Mobiele menu

Ontwikkeling bijscholing voor verzorgenden niveau 2/3 ‘Familievriendelijk werken’ met gebruik van e-learning

Projectomschrijving


‘Familievriendelijk werken’ met gebruik van e-learning

Het vraagt veel van verzorgenden om een goede relatie te onderhouden met hun cliënten en de familie. Dat het contact niet altijd goed verloopt, blijkt uit talloze conflicten tussen familie en professionals. Zorginstellingen zoeken naar manieren om hun personeel te ondersteunen in hun communicatie met de familie.

Doel
Het doel is om een bijscholing te ontwikkelen waarmee instellingen familievriendelijk werken kunnen verankeren op de werkvloer. Het eindproduct bestaat uit een gedetailleerde docentenhandleiding. Met de elementen kan elke zorginstelling een eigen leertraject ontwerpen. Uitgangspunt is dat verzorgenden op eigen tempo en op zelfgekozen tijdstippen kunnen werken aan de modules.

Werkwijze
Twee zorginstellingen voeren een pilot uit. Zij ontwerpen en evalueren een ‘blended learning’ leerroute. Daarbij worden individuele e-learning modules afgewisseld met groepsbijeenkomsten en opdrachten. Evaluatie vindt onder meer plaats door elektronische enquêtes voor en na het bijscholingstraject.

Doelgroep
Verzorgenden niveau 2 en 3.

Verslagen


Eindverslag

Leertraject familievriendelijk werken

In een jaar zet een team in de ouderenzorg in op het verbeteren van de samenwerking met de familieleden van de mensen aan wie zij zorg verlenen.
Na het traject:
• zien medewerkers het belang van een goede samenwerking met de familie,
• zijn medewerkers in staat prettig, persoonlijk en professioneel contact te onderhouden met familieleden en andere belangrijke mensen uit de cirkel rond de cliënt,
• zijn er maatregelen genomen zodat familie en vrienden meer betrokken zijn.

Doe het zelf:
Iedere zorginstelling of afdeling kan met behulp van de e-modules, de docentenhandleiding en het bijbehorende materiaal een traject op maat in elkaar zetten en uitvoeren.
Een traject familievriendelijk werken sluit uitstekend aan bij thema’s zoals Gastvrije zorg en Ruimte voor Initiatief op de werkvloer.

Teamwerk
Dit leertraject is bestemd voor alle medewerkers van een afdeling of locatie. De leidinggevende van de afdeling heeft daarbij een belangrijke rol. Een docent ondersteunt de leidinggevende, samen organiseren zij de groepsbijeenkomsten.
Het volgen van dit traject heeft gevolgen: de kijk van medewerkers op familieleden en andere belangrijke personen voor de bewoner verandert en medewerkers krijgen ideeën om zaken anders aan te pakken.

Het verbeteren doe je samen
Het traject slaagt het best als ook het management Familievriendelijk werken duidelijk op de agenda zet. Daarom start het traject bij de directie en het management van de organisatie. Zij maken eerst de managementmodule en bespreken de uitkomsten met elkaar in een bijeenkomst. Zo kunnen ze een besluit nemen over de waarde van het traject en het traject ondersteunen en borgen in de organisatie, bijvoorbeeld door het instellen van een werkgroep.

De opzet
De kern van het leertraject bestaat uit drie individueel te maken e-learning modules, elk gevolgd door een groepstraining van een middag. Daarnaast organiseren de deelnemers een leersessie met familie van cliënten, zijn er huiswerkopdrachten, maakt het team een actieplan en komt het onderwerp terug op de teamvergaderingen. Een start- en een slotbijeenkomst completeren het geheel.
Het traject begint met een nulmeting waarin de mening van familie leden en het personeel gemeten wordt. Deze meting wordt herhaald aan het einde van het traject. Door deze eindmeting ontdekt u of het traject impact heeft gehad.

Het materiaal is gemaakt en uitgetest in samenwerking met medewerkers van Hanzeheerd in Heerde en Rijnhoven in Vleuten. Het materiaal is gratis beschikbaar via www.leerstationzorg.nl/FVW

Indien u een goed overzicht wil van de vorderingen van uw studenten of het materiaal wil aanpassen aan uw eigen situatie dan kunt u dit het beste doen via het e-learning platform van Leerstation Zorg.
Indien u niet voldoende interne trainingscapaciteit heeft of interne trainers wil opleiden kunt u dit doen via Bureau De professionele mens.

Meer informatie
Mw. Gerry van der Hulst, gvdhulst [at] deprofessionelemens.nl (gvdhulst[at]deprofessionelemens[dot]nl)

Samenvatting van de aanvraag

Het project betreft het ontwikkelen en testen van een bijscholing op het gebied van ‘familievriendelijk werken’ voor verzorgenden niveau 2 en 3 waarin groepsleren gecombineerd wordt met individuele e-learning modules (blended learning). Specifieke kenmerken zijn: a) Het proces en de organisatie van de scholing zijn volledig ingebed in de praktijk van alledag, (zelfsturende actie-reflectie cyclus: dus géén kloof tussen onderwijs en praktijk), b) De individuele e-learning modules kunnen deelnemers op zelfgekozen momenten doen, c) De bijscholing wordt met een hele afdeling of locatie gedaan. d) Reflectie op en waar mogelijk aanpassing van procedures en inrichting van processen en fysieke omgeving maken deel uit van de scholing. e) Het resultaat in termen van familievriendelijker werken op de betreffende afdeling of locatie wordt gemeten, e) Via Leerstation Zorg hebben deelnemers toegang tot en bouwen tevens zelf mee aan een dynamische databank met leerproducten die ook andere deelnemers en organisaties kunnen gebruiken.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
316000001
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2011
2012
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
G. van der Hulst
Verantwoordelijke organisatie:
Hanzeheerd