ZonMw tijdlijn Onderwijs https://www.zonmw.nl/ Het laatste nieuws van de tijdlijn van Onderwijs nl-nl Wed, 03 Mar 2021 10:12:22 +0100 Wed, 03 Mar 2021 10:12:22 +0100 TYPO3 news-6973 Mon, 01 Mar 2021 06:00:00 +0100 Waar klopt jouw verpleegkundig of verzorgend hart voor? https://publicaties.zonmw.nl/verpleegkundig-leiderschap-2/slotbijeenkomst/ In Nederland vormen ruim 350.000 verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten en verzorgenden het hart van de zorg. Met elkaar kunnen we het hart van de zorg gezond houden. Het hart van jou, van de maatschappij en de volgende generatie. In 4 vlogs vertellen deelnemers aan het verpleegkundig leiderschapsprogramma LMNR 2.0 waar hun verpleegkundig onderzoekshart sneller voor klopt. Waar klopt jouw verpleegkundig of verzorgend hart sneller voor? news-6972 Fri, 26 Feb 2021 15:30:00 +0100 Verpleegkundig leiderschap: hoe oefen je invloed uit? https://publicaties.zonmw.nl/verpleegkundig-leiderschap-2/slotbijeenkomst/ Hoe oefen je als verpleegkundige of verzorgende invloed uit op de ontwikkeling van je vak, het beleid en de financiering in de zorg? In deze animatie laten deelnemers aan het verpleegkundig leiderschapsprogramma LMNR 2.0 hun licht schijnen op hoe we met elkaar het hart van de zorg gezond kunnen houden. news-6938 Thu, 18 Feb 2021 14:10:25 +0100 Bent u creatief, innovatief en een team player? Dan zoeken wij u! https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/bent-u-creatief-innovatief-en-een-team-player-dan-zoeken-wij-u/ Hoe zorgen we ervoor dat vmbo jongeren meer gaan sporten? Dat is het thema van een nieuwe vorm van project subsidie (een sandpit). We zijn op zoek naar mensen uit allerlei verschillende achtergronden. Affiniteit met het onderwerp is van belang maar dit hoeft niet uw werkervaring te zijn. We zoeken tussen de 20-30 deelnemers die mee willen denken over dit thema in een sandpit week. Als u mee wilt doen kunt u zich vóór 9 maart, 14.00 uur, via de website opgeven. Het doel van een sandpit week is om in 4 tot 5 dagen nieuwe onderzoeksteams te vormen. Om creatief te denken, anders dan dat we het nu doen brengen we de mensen die meedoen 24-uur 4-5 dagen bij elkaar. Iedereen zit in een nieuwe omgeving en kent elkaar nog niet. Maar juist door elkaar te leren kennen ontstaan er nieuwe ideeën.

Wat gaan we doen?

Mee doen aan de sandpit gaat via een selectieprocedure. In het formulier, dat u kunt vinden in de subsidieoproep bij het kopje Indienen, zet u duidelijk uiteen waarom juist u mee wilt doen. Dit vraagt wel wat voorbereiding en tijdsbesteding om dit volgens de vragen uit het formulier te doen. Begin dus op tijd!
Als we u kiezen dan nodigen we u uit voor de Sandpit week (14-18 juni 2021). Dit is een soort kampweek. In deze week gaan we met elkaar aan de slag. We zorgen dat we elkaar goed leren kennen. We zoeken uit waarom het nog niet lukt om vmbo jongeren aan het sporten te krijgen en wat we missen. Vervolgens bedenken we met elkaar nieuw onderzoek om te zorgen dat meer vmbo jongeren gaan sporten. Aan het eind hebben we maximaal 3 voorstellen. Die gaan we dan beoordelen op bruikbaarheid. Als de beoordeling positief is dan kunnen we het ook echt gaan doen!
We willen ervoor zorgen dat er een diverse groep aan mensen, met verschillende achtergronden, meedoet aan de Sandpit week.

Wie kan meedoen?

We zijn op zoek naar team players die graag samen werken, creatief zijn en innovatief kunnen denken. We zoeken mensen uit de praktijk, influencers, mensen uit het bedrijfsleven, uit de game industrie, docenten, buurtsportcoaches, onderzoekers en misschien wel naar jou!

Wat levert het u op?

  • U kunt invloed uitoefenen op wat voor onderzoek gedaan wordt.
  • U heeft een rol in het onderzoek bijvoorbeeld bij het ontwikkelen en testen van sportaanbod.
  • Het levert u nieuwe kennis en/of producten op die u kunt benutten.

Opgeven

U geeft u op via de website van ZonMw. Daarvoor moet u een aanvraagformulier invullen. Als u dit nog niet eerder hebt gedaan bij ZonMw bieden we graag hulp hierbij. Op woensdagen (09.00-11.00 uur) in februari kunt u bellen voor hulp: 070-5150301.

Praktische workshop

Op maandag 1 maart 2021 organiseren we tussen 14.00 en 16.00 uur we een praktische workshop voor het indienen van deze aanvraag door praktijkprofessionals.
Wilt u meedoen aan de workshop? Meld u dan aan door een mailtje te sturen naar sportonderzoek@zonmw.nl, onder vermelding van: Aanmelding sandpit workshop 1 maart.

