Mobiele menu

Stand up

Projectomschrijving

Doel

Het doel van dit project is bijdragen aan vroege signalering van verward gedrag bij jeugd met een migratieachtergrond en de implementatie van effectieve interventies gericht op herstel en zelfredzaamheid.

Werkwijze

In het project worden 50 wijkteamprofessionals uit Rotterdam (en Nijmegen) in de praktijk ondersteund door middel van training en interactie via de Live Online Leren (LOL)-methode met inzet van experts, daartoe opgeleide LOL-trainers en ervaringsdeskundigen. Daarnaast worden migrantenouders van jeugd met GGz-problematiek en de jeugd zelf, opgeleid tot ervaringsdeskundigen en wordt een LOL-training voor deze doelgroep ontwikkeld. Deze training, gericht op bevorderen zelfredzaamheid en herstel, wordt vervolgens aan 30-40 ouders en 15-20 jongeren aangeboden.

Resultaten

In dit project hebben ongeveer 50 professionals, werkzaam in de jeugdhulp en wijkteam, 2 jaar lang live online methoden en intervisies aangeboden gekregen. Bijvoorbeeld over alternatieve geneeswijzen en migrantenjeugd of bespreking van eigen casuïstiek. Daarnaast zijn er Focus Groep Discussies gevoerd met ouders/familie en migrantenjongeren met psychische problematiek. Ook is de Live Online Leren (LOL) training ontwikkeld voor deze doelgroepen. Hieraan hebben 3 ouders en 42 jongeren deelgenomen. Zowel de professionals als de jongeren waren heel tevreden over de verschillende onderdelen van deze trainingen en beoordeelden deze met cijfers tussen 7,1 en 8,5 gemiddeld.

Meer informatie

Voor professionals die werken met jongeren/gezinnen met een migratie achtergrond en ggz-problematiek op het gebied van cultuursensitief werken. Links naar deze kennisproducten:

Ook is er een ervaringsdeskundige jongere -met een migratie achtergrond en ggz-problematiek- opgeleid tot LOL-trainer en zij heeft twee themasessies ontwikkeld en gegeven aan professionals:

Bij deze 2 laatste training hoort deze flyer.

Boek Binnen de buitenkant

Het boek Binnen de buitenkant gunt de lezer een kijkje in het hoofd en hart van mensen die vastliepen in zichzelf. Hun verhalen worden gelardeerd met persoonlijke tips, ervaringen van professionals en recente inzichten uit enkele, door ZonMw gefinancierde, projecten. Daarnaast is een apart hoofdstuk te lezen over het ontstaan en de visie van de herstelbenadering.

Afbeelding

Verslagen


Eindverslag

In dit project willen we bijdragen aan vroege signalering van psychische problematiek en licht verstandelijke beperking bij jeugd met een migratieachtergrond en aan de implementatie van effectieve interventies gericht op herstel en zelfredzaamheid. Reden hiervoor is dat migrantenjongeren ondervertegenwoordigd zijn in de lichte, vrijwillige jeugdhulp en oververtegenwoordigd in de zware, gedwongen jeugd-ggz. We ondersteunen wijkteam en jeugdhulp professionals in de praktijk door middel van training en interactie via de Live Online Leren (LOL)-methode met inzet van experts, daartoe opgeleide LOL-trainers en ervaringsdeskundigen. Daarnaast leiden we migrantenouders (van) en -jeugd met GGz-problematiek op tot ervaringsdeskundigen en ontwikkelen een LOL-training voor deze doelgroep. Deze training bieden we vervolgens aan 30-40 ouders en 15-20 jongeren gericht op bevorderen zelfredzaamheid en herstel.

