palliatieve zorg in het onderwijs. Nog altijd ligt de focus bij opleidingen op het genezen van patiënten en dreigt de kwaliteit van leven van patiënten in de palliatieve fase onderbelicht te raken.

Compleetste overzicht scholingen en onderwijsmaterialen

Het programma Optimaliseren Onderwijs Palliatieve Zorg (O²PZ) heeft als missie om hier verandering in te brengen. Om palliatieve zorg beter in het onderwijs te verankeren initieerde O²PZ de ontwikkeling van een onderwijsplatform voor palliatieve zorg. Door in een vroeg stadium de krachten te bundelen met Coöperatie Palliatieve Zorg Nederland (PZNL) en het nieuwe Onderwijsplatform Palliatieve Zorg onder te brengen op Palliaweb, kon de bestaande toolbox met onderwijsmaterialen op Palliaweb - ontwikkeld met projectuitkomsten van Pasemeco en Edupal - worden verrijkt en wordt versnippering tegengegaan. Hierdoor is nu het meest complete overzicht voor scholingen en onderwijsmaterialen gerealiseerd. Opleiders en docenten van mbo-niveau tot wo+ vinden hier diverse onderwijsmaterialen, zodat zij structureel aandacht kunnen geven aan palliatieve zorg. En (aankomend) zorgverleners vinden op het platform een overzicht van alle bij- en nascholingen op het gebied van palliatieve zorg.

]]>
news-7085 Mon, 12 Apr 2021 05:45:00 +0200 Effectieve methode om draaiduizeligheid te verminderen https://publicaties.zonmw.nl/huisartsgeneeskunde/onderzoek-naar-draaiduizeligheid/ Om draaiduizeligheid bij vijftigplussers te verminderen, is het nodig de klacht actief op te zoeken door bepaalde oefeningen te doen. Deze behandeling kan veilig en kosteneffectief online worden aangeboden. Huisarts en onderzoeker Vincent van Vugt vertelt wat daar voor nodig is. Zoals het toegankelijk maken van de online behandeling, maar ook het opnemen van (draai)duizeligheid in de opleiding. news-7065 Mon, 22 Mar 2021 09:00:00 +0100 Handreiking voor implementeren Onderwijsraamwerk palliatieve zorg 2.0 https://www.o2pz.nl/actueel/nieuwsartikelen/1906965.aspx?t=Handreiking-Geneeskundig-Specialisten-geeft-handvatten-voor-implementatie-raamwerk Past palliatieve zorg in uw curriculum of opleidingsplan? En op welke manier? In deze handreiking vindt u kaders en handvatten die helpen bij antwoord op deze vragen. De handreiking is een bijlage bij het Onderwijsraamwerk palliatieve zorg 2.0 voor het WO+. news-7055 Thu, 18 Mar 2021 16:00:00 +0100 Oproep: presenteer uw scholing palliatieve zorg in de compleetste catalogus van Nederland https://www.aanbiedersonderwijspalliatievezorg.nl/aanbieden-bij-en-nascholing/ Bent u aanbieder van een bij-/nascholing in palliatieve zorg? Help dan mee om het compleetste overzicht van scholingen in de palliatieve zorg te maken en bied uw scholing kosteloos aan. Vanaf april brengt Palliaweb al het aanbod bijeen op het Onderwijsplatform Palliatieve Zorg. news-7035 Thu, 11 Mar 2021 13:13:55 +0100 Tweet Create4Care gaat verder bouwen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/tweet-create4care-gaat-verder-bouwen/ news-6973 Mon, 01 Mar 2021 06:00:00 +0100 Waar klopt jouw verpleegkundig of verzorgend hart voor? https://publicaties.zonmw.nl/verpleegkundig-leiderschap-2/slotbijeenkomst/ In Nederland vormen ruim 350.000 verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten en verzorgenden het hart van de zorg. Met elkaar kunnen we het hart van de zorg gezond houden. Het hart van jou, van de maatschappij en de volgende generatie. In 4 vlogs vertellen deelnemers aan het verpleegkundig leiderschapsprogramma LMNR 2.0 waar hun verpleegkundig onderzoekshart sneller voor klopt. Waar klopt jouw verpleegkundig of verzorgend hart sneller voor? news-6972 Fri, 26 Feb 2021 15:30:00 +0100 Verpleegkundig leiderschap: hoe oefen je invloed uit? https://publicaties.zonmw.nl/verpleegkundig-leiderschap-2/slotbijeenkomst/ Hoe oefen je als verpleegkundige of verzorgende invloed uit op de ontwikkeling van je vak, het beleid en de financiering in de zorg? In deze animatie laten deelnemers aan het verpleegkundig leiderschapsprogramma LMNR 2.0 hun licht schijnen op hoe we met elkaar het hart van de zorg gezond kunnen houden. news-6938 Thu, 18 Feb 2021 14:10:25 +0100 Bent u creatief, innovatief en een team player? Dan zoeken wij u! https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/bent-u-creatief-innovatief-en-een-team-player-dan-zoeken-wij-u/ Hoe zorgen we ervoor dat vmbo jongeren meer gaan sporten? Dat is het thema van een nieuwe vorm van project subsidie (een sandpit). We zijn op zoek naar mensen uit allerlei verschillende achtergronden. Affiniteit met het onderwerp is van belang maar dit hoeft niet uw werkervaring te zijn. We zoeken tussen de 20-30 deelnemers die mee willen denken over dit thema in een sandpit week. Als u mee wilt doen kunt u zich vóór 9 maart, 14.00 uur, via de website opgeven. Het doel van een sandpit week is om in 4 tot 5 dagen nieuwe onderzoeksteams te vormen. Om creatief te denken, anders dan dat we het nu doen brengen we de mensen die meedoen 24-uur 4-5 dagen bij elkaar. Iedereen zit in een nieuwe omgeving en kent elkaar nog niet. Maar juist door elkaar te leren kennen ontstaan er nieuwe ideeën.

