ZonMw tijdlijn Onderwijs https://www.zonmw.nl/ Het laatste nieuws van de tijdlijn van Onderwijs nl-nl Wed, 12 May 2021 14:04:07 +0200 Wed, 12 May 2021 14:04:07 +0200 TYPO3 news-7212 Wed, 12 May 2021 06:00:00 +0200 ‘In de zomer werd het personeel al klaargestoomd voor de tweede golf coronapatiënten' https://publicaties.zonmw.nl/dag-van-de-verpleging-2021/interview-met-afkemarij-ten-hoeve-heida/ ‘Vorig jaar zomer konden we even op adem komen en leek alles weer enigszins normaal. Maar ondertussen werd ons personeel al klaargestoomd voor de tweede golf. Ze kregen scholing om op de cohort-afdelingen, de IC en de Eerste Hulp te staan. Op dit moment zijn we ons aan het voorbereiden op code zwart en zwart-zwart.', vertelt Afkemarij ten Hoeve-Heida. ‘Gelukkig wordt ons personeel hier opgevangen door een geestelijk verzorger of een psychiater.’ news-7180 Wed, 21 Apr 2021 07:45:40 +0200 Zeggenschap door verpleegkundig leiderschap https://mediator.zonmw.nl/mediator-46/verpleegkundig-leiderschap-succesvol-op-agenda-gezet/ Wat houdt leiderschap in en hoe kun je daar als verpleegkundige vorm aan geven? Autonomie speelt daarin een centrale rol, zegt hoogleraar Hester Vermeulen. ‘Autonomie is belangrijk om werkplezier te hebben en te houden.' Wil je direct aan de slag met het nemen van een leiderschapsrol die bij jou past? Maak dan gebruik van het leerboek en de website over verpleegkundig leiderschap met veel informatie en inspirerende filmpjes. news-7164 Mon, 19 Apr 2021 06:58:34 +0200 Create4Care: dagelijkse praktijkproblemen zelf oplossen met zorgtechnologie https://publicaties.zonmw.nl/verpleegkundig-leiderschap/kansen-zien-en-pakken/ Dagelijks komen verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten en verzorgenden praktische problemen tegen die ze zelf provisorisch oplossen. In Create4Care werken zij samen met studenten en ontwikkelaars aan professionele oplossingen voor deze praktijkproblemen. Initiator van Create4Care Onno Helder vertelt hoe hij dit idee van het verbeteren van het zorgproces heeft uitgewerkt en welke producten er inmiddels op de markt zijn. news-7161 Fri, 16 Apr 2021 14:56:32 +0200 Nieuw onderwijsplatform voor verankering palliatieve zorg in zorgopleidingen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuw-onderwijsplatform-voor-verankering-palliatieve-zorg-in-zorgopleidingen/ Op 15 april lanceerden PZNL en O²PZ het landelijke Onderwijsplatform Palliatieve Zorg. Daarmee wordt een belangrijke stap gezet in de richting van meer kennis van palliatieve zorg bij iedere zorgverlener – en uiteindelijk betere zorg voor de patiënt.
Het onderwijsplatform biedt opleiders en docenten concrete handvatten om palliatieve zorg nog beter in hun onderwijs te verankeren. (Aankomend) zorgverleners vinden er het compleetste overzicht van bij- en nascholingen over palliatieve zorg. Het is voor iedereen vrij toegankelijk en is te vinden op Palliaweb.nl.

Palliatieve zorg onvoldoende ingebed in huidige onderwijs

Nagenoeg elke zorgverlener krijgt in de praktijk met mensen in de palliatieve fase te maken. De zorg voor hen is erop gericht optimaal bij te dragen aan de kwaliteit van leven en is onderdeel van de reguliere (medische) zorg. Van de tijdige inzet van palliatieve zorg is aangetoond dat het de kwaliteit van leven en de tevredenheid over de kwaliteit van zorg van patiënten en hun naasten verbetert. Toch komt palliatieve zorg in het huidige onderwijs aan medici, verpleegkundigen en andere zorgverleners nog onvoldoende aan bod en bestaat er geen structurele inbedding van palliatieve zorg in het onderwijs. Nog altijd ligt de focus bij opleidingen op het genezen van patiënten en dreigt de kwaliteit van leven van patiënten in de palliatieve fase onderbelicht te raken.

Compleetste overzicht scholingen en onderwijsmaterialen

Het programma Optimaliseren Onderwijs Palliatieve Zorg (O²PZ) heeft als missie om hier verandering in te brengen. Om palliatieve zorg beter in het onderwijs te verankeren initieerde O²PZ de ontwikkeling van een onderwijsplatform voor palliatieve zorg. Door in een vroeg stadium de krachten te bundelen met Coöperatie Palliatieve Zorg Nederland (PZNL) en het nieuwe Onderwijsplatform Palliatieve Zorg onder te brengen op Palliaweb, kon de bestaande toolbox met onderwijsmaterialen op Palliaweb - ontwikkeld met projectuitkomsten van Pasemeco en Edupal - worden verrijkt en wordt versnippering tegengegaan. Hierdoor is nu het meest complete overzicht voor scholingen en onderwijsmaterialen gerealiseerd. Opleiders en docenten van mbo-niveau tot wo+ vinden hier diverse onderwijsmaterialen, zodat zij structureel aandacht kunnen geven aan palliatieve zorg. En (aankomend) zorgverleners vinden op het platform een overzicht van alle bij- en nascholingen op het gebied van palliatieve zorg.

