Mobiele menu

Betere zorg door dagelijkse patiëntenfeedback en een dialoog met patiënten

Projectomschrijving

Hoe is de implementatie, verdere uitrol en opschaling van een nieuwe patiëntenfeedbackmethodiek (CareRate) bij het Medisch Centrum Haaglanden (MCH) of andere zorgverleners te verbeteren?

CareRate is een nieuwe patiëntenfeedbackmethodiek waarmee op basis van dagelijkse patiëntenfeedback de zorg direct, heel gericht en kostenbesparend te verbeteren is.

CareRate is geïmplementeerd op basis van kennis en ervaring vanuit de Hospitality. Middels dit onderzoek willen we onderzoeken hoe de implementatie te verbeteren is, zodat deze kennis en ervaring ingezet kan worden voor de verdere uitrol van de methodiek bij zowel het MCH, maar ook bij andere zorginstellingen.

Er wordt onderzocht welke interne en externe factoren de meeste invloed hebben op de respons. Hierbij wordt expliciet onderzocht hoe deze factoren zo optimaal mogelijk verbeterd kunnen worden, zodat de resultaten van de dagelijkse patiëntenfeedback binnen het MCH en andere zorginstellingen nog overtuigender neergezet kunnen worden.

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Door meer transparantie over het zorgproces en resultaten, de concentratie van hoogcomplexe zorg en selectieve contractering door zorgverzekeraars zullen patiënten niet meer vanzelfsprekend naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis gaan. Zij zullen de zorgverlener kiezen o.b.v kwaliteitsindicatoren maar ook hoe zij (gastvrij) behandeld worden. In het bedrijfsleven is het inmiddels heel vanzelf sprekend dat er om feedback wordt gevraagd n.a.v. geleverde service en wel op dagelijkse basis. Hierdoor wordt er in het bedrijfsleven ook 'verbeterd' op dagelijkse basis en zijn zij daarmee in staat beter in te spelen op de wensen en behoeften van hun klanten en de relatie met hun klanten te versterken. CareRate is een digitaal PatiëntenFeedbackPlatform welke op dit moment wordt geïmplementeerd bij verschillende afdelingen van het MCH. Bij dit project wordt geëvalueerd hoe de implementatie daarvan geoptimaliseerd kan worden. En welke lessen daarvan geleerd kunnen worden voor de toekomst alsook voor andere innovatieve ICT implementaties in de zorg.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
430000009
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2014
2014
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. ir. M.J. Rooden
Verantwoordelijke organisatie:
De Haagse Hogeschool