VERSCHILLEN ERVARINGEN TUSSEN ALLOCHTONE EN AUTOCHTONE PATIËNTEN MET LAGE RUGKLACHTEN BIJ EEN OP DE PATIËNT GERICHTE MULTIMEDIALE IMPLEMENTATIESTRATEGIE VOOR DE IMPLEMENTATIE VAN DE RICHTLIJN LAGE RUGKLACHTEN?
Projectomschrijving
Ter ondersteuning van de implementatie van een richtlijn bij de huisarts, fysiotherapeut en bedrijfsarts werd voor patiënten met lage rugklachten een eHealth campagne ontwikkeld. De campagne was gericht op het verbeteren van de cognities en gedachten over rugpijn van de patiënt, maar dit resultaat is niet behaald. Hoewel de campagne overwegend positief werd beoordeeld door patiënten, zal in de toekomst meer aandacht besteed moeten worden aan het tijdig aanbieden van preventieve campagnes en patiënten informatie. Het gebruik van deze informatie zal ondersteund en gestimuleerd moeten worden door zorgverleners en de mediakanalen die gebruikt worden voor verspreiding van de resultaten zullen moeten worden afgestemd op de behoeften en wensen van de patiënten. Belangrijk hierbij is ook rekening te houden met de etnische achtergrond van de patiënt.
Verslagen
Eindverslag
Een eHealth campagne werd ontwikkeld voor patiënten met lage rugklachten ter ondersteuning van implementatie van een richtlijn bij de huisarts, fysiotherapeut en bedrijfsarts. De campagne was gericht op het verbeteren van de cognities en gedachten over rugpijn van de patiënt, maar dit resultaat is niet behaald. Hoewel de campagne overwegend positief werd beoordeeld door patiënten, zal in de toekomst meer aandacht besteed moeten worden aan het tijdig aanbieden van preventieve campagnes en patiënten informatie. Het gebruik van deze informatie zal ondersteund en gestimuleerd moeten worden door zorgverleners en de mediakanalen die gebruikt worden voor verspreiding
van de resultaten zullen moeten worden afgestemd op de behoeften en wensen van de patiënten. Belangrijk hierbij is ook rekening te houden met de etnische achtergrond van de
patiënt. Daarom werd hiernaar apart onderzoek gedaan op basis van de volgende onderzoeksvragen die in dit onderzoek beantwoord werden:
1) Wat zijn de verschillen in ervaringen van patiënten met lage rugklachten met een Nederlandse, Surinaamse, Turkse en/of Marokkaanse achtergrond ten aanzien van de multimediale strategie (i.e. filmpjes, videomateriaal en (mobiele) website) ter ondersteuning van het omgaan met lage rugpijn?
De niet-Westerse patiënten (m.n. Turks/Irakees en Surinaams) waren iets minder tevreden met de manier waarop de strategie werd aangeboden, namelijk via een website. Zij vonden dit te statisch en hadden meer behoefte aan een app of andere mobiele vorm die via de telefoon goed te bereiken is. Alle niet Westerse patiënten maakten meer gebruik dan de Nederlandse patiënten van de aangeboden oefeningen dan de Nederlandse patiënten.
2) Welke factoren of onderdelen van de strategie hebben volgens de patiënten van de verschillende etnische of Nederlandse achtergronden bijgedragen aan het verbeteren van
cognities en functioneren bij lage rugpijn? Zijn er verschillen in deze factoren tussen de etnische groepen onderling of ten opzichte van de Nederlandse patiënten?
Het vertalen van de filmpjes en de introductiepagina heeft volgens de niet-Westerse patiënten bijgedragen aan het gebruik en daarmee mogelijk aan het verbeteren van de cognities. Er werd aangegeven dat het vertalen in Marokkaans Arabisch te beperkt is. Er zijn meerdere talen in gebruik door Marokkaanse patiënten, dan zou algemeen Arabisch beter zijn. Door alle patiënten werd positief geoordeeld over de nieuwsbrieven, dit werkte goed als reminder om bijvoorbeeld weer oefeningen te gaan doen.
3) Welke factoren of onderdelen van de strategie zijn als belemmerend ervaren door de patiënten van verschillende etnische of Nederlandse achtergronden voor het verbeteren van cognities en functioneren bij lage rugpijn? Zijn er verschillen in deze factoren tussen de groepen onderling of ten opzichte van de Nederlandse patiënten?
Het gebruik van een inlogsysteem voor de website werd door de patiënten als belemmerend ervaren. Dit aspect speelde meer bij de niet-Westerse patiënten dan bij de Nederlandse patiënten. Het is niet uit te sluiten dat dit verschil vooral door het leeftijdsverschil tussen de etnische groepen kan worden verklaard. De niet-Westerse patiënten gaven sterker aan dat zij belang hechtten om naast een dergelijke website/strategie ook contact te hebben met de zorgverlener.
4) Welke verbeteringen kunnen aangebracht worden in de multimediale strategie om deze in de toekomst nog beter aan te laten sluiten aan de behoeftes en verwachtingen van patiënten met diverse etnische achtergronden? Wat zijn de verschillen tussen de etnische groepen onderling en ten opzichte van de Nederlandse patiënten hierin?
Het is belangrijk bij het aanbieden van een dergelijke multimediale strategie deze direct na het contact met de zorgverlener aan te bieden. Het heeft de voorkeur dat de zorgverlener deze zelf aanbeveelt bij de patiënt. Vooral de jongere patiënten ontvangen een dergelijke strategie bij voorkeur via een app op hun mobiele telefoon