]]>
news-7085 Mon, 12 Apr 2021 05:45:00 +0200 Effectieve methode om draaiduizeligheid te verminderen https://publicaties.zonmw.nl/huisartsgeneeskunde/onderzoek-naar-draaiduizeligheid/ Om draaiduizeligheid bij vijftigplussers te verminderen, is het nodig de klacht actief op te zoeken door bepaalde oefeningen te doen. Deze behandeling kan veilig en kosteneffectief online worden aangeboden. Huisarts en onderzoeker Vincent van Vugt vertelt wat daar voor nodig is. Zoals het toegankelijk maken van de online behandeling, maar ook het opnemen van (draai)duizeligheid in de opleiding. news-7065 Mon, 22 Mar 2021 09:00:00 +0100 Handreiking voor implementeren Onderwijsraamwerk palliatieve zorg 2.0 https://www.o2pz.nl/actueel/nieuwsartikelen/1906965.aspx?t=Handreiking-Geneeskundig-Specialisten-geeft-handvatten-voor-implementatie-raamwerk Past palliatieve zorg in uw curriculum of opleidingsplan? En op welke manier? In deze handreiking vindt u kaders en handvatten die helpen bij antwoord op deze vragen. De handreiking is een bijlage bij het Onderwijsraamwerk palliatieve zorg 2.0 voor het WO+. news-7055 Thu, 18 Mar 2021 16:00:00 +0100 Oproep: presenteer uw scholing palliatieve zorg in de compleetste catalogus van Nederland https://www.aanbiedersonderwijspalliatievezorg.nl/aanbieden-bij-en-nascholing/ Bent u aanbieder van een bij-/nascholing in palliatieve zorg? Help dan mee om het compleetste overzicht van scholingen in de palliatieve zorg te maken en bied uw scholing kosteloos aan. Vanaf april brengt Palliaweb al het aanbod bijeen op het Onderwijsplatform Palliatieve Zorg. news-7035 Thu, 11 Mar 2021 13:13:55 +0100 Tweet Create4Care gaat verder bouwen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/tweet-create4care-gaat-verder-bouwen/ news-6973 Mon, 01 Mar 2021 06:00:00 +0100 Waar klopt jouw verpleegkundig of verzorgend hart voor? https://publicaties.zonmw.nl/verpleegkundig-leiderschap-2/slotbijeenkomst/ In Nederland vormen ruim 350.000 verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten en verzorgenden het hart van de zorg. Met elkaar kunnen we het hart van de zorg gezond houden. Het hart van jou, van de maatschappij en de volgende generatie. In 4 vlogs vertellen deelnemers aan het verpleegkundig leiderschapsprogramma LMNR 2.0 waar hun verpleegkundig onderzoekshart sneller voor klopt. Waar klopt jouw verpleegkundig of verzorgend hart sneller voor? news-6972 Fri, 26 Feb 2021 15:30:00 +0100 Verpleegkundig leiderschap: hoe oefen je invloed uit? https://publicaties.zonmw.nl/verpleegkundig-leiderschap-2/slotbijeenkomst/ Hoe oefen je als verpleegkundige of verzorgende invloed uit op de ontwikkeling van je vak, het beleid en de financiering in de zorg? In deze animatie laten deelnemers aan het verpleegkundig leiderschapsprogramma LMNR 2.0 hun licht schijnen op hoe we met elkaar het hart van de zorg gezond kunnen houden. news-6938 Thu, 18 Feb 2021 14:10:25 +0100 Bent u creatief, innovatief en een team player? Dan zoeken wij u! https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/bent-u-creatief-innovatief-en-een-team-player-dan-zoeken-wij-u/ Hoe zorgen we ervoor dat vmbo jongeren meer gaan sporten? Dat is het thema van een nieuwe vorm van project subsidie (een sandpit). We zijn op zoek naar mensen uit allerlei verschillende achtergronden. Affiniteit met het onderwerp is van belang maar dit hoeft niet uw werkervaring te zijn. We zoeken tussen de 20-30 deelnemers die mee willen denken over dit thema in een sandpit week. Als u mee wilt doen kunt u zich vóór 9 maart, 14.00 uur, via de website opgeven. Het doel van een sandpit week is om in 4 tot 5 dagen nieuwe onderzoeksteams te vormen. Om creatief te denken, anders dan dat we het nu doen brengen we de mensen die meedoen 24-uur 4-5 dagen bij elkaar. Iedereen zit in een nieuwe omgeving en kent elkaar nog niet. Maar juist door elkaar te leren kennen ontstaan er nieuwe ideeën.

