Thuiskracht: onderwijs en langdurende zorg
Projectomschrijving
Thuiskracht
Foreest Medical School, het Horizon College en de Stichting Wonen Plus Noord-Holland willen hun kennis en kunde samenbrengen in een opleidingsprogramma voor verzorgenden. Uitgangspunt is het versterken van de eigen kracht en de mogelijkheden van het sociaal netwerk van de ouderen.
Doel
De organisaties ontwikkelen een scholingsmodule voor mbo-professionals. Het lesprogramma benadrukt de samenhang tussen wonen, welzijn en zorg. De nadruk ligt op zelfredzaamheid, eigen kracht, behoud en versterking van het sociale netwerk. Binnen het project wordt een training ontwikkeld voor docenten van de mbo-opleiding verzorgende.
Werkwijze
In de eerste fase van het project ontwikkelen de onderwijsinstellingen de lesmodules. Leerlingen van de studierichting mbo zorg en welzijn krijgen deze aangeboden. Na bijstelling wordt een tweede versie aangeboden aan een tweede groep leerlingen. Na het projectjaar zal het lesprogramma deel uitmaken van de reguliere bij- en nascholingstrajecten.
Doelgroep
Mbo-leerlingen zorg en welzijn.
Producten
Link: https://www.dropbox.com/sh/wsi91763i2g963k/dkoGgBk9RK
Link: http://www.nationaalprogrammaouderenzorg.nl/projecten/best-practices/thuiskracht/
Auteur: Ike Aubel en Anja de Schutter, docenten ROC Horizon College.
Magazine: Onderwijs en gezondheidszorg
Verslagen
Eindverslag
De stichting WonenPlus Noordholland heeft samen met het ROC Horizon College, met begeleiding van de Foreest Medical School en de gemeente Alkmaar, in het schooljaar 2011-2012 het programma Thuiskracht ontwikkeld en geimplementeerd. In dit programma worden zorg en welzijn met elkaar verbonden. Met name wordt aandacht besteed aan het gehele maatschappelijk steunsysteem rondom de client. De verzorgende krijgt daarmee oog voor zowel de client als zijn gehele omgeving met mantelzorgers, familie, buren en vrijwilligers. De blik wordt verruimd naar het gehele veld van zorg en welzijn, zelfredzaamheid en eigen kracht, conform het gedachtengoed van de Wet maatschappelijke ondersteuning. Ook is er aandacht voor wederkerigheid: Wat kan de client aan zijn of haar omgeving bieden?
De methode van lesgeven is die van het ervaringsleren. Kijk, voel en ervaar bij jezelf hoe het is om zorgbehoevend te zijn. Daarvoor hebben de leerlingen hun oudere familie geinterviewd, maar ook kwamen gastdocenten van de stichting WonenPlus Alkmaar vertellen over hun werk op het verbindingsvlak van zorg en welzijn, waarbij regelmatig contact is tussen verzorgenden, familie en vrijwilligers.
De leerlingen hebben het programma afgesloten met het schrijven van een Thuisplan, een zorgleefplan dat gericht is op de client in zijn of haar thuissituatie.