Meer informatie

 

]]>
news-6907 Tue, 09 Feb 2021 18:15:21 +0100 Kritisch leren reflecteren https://publicaties.zonmw.nl/onderzoek-van-onderwijs/uitwisselen-van-ervaringen-tussen-huisartsen-in-opleiding/ De methodiek Uitwisselen van Ervaringen helpt huisartsen in opleiding kritisch te reflecteren op hun werk en rol als huisarts. Onderwijskundige Marije van Braak onderzoekt hoe docenten de waarde van deze methodiek kunnen vergroten. news-6906 Tue, 09 Feb 2021 16:39:19 +0100 Alles over onderwijs in palliatieve zorg op één platform https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/alles-over-onderwijs-in-palliatieve-zorg-op-een-platform/ Palliaweb en O2PZ slaan handen ineen: zij werken samen aan vernieuwing van het onderwijsplatform op Palliaweb.nl. Deze krachtenbundeling helpt docenten bij het optimaliseren van hun onderwijs. En (toekomstige) zorgverleners om betere keuzes te maken in hun zoektocht naar onderwijs en bij- of nascholingen over palliatieve zorg. Op donderdag 4 februari jl. tekenden Wim Polderman, directeur Instituut voor Onderwijs en Opleiden van het VUmc, en Saskia Teunissen, bestuurder PZNL, de formele samenwerkingsovereenkomst.

Wat gaat er gebeuren?

De vernieuwing van het huidige aanbod voor het onderwijs op Palliaweb bestaat uit verschillende activiteiten, ingestoken vanuit 2 onderwijsdoelgroepen. Dat zijn zorgprofessionals die hun competenties op het gebied van palliatieve zorg willen vergroten en opleiders/docenten die hun onderwijs willen vernieuwen. Zo sluit de informatie meer aan op de behoefte van deze doelgroepen en is het voor de bezoeker duidelijker wat er allemaal is. De huidige toolbox met onderwijsmaterialen en de catalogus met bij- en nascholingen wordt completer en makkelijker toepasbaar voor de bezoekers. Op 15 april 2021 wordt het Palliaweb-O2PZ-platform gelanceerd tijdens het symposium Onderwijs Palliatieve Zorg.

Versnippering onderwijs palliatieve zorg tegengaan

Marijke Dericks-Issing, programmamanager van O2PZ, is blij met de samenwerking: 'Het is onze missie om versnippering op gebied van onderwijs over palliatieve zorg tegen te gaan. Palliaweb beheert onder meer de onderwijsmaterialen die tot stand kwamen in andere onderwijsprojecten Pasemeco en Edupal. Wij hebben de kennis en expertise om de meerwaarde van die onderwijsmaterialen te vergroten. Onze samenwerking is dus echt een aanwinst voor onderwijs over palliatieve zorg in Nederland.'

Ook voor Palliaweb, een initiatief van coöperatie Palliatieve Zorg Nederland (PZNL) is de samenwerking een logische stap. 'Het zoeken en delen van opleidingen en onderwijsmaterialen wordt op een krachtige manier samengebracht en continu geactualiseerd. Daarmee vormt Palliaweb een waardevolle bron voor iedereen die onderwijs over palliatieve zorg wil invullen, geven of krijgen,' zegt Marjolein Verkammen, onderwijskundige en senior adviseur bij PZNL.

Wat is Palliaweb?

Palliaweb is een digitaal platform voor en door professionals in de palliatieve zorg. Het voorziet in bruikbare en actuele informatie uit betrouwbare bron.

> Ga naar palliaweb.nl

Wat is O2PZ?

Het project O2PZ, gefinancierd door ZonMw, zet zich in voor goed onderwijs op het gebied van palliatieve zorg. Het richt zich op landelijke regie en samenwerking tussen betrokken stakeholders in het onderwijs over palliatieve zorg. Ook werkt het project aan een landelijk zichtbaar en toekomstgericht onderwijs- en opleidingsaanbod met een herkenbare plek in alle curricula voor alle zorgprofessionals in de palliatieve zorg.

> Bekijk de projectpagina
> Ga naar o2pz.nl

]]>
news-6880 Mon, 08 Feb 2021 06:00:00 +0100 De cliënt centraal door samen te leren en verbeteren https://publicaties.zonmw.nl/leren-en-verbeteren/samen-de-clientgerichte-zorg-in-het-verpleeghuis-verbeteren/ De Academische Werkplaats Ouderenzorg Limburg zette een lerend netwerk op, waarin zorgmedewerkers, cliënten en naasten samen de verpleeghuiszorg verbeteren. De komst van corona zette het onderzoek meteen op scherp: hoe stel je in moeilijke omstandigheden de cliënt centraal? Bekijk 4 concrete tips voor cliëntgericht leren en verbeteren. news-6681 Mon, 11 Jan 2021 06:00:00 +0100 Emotionele belasting van zorgverleners in coronatijd https://publicaties.zonmw.nl/verminderen-van-de-emotionele-belasting-van-verpleegkundigen-in-coronatijd/ De coronacrisis heeft veel impact op zorgverleners. Docent-onderzoeker Cindy de Bot en verpleegkundig onderzoeker Annemarie de Vos vertellen hoe 3 simpele vragen kunnen helpen om elkaar in de gaten te houden en de emotionele belasting te verminderen. De 5 kennisproducten die bij deze 3-vragen-methode horen zijn ontwikkeld voor verpleegkundigen, maar ook toepasbaar voor en door andere zorgverleners. news-6760 Thu, 07 Jan 2021 13:13:54 +0100 Nieuwe projecten over verbeteren professionele norm huiselijk geweld en kindermishandeling https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuwe-projecten-over-verbeteren-professionele-norm-huiselijk-geweld-en-kindermishandeling/ Eind december zijn 4 nieuwe onderzoeksprojecten van het programma ‘Geweld hoort nergens thuis’ van start gegaan. De projecten richten zich op het verbeteren van de professionele norm en leveren kennis op om professionals in hun werk te ondersteunen. De projecten zijn divers in thema’s en problematieken die worden aangepakt. Zo richt een van de projecten zich op conflicten tussen ouders bij echtscheiding en het effect dat dat heeft op het welzijn van het kind. 2 andere projecten richten zich op het herkennen of bespreekbaar maken van schadelijke traditionele praktijken als eergerelateerd geweld en vrouwelijke genitale verminking. Het laatste project richt zich op ervaringsdeskundigheid van professionals op het gebied van huiselijk geweld. Hoe kan een eigen traumatische ervaring benut worden om een ander te helpen? En wat zijn de mogelijke effecten?