Wat gaan we doen?

Mee doen aan de sandpit gaat via een selectieprocedure. In het formulier, dat u kunt vinden in de subsidieoproep bij het kopje Indienen, zet u duidelijk uiteen waarom juist u mee wilt doen. Dit vraagt wel wat voorbereiding en tijdsbesteding om dit volgens de vragen uit het formulier te doen. Begin dus op tijd!
Als we u kiezen dan nodigen we u uit voor de Sandpit week (14-18 juni 2021). Dit is een soort kampweek. In deze week gaan we met elkaar aan de slag. We zorgen dat we elkaar goed leren kennen. We zoeken uit waarom het nog niet lukt om vmbo jongeren aan het sporten te krijgen en wat we missen. Vervolgens bedenken we met elkaar nieuw onderzoek om te zorgen dat meer vmbo jongeren gaan sporten. Aan het eind hebben we maximaal 3 voorstellen. Die gaan we dan beoordelen op bruikbaarheid. Als de beoordeling positief is dan kunnen we het ook echt gaan doen!
We willen ervoor zorgen dat er een diverse groep aan mensen, met verschillende achtergronden, meedoet aan de Sandpit week.

Wie kan meedoen?

We zijn op zoek naar team players die graag samen werken, creatief zijn en innovatief kunnen denken. We zoeken mensen uit de praktijk, influencers, mensen uit het bedrijfsleven, uit de game industrie, docenten, buurtsportcoaches, onderzoekers en misschien wel naar jou!

Wat levert het u op?

  • U kunt invloed uitoefenen op wat voor onderzoek gedaan wordt.
  • U heeft een rol in het onderzoek bijvoorbeeld bij het ontwikkelen en testen van sportaanbod.
  • Het levert u nieuwe kennis en/of producten op die u kunt benutten.

Opgeven

U geeft u op via de website van ZonMw. Daarvoor moet u een aanvraagformulier invullen. Als u dit nog niet eerder hebt gedaan bij ZonMw bieden we graag hulp hierbij. Op woensdagen (09.00-11.00 uur) in februari kunt u bellen voor hulp: 070-5150301.

Praktische workshop

Op maandag 1 maart 2021 organiseren we tussen 14.00 en 16.00 uur we een praktische workshop voor het indienen van deze aanvraag door praktijkprofessionals.
Wilt u meedoen aan de workshop? Meld u dan aan door een mailtje te sturen naar sportonderzoek@zonmw.nl, onder vermelding van: Aanmelding sandpit workshop 1 maart.

Meer informatie

 

]]>
news-6907 Tue, 09 Feb 2021 18:15:21 +0100 Kritisch leren reflecteren https://publicaties.zonmw.nl/onderzoek-van-onderwijs/uitwisselen-van-ervaringen-tussen-huisartsen-in-opleiding/ De methodiek Uitwisselen van Ervaringen helpt huisartsen in opleiding kritisch te reflecteren op hun werk en rol als huisarts. Onderwijskundige Marije van Braak onderzoekt hoe docenten de waarde van deze methodiek kunnen vergroten. news-6906 Tue, 09 Feb 2021 16:39:19 +0100 Alles over onderwijs in palliatieve zorg op één platform https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/alles-over-onderwijs-in-palliatieve-zorg-op-een-platform/ Palliaweb en O2PZ slaan handen ineen: zij werken samen aan vernieuwing van het onderwijsplatform op Palliaweb.nl. Deze krachtenbundeling helpt docenten bij het optimaliseren van hun onderwijs. En (toekomstige) zorgverleners om betere keuzes te maken in hun zoektocht naar onderwijs en bij- of nascholingen over palliatieve zorg. Op donderdag 4 februari jl. tekenden Wim Polderman, directeur Instituut voor Onderwijs en Opleiden van het VUmc, en Saskia Teunissen, bestuurder PZNL, de formele samenwerkingsovereenkomst.

Wat gaat er gebeuren?

De vernieuwing van het huidige aanbod voor het onderwijs op Palliaweb bestaat uit verschillende activiteiten, ingestoken vanuit 2 onderwijsdoelgroepen. Dat zijn zorgprofessionals die hun competenties op het gebied van palliatieve zorg willen vergroten en opleiders/docenten die hun onderwijs willen vernieuwen. Zo sluit de informatie meer aan op de behoefte van deze doelgroepen en is het voor de bezoeker duidelijker wat er allemaal is. De huidige toolbox met onderwijsmaterialen en de catalogus met bij- en nascholingen wordt completer en makkelijker toepasbaar voor de bezoekers. Op 15 april 2021 wordt het Palliaweb-O2PZ-platform gelanceerd tijdens het symposium Onderwijs Palliatieve Zorg.

