In gesprek: Implementatie van Keukentafelgesprekken voor Ouderen in Sociale wijkteams
Projectomschrijving
Doel
Studenten mbo- en hbo-verpleegkunde leren om het keukentafelgesprek goed uit te voeren. Door middel van onderzoek maken we inzichtelijk hoe zelfredzaamheid, welbevinden en de gezondheid van de ouderen gemeten kan worden.Werkwijze
In 2016 zijn de resultaten van het project ‘Keukentafelgesprek voor Ouderen – Gezond Doen deel 3’ geïmplementeerd in de gezondheidsopleidingen en gemeentes in de regio Groningen, Drenthe en Noord-Overijssel. De implementatie houdt in dat derde- en vierdejaars studenten van de opleiding mbo-verpleegkunde en hbo-verpleegkunde leren om het keukentafelgesprek in praktijk te brengen.Verslagen
Eindverslag
Dit project had als doel de implementatie van het keukentafelgesprek in het sociale wijkteam en in het mbo en hbo onderwijs vorm te geven. Als aanpak is gekozen, studenten hbo-v onderzoek te laten doen naar hoe het keukentafelgesprek bij twee gemeentes is geïmplementeerd en in hoeverre de handleiding Gezond doen 3 daaraan een bijdrage heeft geleverd. Studenten hebben met behulp van de wederkerigheidstheorie keukentafelgesprekken geobserveerd. Duidelijk is geworden hoe beide gemeentes het keukentafelgesprek hebben geïmplementeerd en in hoeverre de handleiding Gezond doen 3 daarbij is gebruikt. Ook is duidelijk geworden dat de oudere cliënten overwegend wederkerigheid ervaren tijdens het keukentafelgesprek. De T-shaped professional (de professional bij het keukentafelgesprek) is zich wel bewust van de wederkerige sfeer tijdens het gesprek maar kan wederkerigheidsgedrag niet concreet benoemen. Deze resultaten waren aanleiding om wederkerigheid bij keukentafelgesprekken niet alleen als onderzoeksthema in het curriculum op te nemen maar ook in het onderwijs aan te bieden. Bij zowel hbo als mbo verpleegkunde van de noordelijke onderwijsinstellingen zal wederkerigheid bij keukentafelgesprekken aandacht krijgen in de stage van het derde en vierde leerjaar.
Binnen het project "In gesprek: Implementatie van Keukentafelgesprekken voor Ouderen in Sociale wijkteams" onderzoeken studenten de wijze waarop de interventie 'Keukentafelgesprekken' wordt geïmplementeerd in de gemeenten Hoogeveen en Borger-Odoorn. Tien studenten hebben onderzocht hoe de Keukentafelgesprekken worden uitgevoerd. Het uitgangspunt bij dit onderzoek is de wederkerigheidstheorie. Bij ouderen van 65+ is gemeten in hoeverre zij wederkerigheidsgedrag ervaren van de T-shaped professional tijdens het voeren van het eerste keukentafelgesprek. De verwachting is dat naarmate de burger meer wederkerigheid ervaart, de burger zelfredzamer wordt. Uit het onderzoek wordt duidelijk hoe de interventie wordt uitgevoerd, in hoeverre wederkerigheid een rol speelt bij de zelfredzaamheid van de ouderen en op welke wijze het keukentafelgesprek wordt opgenomen in het curriculum van de mbo- en hbo-opleidingen Zorg en Verpleegkunde. Keukentafelgesprek bij de beide gemeenten wordt onderzocht. Op dit moment wordt de interventie voorbehouden aan hbo+ functionarissen. Men is van mening dat de mbo-opgeleide wel op de hoogte moet zijn van het doel en de werkwijze van het Keukentafelgesprek. Wij willen nog een antwoord vinden op hoe de samenwerking mbo en hbo moet/kan plaatsvinden. Na het project zijn wij van plan de interventie te implementeren in het mbo- en hbo-onderwijs.