De onderzoeken zullen medio 2022 hun resultaten opleveren.

Meer informatie over de projecten

Via de volgende links leest u meer over de projecten die van start zijn gegaan:

Actieprogramma Geweld hoort nergens thuis

Het onderzoeksprogramma Geweld hoort nergens thuis maakt deel uit van het Actieprogramma Geweld hoort nergens thuis van de Rijksoverheid. De opgave van dit programma is om huiselijk geweld en kindermishandeling terug te dringen, de schade ervan te beperken en zo de vicieuze cirkel van geweld, de overdracht van generatie op generatie, te doorbreken. Het onderzoeksprogramma levert een bijdrage aan de ondersteuning van de praktijk en biedt handvatten om de aanpak van kindermishandeling en huiselijk geweld te verbeteren, te borgen en te verduurzamen.

Meer informatie

 

]]>
news-6617 Mon, 07 Dec 2020 07:00:00 +0100 Betere geboortezorg door te leren van wat goed gaat https://publicaties.zonmw.nl/leren-en-verbeteren/de-geboortezorg-verbeteren-door-te-leren-van-wat-goed-gaat/ Zorgverleners, (toekomstige) moeders en onderzoekers werken in de SWING-studie samen aan het verbeteren van de kwaliteit van geboortezorg. Hoogleraar Ank de Jonge en docent en verloskundige Jolanda Boxem vertellen hoe ze in leer- en verbeternetwerken vooral leren van wat goed gaat (methode Safety II). news-6599 Fri, 13 Nov 2020 13:41:00 +0100 Openbare les Zorg om naasten door Erica Witkamp https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/openbare-les-zorg-om-naasten-door-erica-witkamp/ news-6477 Tue, 10 Nov 2020 09:29:47 +0100 Hulpmiddel voor optimalisatie onderwijs over palliatieve zorg https://www.o2pz.nl/actueel/nieuwsartikelen/1804288.aspx?t=Hulpmiddel-voor-optimalisatie-onderwijs-over-palliatieve-zorg-klaar Zorgopleidingen focussen nog veelal op behandeling van ziekte en dat zien we terug in de praktijk. Er is niet voldoende aandacht voor kwaliteit van leven. O²PZ ontwikkelde een raamwerk dat onderwijsmakers helpt bij het aanscherpen van het bestaande onderwijs. news-6478 Mon, 02 Nov 2020 11:52:00 +0100 Tweet Kenniscentrum Zorginnovatie over openbare les 'Zorg om naasten' https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/tweet-kenniscentrum-zorginnovatie-over-openbare-les-zorg-om-naasten/ news-6426 Mon, 02 Nov 2020 08:45:23 +0100 Ontwikkeling competentieprofiel en trainingsmodule voor ggz-triage https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/ontwikkeling-competentieprofiel-en-trainingsmodule-voor-ggz-triage/ Hogeschool Utrecht en van Campen Consultancy hebben een competentieprofiel en bijbehorende trainingsmodule ontwikkeld ter bevordering van eenduidige triage door ggz-triagisten. Ook hebben zij een voorstel gedaan voor de implementatie. Hiermee is weer een stap gezet in het verder inbedden van de Generieke Module Acte Psychiatrie (GMAP). Totstandkoming profiel en module

Het competentieprofiel en de bijbehorende trainingsmodule zijn tot stand gekomen op basis van literatuuronderzoek, kwalitatieve interviews in de praktijk en toetsing door een uitgebreide klankbordgroep. Daarin waren diverse stakeholders vertegenwoordigd, zoals ervaringsdeskundigen, familie en naasten, de brancheorganisatie de Nederlandse GGZ, beroepsvereniging V&VN, politie, huisartsen, vervoer en verpleegkundigen die reeds werkzaam zijn als ggz-triagist. De trainingsmodule berust voor een belangrijk deel op de GGZ triagewijzer.

Belang landelijk competentieprofiel

Triage binnen de acute psychiatrie heeft in zijn algemeenheid als doel om tijdig proportionele acuut psychiatrische hulpverlening te bepalen. Dit is in het belang van de patiënt, zijn naasten en hulpverleners. Eenduidige triage op basis van uniformiteit en consensus over de vereiste competenties van triagisten is wenselijk mede omdat het de transparantie in besluitvorming vergroot. Uit onderzoek blijkt dat zowel landelijk als internationaal er decennialang zeer uiteenlopende triage-methodieken werden gehanteerd, bovendien is er ook grote variatie in het type triagesettingen. Daarom was een landelijk competentieprofiel en passende trainingsmodule die aansluit bij de ggz-zorgstandaarden en de Generieke Module Acute Psychiatrie zeer welkom.