Versnippering onderwijs palliatieve zorg tegengaan

Marijke Dericks-Issing, programmamanager van O2PZ, is blij met de samenwerking: 'Het is onze missie om versnippering op gebied van onderwijs over palliatieve zorg tegen te gaan. Palliaweb beheert onder meer de onderwijsmaterialen die tot stand kwamen in andere onderwijsprojecten Pasemeco en Edupal. Wij hebben de kennis en expertise om de meerwaarde van die onderwijsmaterialen te vergroten. Onze samenwerking is dus echt een aanwinst voor onderwijs over palliatieve zorg in Nederland.'

Ook voor Palliaweb, een initiatief van coöperatie Palliatieve Zorg Nederland (PZNL) is de samenwerking een logische stap. 'Het zoeken en delen van opleidingen en onderwijsmaterialen wordt op een krachtige manier samengebracht en continu geactualiseerd. Daarmee vormt Palliaweb een waardevolle bron voor iedereen die onderwijs over palliatieve zorg wil invullen, geven of krijgen,' zegt Marjolein Verkammen, onderwijskundige en senior adviseur bij PZNL.

Wat is Palliaweb?

Palliaweb is een digitaal platform voor en door professionals in de palliatieve zorg. Het voorziet in bruikbare en actuele informatie uit betrouwbare bron.

> Ga naar palliaweb.nl

Wat is O2PZ?

Het project O2PZ, gefinancierd door ZonMw, zet zich in voor goed onderwijs op het gebied van palliatieve zorg. Het richt zich op landelijke regie en samenwerking tussen betrokken stakeholders in het onderwijs over palliatieve zorg. Ook werkt het project aan een landelijk zichtbaar en toekomstgericht onderwijs- en opleidingsaanbod met een herkenbare plek in alle curricula voor alle zorgprofessionals in de palliatieve zorg.

> Bekijk de projectpagina
> Ga naar o2pz.nl

]]>
news-6880 Mon, 08 Feb 2021 06:00:00 +0100 De cliënt centraal door samen te leren en verbeteren https://publicaties.zonmw.nl/leren-en-verbeteren/samen-de-clientgerichte-zorg-in-het-verpleeghuis-verbeteren/ De Academische Werkplaats Ouderenzorg Limburg zette een lerend netwerk op, waarin zorgmedewerkers, cliënten en naasten samen de verpleeghuiszorg verbeteren. De komst van corona zette het onderzoek meteen op scherp: hoe stel je in moeilijke omstandigheden de cliënt centraal? Bekijk 4 concrete tips voor cliëntgericht leren en verbeteren. news-6681 Mon, 11 Jan 2021 06:00:00 +0100 Emotionele belasting van zorgverleners in coronatijd https://publicaties.zonmw.nl/verminderen-van-de-emotionele-belasting-van-verpleegkundigen-in-coronatijd/ De coronacrisis heeft veel impact op zorgverleners. Docent-onderzoeker Cindy de Bot en verpleegkundig onderzoeker Annemarie de Vos vertellen hoe 3 simpele vragen kunnen helpen om elkaar in de gaten te houden en de emotionele belasting te verminderen. De 5 kennisproducten die bij deze 3-vragen-methode horen zijn ontwikkeld voor verpleegkundigen, maar ook toepasbaar voor en door andere zorgverleners. news-6760 Thu, 07 Jan 2021 13:13:54 +0100 Nieuwe projecten over verbeteren professionele norm huiselijk geweld en kindermishandeling https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuwe-projecten-over-verbeteren-professionele-norm-huiselijk-geweld-en-kindermishandeling/ Eind december zijn 4 nieuwe onderzoeksprojecten van het programma ‘Geweld hoort nergens thuis’ van start gegaan. De projecten richten zich op het verbeteren van de professionele norm en leveren kennis op om professionals in hun werk te ondersteunen. De projecten zijn divers in thema’s en problematieken die worden aangepakt. Zo richt een van de projecten zich op conflicten tussen ouders bij echtscheiding en het effect dat dat heeft op het welzijn van het kind. 2 andere projecten richten zich op het herkennen of bespreekbaar maken van schadelijke traditionele praktijken als eergerelateerd geweld en vrouwelijke genitale verminking. Het laatste project richt zich op ervaringsdeskundigheid van professionals op het gebied van huiselijk geweld. Hoe kan een eigen traumatische ervaring benut worden om een ander te helpen? En wat zijn de mogelijke effecten?

De onderzoeken zullen medio 2022 hun resultaten opleveren.

Meer informatie over de projecten

Via de volgende links leest u meer over de projecten die van start zijn gegaan:

Actieprogramma Geweld hoort nergens thuis

Het onderzoeksprogramma Geweld hoort nergens thuis maakt deel uit van het Actieprogramma Geweld hoort nergens thuis van de Rijksoverheid. De opgave van dit programma is om huiselijk geweld en kindermishandeling terug te dringen, de schade ervan te beperken en zo de vicieuze cirkel van geweld, de overdracht van generatie op generatie, te doorbreken. Het onderzoeksprogramma levert een bijdrage aan de ondersteuning van de praktijk en biedt handvatten om de aanpak van kindermishandeling en huiselijk geweld te verbeteren, te borgen en te verduurzamen.

