Tijdens het eerste deel van het project, dat tot eind 2021 loopt, hebben we in vijf ziekenhuizen kwalitatieve en kwantitatieve gegevens verzameld. De kwalitatieve gegevens bestaan uit 75 interviews met personeel, 750 pagina’s aan interne documenten, en 600 minuten aan intern videomateriaal. Op basis van deze gegevens hebben we in kaart gebracht welke aanpassingen ziekenhuizen maken gedurende de Covid-pandemie en welke capaciteiten ze daarvoor nodig hebben. Daarnaast hebben we geanalyseerd wat ziekenhuizen kunnen doen om de toewijding van hun personeel gedurende de crisis te waarborgen. De kwantitatieve gegevens bestaan uit dagboekvragenlijsten onder alle ruim 23.000 medewerkers in de deelnemende ziekenhuizen op drie momenten, in december 2020, maart 2021 en juni 2021. In september nemen we de vragenlijsten voor de vierde en laatste keer af. De vragenlijstgegevens geven een gedetailleerd beeld van de veranderingen in de duurzame inzetbaarheid van personeel in ziekenhuizen gedurende de pandemie. Om deelnemende ziekenhuizen te ondersteunen in hun reactie op de Covid-crisis, hebben we onze bevindingen via meerdere beleids- / adviesrapporten direct aan ze teruggekoppeld. Daarnaast hebben we onze bevindingen open access gepubliceerd. In het tweede deel van het project (vanaf 2022) zullen we de belangrijkste lessen uit het project door middel van workshops in verschillende regio’s delen en bespreken met andere zorgorganisaties.
De volledige catalogus met aanpassingen die ziekenhuizen gedurende de Covid-pandemie maken en de lessen die ze daaruit geleerd hebben is beschikbaar via doi.org/10.34894/NODI0Q. Het bijbehorende manuscript is uitgeroepen tot beste internationale onderzoek en beste theorie in de praktijk onderzoek van de healthcare management divisie tijdens de 2021 editie van het academy of management congres. Op basis van de eerste ronde vragenlijstgegevens hebben we een wetenschappelijk artikel gepubliceerd (zie: www.mdpi.com/1660-4601/18/9/4701). Uit het artikel blijkt dat zowel persoonlijke veerkracht van ziekenhuispersoneel als het sociale teamklimaat een positieve invloed hebben op het welzijn van medewerkers gedurende de Covid-pandemie. Medewerkers die over een hogere mate van veerkracht beschikken maken zich minder zorgen om Covid-besmettingen en hebben ook minder depressieve klachten. Medewerkers die in een team werken waarin ze een goed sociaal klimaat ervaren hebben eveneens minder depressieve klachten. Een goed sociaal teamklimaat vormt bovendien een buffer tegen depressieve klachten voor medewerkers die zich zorgen maken over besmettingen. De verschillende beleids-/adviesrapporten die we voor de deelnemende ziekenhuizen hebben opgesteld zijn gezien hun vertrouwelijke karakter niet openbaar beschikbaar.
RESEARCH QUESTION: The COVID-19 crisis forces hospitals and their professionals to cope with complex and unprecedented problems on a daily basis. This requires them to rapidly adapt without clear guidelines of which adaptations are effective or how to implement them. This can be detrimental, particularly for the long-term well-being and functioning of the healthcare workforce. We therefore question (1) what dynamic capabilities are needed by healthcare organizations to successfully adapt as the COVID-19 crisis unfolds, and (2) how adaptations affect healthcare professionals and their long-term functioning and recovery processes.
URGENCY: Reports already indicate detrimental effects of rapid adaptations during the crisis, including threatened financial stability of organizations and jeopardized physical and mental health of professionals. If organizations do not learn how to quickly harness dynamic capabilities and make sustainable adaptations, the healthcare sector will face increased labor shortages, drop out and burnout, severely threatening the continuity of care. Pre-existing shortages make the issue all the more crucial. Our research will identify and disseminate best practices that help healthcare organizations throughout the country to successfully cope with the uncertainty of the crisis’ development.
ACTION PLAN: We propose a mixed-method study of the COVID-19 related adaptations by hospitals and their effects on the organizations and their employees. The project includes; a.) a qualitative study of the adaptations of all five hospitals in the Limburg (participation confirmed via the ROAZ Limburg) and their effects; b) a quantitative study linking (characteristics of) these adaptations to day-to-day recovery processes and long-term functioning of frontline specialists, residents (i.e. specialists in training), and nurses; and c) national dissemination of best practices with the NVZ and NFU via regional symposia and a national implementation guide.