Klinisch redeneren

Klinisch redeneren van de ggz-triagist is een onmisbaar onderdeel van het triage proces in de context van spoedeisende en onvoorspelbare zorg aangaande psychische kwetsbaarheid. Daarom wordt er in de ontworpen trainingsmodule (3 dagen) naast het methodisch werken ook veel aandacht besteed aan het oefenen met diverse klinisch redeneer en de-escalatie vaardigheden bij uiteenlopende en complexe casuïstiek. 

Implementatie

Een volgende stap is om de verdere implementatie van de trainingsmodule en competentieprofiel van de ggz-triagist in de landelijke praktijk een plaats te geven.

Meer informatie

]]>
news-6337 Mon, 12 Oct 2020 10:43:20 +0200 Kwaliteit van zorg is samen leren https://publicaties.zonmw.nl/leren-en-verbeteren/kwaliteit-van-zorg-is-samen-leren/ Voor de kwaliteit van zorg is het belangrijk dat zorgprofessionals continu samen blijven leren en verbeteren. Waarom? Lees het in het interview met Jan Kremer en Anemone Bögels. news-6334 Mon, 12 Oct 2020 06:18:30 +0200 Nieuwe projecten van start: goede praktijkvoorbeelden verpleging en verzorging https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuwe-projecten-van-start-goede-praktijkvoorbeelden-verpleging-en-verzorging/ Om ervoor te zorgen dat goede praktijkvoorbeelden elders benut kunnen worden, is het belangrijk dat er goede beschrijvingen van die voorbeelden zijn. Daarom financiert het programma Verpleging en Verzorging 10 projecten waarin door verpleegkundigen en verzorgenden ontwikkelde praktijkvoorbeelden systematisch worden beschreven. De eerste projecten zijn al gestart.
Het gaat om praktijkvoorbeelden van goede zorg die navolging verdient binnen en buiten de eigen regio of organisatie. De projecten bestaan uit de volgende 4 onderdelen:

  • Een (beperkte) literatuur review over de beschikbare kennis over het probleem waar het goede voorbeeld zich op richt.
  • Een beschrijving van het goede voorbeeld.
  • Een handleiding.
  • Een procesevaluatie, waarin de werking en de uitvoering, de meningen en ervaringen van de doelgroep en de uitvoerders en waar mogelijk patiënten, het bereik van het goede voorbeeld, succes- en faalfactoren en aanbevelingen voor verbetering van het goede voorbeeld staat beschreven.

Thema’s

De projecten gaan over uiteenlopende thema’s; van het doelmatiger inrichten van zorg in de eerste lijn tot rouwzorg bij naasten van een patiënt op de intensive care:

  1. Transitiezorg: van kinder- naar volwassenzorg
  2. Qwiek.up: onbegrepen gedrag bij mensen met dementie in ADL-situaties voorkomen of verminderen
  3. Nurses in the Lead: een leiderschapsprogramma voor wijkverpleegkundigen
  4. Leerafdelingen als innovatieplatform voor vitaal leren en werken
  5. De verpleegkundig specialist in de huisartsenpraktijk: generalist en specialist in één
  6. De KSP7s Methodiek voor patiënten die acuut zijn opgenomen in een psychiatrische kliniek
  7. Rouwzorg door verpleegkundigen bij naasten van een patiënt op de intensive care
  8. Daadwerkelijke sturing aan zowel de inhoud als de organisatie van zorg: Duale Aansturing in de Wijkverpleging
  9. Verpleegkundig specialist in de wijk
  10. Verpleegkundige Hartzorg op Afstand

Vervolg

De goed beschreven praktijkvoorbeelden kunnen verdere navolging krijgen in volgende subsidierondes van het programma Verpleging en Verzorging. Daarin zal bijvoorbeeld ruimte worden geboden voor verdere onderbouwing en/of bredere implementatie van de goed beschreven praktijkvoorbeelden en andere reeds bestaande en beschreven interventies. De 10 goede voorbeelden projecten zijn dus niet gericht op het (verder) onderbouwen van de effectiviteit van interventies.

Meer informatie

]]>
news-6265 Thu, 01 Oct 2020 14:06:12 +0200 Subsidie voor vernieuwing en samenwerking in onderwijs https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/subsidie-voor-vernieuwing-en-samenwerking-in-onderwijs/ Vandaag zijn 2 subsidieoproepen opengesteld. De een richt zich op initieel onderwijs, de ander op post-initieel onderwijs en bij- en nascholing binnen een regionale context. Door in te zetten op onderwijsvernieuwing en samenwerking tussen onderwijsinstellingen en relevante partijen, willen we een impuls geven aan de preventie infrastructuur, waarin professionals elkaar goed weten te vinden en waar de mens centraal staat. De kijk op gezondheid verandert. Dit vraagt om vernieuwing van de zorg, waarbij de thema’s preventie en leefstijl meer centraal staan. Door eerder (potentiële) gezondheidsproblemen te signaleren besparen we niet alleen op zorgkosten, maar werken we ook samen aan een gezonder Nederland. Vernieuwing van onderwijs is hierbij essentieel.

