Praktijktraining Ketenzorg en Communicatie in de Ouderenzorg
Projectomschrijving
Praktijktraining ketenzorg en communicatie
De ouderenzorg werkt steeds meer in specifieke ketenzorgstructuren op wijk- en buurtniveau. Het competentiegerichte onderwijs (niveau 3 en 4) is echter gericht op brede vaardigheden en kennis. Studenten en stagiairs hebben onvoldoende vaardigheden voor de specifieke verzorging van ouderen. Bovendien is er weinig tijd voor praktijkgerichte training.
Doel
Het doel van het project is om de opleiding zorg en welzijn (niveau 3 en 4) van ROC Twente te versterken met een praktijkgerichte training over ketenzorg en communicatie. Het materiaal wordt onderdeel van de elektronische leeromgeving, wat uitwisseling met andere partijen vereenvoudigt.
Werkwijze
Het project start met een inventarisatie van knelpunten in het onderwijs- en instructiemateriaal. De partijen maken vervolgens een praktijktrainingspakket en een training voor docenten en praktijktrainers. Uiteindelijk wordt de praktijktraining een verankerd onderdeel van het curriculum zorg en welzijn, niveau 3 en 4.
Doelgroep
Leerlingen zorg en welzijn, niveau 3 en 4.
Verslagen
Eindverslag
Het samenwerking en implementatie project: Ketenzorg en communicatie, is na een jaar van intensieve samenwerking, afgerond. De samenwerking zijn we gestart met het ontwikkelen en implementeren van praktijktrainingen op het thema Ketenzorg en communicatie zoals deze ontwikkelt zijn door Carint Reggeland en welke worden opgenomen in het curriculum van de opleiding Verzorgende van de BBL Het als dus aangevulde curriculum gaat bijdragen aan versterking van het imago van de thuiszorg / ouderenzorg als beroepsrichting.
Tijdens de training aan de studenten, medewerkers werd hen geleerd om anders te communiceren binnen het team, met mantelzorgers en met overigen binnen de organisatie. Dit “nieuwe” gedrag kan alleen worden begrepen als ook de werkbegeleiders dit nieuwe gedrag kunnen verstaan en dit gedrag onderdeel gaat worden van een nieuwe bejegening. Hiervoor hebben we geconcludeerd dat ook de werkbegeleiders dezelfde training moeten gaan volgen om de studenten te kunnen begeleiden om hen van de juiste feedback te kunnen voorzien.
We hebben dus eerst de studenten getraind en vervolgens de werkbegeleiders. Deze volgorde had dus andersom gemoeten om nog meer nieuw gedrag van studenten te kunnen begeleiden en aanmoedigen.