ZonMw tijdlijn Onderwijs https://www.zonmw.nl/ Het laatste nieuws van de tijdlijn van Onderwijs nl-nl Wed, 26 Jan 2022 06:49:34 +0100 Wed, 26 Jan 2022 06:49:34 +0100 TYPO3 news-8186 Tue, 11 Jan 2022 08:59:02 +0100 Integrale ouderenzorg dankzij leernetwerken https://publicaties.zonmw.nl/kennisontwikkeling-in-de-langdurige-zorg-en-ondersteuning/integrale-ouderenzorg-dankzij-leernetwerken/ Hoe kunnen we innovaties in de beroepspraktijk ondersteunen die bijdragen aan het versterken van de (integrale) ouderenzorg in de wijk? En hoe zorgen we tegelijkertijd deze innovaties vertaald worden naar het mbo- en hbo-onderwijs? Project ‘Professionalisering in ZorgInnovatieNetwerken’ ging aan de slag in een tweejarig project waarin verschillende onderwijs-, zorg- en welzijnsorganisaties in Brabant samenwerken en wederzijds leren. news-8137 Mon, 03 Jan 2022 06:00:00 +0100 Het effect van aanpassingen in het onderwijs op beeldvorming wijkverpleging https://publicaties.zonmw.nl/onderwijs/meer-en-beter-opgeleide-studenten-kiezen-voor-de-wijk/ De transities in de zorg vragen om méér wijkverpleegkundigen. Daarom is het belangrijk dat studenten hbo-verpleegkunde een goed beeld krijgen van de wijkverpleging. ‘Veel studenten denken bijvoorbeeld dat ze in de wijk vooral met oudere patiënten werken. Maar in het ziekenhuis zijn verreweg de meeste patiënten toch ook oud? En in de GGZ zou de emotionele belasting van het werk zo groot zijn. Maar wat denk je dan van de kinderoncologie?’. news-8049 Mon, 06 Dec 2021 05:50:00 +0100 Sluit aan bij leerbehoeften van mbo-zorgmedewerkers https://publicaties.zonmw.nl/leren-en-verbeteren/verpleeghuiszorg-kan-beter-inspelen-op-leerbehoeften-van-mbo-zorgmedewerkers/ In Nederland is 80% van de zorgmedewerkers in de verpleeghuiszorg mbo-geschoold. De verpleeghuiszorg kan beter inspelen op de leerbehoeften van deze zorgmedewerkers, zoals helpenden, verzorgenden en verpleegkundigen. Lees het interview met Tranzo-onderzoeker Irene Muller-Schoof met tips voor een beter leerklimaat op de werkvloer. news-8051 Mon, 06 Dec 2021 05:30:00 +0100 Integratie van samen beslissen in de huisartsenopleiding https://publicaties.zonmw.nl/onderzoek-van-onderwijs/nieuwe-leerlijn-samen-beslissen/ Hoe kan aandacht voor ‘Samen beslissen’-competenties geïntegreerd worden in de huisartsenopleiding? Anouk Baghus legde huisartsen in opleiding (aios) en hun patiënten vragenlijsten voor over het proces van samen beslissen en nam videoconsulten op. Lees over de kennis en inzichten die zijn verwerkt in een landelijke leerlijn voor aios én huisartsenopleiders. news-8045 Tue, 30 Nov 2021 06:00:00 +0100 Verzorgend leiderschap ontwikkelen begint tijdens de opleiding https://publicaties.zonmw.nl/onderwijs/verzorgend-leiderschap-ontwikkelen-begint-tijdens-de-opleiding/ Wat hebben verzorgenden nodig om meer leiderschap te tonen? Aan welke handvatten hebben zij écht iets? En hoe kan hier in de opleiding al aandacht aan besteed worden? Lees het interview met een docent van de opleiding Verzorgende IG en 2 studenten en bekijk de infographic met 9 praktische handvatten. news-7969 Fri, 05 Nov 2021 09:21:00 +0100 Onderwijsmaterialen voor hulpverlening aan gezinnen met meervoudige problemen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuw-onderwijsmateriaal-voor-hulpverlening-aan-gezinnen-met-meervoudige-en-complexe-problemen/ In het project ‘Samen de handen in één voor multiprobleem’ zijn onderwijsmaterialen ontwikkeld, zoals een Serious Game en werkkaarten. Jeugdprofessionals kunnen hiermee belangrijke vaardigheden oefenen waarmee ze gezinnen met meervoudige en complexe problemen beter kunnen ondersteunen. news-7956 Thu, 04 Nov 2021 17:30:00 +0100 Vervolgsubsidie voor goed onderwijs in palliatieve zorg https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/vervolgsubsidie-voor-goed-onderwijs-in-palliatieve-zorg/ Voor een goede kwaliteit van leven in de laatste levensfase, is het belangrijk dat alle zorgverleners om een patiënt heen goede palliatieve zorg kunnen verlenen. Dat kan door palliatieve zorg een vast onderdeel te maken van het onderwijsaanbod op de zorgopleidingen. Daarom geven we vanuit ons programma Palliantie II vervolgsubsidie aan 3 onderwijsprojecten.
De 3 projecten zijn een vervolg van het afgeronde onderwijsproject Optimaliseren van onderwijs palliatieve zorg, ook wel O2PZ genoemd. Dat project richtte zich op het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijsaanbod op het gebied van palliatieve zorg voor artsen, verpleegkundigen en verzorgenden, op alle niveaus: MBO 2, 3 en 4, HBO en WO (+). In dit project zijn al belangrijke stappen gezet, zoals de ontwikkeling van het onderwijsraamwerk palliatieve zorg, en het onderwijsplatform op Palliaweb.