Wat gaan we doen?

Mee doen aan de sandpit gaat via een selectieprocedure. In het formulier, dat u kunt vinden in de subsidieoproep bij het kopje Indienen, zet u duidelijk uiteen waarom juist u mee wilt doen. Dit vraagt wel wat voorbereiding en tijdsbesteding om dit volgens de vragen uit het formulier te doen. Begin dus op tijd!
Als we u kiezen dan nodigen we u uit voor de Sandpit week (14-18 juni 2021). Dit is een soort kampweek. In deze week gaan we met elkaar aan de slag. We zorgen dat we elkaar goed leren kennen. We zoeken uit waarom het nog niet lukt om vmbo jongeren aan het sporten te krijgen en wat we missen. Vervolgens bedenken we met elkaar nieuw onderzoek om te zorgen dat meer vmbo jongeren gaan sporten. Aan het eind hebben we maximaal 3 voorstellen. Die gaan we dan beoordelen op bruikbaarheid. Als de beoordeling positief is dan kunnen we het ook echt gaan doen!
We willen ervoor zorgen dat er een diverse groep aan mensen, met verschillende achtergronden, meedoet aan de Sandpit week.

Wie kan meedoen?

We zijn op zoek naar team players die graag samen werken, creatief zijn en innovatief kunnen denken. We zoeken mensen uit de praktijk, influencers, mensen uit het bedrijfsleven, uit de game industrie, docenten, buurtsportcoaches, onderzoekers en misschien wel naar jou!

Wat levert het u op?

  • U kunt invloed uitoefenen op wat voor onderzoek gedaan wordt.
  • U heeft een rol in het onderzoek bijvoorbeeld bij het ontwikkelen en testen van sportaanbod.
  • Het levert u nieuwe kennis en/of producten op die u kunt benutten.

Opgeven

U geeft u op via de website van ZonMw. Daarvoor moet u een aanvraagformulier invullen. Als u dit nog niet eerder hebt gedaan bij ZonMw bieden we graag hulp hierbij. Op woensdagen (09.00-11.00 uur) in februari kunt u bellen voor hulp: 070-5150301.

Praktische workshop

Op maandag 1 maart 2021 organiseren we tussen 14.00 en 16.00 uur we een praktische workshop voor het indienen van deze aanvraag door praktijkprofessionals.
Wilt u meedoen aan de workshop? Meld u dan aan door een mailtje te sturen naar sportonderzoek@zonmw.nl, onder vermelding van: Aanmelding sandpit workshop 1 maart.

