Mobiele menu

Praktijktraining Ketenzorg en Communicatie in de Ouderenzorg

Projectomschrijving

Praktijktraining ketenzorg en communicatie

De ouderenzorg werkt steeds meer in specifieke ketenzorgstructuren op wijk- en buurtniveau. Het competentiegerichte onderwijs (niveau 3 en 4) is echter gericht op brede vaardigheden en kennis. Studenten en stagiairs hebben onvoldoende vaardigheden voor de specifieke verzorging van ouderen. Bovendien is er weinig tijd voor praktijkgerichte training.

Doel
Het doel van het project is om de opleiding zorg en welzijn (niveau 3 en 4) van ROC Twente te versterken met een praktijkgerichte training over ketenzorg en communicatie. Het materiaal wordt onderdeel van de elektronische leeromgeving, wat uitwisseling met andere partijen vereenvoudigt.

Werkwijze
Het project start met een inventarisatie van knelpunten in het onderwijs- en instructiemateriaal. De partijen maken vervolgens een praktijktrainingspakket en een training voor docenten en praktijktrainers. Uiteindelijk wordt de praktijktraining een verankerd onderdeel van het curriculum zorg en welzijn, niveau 3 en 4.
 
Doelgroep
Leerlingen zorg en welzijn, niveau 3 en 4.

Verslagen


Eindverslag

Het samenwerking en implementatie project: Ketenzorg en communicatie, is na een jaar van intensieve samenwerking, afgerond. De samenwerking zijn we gestart met het ontwikkelen en implementeren van praktijktrainingen op het thema Ketenzorg en communicatie zoals deze ontwikkelt zijn door Carint Reggeland en welke worden opgenomen in het curriculum van de opleiding Verzorgende van de BBL Het als dus aangevulde curriculum gaat bijdragen aan versterking van het imago van de thuiszorg / ouderenzorg als beroepsrichting.
Tijdens de training aan de studenten, medewerkers werd hen geleerd om anders te communiceren binnen het team, met mantelzorgers en met overigen binnen de organisatie. Dit “nieuwe” gedrag kan alleen worden begrepen als ook de werkbegeleiders dit nieuwe gedrag kunnen verstaan en dit gedrag onderdeel gaat worden van een nieuwe bejegening. Hiervoor hebben we geconcludeerd dat ook de werkbegeleiders dezelfde training moeten gaan volgen om de studenten te kunnen begeleiden om hen van de juiste feedback te kunnen voorzien.
We hebben dus eerst de studenten getraind en vervolgens de werkbegeleiders. Deze volgorde had dus andersom gemoeten om nog meer nieuw gedrag van studenten te kunnen begeleiden en aanmoedigen.

Samenvatting van de aanvraag

ROC Twente wil de huidige opleidingen Zorg/Welzijn (niv. 3 en 4) versterken met actuele en praktijkgerichte training en vorming op basis van instructiemateriaal en deskundigheid van CRG. De samenwerking begint met het ontwikkelen en implementeren van praktijktrainingen op 3 thema’s. En daarvan is het thema: • Praktijktraining Ketenzorg en Communicatie in de Ouderenzorg Met als onderwerpen: • Communicatie met mantelzorgers • Communicatie binnen het zorgteam De opgave van dit project is dit materiaal zodanig om te werken dat het geschikt en inpasbaar is binnen het BOL/BBL-onderwijs curriculum van de studenten Zorg/Welzijn niv. 3 en 4 van het ROC Twente. Studenten sluiten de modules af met een certificaat. Dit geeft ze een ‘plus’ bij het zoeken naar werk in de sector. Voor de uitwerking en implementatie, heeft het ROC per thema één vakdocent en CRG een team bestaande uit 1 opleidingsadviseur, 2 praktijkbegeleiders, 3 werkbegeleiders en 3 verpleegkundig specialisten beschikbaar gesteld. Per thema wordt daaruit een werkgroep geformeerd die het praktijkonderwijs op niv. 3 en 4 gaat verzorgen. Het plan van aanpak onderscheiden wij 5 fasen die volgtijdelijk worden doorlopen: 0- voorbereiding 1- Inhoudelijk en onderwijskundig geschikt maken van het materiaal 2- Technisch onderbrengen in de elektronische leeromgeving van ROC 3 -Training van docenten 4 -Testen en evalueren 5- Borgen Voorliggend projectvoorstel richt zich op vertaling en implementatie van praktijktrainingsmateriaal gericht op de Verpleegkundige Techniek in de ouderenzorg zoals dat binnen CRG is ontwikkeld en wordt gebruikt t.b.v. het MBO onderwijs Zorg/Welzijn in het werkingsgebied van ROC Twente. Gelet op : • De noodzaak/urgentie die ROC en CRG voelen om vaart te maken met versterking van juist het praktijkgericht leren van studenten Zorg/Welzijn op niv. 3 en 4. • De beschikbaarheid van actueel en beproefd instructie- en vormingsmateriaal waarmee CRG haar eigen medewerkers schoolt • De selectie van een beperkt aantal thema’s waarmee de samenwerking wordt gestart • De uniforme wijze waarop de 3 projecten (zoals ingediend bij ZonMW) zijn vormgegeven • De onderliggende afspraken tussen ROC en CRG om structureel samen te gaan werken bij werving en scholing van studenten zorg/welzijn binnen de regio Twente • Een beperkt budgettair beslag • De samenstelling van de werkgroepen met gemotiveerde deskundigen Hebben ROC Twente en CRG geen enkele twijfel over de haalbaarheid van dit project. De projectduur is 12 maanden Totale kosten zijn: € 59.057 ROC en CRG hebben 10.000,- als cofinanciering ingebracht.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
316000007
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2011
2012
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
J. Otter
Verantwoordelijke organisatie:
Roc van Twente