Wat gaan de 3 projecten doen?

De 3 gehonoreerde projecten bouwen voort op wat al in het eerdere O2PZ-project is ontwikkeld. Ze zetten de volgende stappen in de verankering van palliatieve zorg in het onderwijs, door:

  • Het borgen van een landelijke, regionaal dekkende infrastructuur voor onderwijs palliatieve zorg
    Het borgen van het onderwijs palliatieve zorg door verdere implementatie van het onderwijsraamwerk palliatieve zorg in opleidingen, de doorontwikkeling van het Onderwijsplatform en de verankering in de reguliere onderwijsinfrastructuur.

  • De ontwikkeling, implementatie en borging MANP, MPA en VVO
    Doorontwikkelen en implementeren van het onderwijsraamwerk palliatieve zorg voor verpleegkundig specialisten (Master Advanced Nursing Practice, MANP), physician assistants (Master Physician Assistants, MPA) en de verpleegkundige vervolgopleidingen (VVO).

  • Doorontwikkeling en implementatie van het onderwijsraamwerk palliatieve zorg voor zorgverleners met specialistische kennis van palliatieve zorg
    Beschrijven van eindtermen en competenties van specialisten in de palliatieve zorg in het onderwijsraamwerk palliatieve zorg, en de samenhang met eerder beschreven generalistische eindtermen en competenties.

Lees meer over deze projecten op de projectpagina Projecten vervolg onderwijs palliatieve zorg.

Programma Palliantie

De onderwijsprojecten financieren we vanuit ons programma Palliantie. Met het programma zetten we ons in voor een goede kwaliteit van leven voor mensen die ongeneeslijk ziek zijn en hun naasten. Dat betekent dat zij zorg en ondersteuning krijgen op lichamelijk, psychisch, sociaal en spiritueel vlak, aansluitend op hun wensen en behoeften. We stimuleren verbetering in de palliatieve zorg door samen met partijen uit beleid, onderzoek, praktijk en het onderwijs te investeren in:

  • kennisontwikkeling
  • verdere professionalisering van de palliatieve zorg
  • kennisbenutting van datgene wat tot nu toe is ontwikkeld