Subsidierondes voor onderwijsvernieuwing

Op 1 oktober 2020 zijn twee subsidieoproepen geopend:

Deze sluiten op 12 januari 2021 om 14:00 uur. Deze deadline is ruim, gezien de huidige druk die juist onderwijsinstellingen, GGD-en en volksgezondheidspartners ervaren door de COVID-19 pandemie.

Innovatieve vormen van onderwijs nodig

Om actief aan de slag te kunnen met preventie en leefstijl hebben zorg- en welzijnsprofessionals zowel actuele kennis als handelingsvaardigheden nodig. Dat betekent bijvoorbeeld het durven aangaan van een gesprek ten aanzien van leefstijl, het hebben van een open attitude ten aanzien van interprofessioneel samenwerken en het bijdragen aan een gewenste cultuurverandering.

Om dit te ontwikkelen zijn soms innovatieve vormen van onderwijs nodig. Daarom stelt ZonMw subsidie beschikbaar voor onderwijsvernieuwing en samenwerking tussen onderwijsinstellingen en relevante partijen. Hiermee beoogt ZonMw een impuls te geven aan de preventie infrastructuur, waarin professionals elkaar goed weten te vinden en waar de mens centraal staat.

Over de subsidieoproep Impuls initieel onderwijsaanbod

  • Gericht op toekomstige professionals in de publieke en eerstelijnsgezondheidszorg en het sociaal domein
  • Stimuleert samenwerking ‘in de keten’, tussen WO, HBO en MBO óf domeinoverstijgend / interprofessioneel samenwerken
  • Een aanvraag bestaat uit een samenwerkingsverband bestaande uit minimaal 3 geaccrediteerde onderwijsinstellingen die initiële opleidingen verzorgen.

Meer informatie over de focus en randvoorwaarden van deze ronde leest u in de subsidieoproep.

Over de subsidieoproep Impuls regionaal onderwijsaanbod

  • Gericht op post-initieel onderwijs en bij- en nascholing van professionals werkzaam in de publieke en eerstelijnsgezondheidszorg en het sociaal domein
  • Doelgroep zijn bestaande professionals die zich (in toenemende mate) bezig houden met het bevorderen van een gezonde leefstijl
  • Een aanvraag bestaat uit regionale samenwerkingsverbanden van onderwijsinstellingen, GGDen, ROSen in samenwerking met andere relevante organisaties

Meer informatie over de focus en randvoorwaarden van deze ronde leest u in de subsidieoproep.

Programmalijn Kennisbenutting en Implementatie

De programmalijn Kennisbenutting en Implementatie is onderdeel van het Preventieprogramma 2019-2022 ‘Integraal en met kennis aan de slag’. Met deze programmalijn stimuleren we dat de kennis, voortkomend uit eerdere preventieprogramma’s, wordt gebruikt en geïmplementeerd in de praktijk. Op het gebied van preventie is deze praktijk heel divers; professionals vanuit verschillende expertises werken samen aan de gezondheid van burgers.

Preventieprogramma 2019-2022

In dit (6e) Preventieprogramma gaan we integraal en met kennis aan de slag. Om praktijkrelevante kennis over wat werkt op innovatieve wijze te genereren. Dat doen we door praktijk, beleid, opleidingen en burgers van meet af aan te betrekken bij onderzoek. Het stimuleren van samenwerking en kennisinfrastructuren zijn daarbij van belang. Met als uitgangspunt: het werken vanuit een brede definitie van gezondheid en aandacht voor verschillen tussen mensen.

Meer informatie

 

 

]]>
news-6225 Thu, 10 Sep 2020 06:00:00 +0200 Ingrediënten voor succesvolle scholingen voor verpleegkundigen https://publicaties.zonmw.nl/verpleegkundig-leiderschap-2/#c65685 Door de snelle veranderingen en innovaties in het zorglandschap wordt de noodzaak om te blijven ontwikkelen urgenter. ‘Leren is veel meer dan aantoonbaar over kennis beschikken, het gaat om het geleerde te integreren in het dagelijks werk.’, aldus hogeschoolhoofddocent Jeroen Dikken. In zijn blog vertelt hij over onderzoek naar scholings-ingrediënten die nodig zijn om succesvolle scholingen voor verpleegkundigen te ontwikkelen. news-5990 Wed, 09 Sep 2020 06:00:00 +0200 Leren & verbeteren: persoonsgerichte zorg is teamwerk https://publicaties.zonmw.nl/leren-en-verbeteren/interprofessionele-leer-en-werkcultuur/ Zorg- en behandelteams met fysiotherapeuten, specialisten ouderengeneeskunde, verpleegkundigen en verzorgenden werken op dit moment meestal gescheiden. Associate lector Anneke van Vught vertelt hoe binnen het project EVIDENCE 2.0 in 6 verpleeghuizen wordt gewerkt aan een interprofessionele leer- en werkcultuur waarin alle zorgprofessionals die betrokken zijn bij de cliënt vanuit dezelfde visie werken. news-6116 Tue, 01 Sep 2020 09:53:00 +0200 Subsidie voor onderzoek van onderwijs huisartsgeneeskunde en ouderengeneeskunde https://www.zonmw.nl/nl/subsidies/openstaande-subsidieoproepen/detail/item/onderzoek-van-onderwijs-huisartsgeneeskunde-en-ouderengeneeskunde/ Universitaire vakgroepen huisartsgeneeskunde, eerstelijnsgeneeskunde en ouderengeneeskunde met een opleiding tot huisarts en/of opleiding tot specialist ouderengeneeskunde kunnen nu subsidie aanvragen voor de onderbouwing en/of verbetering van onderwijsmethoden in hun opleidingen. Het overkoepelende thema voor deze subsidieoproep is competentiegericht leren. De deadline voor het aanvragen van subsidie is 17 november 14.00 uur.  news-6098 Tue, 01 Sep 2020 06:00:00 +0200 Tijdige transmurale palliatieve ouderenzorg https://www.zonmw.nl/lmnr-mrijn Hoe kunnen we de zorg zo organiseren dat we rekening houden met de palliatieve zorgbehoefte van ouderen? In haar blog vertelt senior onderzoeker Marjon van Rijn hoe het oprichten van een transmuraal team palliatieve zorg, een transmuraal zorgpad en interprofessioneel opleiden hier bij helpen. news-6050 Tue, 18 Aug 2020 13:20:13 +0200 Alle 'Hands' aan dek voor schone handen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/alle-hands-aan-dek-voor-schone-handen/ Het lespakket HANDSOME leert zorgprofessionals effectief omgaan met besmettingsgevaar bij kwetsbare ouderen. Als deze medewerkers goede handhygiëneregels en -methoden naleven, wordt verspreiding van ziekteverwekkers, zoals het coronavirus, beperkt. Belang van handhygiëne

