Zorgregie en Seniorenkracht: Regiebehoud en betekenisvol leven met ZZP’s
Projectomschrijving
Zorgregie en Seniorenkracht: regiebehoud en betekenisvol leven met ZZP’s
Regie houden betekent voor bewoners van verzorgings- en verpleeghuizen dat hun zorg- en ondersteuningsbehoefte samen met de verzorgenden wordt ingevuld. Dit is nieuw, ook voor de verzorgende. Als zij niet de juiste kennis en vaardigheden hebben, kan de overgang naar daadwerkelijk cliëntgerichte zorg niet plaatsvinden.
Doel
Het doel van het project is om verzorgenden van verpleeg- en verzorgingshuizen handvatten te bieden zodat zij keuzemogelijkheden voor bewoners kunnen bespreken en realiseren. De betrokkenen ontwikkelen lesmateriaal voor studenten en professionals en ondersteunend materiaal voor docenten en opleiders.
Werkwijze
De onderzoekers doen een test met het ontwikkelde lesmateriaal binnen het Rotterdamse onderwijs en bij twee zorginstellingen van Laurens. Naar aanleiding daarvan passen zij het onderwijsmateriaal aan en schrijven een implementatiehandleiding. Daardoor kan de cursus landelijk worden toegepast in de intramurale ouderenzorg.
Doelgroep
Studenten en verzorgenden niveau 3.
Verslagen
Eindverslag
Het project seniorenkracht / eigen regie is een project met als doelstelling de eigen regie van verzorgingshuisbewoners te vergroten door het geven van een training aan verzorgenden van zorgorganisatie Laurens in Rotterdam.
Het unieke is dat de training is ontwikkeld door een intensieve samenwerking met bewoners, mantelzorgers en medewerkers door een onderwijsontwikkelaar van het ROC Albeda college en medewerkers van het kenniscentrum zorginnovatie van de hogeschool Rotterdam. Het is een didactisch gevarieerde training, waarbij medewerkers kennis en kunde met betrekking tot het motiveren van de eigen regie van bewoners leren door het lezen van informatie, maken van opdrachten, bespreken van ervaringen tijdens een tweetal bijeenkomsten en door coaching on the job in samenwerking met docenten, teamleiders en praktijkbegeleiders.
Bewoners, mantelzorgers en medewerkers zijn na de training bevraagd op de resultaten van de training. Bewoners en mantelzorgers hebben nog niet een zeer duidelijke verandering geconstateerd. Medewerkers daarentegen zijn erg enthousiast,voelen zich beter op hun taken voorbereidt en hebben daadwerkelijk handvatten aangereikt gekregen om de eigen regie van bewoners te stimuleren en te motiveren.
Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste resultaten die voortgekomen zijn uit het onderzoek.
• Het ontwikkelde 24-uurs lesprogramma zorgt voor een positieve verandering in de beleving van de verzorgenden in het kunnen ondersteunen van eigen regie door bewoners. Verzorgenden geven aan dat zij meer in gesprek gaan met de bewoners over hun behoeften. Zij bieden bijvoorbeeld keuzes aan, informeren bewoners over de mogelijkheden of stellen open vragen om erachter te komen wat bewoners graag willen doen of hoe zij verzorgd willen worden. Tijdens de focusgroep illustreert een verzorgende dit door de volgende opmerking waarbij de bewoner feedback geeft naar de verzorgende: "wat vraagt u veel aan mij".
• Verzorgenden vinden het lesprogramma een waardevolle aanvulling op hun benodigde kennis en vaardigheden en op deze manier is de ervaring dat zij daadwerkelijk het geleerde direct in de praktijk kunnen brengen.
• Bewoners verschillen in het aangeven van behoeften en wensen die zij hebben met betrekking tot zorg, wonen en diensten. Sommige bewoners geven duidelijk aan wat zij willen en verwachten, andere bewoners doen dit niet omdat zij dit moeilijk vinden of omdat zij blij zijn dat zij zorg ontvangen, medewerkers aardig zijn, zij accepteren de situatie zoals deze is.
• "En ja en het personeel dat is uit de kunst. En de verzorging. En het eten is prima". (Reactie van een bewoner tijdens de focusgroepen).
• Sommige mantelzorgers geven in de focusgroepen aan dat zij denken dat het voeren van de eigen regie door de bewoners nu meer ondersteund wordt door de verzorgenden. Een voorbeeld hiervan is dat een dochter heeft gezien dat een medewerker echt haar best deed om er achter te komen wat de interesses waren van haar moeder en vervolgens daar activiteiten op wilden laten aansluiten.
• Een mantelzorger gaf aan zich zorgen te maken over het voeren van de eigen regie omdat zij niet van haar moeder verwacht dat zij goed aangeeft wat haar behoeften zijn.
• De inzet van teamleiders en praktijkbegeleiders blijkt noodzakelijk voor de implementatie van de uitgangspunten in de dagelijkse werkprocessen. De intentie was om teamleiders en praktijkbegeleiders hier intensief bij te betrekken dit is niet helemaal gerealiseerd.
• Mantelzorgers worden weinig betrokken bij het duidelijk maken van behoeften terwijl mantelzorgers wel proberen om kenbaar te maken wat hun ideeën over zorg en diensten zijn. Het is voor mantelzorgers niet duidelijk welke communicatiestructuren en andere structuren zoals bijvoorbeeld een multidisciplinair overleg gebruikt worden om behoeften kenbaar te maken of te evalueren.
• Er bestaat zowel bij bewoners als bij mantelzorgers begrip dat verzorgenden zorg verlenen aan meerdere mensen waardoor het niet mog