Meer informatie

]]>
news-7970 Fri, 29 Oct 2021 09:31:00 +0200 Lespakket maakt kindermishandeling bespreekbaar https://www.hu.nl/onderzoek/onderzoek/klokhuis-lespakket-helpt-kindermishandeling-bespreekbaar-maken Kinderen die met mishandeling te maken krijgen, zwijgen hier vaak over. Daarom ontwikkelde het tv-programma Klokhuis een speciaal lespakket voor de bovenbouw van het basisonderwijs. Onderzoek laat zien dat kinderen die met het lespakket werken kindermishandeling vaker herkennen en meer over het onderwerp praten. news-7785 Thu, 30 Sep 2021 14:11:00 +0200 Tweet Zorgvisie ‘Pak als verzorgende het leiderschap dat bij je past’ https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/tweet-zorgvisie-pak-als-verzorgende-het-leiderschap-dat-bij-je-past/ news-7691 Wed, 22 Sep 2021 08:00:00 +0200 Kennissynthese over evenwichtige zorgverlener gepubliceerd https://publicaties.zonmw.nl/kennissynthese-de-evenwichtige-zorgverlener/ Werk in de palliatieve zorg geeft naast voldoening ook mentale belasting. Onderzoeker en ethicus Suzanne Metselaar zocht met haar team in een kennissynthese uit hoe het zit met het evenwicht van zorgverleners. Hoe is dat te herstellen, behouden en versterken? news-7693 Wed, 22 Sep 2021 08:00:00 +0200 Kennissynthese over effectieve communicatie tussen zorgverlener, patiënt en naasten gepubliceerd https://publicaties.zonmw.nl/kennissynthese-effectieve-communicatie/ Effectieve communicatie tussen zorgverlener en patiënt en naasten is essentieel voor het bieden van goede zorg. Zeker in de laatste levensfase. Maar wat houdt dat eigenlijk in? En wat is daarover bekend? Onderzoekers Agnes van der Heide en Marijke Kars zochten dit met hun team uit in een kennissynthese. news-7627 Mon, 06 Sep 2021 06:00:00 +0200 Leerplatform richtlijnontwikkeling https://publicaties.zonmw.nl/leerplatform-richtlijnontwikkeling/ Hoe kunnen beroepsgroepen meer samenwerken bij het ontwikkelen van onderbouwde richtlijnen voor goede zorg? Met het leerplatform creëren we een digitale omgeving voor interprofessionele samenwerking. ‘Veel complexe zaken worden ontrafeld bij het koffiezetapparaat. Wij willen ook een omgeving creëren waarin mensen elkaar snel weten te vinden en met enthousiasme aan de slag gaan.’ news-7547 Wed, 04 Aug 2021 06:00:00 +0200 Evidence Based Medicine in de huisartsenpraktijk https://publicaties.zonmw.nl/onderzoek-van-onderwijs/evidence-based-medicine-in-de-praktijk-leren-toepassen/ Hoe kunnen huisartsen (in opleiding) kennis uit richtlijnen en literatuur goed combineren met hun klinische expertise en de wensen van de patiënt? Arts-onderzoeker Lisanne Welink analyseerde observaties en leergesprekken van aios en huisartsopleiders. Daaruit blijkt dat beide partijen elkaars redeneringen en argumenten niet goed herkennen. Bekijk haar observaties en tips. news-7450 Thu, 15 Jul 2021 06:00:00 +0200 Leerafdelingen als innovatieplatform voor vitaal leren en werken https://publicaties.zonmw.nl/verpleging-en-verzorging-beschrijven-van-praktijkvoorbeelden/#c83494 Het tekort aan verpleegkundigen is momenteel zichtbaarder dan ooit. Om de kwaliteit van zorg nu en in de toekomst te waarborgen is het cruciaal dat er voldoende, goed opgeleide verpleegkundigen zijn die met plezier naar hun werk gaan. Leerafdelingen kunnen hier aan bijdragen. Daarom wordt nu de theoretische, didactische en praktische basis van leerafdelingen als modulehandleiding voor zorg- en onderwijsinnovatie beschreven. news-7438 Tue, 06 Jul 2021 06:00:00 +0200 Nurses in the Lead: leiderschapsprogramma voor wijkverpleegkundigen https://publicaties.zonmw.nl/verpleging-en-verzorging-beschrijven-van-praktijkvoorbeelden/#c83218 ‘De zorg wordt steeds complexer en de rol van de wijkverpleegkundige verandert. En daar is leiderschap voor nodig,’ vertelt Gerrie Bours, universitair docent bij de Universiteit Maastricht en hoofddocent bij Zuyd Hogeschool. Samen met onder andere Michelle Meertens, wijkverpleegkundige bij Envida, traint zij ervaren wijkverpleegkundigen om het leer- en verbeterprogramma Nurses in the Lead binnen de eigen organisatie uit te voeren. news-7407 Mon, 05 Jul 2021 06:00:00 +0200 E-learning en website over wetgeving en financiering in de langdurige zorg https://publicaties.zonmw.nl/wetgeving-en-financiering-in-de-langdurige-zorg/ Voor zorgprofessionals in de langdurige zorg is het niet altijd makkelijk om de juiste weg te vinden in de financiering van deze zorg voor hun thuiswonende cliënt. Welke wet is wanneer van toepassing? En hoe verantwoord je dat? Om wijkverpleegkundigen en verzorgenden te ondersteunen, heeft het Van Kleef Instituut de website en e-learning hierover vernieuwd. news-7394 Thu, 17 Jun 2021 08:00:00 +0200 Meer inzicht in leernetwerken rond langdurige zorg en onbegrepen gedrag https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/meer-inzicht-in-leernetwerken-rond-langdurige-zorg-en-onbegrepen-gedrag/ Complexe vraagstukken rondom onbegrepen gedrag en integrale ouderenzorg vragen om samenwerking. Een leernetwerk kan helpen hier vorm aan te geven. ZonMw financierde het opzetten van leernetwerken binnen haar programma’s Langdurige Zorg en Ondersteuning (LZO) en het Actieprogramma Verward Gedrag (AVG) en gaf Platform31 en Onderzoeksinstituut IVO opdracht deze leernetwerken te evalueren. Leernetwerken