Dat handhygiëne belangrijk is om de verspreiding van ziekteverwekkers te verkleinen is algemeen bekend. Tot voor kort was het niet vanzelfsprekend om regelmatig goed de handen te wassen; dit geldt ook voor de zorgsector. Handhygiëne is nog belangrijker geworden met de huidige uitbraak van het coronavirus waarbij verwacht wordt dat men goed de handen wast om zo de verspreiding van het virus te beperken. In verpleeghuizen komen zorgmedewerkers dagelijks in contact met ouderen die zeer vatbaar zijn voor virussen en bacteriën. Dit contact bestaat onder andere uit het verschonen van beddengoed, het brengen van het eten of om medicatie toe te dienen. Om te zorgen dat op dit soort momenten de verspreiding van een virus of bacterie beperkt blijft, moeten goede handhygiëneregels en -methoden worden nageleefd. Dat kan met het HANDSOME-lespakket van GGD Rotterdam-Rijnmond en het Erasmus MC.

Wat is HANDSOME?

In het HANDSOME-project is de effectiviteit van handhygiëne in verpleeghuizen onder de zorgmedewerkers onderzocht. Dit leidde tot de HANDSOME-methode: met onder andere trainingen, een toolkit, e-learning, presentaties en posters hebben zorgmedewerkers in verpleeghuizen de handhygiëne verbeterd.

Wat doet HANDSOME goed?

De evaluatie van het project liet zien dat door HANDSOME de handhygiëne sterk verbeterde onder de zorgmedewerkers in de aangesloten verpleeghuizen. In Nederland wordt ongeveer 1 van de 8 keer, dat handhygiëne toegepast zou moeten worden, daadwerkelijk uitgevoerd. Bij verpleeghuizen waar HANDSOME-lessen zijn gevolgd is dit verbeterd naar 1 op de 3 momenten.

Hoe wordt HANDSOME verspreid in Nederland?

In 2018 is via een verspreidings- en implementatie impuls (VIMP) de HANDSOME-interventie verder uitgerold over ongeveer 56 verpleeghuizen door heel Nederland. Meer dan 200 verpleeghuis- en zorgmedewerkers door heel Nederland hebben geleerd hoe zij HANDSOME zelf kunnen toepassen op de werkvloer door 12 train-de-trainer sessies. Inmiddels zijn de HANDSOME-tools al meer dan 1700 keer gedownload binnen een periode van 6 maanden in 2019 waarbij meer dan 3000 mensen de gratis e-learning met succes hebben afgerond. Daarnaast worden de handhygiënelessen onderdeel van mbo- en hbo-zorgopleidingen bij lessen over antibioticaresistentie.

Waar kan ik HANDSOME leren?

Door het succes van de HANDSOME-methode en de toenemende implementatie door heel Nederland, tonen de handhygiënelessen de waardevolle rol die zij kunnen spelen in de strijd tegen het coronavirus – en andere micro-organismen - in de zorg. Door de HANDSOME-lessen aan te bieden aan zorgmedewerkers kan de verspreiding van het virus worden afgeremd binnen verpleeghuizen en de kans op besmetting van ouderen verminderd worden. De trainingen worden aangeboden door Zorg voor Beter en kunnen gratis online worden gevolgd via www.free-learning.nl. Bij het succesvol afronden van de lessen is het ook mogelijk om een officieel certificaat te ontvangen.

Meer informatie

•    over de HANDSOME-methode en de -lessen zijn te vinden op de website van Zorg voor Beter
•    over het onderzoek naar de HANDSOME-methode kan je hier terecht op de project pagina op de website van ZonMw.

