Projectomschrijving

Domotica: automatisch goede zorg?!

Omdat de zorgvraag van ouderen het zorgaanbod overtreft, is de tijd rijp voor zorgdomotica, apparatuur die ondersteunt bij de zorg. Zorgvuldig gebruik leidt tot een groter gevoel van veiligheid en zelfredzaamheid. De invoering verloopt echter moeizaam vanwege de kloof tussen techniek en zorg. De vraag is hoe studenten optimaal geschoold kunnen worden in het gebruik van domotica.

Doel
Het project laat studenten, docenten en medewerkers van WoonZorgcentra Haaglanden (WZH) ervaring opdoen met het gebruik van domotica in de psychogeriatrische zorg. Er wordt bijvoorbeeld een ‘Praktijk Leer Unit’ in gebruik genomen, gericht op domotica. Ethische aspecten van domotica en het aanzetten tot reflecterend vermogen maken deel uit van het onderwijsprogramma.

Werkwijze
ROC Mondriaan en WZH ontwikkelen een onderwijsprogramma over domotica. Daarnaast ontwikkelen zij een bijscholingsmodule en een handreiking over het gebruik van domotica in de zorg.

Doelgroep
Studenten en verzorgenden van niveau 3.

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website