Leernetwerken zijn samenwerkingsverbanden tussen onderwijs en praktijk. De uitwisseling van kennis tussen beide partijen wordt binnen zo’n netwerk versterkt.  Binnen het netwerk worden ook kennis en vaardigheden ontwikkeld, om samen een situatie te begrijpen en te komen tot een werkwijze waarin ieders expertise optimaal wordt benut.  

Toegevoegde waarde

Uit de evaluatie blijkt dat leernetwerken   van toegevoegde waarde zijn op het gebied van nieuwe contacten opdoen, nieuwe inzichten verwerven, een vergroot omgevingsbewustzijn, het cliëntperspectief meer als uitgangspunt nemen, een ‘bredere blik’ en het opdoen van ervaringen met domeinoverstijgend leren.

Leernetwerk opzetten

Hoe zet je een leernetwerk op? Analyseer eerst de omgeving waarin het leernetwerk beoogt te opereren. Wat is de leer- of kennisbehoefte van organisaties en haar medewerkers? Leernetwerken kunnen verschillende accenten krijgen, zoals focus op onderwijs, focus op samenwerking tussen professionals en focus op het delen van kennis. Wat past hangt af van context en behoefte. Denk ook in een vroeg stadium na over financiering.

Continue aandacht nodig

Bouwen aan interprofessioneel leren gaat niet vanzelf. Het vergt tijd en continue aandacht. Uit de evaluatie blijkt namelijk dat professionals in zorg, veiligheid en onderwijs in toenemende mate ervaren dat zij professionals uit andere domeinen nodig hebben voor goede uitoefening van hun vak. Tegelijkertijd is in veel organisaties interprofessioneel leren en samenwerking tussen organisaties of domeinen nog nieuw.

Uit de evaluatie blijkt dat het betrekken van ervaringsdeskundigen in de leernetwerken zorgt voor een rijker perspectief en nodigt professionals uit om ook vanuit het ‘menselijk’ perspectief te kijken.

Uitkomsten evaluatie

De evaluatie leverde veel inzichten op waar toekomstige leernetwerken van kunnen profiteren. Zo kwam er zicht op werkzame elementen en generieke principes bij het opzetten, verbreden en bestendigen van een leernetwerk. Deze zijn te vinden in het rapport ‘De waarde van leernetwerken’ en in een factsheet waarin we 6 inzichten voor een goed lopend leernetwerk delen.   

Meer weten?

