Mobiele menu

Further development and evaluation of blended e-learning ‘Signalling depressive complaints’ for professionals in community social teams, primary care and general practice in low SES neighbourhoods

Projectomschrijving

Blended e-learning depressiepreventie in de wijk

Vraagstuk en onderzoek

Het Trimbos-instituut, GGD Hollands Midden en GGD Noord- en Oost-Gelderland werkten samen in 4 wijken om de tijdige signalering en aanpak van depressieve klachten in de wijk te verbeteren. Professionals, werkzaam in dezelfde wijk, volgden een traject van blended e-learning: 1) zij deden de e-learning Signaleren depressie en 2) en waren daarna aanwezig bij 2 intervisie bijeenkomsten met een POH-GGZ en ervaringsdeskundige. Natuurlijk waren er hobbels in de lokale uitvoering (zoals werkdruk bij wijkteams), maar de resultaten zijn positief: de praktijkgerichte opzet van de e-learning én de bijeenkomsten werd gewaardeerd.

Uitkomst

Kennis en vaardigheden van professionals zijn toegenomen en velen lukte het beter om cliënten toe te leiden naar activiteiten en zorg. En de samenwerking in de wijk werd gestimuleerd. Ruim driekwart past het geleerde na een aantal maanden nog altijd toe in de dagelijkse praktijk. Een handreiking is hier te downloaden.

Producten

Titel: Interdisciplinair samenwerken bij psychische problemen in de wijk
Auteur: Els Bransen (Trimbos-instituut), Irene Linder-Wouters (GGD NOG), Mariët van Rossum (GGD HM)
Titel: Improving competences of community social workers in the signaling of depression by blended E-learning
Auteur: Lisa Postma, student VU
Titel: Over depressiepreventie in de wijk
Auteur: Els Bransen, Suzanne Lokman, Irene Linders-Wouters, Mariët van Rossum, Agnes van der Poel
Magazine: Sozio SPH
Titel: Handreiking voor blended e-learning over depressiepreventie in de wijk
Auteur: Els Bransen, Irene Linders-Wouters, Mariët van Rossum, Suzanne Lokman, Neline van Toor, Liesbeth Zwanepol, Agnes van der Poel

Verslagen


Eindverslag

Blended e-learning depressiepreventie in de wijk

Het Trimbos-instituut, GGD Hollands Midden en GGD Noord- en Oost-Gelderland werkten samen in 4 wijken om de tijdige signalering en aanpak van depressieve klachten in de wijk te verbeteren. Professionals, werkzaam in dezelfde wijk, volgden een traject van blended e-learning: 1) zij deden de e-learning Signaleren depressie en 2) en waren daarna aanwezig bij 2 intervisie bijeenkomsten met een POH-GGZ en ervaringsdeskundige. Natuurlijk waren er hobbels in de lokale uitvoering (zoals werkdruk bij wijkteams), maar de resultaten zijn positief: de praktijkgerichte opzet van de e-learning én de bijeenkomsten werd gewaardeerd. Kennis en vaardigheden van professionals zijn toegenomen en velen lukte het beter om cliënten toe te leiden naar activiteiten en zorg. En de samenwerking in de wijk werd gestimuleerd. Ruim driekwart past het geleerde na een aantal maanden nog altijd toe in de dagelijkse praktijk. Een handreiking is te downloaden van trimbos.nl.

Depressieve klachten komen veel voor en effectieve preventie van depressie is mogelijk. Sociale wijkteams kunnen hier een belangrijke bijdrage aan leveren. In dit project evalueren we de aantrekkelijkheid en werkzaamheid van deskundigheidsbevordering in de wijk door aanbod van de e-learning “Signaleren depressie” in combinatie met interactieve bijeenkomsten in 4 lage SES wijken in 2 GGD-regio’s, te weten GGD Hollands Midden en GGD Noord- en Oost-Gelderland. Doelgroep van de blended e-learning zijn sociaal werkers van wijkteams en overige eerstelijnswerkers. POH’s-GGz spelen een centrale rol in de interactieve bijeenkomsten. Doel is om na te gaan of dit concept van deskundigheidsbevordering door e-learning en samenwerking de uitvoering van depressiepreventie in de sociale wijkteams kan verbeteren. De eerste resultaten van het project zijn positief terwijl ook duidelijk is dat er veel wordt gevraagd van sociale wijkteams en maatwerk nodig zal zijn.

Samenvatting van de aanvraag

BACKGROUND Depressive disorders are highly prevalent, have a high incidence and are associated with substantial personal, social and economic costs. Evidence-based preventive interventions for depression are available, but their reach is low. Early detection of depressive symptoms and referral to evidence-based interventions is therefore necessary, and special attention is required for detection among people with low social economic status (SES). Signalling and discussing depressive symptoms with people, and motivating and referring them to adequate activities and interventions, are tasks of professionals in primary care and professionals working in so-called ‘community social teams’. However, while community social teams visit people at home and see many problems, they lack the knowledge and skills to signal and discuss depressive complaints with clients and they have little overview of available activities and interventions aimed at depression prevention. Moreover, there is often a lack of collaboration between the community social teams and primary care. Community social teams are organized and financed by the municipality. AIM The proposed project is aimed at increasing knowledge and skills regarding depression prevention (from signalling to referring) among professionals in the community social teams and primary care in low SES neighbourhoods, and at strengthening the collaboration with GPs and GPs mental health nurses. E-LEARNING AND MEETINGS In 2012, the e-learning 'Signalling depressive complaints and depression' was developed. By delivering the e-learning ‘blended’, thus combining it with interactive face to face meetings, knowledge and skills may be better maintained and applied in practice. Two preliminary pilots indicated that professionals from community social teams indeed benefit from the combination of e-learning and meetings. An important suggestion for improvement in these pilots was to make the connection with GPs mental health nurses. Therefore, in the proposed project, the blended e-learning will be further developed and GPs and GPs mental health nurses will be involved. STRATEGY The pilot will take place in 4 low SES communities. Professionals in the concerned community social teams and primary care will follow the e-learning ‘Signalling depressive complaints and depression’ individually. In the 3 interactive face to face meetings, attended by GPs/GPs mental health nurses as well, they will practice and exchange experiences with each other, and embedment of collaboration in the day to day work will be discussed. Protocols for the interactive meetings will be developed, based on results from the preliminary pilots and on the input from professionals of the community social teams, primary care and general practice and their clients. In the meetings, existing instruments and interventions, such as the formats of Referral Map and Activity Dialogue, will be used. Evaluation in this project will take place on competences and experiences of the professionals, actual detection of depressive symptoms and referrals, and transferability of the protocols to other regions. PARTNERS This project has been defined in close collaboration with 2 Public Health Service regions, their regional and local partners, and the Trimbos Institute. It builds to a substantial degree on further developing and applying existing instruments, which enhances the feasibility of this project. The fact that municipalities already agreed to participate in the project, adds to the feasibility as well. In total 4 low SES neighbourhoods will participate, and besides the professionals, also clients from these neighbourhoods, will be closely involved in the pilot.

Kenmerken

Projectnummer:
531001206
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2016
2018
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. A. van der Poel
Verantwoordelijke organisatie:
Trimbos-instituut