Meer informatie

 

]]>
news-6617 Mon, 07 Dec 2020 07:00:00 +0100 Betere geboortezorg door te leren van wat goed gaat https://publicaties.zonmw.nl/leren-en-verbeteren/de-geboortezorg-verbeteren-door-te-leren-van-wat-goed-gaat/ Zorgverleners, (toekomstige) moeders en onderzoekers werken in de SWING-studie samen aan het verbeteren van de kwaliteit van geboortezorg. Hoogleraar Ank de Jonge en docent en verloskundige Jolanda Boxem vertellen hoe ze in leer- en verbeternetwerken vooral leren van wat goed gaat (methode Safety II). news-6599 Fri, 13 Nov 2020 13:41:00 +0100 Openbare les Zorg om naasten door Erica Witkamp https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/openbare-les-zorg-om-naasten-door-erica-witkamp/ news-6477 Tue, 10 Nov 2020 09:29:47 +0100 Hulpmiddel voor optimalisatie onderwijs over palliatieve zorg https://www.o2pz.nl/actueel/nieuwsartikelen/1804288.aspx?t=Hulpmiddel-voor-optimalisatie-onderwijs-over-palliatieve-zorg-klaar Zorgopleidingen focussen nog veelal op behandeling van ziekte en dat zien we terug in de praktijk. Er is niet voldoende aandacht voor kwaliteit van leven. O²PZ ontwikkelde een raamwerk dat onderwijsmakers helpt bij het aanscherpen van het bestaande onderwijs. news-6478 Mon, 02 Nov 2020 11:52:00 +0100 Tweet Kenniscentrum Zorginnovatie over openbare les 'Zorg om naasten' https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/tweet-kenniscentrum-zorginnovatie-over-openbare-les-zorg-om-naasten/ news-6426 Mon, 02 Nov 2020 08:45:23 +0100 Ontwikkeling competentieprofiel en trainingsmodule voor ggz-triage https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/ontwikkeling-competentieprofiel-en-trainingsmodule-voor-ggz-triage/ Hogeschool Utrecht en van Campen Consultancy hebben een competentieprofiel en bijbehorende trainingsmodule ontwikkeld ter bevordering van eenduidige triage door ggz-triagisten. Ook hebben zij een voorstel gedaan voor de implementatie. Hiermee is weer een stap gezet in het verder inbedden van de Generieke Module Acte Psychiatrie (GMAP). Totstandkoming profiel en module

Het competentieprofiel en de bijbehorende trainingsmodule zijn tot stand gekomen op basis van literatuuronderzoek, kwalitatieve interviews in de praktijk en toetsing door een uitgebreide klankbordgroep. Daarin waren diverse stakeholders vertegenwoordigd, zoals ervaringsdeskundigen, familie en naasten, de brancheorganisatie de Nederlandse GGZ, beroepsvereniging V&VN, politie, huisartsen, vervoer en verpleegkundigen die reeds werkzaam zijn als ggz-triagist. De trainingsmodule berust voor een belangrijk deel op de GGZ triagewijzer.

Belang landelijk competentieprofiel

Triage binnen de acute psychiatrie heeft in zijn algemeenheid als doel om tijdig proportionele acuut psychiatrische hulpverlening te bepalen. Dit is in het belang van de patiënt, zijn naasten en hulpverleners. Eenduidige triage op basis van uniformiteit en consensus over de vereiste competenties van triagisten is wenselijk mede omdat het de transparantie in besluitvorming vergroot. Uit onderzoek blijkt dat zowel landelijk als internationaal er decennialang zeer uiteenlopende triage-methodieken werden gehanteerd, bovendien is er ook grote variatie in het type triagesettingen. Daarom was een landelijk competentieprofiel en passende trainingsmodule die aansluit bij de ggz-zorgstandaarden en de Generieke Module Acute Psychiatrie zeer welkom.

Klinisch redeneren

Klinisch redeneren van de ggz-triagist is een onmisbaar onderdeel van het triage proces in de context van spoedeisende en onvoorspelbare zorg aangaande psychische kwetsbaarheid. Daarom wordt er in de ontworpen trainingsmodule (3 dagen) naast het methodisch werken ook veel aandacht besteed aan het oefenen met diverse klinisch redeneer en de-escalatie vaardigheden bij uiteenlopende en complexe casuïstiek. 

Implementatie

Een volgende stap is om de verdere implementatie van de trainingsmodule en competentieprofiel van de ggz-triagist in de landelijke praktijk een plaats te geven.