]]>
news-7360 Wed, 09 Jun 2021 07:18:25 +0200 App met keuzehulpen voor toepassing ggz-zorgstandaarden https://akwaggz.nl/nieuwe-app-met-keuzehulpen/ Met de app GGZ Standaarden is er één centrale plek voor alle beschikbare keuzehulpen zodat ze makkelijker te gebruiken zijn. De app is er voor professionals in de ggz die niet dagelijks werken met een bepaalde stoornis en ook voor (laatstejaars)studenten als kennismaking met zorgstandaarden. Specialisten kunnen de keuzehulpen gebruiken om te toetsen of hun behandeling aansluit bij de zorgstandaard. news-7294 Mon, 07 Jun 2021 06:00:00 +0200 Balanceren tussen onderzoek en opleiding https://publicaties.zonmw.nl/huisartsgeneeskunde/gespreksinstrument-voor-persoonsgerichte-zorg-bij-mensen-met-meerdere-chronische-ziektes/ Huisarts en voormalig arts in opleiding tot onderzoeker (aioto) Simone Postma, ontwikkelde een gespreksinstrument voor persoonsgerichte zorg in de huisartsenpraktijk bij mensen met chronische ziektes. ‘Het aioto-traject heeft mijn opleiding tot huisarts verbreed en geïnspireerd. Ik heb een kritische houding leren aannemen en kan nu beter afwegen hoe je een richtlijn kunt toepassen in een bepaalde situatie. Dat balanceren, dat is leuk om mee bezig te zijn.’ news-7341 Wed, 02 Jun 2021 12:27:21 +0200 Infographic biedt 9 handvatten voor verzorgend leiderschap https://www.zonmw.nl/nl/redirect/redirect-project/werkplaats-verzorgend-leiderschap/ Hoe kun je als verzorgende zelf aan de slag gaan met het nemen van leiderschap? De werkplaats verzorgend leiderschap heeft een overzichtelijke infographic gemaakt met in totaal 9 handvatten die je kunnen ondersteunen in jouw leiderschapsrol. Of het nu gaat om een gesprek met een bestuurder of een presentatie voor collega’s. Download de infographic en ga aan de slag. news-7337 Wed, 02 Jun 2021 11:00:00 +0200 Parel voor proactieve zorgplanning bij mensen met een verstandelijke beperking https://www.zonmw.nl/nl/actueel/parelprojecten/parel-voor-advance-care-planning-bij-mensen-met-een-verstandelijke-beperking/ Mensen met een verstandelijke beperking beslissen graag, samen met hun naasten, mee over toekomstige zorg en zorg aan het levenseinde. Hoe praat je op tijd met deze doelgroep over hun zorgwensen en behoeften? Projectleider Anke de Veer, Annemieke Wagemans en teamleden ontvingen een Parel voor de ontwikkelde training en informatiematerialen om zorgverleners hierbij te helpen. news-7283 Wed, 26 May 2021 16:35:00 +0200 Extra scholing in compressietechnieken nodig https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/extra-scholing-in-compressietechnieken-nodig/ Verpleegkundigen en verzorgenden passen vaak compressie-technieken toe, vooral in de wijkverpleging en intramurale ouderenzorg. Uit een knelpuntenanalyse blijkt dat zij knelpunten ervaren bij het zwachtelen en bij het toepassen van andere technieken. Extra scholing over de verschillende technieken is daarom gewenst. Uitkomsten

Een kennis- en vaardigheidstekort is een van de knelpunten. Meer aandacht voor compressie-technieken binnen de basisopleidingen van verpleegkundigen en verzorgenden is daarom belangrijk. Verder is bijscholing nodig omdat er regelmatig nieuwe compressiemiddelen komen. Een ander knelpunt is het ontbreken van samenwerkingsafspraken met (huis)artsen. Ketenzorgafspraken dragen bij aan de oplossing voor dit knelpunt.

Werkwijze

Een literatuurverkenning en een praktijkraadpleging waren onderdeel van de knelpuntenanalyse. De praktijkraadpleging bestond uit interviews met cliënten en zorgprofessionals, een focusgroep met cliënten(vertegenwoordigers) en zorgprofessionals en een vragenlijstonderzoek onder verpleegkundigen en verzorgenden uit verschillende sectoren.

Onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door het Nivel, in samenwerking met V&VN en het project maakt onderdeel uit van het ZonMw-programma Ontwikkeling Kwaliteitsstandaarden 2019-2022: Wijkverpleging. Dit programma draagt bij aan de kwaliteit en de transparantie in de wijkverpleging door het verder ontwikkelen, implementeren en evalueren van kwaliteitsstandaarden voor verpleegkundigen en verzorgenden. Daarnaast wordt het leren en verbeteren in de praktijk aan de hand van kwaliteitsstandaarden gestimuleerd.

Meer informatie

]]>
news-7268 Mon, 17 May 2021 08:42:00 +0200 Leren & verbeteren: inventarisatie van meetinstrumenten https://publicaties.zonmw.nl/leren-en-verbeteren/kwantitatieve-meetinstrumenten-leren-verbeteren-in-de-zorg/ In 13 projecten worden 33 verschillende kwantitatieve meetinstrumenten gebruikt om inzicht te geven in leren & verbeteren in de zorg. Hoe komen we gezamenlijk tot een samenhangende set van instrumenten? ‘Laat projectleiders onderling meer contact met elkaar zoeken’. news-7217 Fri, 14 May 2021 06:00:00 +0200 Een jaar na het Nightingalejaar is verpleegkundig leiderschap nog steeds belangrijk! https://publicaties.zonmw.nl/dag-van-de-verpleging-2021/interview-met-margreet-van-der-cingel/ ‘Verpleegkundigen en verzorgenden zetten patiënten altijd voorop, terwijl er veel veranderingen zijn en ze soms in een heel ander team samenwerken. Ik vind dat we heel trots moeten zijn dat ze dat zo vol weten te houden.’, zegt lector Margreet van der Cingel. ‘Ik zou wensen dat de beroepsgroep de vrijheid neemt om het werk in te richten zoals ze zelf vinden dat het moet op basis van hun deskundigheid. Dat komt de kwaliteit van de zorg ten goede.’ news-7212 Wed, 12 May 2021 06:00:00 +0200 ‘In de zomer werd het personeel al klaargestoomd voor de tweede golf coronapatiënten' https://publicaties.zonmw.nl/dag-van-de-verpleging-2021/interview-met-afkemarij-ten-hoeve-heida/ ‘Vorig jaar zomer konden we even op adem komen en leek alles weer enigszins normaal. Maar ondertussen werd ons personeel al klaargestoomd voor de tweede golf. Ze kregen scholing om op de cohort-afdelingen, de IC en de Eerste Hulp te staan. Op dit moment zijn we ons aan het voorbereiden op code zwart en zwart-zwart.', vertelt Afkemarij ten Hoeve-Heida. ‘Gelukkig wordt ons personeel hier opgevangen door een geestelijk verzorger of een psychiater.’ news-7180 Wed, 21 Apr 2021 07:45:40 +0200 Zeggenschap door verpleegkundig leiderschap https://mediator.zonmw.nl/mediator-46/verpleegkundig-leiderschap-succesvol-op-agenda-gezet/ Wat houdt leiderschap in en hoe kun je daar als verpleegkundige vorm aan geven? Autonomie speelt daarin een centrale rol, zegt hoogleraar Hester Vermeulen. ‘Autonomie is belangrijk om werkplezier te hebben en te houden.' Wil je direct aan de slag met het nemen van een leiderschapsrol die bij jou past? Maak dan gebruik van het leerboek en de website over verpleegkundig leiderschap met veel informatie en inspirerende filmpjes. news-7164 Mon, 19 Apr 2021 06:58:34 +0200 Create4Care: dagelijkse praktijkproblemen zelf oplossen met zorgtechnologie https://publicaties.zonmw.nl/verpleegkundig-leiderschap/kansen-zien-en-pakken/ Dagelijks komen verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten en verzorgenden praktische problemen tegen die ze zelf provisorisch oplossen. In Create4Care werken zij samen met studenten en ontwikkelaars aan professionele oplossingen voor deze praktijkproblemen. Initiator van Create4Care Onno Helder vertelt hoe hij dit idee van het verbeteren van het zorgproces heeft uitgewerkt en welke producten er inmiddels op de markt zijn. news-7161 Fri, 16 Apr 2021 14:56:32 +0200 Nieuw onderwijsplatform voor verankering palliatieve zorg in zorgopleidingen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuw-onderwijsplatform-voor-verankering-palliatieve-zorg-in-zorgopleidingen/ Op 15 april lanceerden PZNL en O²PZ het landelijke Onderwijsplatform Palliatieve Zorg. Daarmee wordt een belangrijke stap gezet in de richting van meer kennis van palliatieve zorg bij iedere zorgverlener – en uiteindelijk betere zorg voor de patiënt.
Het onderwijsplatform biedt opleiders en docenten concrete handvatten om palliatieve zorg nog beter in hun onderwijs te verankeren. (Aankomend) zorgverleners vinden er het compleetste overzicht van bij- en nascholingen over palliatieve zorg. Het is voor iedereen vrij toegankelijk en is te vinden op Palliaweb.nl.

