Het detecteren van (corona-gerelateerde) problemen bij de hulpvragers van 113 Zelfmoordpreventie vóór en ná de uitbraak van de coronapandemie in Nederland middels state-of-the-art Natural Language Processing (NLP)
Projectomschrijving
Doel
113 Zelfmoordpreventie biedt laagdrempelige, telefonische en online hulpverlening voor mensen met suïcidale gedachten en hun naasten. Via tekstanalyses met algoritmes zijn de gespreksonderwerpen in de hulplijn van 113 Zelfmoordpreventie onderzocht, met de vraag of deze veranderd zijn na de invoer van de Coronamaatregelen.
Resultaten
Zorgwekkende veranderingen zijn de toename in paniek en angstgevoelens bij mannen, de toename van het geen vertrouwen in zichzelf of de ander meer hebben bij jongere hulpvragers en de toename van zelfmoordplannen bij hulpvragers die alleen wonen. Opvallend is dat dankbaarheid voor het gesprek en dankbaarheid voor het luisteren zijn toegenomen na de invoer van de Coronamaatregelen. Dit betekent dat de hulplijn van 113 Zelfmoordpreventie lijkt te voorzien in de behoefte aan contact bij deze groepen hulpvragers.
De toepassing van de machinelearning techniek BERT levert bruikbare resultaten op en wij raden aan deze techniek vaker toe te passen om inzicht te krijgen in gespreksonderwerpen in grote hoeveelheden tekstdata. De techniek wordt gedeeld met andere hulplijnen en kan ook doorontwikkeld worden voor andere organisaties zoals ziekenhuizen of ggz-instellingen.
Producten
Auteur: Salim Salmi, Saskia Merelle, Renske Gilissen, Rob van der Mei, Sandjai Bhulai
Verslagen
Eindverslag
113 Zelfmoordpreventie biedt laagdrempelige, telefonische en online hulpverlening voor mensen met suïcidale gedachten en hun naasten. Via tekstanalyses met algoritmes zijn de gespreksonderwerpen in de hulplijn van 113 Zelfmoordpreventie onderzocht, met de vraag of deze veranderd zijn na de invoer van de Coronamaatregelen. Zorgwekkende veranderingen zijn de toename in paniek en angstgevoelens bij mannen, de toename van het geen vertrouwen in zichzelf of de ander meer hebben bij jongere hulpvragers en de toename van zelfmoordplannen bij hulpvragers die alleen wonen. Opvallend is dat dankbaarheid voor het gesprek en dankbaarheid voor het luisteren zijn toegenomen na de invoer van de Coronamaatregelen. Dit betekent dat de hulplijn van 113 Zelfmoordpreventie lijkt te voorzien in de behoefte aan contact bij deze groepen hulpvragers. De toepassing van de machinelearning techniek BERT levert bruikbare resultaten op en wij raden aan deze techniek vaker toe te passen om inzicht te krijgen in gespreksonderwerpen in grote hoeveelheden tekstdata. De techniek wordt gedeeld met andere hulplijnen en kan ook doorontwikkeld worden voor andere organisaties zoals ziekenhuizen of ggz-instellingen.