Express to Connect (E2C)
Projectomschrijving
E2C: helpt ouderen hun herinneringen te delen met naasten
Oud worden brengt een risico met zich mee om eenzaam en geïsoleerd te raken. Dit kan ingrijpende gevolgen hebben, zoals depressiviteit en een verhoogde kans op dementie. Onderzoek heeft aangetoond dat het ophalen van herinneringen en het delen daarvan (ook wel reminiscentie genoemd) het geestelijk welzijn van ouderen kan verbeteren en hun leven verrijkt.Hoe het werkt
E2C stelt ouderen in staat hun herinneringen via een online toepassing op een iPad of iPhone vast te leggen en op een speelse manier te delen met anderen. De dienst is gebaseerd op het beproefde concept van de Verhalentafel, een database met audiovisueel materiaal uit de bestanden het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Een digitale spelomgeving biedt ouderen de mogelijkheid om met familieleden en andere naasten spellen te spelen. Dat kan met persoonlijk beeldmateriaal of met een basisset met algemene foto’s uit de database.Wat het oplevert
Er zijn inmiddels 3 verschillende spellen beschikbaar in de Appstore:- Picture Pong
- Pic My Choice
- Photo Bluff
Voor wie
Voor ouderen (65+), hun (klein)kinderen en hun verdere sociale netwerk.Meer informatie
Producten
Auteur: S.E. Wildevuur , Anne Ayvari, Mie Bjerre, Dick van Dijk, Thomas Hammer-Jakobsen, Jesper Lund
Auteur: Sabine E. Wildevuur, Dick van Dijk
Link: http://viewer.zmags.com/publication/17a3c8ec#/17a3c8ec/22
Verslagen
Eindverslag
Express to Connect (E2C) richt zich op het bevorderen van sociale verbondenheid onder senioren. Gebaseerd op de inzichten van ethnografisch onderzoek, co-creatie sessies en testsessies met oudere volwassenen is een digitale narratieve spelomgeving met een zestal spelconcepten ontwikkeld. De spellen zijn gericht op het spelen in een familiesetting in een intergenerationele setting. Ieder spel kan worden gespeeld met persoonlijk beeldmateriaal via een app op een iPad, maar beschikt daarnaast over een basisset met generieke foto's. Momenteel zijn er drie verschillende spellen beschikbaar in de Appstore, namelijk Picture Pong, Pic My Choice en Photo Bluff. De overige drie spellen zijn in de vorm van concepten uitgewerkt. Naast de ontwikkeling van de spelomgeving, is een business plan en impact assessment model ontwikkeld. De businesspropositie is gericht op het vermarkten van de expertise ten aanzien van het innovatief ontwerpen voor oudere volwassenen. Doordat de resultaten uit de co-creatie met de doelgroep diepgaande kennis heeft opgeleverd, is de keuze gemaakt om ook deze expertise in de markt te zetten. Tevens is de markt voor apps sterk competitief, waardoor een valide businessplan voor alleen de apps geen wenselijke leek en er wordt gezocht naar business mogelijkheden voor het aanbieden van services voor ontwerpen voor oudere volwassenen.
Een deel van de partners uit het consortium hebben zich gecommitteerd om actief deel te nemen aan de opschaling van de expertise en de spellen, ook na afloop van de officiele projectafronding.
Met (inter)nationale nieuwsbrieven, een Facebook-pagina, lezingen, bijeenkomsten en de algemene website www.express2connect.org en daarnaast de projectpagina van Waag Society: http://www.waag.org/project/expresstoconnect brengt het consortium het project onder de aandacht van een breed publiek. De ervaringen ten aanzien van co-creatief ontwerp worden in het boek ‘Connect! Design for an Empathic Society’ gepubliceerd door BIS Uitgevers, dat in het najaar van 2013 op de markt verschijnt.
Express to Connect (E2C) richt zich op het bevorderen van sociale verbondenheid onder senioren. Gebaseerd op de inzichten van het etnografisch onderzoek zijn drie verschillende concepten uitgewerkt. In samenspraak zowel senioren als business partners is uiteindelijk de keuze gemaakt om de narratieve spelomgeving te gaan ontwikkelen. De spelomgeving kent vijf verschillende spellen, waarin verhalen vertellen met persoonlijke foto's of muziekfragmenten centraal staan. Door een integratie met een sociaal netwerk als Facebook is het eenvoudig om persoonlijke foto's te gebruiken. De spelomgeving wordt aangeboden via een tablet PC (iPad). Het eerste spel is getest met senioren en hun families. De komende maanden zal een uitvoerige test met een bredere doelgroep plaatsvinden. Naast senioren met hun familie wordt de testgroep uitgebreid met enkele zorgcentra.
Parallel aan de softwareontwikkeling werken de businesspartners aan de marktverkenning. Focus ligt daarbij op het identificeren van de markt, het formuleren van de propositie en het betrekken van potentiële marktpartijen. Kenmerkend is de iteratieve werkwijze, waarin de inzichten vanuit de doelgroep getoetst worden met de uitkomsten uit de marktverkenning en vice versa.
Met (inter)nationale nieuwsbrieven, een Facebook-pagina en de algemene website www.express2connect.org en daarnaast de projectpagina van Waag Society: http://www.waag.org/project/expresstoconnect brengt het consortium het project onder de aandacht van een breed publiek. De ervaringen ten aanzien van co-creatief ontwerp worden in een boek gepubliceerd.