Palliatieve zorg onvoldoende ingebed in huidige onderwijs

Nagenoeg elke zorgverlener krijgt in de praktijk met mensen in de palliatieve fase te maken. De zorg voor hen is erop gericht optimaal bij te dragen aan de kwaliteit van leven en is onderdeel van de reguliere (medische) zorg. Van de tijdige inzet van palliatieve zorg is aangetoond dat het de kwaliteit van leven en de tevredenheid over de kwaliteit van zorg van patiënten en hun naasten verbetert. Toch komt palliatieve zorg in het huidige onderwijs aan medici, verpleegkundigen en andere zorgverleners nog onvoldoende aan bod en bestaat er geen structurele inbedding van palliatieve zorg in het onderwijs. Nog altijd ligt de focus bij opleidingen op het genezen van patiënten en dreigt de kwaliteit van leven van patiënten in de palliatieve fase onderbelicht te raken.

Compleetste overzicht scholingen en onderwijsmaterialen

Het programma Optimaliseren Onderwijs Palliatieve Zorg (O²PZ) heeft als missie om hier verandering in te brengen. Om palliatieve zorg beter in het onderwijs te verankeren initieerde O²PZ de ontwikkeling van een onderwijsplatform voor palliatieve zorg. Door in een vroeg stadium de krachten te bundelen met Coöperatie Palliatieve Zorg Nederland (PZNL) en het nieuwe Onderwijsplatform Palliatieve Zorg onder te brengen op Palliaweb, kon de bestaande toolbox met onderwijsmaterialen op Palliaweb - ontwikkeld met projectuitkomsten van Pasemeco en Edupal - worden verrijkt en wordt versnippering tegengegaan. Hierdoor is nu het meest complete overzicht voor scholingen en onderwijsmaterialen gerealiseerd. Opleiders en docenten van mbo-niveau tot wo+ vinden hier diverse onderwijsmaterialen, zodat zij structureel aandacht kunnen geven aan palliatieve zorg. En (aankomend) zorgverleners vinden op het platform een overzicht van alle bij- en nascholingen op het gebied van palliatieve zorg.

]]>
news-7085 Mon, 12 Apr 2021 05:45:00 +0200 Effectieve methode om draaiduizeligheid te verminderen https://publicaties.zonmw.nl/huisartsgeneeskunde/onderzoek-naar-draaiduizeligheid/ Om draaiduizeligheid bij vijftigplussers te verminderen, is het nodig de klacht actief op te zoeken door bepaalde oefeningen te doen. Deze behandeling kan veilig en kosteneffectief online worden aangeboden. Huisarts en onderzoeker Vincent van Vugt vertelt wat daar voor nodig is. Zoals het toegankelijk maken van de online behandeling, maar ook het opnemen van (draai)duizeligheid in de opleiding. news-7065 Mon, 22 Mar 2021 09:00:00 +0100 Handreiking voor implementeren Onderwijsraamwerk palliatieve zorg 2.0 https://www.o2pz.nl/actueel/nieuwsartikelen/1906965.aspx?t=Handreiking-Geneeskundig-Specialisten-geeft-handvatten-voor-implementatie-raamwerk Past palliatieve zorg in uw curriculum of opleidingsplan? En op welke manier? In deze handreiking vindt u kaders en handvatten die helpen bij antwoord op deze vragen. De handreiking is een bijlage bij het Onderwijsraamwerk palliatieve zorg 2.0 voor het WO+.