Meer informatie

]]>
news-6337 Mon, 12 Oct 2020 10:43:20 +0200 Kwaliteit van zorg is samen leren https://publicaties.zonmw.nl/leren-en-verbeteren/kwaliteit-van-zorg-is-samen-leren/ Voor de kwaliteit van zorg is het belangrijk dat zorgprofessionals continu samen blijven leren en verbeteren. Waarom? Lees het in het interview met Jan Kremer en Anemone Bögels. news-6334 Mon, 12 Oct 2020 06:18:30 +0200 Nieuwe projecten van start: goede praktijkvoorbeelden verpleging en verzorging https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuwe-projecten-van-start-goede-praktijkvoorbeelden-verpleging-en-verzorging/ Om ervoor te zorgen dat goede praktijkvoorbeelden elders benut kunnen worden, is het belangrijk dat er goede beschrijvingen van die voorbeelden zijn. Daarom financiert het programma Verpleging en Verzorging 10 projecten waarin door verpleegkundigen en verzorgenden ontwikkelde praktijkvoorbeelden systematisch worden beschreven. De eerste projecten zijn al gestart.
Het gaat om praktijkvoorbeelden van goede zorg die navolging verdient binnen en buiten de eigen regio of organisatie. De projecten bestaan uit de volgende 4 onderdelen:

  • Een (beperkte) literatuur review over de beschikbare kennis over het probleem waar het goede voorbeeld zich op richt.
  • Een beschrijving van het goede voorbeeld.
  • Een handleiding.
  • Een procesevaluatie, waarin de werking en de uitvoering, de meningen en ervaringen van de doelgroep en de uitvoerders en waar mogelijk patiënten, het bereik van het goede voorbeeld, succes- en faalfactoren en aanbevelingen voor verbetering van het goede voorbeeld staat beschreven.

Thema’s

De projecten gaan over uiteenlopende thema’s; van het doelmatiger inrichten van zorg in de eerste lijn tot rouwzorg bij naasten van een patiënt op de intensive care:

  1. Transitiezorg: van kinder- naar volwassenzorg
  2. Qwiek.up: onbegrepen gedrag bij mensen met dementie in ADL-situaties voorkomen of verminderen
  3. Nurses in the Lead: een leiderschapsprogramma voor wijkverpleegkundigen
  4. Leerafdelingen als innovatieplatform voor vitaal leren en werken
  5. De verpleegkundig specialist in de huisartsenpraktijk: generalist en specialist in één
  6. De KSP7s Methodiek voor patiënten die acuut zijn opgenomen in een psychiatrische kliniek
  7. Rouwzorg door verpleegkundigen bij naasten van een patiënt op de intensive care
  8. Daadwerkelijke sturing aan zowel de inhoud als de organisatie van zorg: Duale Aansturing in de Wijkverpleging
  9. Verpleegkundig specialist in de wijk
  10. Verpleegkundige Hartzorg op Afstand

Vervolg

De goed beschreven praktijkvoorbeelden kunnen verdere navolging krijgen in volgende subsidierondes van het programma Verpleging en Verzorging. Daarin zal bijvoorbeeld ruimte worden geboden voor verdere onderbouwing en/of bredere implementatie van de goed beschreven praktijkvoorbeelden en andere reeds bestaande en beschreven interventies. De 10 goede voorbeelden projecten zijn dus niet gericht op het (verder) onderbouwen van de effectiviteit van interventies.

Meer informatie

]]>
news-6265 Thu, 01 Oct 2020 14:06:12 +0200 Subsidie voor vernieuwing en samenwerking in onderwijs https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/subsidie-voor-vernieuwing-en-samenwerking-in-onderwijs/ Vandaag zijn 2 subsidieoproepen opengesteld. De een richt zich op initieel onderwijs, de ander op post-initieel onderwijs en bij- en nascholing binnen een regionale context. Door in te zetten op onderwijsvernieuwing en samenwerking tussen onderwijsinstellingen en relevante partijen, willen we een impuls geven aan de preventie infrastructuur, waarin professionals elkaar goed weten te vinden en waar de mens centraal staat. De kijk op gezondheid verandert. Dit vraagt om vernieuwing van de zorg, waarbij de thema’s preventie en leefstijl meer centraal staan. Door eerder (potentiële) gezondheidsproblemen te signaleren besparen we niet alleen op zorgkosten, maar werken we ook samen aan een gezonder Nederland. Vernieuwing van onderwijs is hierbij essentieel.

Subsidierondes voor onderwijsvernieuwing

Op 1 oktober 2020 zijn twee subsidieoproepen geopend:

Deze sluiten op 12 januari 2021 om 14:00 uur. Deze deadline is ruim, gezien de huidige druk die juist onderwijsinstellingen, GGD-en en volksgezondheidspartners ervaren door de COVID-19 pandemie.

Innovatieve vormen van onderwijs nodig

Om actief aan de slag te kunnen met preventie en leefstijl hebben zorg- en welzijnsprofessionals zowel actuele kennis als handelingsvaardigheden nodig. Dat betekent bijvoorbeeld het durven aangaan van een gesprek ten aanzien van leefstijl, het hebben van een open attitude ten aanzien van interprofessioneel samenwerken en het bijdragen aan een gewenste cultuurverandering.

