Mobiele menu

Thuiskracht: onderwijs en langdurende zorg

Projectomschrijving

Thuiskracht

Foreest Medical School, het Horizon College en de Stichting Wonen Plus Noord-Holland willen hun kennis en kunde samenbrengen in een opleidingsprogramma voor verzorgenden. Uitgangspunt is het versterken van de eigen kracht en de mogelijkheden van het sociaal netwerk van de ouderen.

Doel
De organisaties ontwikkelen een scholingsmodule voor mbo-professionals. Het lesprogramma benadrukt de samenhang tussen wonen, welzijn en zorg. De nadruk ligt op zelfredzaamheid, eigen kracht, behoud en versterking van het sociale netwerk. Binnen het project wordt een training ontwikkeld voor docenten van de mbo-opleiding verzorgende.
 
Werkwijze
In de eerste fase van het project ontwikkelen de onderwijsinstellingen de lesmodules. Leerlingen van de studierichting mbo zorg en welzijn krijgen deze aangeboden. Na bijstelling wordt een tweede versie aangeboden aan een tweede groep leerlingen. Na het projectjaar zal het lesprogramma deel uitmaken van de reguliere bij- en nascholingstrajecten.

Doelgroep
Mbo-leerlingen zorg en welzijn.

Producten

Titel: Train the trainer module programma Thuiskracht
Link: https://www.dropbox.com/sh/wsi91763i2g963k/dkoGgBk9RK
Titel: De focus moet liggen op de mens, niet op de ziekte.
Link: http://www.nationaalprogrammaouderenzorg.nl/projecten/best-practices/thuiskracht/
Titel: Toolkit Thuiskracht
Auteur: Ike Aubel en Anja de Schutter, docenten ROC Horizon College.
Magazine: Onderwijs en gezondheidszorg

Verslagen


Eindverslag

De stichting WonenPlus Noordholland heeft samen met het ROC Horizon College, met begeleiding van de Foreest Medical School en de gemeente Alkmaar, in het schooljaar 2011-2012 het programma Thuiskracht ontwikkeld en geimplementeerd. In dit programma worden zorg en welzijn met elkaar verbonden. Met name wordt aandacht besteed aan het gehele maatschappelijk steunsysteem rondom de client. De verzorgende krijgt daarmee oog voor zowel de client als zijn gehele omgeving met mantelzorgers, familie, buren en vrijwilligers. De blik wordt verruimd naar het gehele veld van zorg en welzijn, zelfredzaamheid en eigen kracht, conform het gedachtengoed van de Wet maatschappelijke ondersteuning. Ook is er aandacht voor wederkerigheid: Wat kan de client aan zijn of haar omgeving bieden?
De methode van lesgeven is die van het ervaringsleren. Kijk, voel en ervaar bij jezelf hoe het is om zorgbehoevend te zijn. Daarvoor hebben de leerlingen hun oudere familie geinterviewd, maar ook kwamen gastdocenten van de stichting WonenPlus Alkmaar vertellen over hun werk op het verbindingsvlak van zorg en welzijn, waarbij regelmatig contact is tussen verzorgenden, familie en vrijwilligers.
De leerlingen hebben het programma afgesloten met het schrijven van een Thuisplan, een zorgleefplan dat gericht is op de client in zijn of haar thuissituatie.

Samenvatting van de aanvraag

Doel: Verbeteren kwaliteit van zorg en begeleiding voor kwetsbare ouderen, mensen met beperkingen en chronisch zieken in de thuissituatie door het opleiden en nascholen van MBO verzorgenden (zorg en welzijn). Door dit aanbod wordt naar verwachting ook het aantal verzorgenden dat adequaat is geschoold en toegerust voor het werken bij de doelgroep in de thuissituatie vergroot. Het gaat daarbij om het bruikbaar maken van praktijkkennis middels kennissynthese en de ontwikkeling van toepassingen voor kennisvergroting van aankomende verzorgenden. Het programma benadrukt de samenhang - integraliteit - van wonen, welzijn en zorg. De leerlingen wordt geleerd om breder te kijken naar de mens en zijn sociale omgeving als geheel met een nadruk op zelfredzaamheid, eigen kracht, behoud en versterking sociaal netwerk en behoud van autonomie, naast de gebruikelijke medische en verzorgingsaspecten van hun cliënten. Dit betekent dat het lesprogramma zich nadrukkelijk richt op het welbevinden van de oudere, gehandicapte of chronisch zieke cliënt met meerdere problemen met betrekking tot wonen, welzijn en zorg. De inzet en insteek van het zorgaanbod wordt zodoende verbreed en de kwaliteit verbeterd. Goede overdracht, verbetering van (keten-)samenwerking en preventie worden systematisch ingebed in de opleidingcyclus. De opleidingsmodules sluiten goed aan bij de nieuwe ontwikkelingen in zorg en welzijn zoals de overheid die ook voorstaat in de WMO (Kanteling, Welzijn Nieuwe Stijl, buurtzorg en ketensamenwerking). Het kenmerk van de Wmo is immers dat participatie niet alleen wordt bevorderd door een betere samenwerking tussen professionals, maar vooral ook door een beroep te doen op de eigen mogelijkheden van de burger en op de inzet van sociale netwerken, vrijwilligersinitiatieven en andere voorzieningen. De rol van de professional is eropaf, maar wel gericht op het zelfoplossend vermogen van burgers samen, samenredzaamheid. Kennis van de sociale kaart, de mogelijkheden van mantelzorgers, sociaal netwerk, maatschappelijk steunsysteem en die van andere organisaties is essentieel.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
316000006
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2011
2013
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
P.A.M. Groot
Verantwoordelijke organisatie:
WonenPlus Noord-Holland