]]>
news-5917 Wed, 08 Jul 2020 06:23:00 +0200 Verpleegkundig leiderschap in de COVID-19 situatie https://www.zonmw.nl/lmnr-covid Cindy de Bot is docent-onderzoeker bij Avans Hogeschool. Welke impact heeft de coronapandemie op haar werkzaamheden? 'In maart kwam het advies om thuis te werken en ging ik digitaal onderwijs voor onze hbo-verpleegkunde studenten verzorgen. Een hele ingrijpende en 'hands on' verandering.' news-5851 Mon, 29 Jun 2020 06:01:00 +0200 Subsidieoproep onderzoeksprojecten essentiële zorg https://www.zonmw.nl/nl/onderzoek-resultaten/kwaliteit-van-zorg/verpleging-en-verzorging/ Het verlenen van essentiële zorg behoort tot de kerntaken van verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten en verzorgenden, maar is nog het minst onderzocht! Essentiële zorg draagt bij aan het welbevinden van de cliënt/patiënt. Zowel op fysiek, psychisch als sociaal gebied. Heb jij een goed projectidee om, in een breed samenwerkingsverband, het verpleegkundig en/of verzorgend handelen wetenschappelijk te onderbouwen? Vraag dan nu subsidie aan. news-5772 Mon, 08 Jun 2020 06:33:25 +0200 Samen met patiënten aan de slag met Action learning https://publicaties.zonmw.nl/leren-en-verbeteren/leersaam-noord/ Een patiëntvertegenwoordiger, regieverpleegkundige en onderzoeker vertellen hoe zij via Action learning met elkaar leren in lokale netwerken. Regieverpleegkundige Alida Talen merkt dat zij en haar collega’s door de inbreng van patiëntvertegenwoordigers alerter zijn op hoe ze patiënten bejegenen. ‘De patiëntvertegenwoordigers brengen punten in waar je als zorgverlener minder snel bij stilstaat.’ news-5703 Fri, 15 May 2020 12:10:01 +0200 Onderwijsproducten over verward gedrag: een evaluatie van de ontwikkeling en opbrengsten https://www.platform31.nl/nieuws/onderwijsproducten-over-verward-gedrag-een-evaluatie-van-de-ontwikkeling-en-opbrengsten Hoe ga je om met mensen die verward gedrag vertonen? Hoe werk je goed samen met collega’s van andere organisaties? Praktijk- en onderwijsinstellingen ontwikkelden samen onderwijsproducten voor mbo, hbo en nascholing. Platform31 en onderzoeksinstituut IVO brachten voor ZonMw de opbrengsten van de verschillende onderwijsproducten in kaart. news-5695 Tue, 12 May 2020 14:06:00 +0200 Vroegtijdige onderkenning van psychische problemen bij studenten https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/vroegtijdige-onderkenning-van-psychische-problemen-bij-studenten/ Psychische problemen bij studenten hangen vaak samen met voortijdige studie-uitval, slechtere studieresultaten en een grotere kans op werkloosheid. Het onlangs afgeronde onderzoek naar Caring Universities was erop gericht om psychische problemen bij studenten op universiteiten en andere instellingen voor hoger onderwijs vroegtijdig te onderkennen. Een ander doel was het zo snel mogelijk beschikbaar stellen van preventieve en vroege interventies. Caring Universities implementeerde hiertoe een screeningssysteem voor het opsporen van psychische stoornissen bij studenten en onderzocht de effecten van een online interventie. Caring Universities

Het onderzoek Caring Universities ontving subsidie vanuit het ZonMw-Onderzoeksprogramma ggz om de herkenning en behandeling van depressie bij adolescenten te verbeteren. Het onderzoek is uitgevoerd door de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) en de Universiteit van Amsterdam (UvA) en was voorloper van een groter, doorlopend Caring Universities-traject waarin ook de universiteiten van Leiden, Utrecht en Maastricht deelnemen.

Het ZonMw-project richtte zich op:

  • Het implementeren van een bestaand, goed onderbouwd screeningssysteem bij Nederlandse studenten om die studenten te identificeren die een verhoogd risico hebben om psychische problemen te ontwikkelen.
  • Het implementeren van een preventieve internet-interventie op de VU en de UvA voor studenten die hoog scoren op depressie- en angstklachten.
  • Het ontwikkelen van een strategie voor de implementatie van het Caring Universities-project op andere instellingen voor hoger onderwijs (universiteiten, hbo, mbo). Dit is deels onderdeel van het ZonMw-project.

Implementatie screeningssysteem

Een belangrijk onderdeel van het project was het implementeren van een screeningssysteem voor veelvoorkomende psychische problemen bij studenten van de VU en UvA. Het screeningssysteem is een nieuw internationaal systeem dat gecoördineerd wordt door Harvard Medical School. Daarin zijn inmiddels gegevens van vele duizenden studenten over de hele wereld verzameld. Daarmee wordt onderzocht welke risicogroepen baat kunnen hebben bij preventieve interventies. Met deze tool zijn studenten van de VU en UvA uitgenodigd om deel te nemen aan het Harvard-onderzoek naar hun geestelijke gezondheid.

Ontwikkelen online interventies

In samenwerking met de 3 andere Nederlandse universiteiten (Universiteit Maastricht, Universiteit Leiden, en Universiteit Utrecht), worden momenteel preventieve online interventies voor stressmanagement, depressie en andere veelvoorkomende problemen bij studenten ontwikkeld. Samen met eindgebruikers worden gedurende de komende drie jaar een reeks interventies gecreëerd. Het gaat daarbij om interventies gericht op onder meer het verminderen van uitstelgedrag en mogelijk ook faalangst, perfectionisme en slaapproblemen.

