Mobiele menu

Op weg naar de zorg- en welzijnsstandaard (ZWS) voor kwetsbare ouderen. Korte werktitel: De ZORG- en WELZIJNSSTANDAARD

Projectomschrijving

Samenhangend zorgaanbod

Voor kwetsbare ouderen in de regio Nijmegen is het ontbreken van coördinatie en afstemming van het zorg- en welzijnsaanbod een groot knelpunt. Het lijkt alsof de aanbodzijde, de vraagzijde en de regelgeving elkaar belemmeren op weg naar betere zorg.

Doel
Het doel van het project is het ontwikkelen van de Zorg- en Welzijnsstandaard (ZWS). Die richt zich op een samenhangend, innovatief zorgaanbod dat aansluit bij de behoeften van ouderen. De ZWS beschrijft waaraan goede zorg voor ouderen moet voldoen. Het instrument is gericht op herstel en behoud van autonomie, zelfstandigheid en kwaliteit van leven.

Werkwijze
Het project bestaat uit negen verschillende werkpakketen. Bijvoorbeeld de ontwikkeling van de inhoud van de eerste- en tweedelijns ZWS, een pilot en een studie naar de kosteneffectiviteit. Daarnaast ontwikkelen de projectmedewerkers een opleidings- en scholingsmodule ouderenzorg en een werkpakket voor organisatie en management van het transitieproject.

Doelgroep
70-plussers.

Producten

Titel: Eerstelijns Innovaties in de complexe ouderenzorg
Auteur: Schers HJ, Nieuwboer M
Magazine: Bijblijven
Titel: Heel de oudere
Auteur: Koopmans R, Schers H
Magazine: Medisch Contact
Auteur: Van de Wetering, G, F. Bakker, A. Persoon, K. Vermaat, F. Ruikes, S. Zuidema, R. Koopmans, E. Adang, M. Olde Rikkert.
Auteur: F Ruikes
Auteur: F.C. Bakker, A. Persoon, Y. Schoon, M.G.M. Olde Rikkert