Om dit te ontwikkelen zijn soms innovatieve vormen van onderwijs nodig. Daarom stelt ZonMw subsidie beschikbaar voor onderwijsvernieuwing en samenwerking tussen onderwijsinstellingen en relevante partijen. Hiermee beoogt ZonMw een impuls te geven aan de preventie infrastructuur, waarin professionals elkaar goed weten te vinden en waar de mens centraal staat.

Over de subsidieoproep Impuls initieel onderwijsaanbod

  • Gericht op toekomstige professionals in de publieke en eerstelijnsgezondheidszorg en het sociaal domein
  • Stimuleert samenwerking ‘in de keten’, tussen WO, HBO en MBO óf domeinoverstijgend / interprofessioneel samenwerken
  • Een aanvraag bestaat uit een samenwerkingsverband bestaande uit minimaal 3 geaccrediteerde onderwijsinstellingen die initiële opleidingen verzorgen.

Meer informatie over de focus en randvoorwaarden van deze ronde leest u in de subsidieoproep.

Over de subsidieoproep Impuls regionaal onderwijsaanbod

  • Gericht op post-initieel onderwijs en bij- en nascholing van professionals werkzaam in de publieke en eerstelijnsgezondheidszorg en het sociaal domein
  • Doelgroep zijn bestaande professionals die zich (in toenemende mate) bezig houden met het bevorderen van een gezonde leefstijl
  • Een aanvraag bestaat uit regionale samenwerkingsverbanden van onderwijsinstellingen, GGDen, ROSen in samenwerking met andere relevante organisaties

Meer informatie over de focus en randvoorwaarden van deze ronde leest u in de subsidieoproep.

Programmalijn Kennisbenutting en Implementatie

De programmalijn Kennisbenutting en Implementatie is onderdeel van het Preventieprogramma 2019-2022 ‘Integraal en met kennis aan de slag’. Met deze programmalijn stimuleren we dat de kennis, voortkomend uit eerdere preventieprogramma’s, wordt gebruikt en geïmplementeerd in de praktijk. Op het gebied van preventie is deze praktijk heel divers; professionals vanuit verschillende expertises werken samen aan de gezondheid van burgers.

Preventieprogramma 2019-2022

In dit (6e) Preventieprogramma gaan we integraal en met kennis aan de slag. Om praktijkrelevante kennis over wat werkt op innovatieve wijze te genereren. Dat doen we door praktijk, beleid, opleidingen en burgers van meet af aan te betrekken bij onderzoek. Het stimuleren van samenwerking en kennisinfrastructuren zijn daarbij van belang. Met als uitgangspunt: het werken vanuit een brede definitie van gezondheid en aandacht voor verschillen tussen mensen.

Meer informatie

 

 

]]>
news-6225 Thu, 10 Sep 2020 06:00:00 +0200 Ingrediënten voor succesvolle scholingen voor verpleegkundigen https://publicaties.zonmw.nl/verpleegkundig-leiderschap-2/#c65685 Door de snelle veranderingen en innovaties in het zorglandschap wordt de noodzaak om te blijven ontwikkelen urgenter. ‘Leren is veel meer dan aantoonbaar over kennis beschikken, het gaat om het geleerde te integreren in het dagelijks werk.’, aldus hogeschoolhoofddocent Jeroen Dikken. In zijn blog vertelt hij over onderzoek naar scholings-ingrediënten die nodig zijn om succesvolle scholingen voor verpleegkundigen te ontwikkelen. news-5990 Wed, 09 Sep 2020 06:00:00 +0200 Leren & verbeteren: persoonsgerichte zorg is teamwerk https://publicaties.zonmw.nl/leren-en-verbeteren/interprofessionele-leer-en-werkcultuur/ Zorg- en behandelteams met fysiotherapeuten, specialisten ouderengeneeskunde, verpleegkundigen en verzorgenden werken op dit moment meestal gescheiden. Associate lector Anneke van Vught vertelt hoe binnen het project EVIDENCE 2.0 in 6 verpleeghuizen wordt gewerkt aan een interprofessionele leer- en werkcultuur waarin alle zorgprofessionals die betrokken zijn bij de cliënt vanuit dezelfde visie werken. news-6116 Tue, 01 Sep 2020 09:53:00 +0200 Subsidie voor onderzoek van onderwijs huisartsgeneeskunde en ouderengeneeskunde https://www.zonmw.nl/nl/subsidies/openstaande-subsidieoproepen/detail/item/onderzoek-van-onderwijs-huisartsgeneeskunde-en-ouderengeneeskunde/ Universitaire vakgroepen huisartsgeneeskunde, eerstelijnsgeneeskunde en ouderengeneeskunde met een opleiding tot huisarts en/of opleiding tot specialist ouderengeneeskunde kunnen nu subsidie aanvragen voor de onderbouwing en/of verbetering van onderwijsmethoden in hun opleidingen. Het overkoepelende thema voor deze subsidieoproep is competentiegericht leren. De deadline voor het aanvragen van subsidie is 17 november 14.00 uur.  news-6098 Tue, 01 Sep 2020 06:00:00 +0200 Tijdige transmurale palliatieve ouderenzorg https://www.zonmw.nl/lmnr-mrijn Hoe kunnen we de zorg zo organiseren dat we rekening houden met de palliatieve zorgbehoefte van ouderen? In haar blog vertelt senior onderzoeker Marjon van Rijn hoe het oprichten van een transmuraal team palliatieve zorg, een transmuraal zorgpad en interprofessioneel opleiden hier bij helpen. news-6050 Tue, 18 Aug 2020 13:20:13 +0200 Alle 'Hands' aan dek voor schone handen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/alle-hands-aan-dek-voor-schone-handen/ Het lespakket HANDSOME leert zorgprofessionals effectief omgaan met besmettingsgevaar bij kwetsbare ouderen. Als deze medewerkers goede handhygiëneregels en -methoden naleven, wordt verspreiding van ziekteverwekkers, zoals het coronavirus, beperkt. Belang van handhygiëne