Meer informatie

 

]]>
news-6907 Tue, 09 Feb 2021 18:15:21 +0100 Kritisch leren reflecteren https://publicaties.zonmw.nl/onderzoek-van-onderwijs/uitwisselen-van-ervaringen-tussen-huisartsen-in-opleiding/ De methodiek Uitwisselen van Ervaringen helpt huisartsen in opleiding kritisch te reflecteren op hun werk en rol als huisarts. Onderwijskundige Marije van Braak onderzoekt hoe docenten de waarde van deze methodiek kunnen vergroten. news-6906 Tue, 09 Feb 2021 16:39:19 +0100 Alles over onderwijs in palliatieve zorg op één platform https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/alles-over-onderwijs-in-palliatieve-zorg-op-een-platform/ Palliaweb en O2PZ slaan handen ineen: zij werken samen aan vernieuwing van het onderwijsplatform op Palliaweb.nl. Deze krachtenbundeling helpt docenten bij het optimaliseren van hun onderwijs. En (toekomstige) zorgverleners om betere keuzes te maken in hun zoektocht naar onderwijs en bij- of nascholingen over palliatieve zorg. Op donderdag 4 februari jl. tekenden Wim Polderman, directeur Instituut voor Onderwijs en Opleiden van het VUmc, en Saskia Teunissen, bestuurder PZNL, de formele samenwerkingsovereenkomst.

Wat gaat er gebeuren?

De vernieuwing van het huidige aanbod voor het onderwijs op Palliaweb bestaat uit verschillende activiteiten, ingestoken vanuit 2 onderwijsdoelgroepen. Dat zijn zorgprofessionals die hun competenties op het gebied van palliatieve zorg willen vergroten en opleiders/docenten die hun onderwijs willen vernieuwen. Zo sluit de informatie meer aan op de behoefte van deze doelgroepen en is het voor de bezoeker duidelijker wat er allemaal is. De huidige toolbox met onderwijsmaterialen en de catalogus met bij- en nascholingen wordt completer en makkelijker toepasbaar voor de bezoekers. Op 15 april 2021 wordt het Palliaweb-O2PZ-platform gelanceerd tijdens het symposium Onderwijs Palliatieve Zorg.

Versnippering onderwijs palliatieve zorg tegengaan

Marijke Dericks-Issing, programmamanager van O2PZ, is blij met de samenwerking: 'Het is onze missie om versnippering op gebied van onderwijs over palliatieve zorg tegen te gaan. Palliaweb beheert onder meer de onderwijsmaterialen die tot stand kwamen in andere onderwijsprojecten Pasemeco en Edupal. Wij hebben de kennis en expertise om de meerwaarde van die onderwijsmaterialen te vergroten. Onze samenwerking is dus echt een aanwinst voor onderwijs over palliatieve zorg in Nederland.'

Ook voor Palliaweb, een initiatief van coöperatie Palliatieve Zorg Nederland (PZNL) is de samenwerking een logische stap. 'Het zoeken en delen van opleidingen en onderwijsmaterialen wordt op een krachtige manier samengebracht en continu geactualiseerd. Daarmee vormt Palliaweb een waardevolle bron voor iedereen die onderwijs over palliatieve zorg wil invullen, geven of krijgen,' zegt Marjolein Verkammen, onderwijskundige en senior adviseur bij PZNL.

Wat is Palliaweb?

Palliaweb is een digitaal platform voor en door professionals in de palliatieve zorg. Het voorziet in bruikbare en actuele informatie uit betrouwbare bron.

> Ga naar palliaweb.nl

Wat is O2PZ?

Het project O2PZ, gefinancierd door ZonMw, zet zich in voor goed onderwijs op het gebied van palliatieve zorg. Het richt zich op landelijke regie en samenwerking tussen betrokken stakeholders in het onderwijs over palliatieve zorg. Ook werkt het project aan een landelijk zichtbaar en toekomstgericht onderwijs- en opleidingsaanbod met een herkenbare plek in alle curricula voor alle zorgprofessionals in de palliatieve zorg.