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

PROBLEEM Uit onze inventarisaties onder ouderen is gebleken dat het grootste knelpunt voor kwetsbare ouderen in deze regio het ontbreken van coördinatie en afstemming van zorg- en welzijnsaanbod is. Het Nijmeegse Netwerk voor Zorg en Welzijn van Ouderen (ZOWEL NN) werkt aan baanbrekende en ambitieuze transitie-experimenten om deze knelpunten op te lossen. Het voorgestelde transitieproject start vanuit de paradigmaverandering dat voor kwetsbare ouderen geïntegreerde zorg noodzakelijk is. Dit transitieproject geeft vorm aan dit geïntegreerde model met een samenhangend welzijns- en zorgaanbod uit eerste en tweede lijn in de vorm van een innovatieve Zorg en WelzijnsStandaard voor Kwetsbare Ouderen(ZWS). TRANSITIE De ZWS wordt ontwikkeld, vanuit het Chronisch Ziekte Model, waarin de noodzakelijke patiëntgerichte zorg- en welzijnsfuncties beschikbaar worden gemaakt, waarmee ouderen zichzelf veilig, doelmatig en met een beter welbevinden door de huidige gezondheidszorg kunnen navigeren of hierbij geholpen worden. De ZWS bestaat in concreto uit: -transfer-, navigatie- en regiefunctie zowel in eerste als tweede lijn; -inhoudelijke standaardisering van zorg voor 12 geriatrische syndromen en voor de ziekenhuiszorg voor ouderen met complexe problematiek; -verbeterde integratie met welzijn door actiever overleg met de gemeente en vroegtijdige activering in het ziekenhuis; -multiprofessionele onderwijs- en opleidingsmodule ouderenzorg. -kwaliteitsindicatoren waarmee continu feedback op de transitie wordt gerealiseerd. Het transitie experiment wordt opgebouwd uit 9 werkpakketten: Werkpakket (WP) 1: Ontwikkeling inhoud van de eerstelijns ZWS WP 2: Lokale organisatie en pilot eerstelijns ZWS WP 3: Kosten-effectiviteitsstudie eerstelijns ZWS WP 4: Ontwikkeling inhoud tweedelijns ZWS WP 5: Pilot van tweedelijns ZWS WP 6: Kosten effectiviteitsstudie tweedelijns ZWS WP 7: Opleidings- en scholingsmodule ouderenzorg WP 8: Ontwikkeling betaaltitels ZWS eerste en tweede lijn WP 9: Organisatie en management van het transitieproject EVALUATIE Het transitieproces voor deze complexe eerste- en tweedelijns interventie wordt opgezet en geëvalueerd volgens de methodologie van Complexe Interventies, zoals die door de Britse Medical Research Council is omschreven (2008), waarmee dit ZOWEL netwerk al veel ervaring heeft. Bovendien geldt dat de context van de transitie de zeer complexe organisatie van zorg en welzijn in eerste en tweede lijn is. De interventies spelen zich dus af in een complexe omgeving (het gezondheidszorgsysteem) die lerend is, waar externe invloeden de interventies mee kunnen bepalen en waar effecten van veranderingen moeilijk voorspelbaar zijn door aanpassingen van het systeem aan deze veranderingen, waardoor de effecten op patiëntenzorg vaak niet lineair zijn: kleine veranderingen kunnen grote effecten hebben, en omgekeerd. Dit vraagt om een ‘multilevel multimethod’ evaluatie: op de verschillende niveaus waarop het zorgproces wordt veranderd (eerstelijns praktijkorganisatie, individuele patiëntenzorg in eerste lijn, globale ziekenhuisvoorzieningen, individuele patiëntenzorg in ziekenhuis) worden effecten van de evaluatie gemeten. De opeenvolgende projectfasen vragen steeds specifieke evaluatievormen: 1. ontwikkeling van ZWS-onderdelen zoals de HELP en GRACE-richtlijnen vraagt evaluatie van haalbaarheid van deze richtlijnen en van de bijbehorende kwaliteitsindicatoren (WP4). 2. opzet van de ZWS pilot vraagt procesevaluatie, analyse van haalbaarheid en een eerste kwalitatieve en kwantitatieve effectevaluatie (WP 2 en WP5). 3. Opzet van de scholing vraagt evaluatie van effect op kennis, attitude en vaardigheden (WP 7). 4. Uitvoering van ZWS in definitieve vorm vraagt een doelmatigheidsevaluatie van 1e (WP3) en 2e lijns deel ZWS (WP 6), alsmede de doelmatigheids analyse van het geheel door een maatschappelijke business case in te vullen (WP 8) en kosten en effecten in maatschappelijk perspectief te evalueren. Deze evaluaties gebeuren in een voor- en nameting (WP 6) of gecontroleerd design (WP3), aangevuld met continue monitoring van kwaliteisindicatoren met feedback, interviews, herhaalde metingen van verandering in individuele zorgtrajecten (interrupted time series) en steekproefsgewijze meting van de zorgconsumptie. Daarvoor wordt de zorgconsumptie conform de Minimum Data Set, MDS, bepaald, aangevuld met gegevens over de grootste kostendrivers, gelet op de specifieke interventies (bv medicatieconsumptie bij het medicatiereview). FINANCIERING Financiering van de ZWS rust in de projectfase op het NPO, voor een deel op de extra AWBZ middelen en een bijdrage van verzekeraars en zorgaanbieders. Een deelproject, waarin zorgverzekeraars, AWBZ en gemeente (WMO) participeren (WP8), zal betaaltitels realiseren volgens het Functionele Zorgstandaard-model (Brief Klink, 2008). Dit is cruciaal voor implementatie van dit transitie experiment in eerste en tweede lijn.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
313050201
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2010
2013
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. M.G.M. Olde Rikkert
Verantwoordelijke organisatie:
Radboudumc