Mobiele menu

Express to Connect (E2C)

Projectomschrijving

E2C: helpt ouderen hun herinneringen te delen met naasten

Oud worden brengt een risico met zich mee om eenzaam en geïsoleerd te raken. Dit kan ingrijpende gevolgen hebben, zoals depressiviteit en een verhoogde kans op dementie. Onderzoek heeft aangetoond dat het ophalen van herinneringen en het delen daarvan (ook wel reminiscentie genoemd) het geestelijk welzijn van ouderen kan verbeteren en hun leven verrijkt.

Hoe het werkt

E2C stelt ouderen in staat hun herinneringen via een online toepassing op een iPad of iPhone vast te leggen en op een speelse manier te delen met anderen. De dienst is gebaseerd op het beproefde concept van de Verhalentafel, een database met audiovisueel materiaal uit de bestanden het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Een digitale spelomgeving biedt ouderen de mogelijkheid om met familieleden en andere naasten spellen te spelen. Dat kan met persoonlijk beeldmateriaal of met een basisset met algemene foto’s uit de database.

Wat het oplevert

Er zijn inmiddels 3 verschillende spellen beschikbaar in de Appstore:
  • Picture Pong
  • Pic My Choice
  • Photo Bluff
Bij wijze van voorbeeld: in Pic my choice moeten de spelers zich inleven in de ander, foto's raden die een andere speler heeft geselecteerd en zoveel mogelijk punten scoren om het spel te winnen. De speelse interactie over herinneringen – zowel tussen de deelnemers onderling als met familieleden en vrienden – helpt sociale isolatie te voorkomen en verhoogt het geestelijk welzijn van de oudere.

Voor wie

Voor ouderen (65+), hun (klein)kinderen en hun verdere sociale netwerk.

Producten

Titel: Connect: Design for an Empathic Society
Auteur: S.E. Wildevuur , Anne Ayvari, Mie Bjerre, Dick van Dijk, Thomas Hammer-Jakobsen, Jesper Lund
Titel: Users as Designers
Auteur: Sabine E. Wildevuur, Dick van Dijk
Titel: Express to Connect-factsheet
Link: http://www.express2connect.org/publications.html
Titel: Science, Technology and Innovation projects
Link: http://viewer.zmags.com/publication/17a3c8ec#/17a3c8ec/22
Auteur: S.E. Wildevuur , Anne Ayvari, Mie Bjerre, Dick van Dijk, Thomas Hammer-Jakobsen, Jesper Svensson

Verslagen


Eindverslag

Express to Connect (E2C) richt zich op het bevorderen van sociale verbondenheid onder senioren. Gebaseerd op de inzichten van ethnografisch onderzoek, co-creatie sessies en testsessies met oudere volwassenen is een digitale narratieve spelomgeving met een zestal spelconcepten ontwikkeld. De spellen zijn gericht op het spelen in een familiesetting in een intergenerationele setting. Ieder spel kan worden gespeeld met persoonlijk beeldmateriaal via een app op een iPad, maar beschikt daarnaast over een basisset met generieke foto's. Momenteel zijn er drie verschillende spellen beschikbaar in de Appstore, namelijk Picture Pong, Pic My Choice en Photo Bluff. De overige drie spellen zijn in de vorm van concepten uitgewerkt. Naast de ontwikkeling van de spelomgeving, is een business plan en impact assessment model ontwikkeld. De businesspropositie is gericht op het vermarkten van de expertise ten aanzien van het innovatief ontwerpen voor oudere volwassenen. Doordat de resultaten uit de co-creatie met de doelgroep diepgaande kennis heeft opgeleverd, is de keuze gemaakt om ook deze expertise in de markt te zetten. Tevens is de markt voor apps sterk competitief, waardoor een valide businessplan voor alleen de apps geen wenselijke leek en er wordt gezocht naar business mogelijkheden voor het aanbieden van services voor ontwerpen voor oudere volwassenen.
Een deel van de partners uit het consortium hebben zich gecommitteerd om actief deel te nemen aan de opschaling van de expertise en de spellen, ook na afloop van de officiele projectafronding.

Met (inter)nationale nieuwsbrieven, een Facebook-pagina, lezingen, bijeenkomsten en de algemene website www.express2connect.org en daarnaast de projectpagina van Waag Society: http://www.waag.org/project/expresstoconnect brengt het consortium het project onder de aandacht van een breed publiek. De ervaringen ten aanzien van co-creatief ontwerp worden in het boek ‘Connect! Design for an Empathic Society’ gepubliceerd door BIS Uitgevers, dat in het najaar van 2013 op de markt verschijnt.

Express to Connect (E2C) richt zich op het bevorderen van sociale verbondenheid onder senioren. Gebaseerd op de inzichten van het etnografisch onderzoek zijn drie verschillende concepten uitgewerkt. In samenspraak zowel senioren als business partners is uiteindelijk de keuze gemaakt om de narratieve spelomgeving te gaan ontwikkelen. De spelomgeving kent vijf verschillende spellen, waarin verhalen vertellen met persoonlijke foto's of muziekfragmenten centraal staan. Door een integratie met een sociaal netwerk als Facebook is het eenvoudig om persoonlijke foto's te gebruiken. De spelomgeving wordt aangeboden via een tablet PC (iPad). Het eerste spel is getest met senioren en hun families. De komende maanden zal een uitvoerige test met een bredere doelgroep plaatsvinden. Naast senioren met hun familie wordt de testgroep uitgebreid met enkele zorgcentra.

Parallel aan de softwareontwikkeling werken de businesspartners aan de marktverkenning. Focus ligt daarbij op het identificeren van de markt, het formuleren van de propositie en het betrekken van potentiële marktpartijen. Kenmerkend is de iteratieve werkwijze, waarin de inzichten vanuit de doelgroep getoetst worden met de uitkomsten uit de marktverkenning en vice versa.

Met (inter)nationale nieuwsbrieven, een Facebook-pagina en de algemene website www.express2connect.org en daarnaast de projectpagina van Waag Society: http://www.waag.org/project/expresstoconnect brengt het consortium het project onder de aandacht van een breed publiek. De ervaringen ten aanzien van co-creatief ontwerp worden in een boek gepubliceerd.

Samenvatting van de aanvraag

The objective is to transform the proven concept of the Storytable working in an institutional setting, and develop, test and deploy a personal version targeted at the private home. This is done by applying specific, relevant media-content and social media principles (as seen for instance on YouTune and Facebook) which are not broadly used by elderly people today. With personal storytelling as an enabler for unfolding one's own creative potential as a driver for story- and interest-based social interactions among elderly people and the caring community, the personal story table helps making elderly people living more joyful and satisfying lives. E2C addresses the overall European challenge of preventing loneliness and isolation amongst elderly people as stated in this AAL2-call. E2C is targeted at a point in the service ecology where it can contribute to a decrease in care- and health related sociable costs, and a rise in life quality among elderly people. Nevertheless, it is of great relevance to advance this area. The project will develop clear estimates of the societal and financial costs of loneliness and isolation, and thereby create a firm understanding of the commercial potential of the solution preventing loneliness. The consortium will apply a user-driven innovation approach to the development of the new solution, that ensures the final result will be aligned with important needs of elderly people in risk of loneliness and isolation.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
320200004
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2010
2013
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
M.Sc. P. Melis
Verantwoordelijke organisatie:
Waag Society