Een aantal studenten met milde of matige symptomen van depressie of angst heeft deelgenomen aan een bestaande online interventie. Deze zelfhulpinterventie heeft echter niet geleid tot verminderde symptomen van depressie en angst in studenten. Meer onderzoek is nodig om de mogelijke voordelen van online behandeling voor studenten met symptomen van depressie of angst goed in kaart te brengen.

Toekomst

Momenteel wordt een plan voor implementatie op de lange termijn en evaluatie van screening en preventieve interventies binnen de Nederlandse universiteiten ontwikkeld. Dit initiatief bouwt voort op de huidige resultaten en is een samenwerking met de Universiteit van Maastricht, de Universiteit van Leiden en de Universiteit van Utrecht. Afhankelijk van de uitkomsten van dit initiatief worden aanbevelingen geformuleerd voor de implementatie van deze infrastructuur bij andere Nederlandse universiteiten en hogescholen.

Meer informatie

]]>
news-5691 Tue, 12 May 2020 08:14:59 +0200 ‘Kennelijk kunnen we nu wel de kop boven het maaiveld uitsteken’ https://publicaties.zonmw.nl/dag-van-de-verpleging-2020/#c58971 Op deze bijzondere Dag van de Verpleging bedanken we alle verpleegkundigen! Lees meer over hun enorme inzet en betrokkenheid. Bijvoorbeeld in het interview met lector Margreet van der Cingel: 'Ik vind het frappant dat verpleegkundigen juist nu, in deze coronacrisis, écht moreel leiderschap en initiatief tonen. Kennelijk komt onze beroepsgroep in actie als we ruimte voelen.' news-5655 Wed, 06 May 2020 06:07:15 +0200 Vaardig leren omgaan met patiënten met ‘vage klachten’ https://publicaties.zonmw.nl/huisartsgeneeskunde/vaardig-leren-omgaan-met-patienten-met-solk/ Het contact tussen huisartsen en patiënten met somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten (SOLK) loopt vaak vast op de communicatie. Ineffectieve zorg is het gevolg. Onderzoeker en huisarts Juul Houwen onderzocht waar het misgaat en ontwikkelde het onderwijstrainingsprogramma SOLK. In een interview vertelt hij de 5 belangrijkste tips. news-5608 Thu, 23 Apr 2020 10:33:49 +0200 Nieuwe subsidiemogelijkheden voor onderzoek naar kindermishandeling en huiselijk geweld https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuwe-subsidiemogelijkheden-voor-onderzoek-naar-kindermishandeling-en-huiselijk-geweld/ Voor het onderzoeksprogramma Geweld hoort nergens thuis is een nieuwe subsidieoproep gepubliceerd. Deze richt zich op onderzoek naar professionele norm en kennisverwerving. We vragen u uw intentie tot indienen door te geven vóór 9 juni 2020. Voor het indienen van de subsidieaanvraag heeft u tot 2 september 2020 14.00 uur. Het onderzoeksprogramma Geweld hoort nergens thuis levert een bijdrage aan de ondersteuning van de praktijk en biedt handvatten om de aanpak van kindermishandeling en huiselijk geweld te verbeteren, te borgen en te verduurzamen. Professionals en beleidsmakers hebben hiervoor de juiste informatie en (wetenschappelijke)kennis nodig om te weten wat werkt in hun handelen, en moeten dit ook kunnen toepassen. De subsidieoproep die nu open staat richt zich op onderzoekslijn 4: onderzoek naar professionele norm en kennisverwerving.

Waarvoor kan subsidie aangevraagd worden?

Het herkennen en stoppen van kindermishandeling en huiselijk geweld vraagt om basis- en specialistische kennis en vaardigheden. Professionals in zorg- en hulpverlening, gemeenten, politie en justitieorganisaties en onderwijs werken samen binnen de aanpak en zetten hierbij allemaal hun eigen specialisme in. Het is belangrijk te onderzoeken welke kennis en vaardigheden nodig zijn, welke rol (initiële) opleidingen hierbij hebben en hoe deze kennis en vaardigheden (onder welke voorwaarden) benut kunnen worden in de praktijk.

De subsidieoproep richt zich op aanvragen op het gebied van onderzoek naar professionele norm en kennisverwerving. Deze onderzoekslijn bestaat uit 2 thema’s:

  1. professionaliteit
  2. organisatorische context

Beschikbare budget en looptijd

Voor deze ronde is 300.000,- euro beschikbaar (max. 150.000 euro per aanvraag). Projecten dienen uiterlijk 15 december 2020 te starten en hebben een looptijd van maximaal 18 maanden.

Meer informatie en indienen

Voor meer informatie en voor het indienen van uw vooraanmelding kunt u contact opnemen met ghnt@zonmw.nl of +31 70 349 52 06.

Meer weten?

 

]]>
news-5560 Tue, 14 Apr 2020 07:25:25 +0200 Effectief leren verbetert de zorg nu én in de toekomst https://publicaties.zonmw.nl/leren-en-verbeteren/effectief-leren-verbetert-de-zorg-nu-en-in-de-toekomst/ Wat zijn de ingrediënten voor een effectieve leerstrategie in de zorg? En met welke vormen van werkplek leren verbeter je de zorg? Bekijk de eerste ervaringen en tips van projecten in het verpleeghuis, het ziekenhuis en de thuiszorg.