Mobiele menu

Presentie in de Praktijk, de basis voor het initiële onderwijs.

Projectomschrijving

Presentie in de Praktijk

De presentietheorie houdt in dat een zorgverlener aandacht heeft voor de cliënt. Zo leert hij te zien wat er bij de ander leeft en wat hij voor hem kan betekenen. Er is veel materiaal dat hulpverleners ondersteunt bij het present handelen. De vertaalslag naar het mbo-onderwijs en de praktijk is echter nog niet gemaakt.

Doel
Dit project onderzoekt hoe mbo’ers zo kunnen worden opgeleid dat zij de presentietheorie toepassen in de praktijk. Daarvoor wordt een lessencyclus ontwikkeld over goede zorg, de theorie en praktijk van presentie en reflectie op het professioneel handelen.

Werkwijze
Stichting Presentie onderzoekt het bestaande materiaal op bruikbaarheid binnen het mbo-onderwijs. Het materiaal wordt verwerkt in een onderwijsprogramma, waarna een pilot plaatsvindt. De definitieve lessencyclus wordt ingebed binnen het onderwijscurriculum van het Koning Willem 1 College. Ook vindt verbreding plaats naar andere instellingen in de ouderenzorg.

Doelgroep
Verzorgenden niveau 3.

Verslagen


Eindverslag

De doelstelling van dit project is behaald.
Voor u ligt het eindproduct van het project "Presentie in de Praktijk, de basis voor het initiele onderwijs."
Het project had als doel een lessencyclus te implementeren binnen het reguliere MBO- onderwijs, opleiding verzorgende uitstroom VVT, waarin nieuwe kennis over goede zorg wordt aangeboden.
De theorie van Presentie is zo'n manier van denken en doen.
Vanuit deze theorie hebben we het thema 'aansluiten en afstemmen'gebruikt om uit te werken in een werkboek voor de leerlingen.
Het is ons gelukt om een werkbaar leerboek en docentenhandleiding te maken zodat leerlingen binnen deze uitstroomvariant leren om op een andere manier naar goede zorg te kijken.

drs. Sylvia Schuurmans
Projectleider

Samenvatting van de aanvraag

Presentie in de Praktijk

De presentietheorie houdt in dat een zorgverlener aandacht heeft voor de cliënt. Zo leert hij te zien wat er bij de ander leeft en wat hij voor hem kan betekenen. Er is veel materiaal dat hulpverleners ondersteunt bij het present handelen. De vertaalslag naar het mbo-onderwijs en de praktijk is echter nog niet gemaakt.

Doel
Dit project onderzoekt hoe mbo’ers zo kunnen worden opgeleid dat zij de presentietheorie toepassen in de praktijk. Daarvoor wordt een lessencyclus ontwikkeld over goede zorg, de theorie en praktijk van presentie en reflectie op het professioneel handelen.

Werkwijze
Stichting Presentie onderzoekt het bestaande materiaal op bruikbaarheid binnen het mbo-onderwijs. Het materiaal wordt verwerkt in een onderwijsprogramma, waarna een pilot plaatsvindt. De definitieve lessencyclus wordt ingebed binnen het onderwijscurriculum van het Koning Willem 1 College. Ook vindt verbreding plaats naar andere instellingen in de ouderenzorg.

Doelgroep
Verzorgenden niveau 3.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
316000002
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2011
2012
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. J.C.H. Schuurmans
Verantwoordelijke organisatie:
Koning Willem 1 college