> Bekijk de projectpagina
> Ga naar o2pz.nl

]]>
news-6880 Mon, 08 Feb 2021 06:00:00 +0100 De cliënt centraal door samen te leren en verbeteren https://publicaties.zonmw.nl/leren-en-verbeteren/samen-de-clientgerichte-zorg-in-het-verpleeghuis-verbeteren/ De Academische Werkplaats Ouderenzorg Limburg zette een lerend netwerk op, waarin zorgmedewerkers, cliënten en naasten samen de verpleeghuiszorg verbeteren. De komst van corona zette het onderzoek meteen op scherp: hoe stel je in moeilijke omstandigheden de cliënt centraal? Bekijk 4 concrete tips voor cliëntgericht leren en verbeteren. news-6681 Mon, 11 Jan 2021 06:00:00 +0100 Emotionele belasting van zorgverleners in coronatijd https://publicaties.zonmw.nl/verminderen-van-de-emotionele-belasting-van-verpleegkundigen-in-coronatijd/ De coronacrisis heeft veel impact op zorgverleners. Docent-onderzoeker Cindy de Bot en verpleegkundig onderzoeker Annemarie de Vos vertellen hoe 3 simpele vragen kunnen helpen om elkaar in de gaten te houden en de emotionele belasting te verminderen. De 5 kennisproducten die bij deze 3-vragen-methode horen zijn ontwikkeld voor verpleegkundigen, maar ook toepasbaar voor en door andere zorgverleners. news-6760 Thu, 07 Jan 2021 13:13:54 +0100 Nieuwe projecten over verbeteren professionele norm huiselijk geweld en kindermishandeling https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuwe-projecten-over-verbeteren-professionele-norm-huiselijk-geweld-en-kindermishandeling/ Eind december zijn 4 nieuwe onderzoeksprojecten van het programma ‘Geweld hoort nergens thuis’ van start gegaan. De projecten richten zich op het verbeteren van de professionele norm en leveren kennis op om professionals in hun werk te ondersteunen. De projecten zijn divers in thema’s en problematieken die worden aangepakt. Zo richt een van de projecten zich op conflicten tussen ouders bij echtscheiding en het effect dat dat heeft op het welzijn van het kind. 2 andere projecten richten zich op het herkennen of bespreekbaar maken van schadelijke traditionele praktijken als eergerelateerd geweld en vrouwelijke genitale verminking. Het laatste project richt zich op ervaringsdeskundigheid van professionals op het gebied van huiselijk geweld. Hoe kan een eigen traumatische ervaring benut worden om een ander te helpen? En wat zijn de mogelijke effecten?

De onderzoeken zullen medio 2022 hun resultaten opleveren.

Meer informatie over de projecten

Via de volgende links leest u meer over de projecten die van start zijn gegaan:

Actieprogramma Geweld hoort nergens thuis

Het onderzoeksprogramma Geweld hoort nergens thuis maakt deel uit van het Actieprogramma Geweld hoort nergens thuis van de Rijksoverheid. De opgave van dit programma is om huiselijk geweld en kindermishandeling terug te dringen, de schade ervan te beperken en zo de vicieuze cirkel van geweld, de overdracht van generatie op generatie, te doorbreken. Het onderzoeksprogramma levert een bijdrage aan de ondersteuning van de praktijk en biedt handvatten om de aanpak van kindermishandeling en huiselijk geweld te verbeteren, te borgen en te verduurzamen.

Meer informatie

 

]]>
news-6617 Mon, 07 Dec 2020 07:00:00 +0100 Betere geboortezorg door te leren van wat goed gaat https://publicaties.zonmw.nl/leren-en-verbeteren/de-geboortezorg-verbeteren-door-te-leren-van-wat-goed-gaat/ Zorgverleners, (toekomstige) moeders en onderzoekers werken in de SWING-studie samen aan het verbeteren van de kwaliteit van geboortezorg. Hoogleraar Ank de Jonge en docent en verloskundige Jolanda Boxem vertellen hoe ze in leer- en verbeternetwerken vooral leren van wat goed gaat (methode Safety II).