Samenvatting van de aanvraag

Dit implementatieproject betreft een doorontwikkeling van de Live Online Leren community, waarmee professionals uit de integraal werkende wijkteams in Rotterdam en Nijmegen worden getraind en gecoacht in de praktijk door experts in een sluitende aanpak bij vroege signalering van verward gedrag bij kinderen / jeugd / gezinnen met een migratieachtergrond. Tegelijkertijd krijgen in dezelfde wijken ervaringsdeskundigen en naasten psycho-educatie aangeboden om hun zelfredzaamheid te bevorderen en worden ze getraind om hun ervaringskennis te delen, waarbij ze hun persoonlijke ervaring overstijgen. Professionals uit de wijkteams volgen (voor zover ze dit nog niet hebben gedaan) eerst de basistraining (cultuursensitief werken en vroegsignalering ggz- en lvb-problematiek bij migrantenjeugd) en de verdiepende sessies over risicojeugd en multi problem gezinnen, waarin verschillende interventies (zoals topoi, cultureel venster jeugdhulpverlening, screeningsinstrument earl-PC en landelijke richtlijn multi problem gezinnen) aan bod komen. Vervolgens worden deze teams een jaar lang intensief ondersteund bij de implementatie van de juiste interventies via de online school. Parallel hieraan wordt een gelijklopend programma ontwikkeld met beschikbare ervaringsdeskundigen en naasten gericht op vergroten zelfredzaamheid (middels psycho-educatie), vroegsignalering en samenwerking met professionals. Onderdelen hiervan zijn: 1. De online school die 24/7 te raadplegen is (kennis/nieuwtjes opdoen, e-learning modules doorlopen, praktische hulpmiddelen en artikelen vinden, filmpjes/casusbesprekingen bekijken, vragen stellen aan experts of collega wijkteam medewerkers. 2. De reeds opgebouwde community van experts: de LOL-trainers en de experts die we via onze huidige ZonMw-samenwerking met 3 Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd en met de Parnassia Groep (opgeleide LOL-trainers van Lucertis en Indigo) kunnen inzetten in een trainer dan wel expertrol. 3. De community van wijkteam medewerkers die we via de LOL-methode ook van elkaar willen laten leren (door kennis te delen en sessies te organiseren waarin ook uitwisseling tussen de teams plaatsvindt). Maar ook met andere professionals die betrokken zijn bij de doelgroep, zoals SPV en POH, F-ACT teams, politie/jeugdhandhavers, medewerkers jongerenloket, UWV en met professionals van Parnassia die wonen met zorg aanbieden aan verwarde mensen. 4. De community van ervaringsdeskundigen (die via de huidige samenwerking met cliëntenorganisaties binnen de 3 AWTJs) worden betrokken; o.a. migrantenouders die hebben deelgenomen aan Foucs Groep Discussie via Stichting Voorlichters Gezondheid. Ook de ervaringen en contacten met cliënten en ouders van Close2Care, de online school van Lucertis waarin psycho-educatie wordt gegeven aan ggz-cliënten en ouders, worden hierin meegenomen. En er wordt samengewerkt met de cliëntenraad van Lucertis. In de wijken, waarin de betrokken wijkteams actief zijn, zal in samenspel tussen professionals en ervaringsdeskundigen en naasten onderzocht worden op welke wijze de ingezette interventies aangepast/gebruikt kunnen worden om zowel de professionals meer te laten profiteren van de ervaringen van ervaringsdeskundigen als de ervaringsdeskundigen meer te laten profiteren van de professionals. Door ervaringskennis en professionele kennis met elkaar te verbinden is de verwachting dat er eerder en adequater gereageerd kan worden op signalen van verward gedrag. Daarnaast worden nieuwe LOL-trainingen ontwikkeld voor zowel migrantenouders met kinderen/jeugd met verward gedrag als voor (risico)jeugd zelf gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid en maatschappelijk en persoonlijk herstel. 5. De Live Online Leren sessies, bestaande uit intervisie-sessies (op professioneel handelen, procesproblemen/problemen in de praktijk), spreekuren, casuïstiekbesprekingen, en themasessies. Hierbij vindt a. ondersteuning plaats door experts/LOL-trainers bij de hulpverlening in de praktijk middels inspelen op de behoeften aan kennis/praktische tools van wijkteam medewerkers, b. vindt uitwisseling tussen de wijkteams plaats (onder andere middels intervisie en casuïstiekbespreking) en c. vindt uitwisseling plaats in de driehoek expert/trainer-wijkteam medewerker-ervaringsdeskundigen die een eigen kanaal krijgen binnen de online school. Doel is een werkwijze te ontwikkelen, waarbij de wijkteam medewerkers met zo gering mogelijke inspanning en tijdsinvestering (omdat ze eenvoudig via de online school en app op mobiel 24/7 in contact kunnen zijn met de community van experts/trainers, met collega wijkteam medewerkers en met ervaringsdeskundigen ) kennis kunnen vinden en delen in de online school. Met inzet van de online school voor zowel professionals (die getraind en gecoacht worden) als migrantenouders en jeugd met verward gedrag (via psycho-educatie) wordt toegewerkt naar een sluitende aanpak bij verward gedrag van kinderen/jeugd uit multi problem gezinnen met een migratie achtergrond.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
638030007
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2017
2021
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. K.L.R. Logghe
Verantwoordelijke organisatie:
Parnassia Bavo Groep