Dat handhygiëne belangrijk is om de verspreiding van ziekteverwekkers te verkleinen is algemeen bekend. Tot voor kort was het niet vanzelfsprekend om regelmatig goed de handen te wassen; dit geldt ook voor de zorgsector. Handhygiëne is nog belangrijker geworden met de huidige uitbraak van het coronavirus waarbij verwacht wordt dat men goed de handen wast om zo de verspreiding van het virus te beperken. In verpleeghuizen komen zorgmedewerkers dagelijks in contact met ouderen die zeer vatbaar zijn voor virussen en bacteriën. Dit contact bestaat onder andere uit het verschonen van beddengoed, het brengen van het eten of om medicatie toe te dienen. Om te zorgen dat op dit soort momenten de verspreiding van een virus of bacterie beperkt blijft, moeten goede handhygiëneregels en -methoden worden nageleefd. Dat kan met het HANDSOME-lespakket van GGD Rotterdam-Rijnmond en het Erasmus MC.

Wat is HANDSOME?

In het HANDSOME-project is de effectiviteit van handhygiëne in verpleeghuizen onder de zorgmedewerkers onderzocht. Dit leidde tot de HANDSOME-methode: met onder andere trainingen, een toolkit, e-learning, presentaties en posters hebben zorgmedewerkers in verpleeghuizen de handhygiëne verbeterd.

Wat doet HANDSOME goed?

De evaluatie van het project liet zien dat door HANDSOME de handhygiëne sterk verbeterde onder de zorgmedewerkers in de aangesloten verpleeghuizen. In Nederland wordt ongeveer 1 van de 8 keer, dat handhygiëne toegepast zou moeten worden, daadwerkelijk uitgevoerd. Bij verpleeghuizen waar HANDSOME-lessen zijn gevolgd is dit verbeterd naar 1 op de 3 momenten.

Hoe wordt HANDSOME verspreid in Nederland?

In 2018 is via een verspreidings- en implementatie impuls (VIMP) de HANDSOME-interventie verder uitgerold over ongeveer 56 verpleeghuizen door heel Nederland. Meer dan 200 verpleeghuis- en zorgmedewerkers door heel Nederland hebben geleerd hoe zij HANDSOME zelf kunnen toepassen op de werkvloer door 12 train-de-trainer sessies. Inmiddels zijn de HANDSOME-tools al meer dan 1700 keer gedownload binnen een periode van 6 maanden in 2019 waarbij meer dan 3000 mensen de gratis e-learning met succes hebben afgerond. Daarnaast worden de handhygiënelessen onderdeel van mbo- en hbo-zorgopleidingen bij lessen over antibioticaresistentie.

Waar kan ik HANDSOME leren?

Door het succes van de HANDSOME-methode en de toenemende implementatie door heel Nederland, tonen de handhygiënelessen de waardevolle rol die zij kunnen spelen in de strijd tegen het coronavirus – en andere micro-organismen - in de zorg. Door de HANDSOME-lessen aan te bieden aan zorgmedewerkers kan de verspreiding van het virus worden afgeremd binnen verpleeghuizen en de kans op besmetting van ouderen verminderd worden. De trainingen worden aangeboden door Zorg voor Beter en kunnen gratis online worden gevolgd via www.free-learning.nl. Bij het succesvol afronden van de lessen is het ook mogelijk om een officieel certificaat te ontvangen.

Meer informatie

•    over de HANDSOME-methode en de -lessen zijn te vinden op de website van Zorg voor Beter
•    over het onderzoek naar de HANDSOME-methode kan je hier terecht op de project pagina op de website van ZonMw.

]]>
news-5917 Wed, 08 Jul 2020 06:23:00 +0200 Verpleegkundig leiderschap in de COVID-19 situatie https://www.zonmw.nl/lmnr-covid Cindy de Bot is docent-onderzoeker bij Avans Hogeschool. Welke impact heeft de coronapandemie op haar werkzaamheden? 'In maart kwam het advies om thuis te werken en ging ik digitaal onderwijs voor onze hbo-verpleegkunde studenten verzorgen. Een hele ingrijpende en 'hands on' verandering.'