Mobiele menu

Gildeleren als gemeentelijke werkgeversdienstverlening

Projectomschrijving

Doel

De veronderstelling is dat jongeren tenminste een diploma op niveau 2 moeten halen om aansluiting te vinden bij de eisen van de arbeidsmarkt. Niet alle jongeren lukt het een mbo-2 opleiding of hoger te starten en af te ronden. De regionale opleidingscentra bieden hun entree-opleidingen op mbo-1 niveau aan. Een relatief nieuwe vorm van entree-onderwijs is het Gildeleren. Het Gildeleren is in belangrijke mate als een duale opleiding vorm gegeven: de opleiding vindt zelfs volledig bij een werkgevers plaats. Het Gildeleren is nog niet wetenschappelijk onderzocht. Is het inderdaad effectiever in de overgang van school naar werk dan andere vormen van entree-onderwijs dan de reguliere entree-opleidingen?

Aanpak/werkwijze

De eerste vraag rond het Gildeleren is, of het inderdaad – in termen van overgang van school naar werk – effectiever en efficiënter is dan andere vormen van entree-onderwijs. Als dat zo is, is het waarschijnlijk dat dat te maken heeft met de prominent rol van werkgevers in dat Gildeleren. De tweede vraag is, waarom werkgevers in het Gildeleren toch een baan aanbieden aan een doelgroep, die (blijkbaar nog) niet interessant is voor een reguliere leerplaats in de beroepsbegeleidende leerweg op niveau 2.

Samenwerkingspartners

Gemeente Aa en Hunze, Gemeente Assen, Gemeente Tynaarlo, Werkplein Drentsche Aa, Drenthe College, Groentotaal A. de Boer, Hanzehogeschool Groningen en UWV.

Resultaten

Het onderzoek kan aanvullende inzichten genereren voor het internationale wetenschappelijke discours over kosten-baten analyses van de participatie van werkgevers in duale opleidingen en het stimuleren van opleidings- en arbeidsparticipatie aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Er wordt ook kennis verzameld over de motieven en afwegingen van werkgevers om te investeren in de opleiding van deze doelgroep.

Producten

Titel: Gildeleren als werkgeversdienstverlening
Auteur: Monique van Rijn, Harm van Lieshout & Louis Polstra
Titel: Gilde als werkgeversdienstverlening
Auteur: Hanzehogeschool Groningen Marian van Os Centre of Expertise Ondernemen

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Sinds de jaren negentig van de vorige eeuw is het begrip startkwalificatie een belangrijk onderdeel van het beroepsonderwijs- en jeugdarbeidsmarktbeleid in Nederland (Dercksen & Van Lieshout, 1993). De veronderstelling is dat jongeren tenminste een diploma op niveau 2 moeten halen om een aansluiting te vinden bij de eisen van de arbeidsmarkt. In 2016 stroomde 8.999 jongeren in bij de ROC’s op mbo-1 niveau (DUO, 2017). Zij volgen daar een éénjarige entree-opleiding. Sommige stromen door naar een mbo-2 opleiding. Andere zoeken een baan op het zogenaamde ‘assistent’-niveau, bijvoorbeeld als assistent logistiek in een magazijn of assistent-verkoper in een winkel. Een relatief nieuwe vorm van entree-onderwijs is het Gildeleren, dat volgens betrokkenen relatief succesvol is. Het Gildeleren is een arrangement dat is ontwikkeld door werkgevers, gemeenten en regionale opleidingscentra en in 2014 als pilot gestart. De eerste vraag rond het Gildeleren is, of het inderdaad – in termen van overgang van school naar werk – effectiever en efficiënter is dan andere vormen van entree-onderwijs. Als dat zo is, is het waarschijnlijk dat dat te maken heeft met de prominent rol van werkgevers in dat Gildeleren. De tweede vraag is, waarom werkgevers in de arbeidsmarktregio Groningen - Noord Drenthe in het Gildeleren toch een baan aanbieden aan een doelgroep, die (blijkbaar nog) niet interessant is voor een reguliere leerplaats in de beroepsbegeleidende leerweg op niveau 2. In dit project willen we: • Empirisch vaststellen of er inderdaad een positief netto-effect van Gildeleren op de arbeidsparticipatie van de deelnemers is; • Empirisch vaststellen welke causale mechanismen daarvoor verantwoordelijk zijn; • Deze inzichten vertalen in adviezen over het beleid van werkgeversdienstverlening en het methodisch handelen van werkgeversdienstverleners voor de vormgeving van duale trajecten en entreeonderwijs. Om die doelen te bereiken zullen we de volgende onderzoeksvragen beantwoorden: 1. Is er (op niveau 3: plausibel effectief) een positief effect van het Gildeleren in de arbeidsmarktregio Groningen - Noord Drenthe op de arbeidsparticipatie van jongeren in vergelijking met een jongeren aan andere vormen van entree-onderwijs? 2. Is de betrokkenheid van de werkgever bij het Gildeleren in de arbeidsmarktregio Groningen - Noord Drenthe een verklarende factor voor dat (verschil in) effect? 3. Wat is de kosteneffectiviteit van het Gildeleren vanuit werkgeversperspectief? 4. Welke adviezen volgen uit de antwoorden op de eerste vier onderzoeksvragen voor de werkgeversdienstverlening van gemeenten in het algemeen, en specifiek voor de vormgeving van duale trajecten en entreeonderwijs – zowel in termen van beleid, als in methodisch handelen van de betrokken publieke professionals. Het plan van aanpak bestaat uit twee delen. Ad a) Om het effect van het Gildeleren vast te stellen worden de 100 Gildeleren jongeren gemacht met 100 jongeren die reguliere entree-opleiding volgen. Matching vindt plaats op basis van opleiding, arbeidsmarktregio, sexe en leeftijd. Het gaat om de jongeren van de leergangen 2018-2019 en 2019-2020. Afhankelijke variabele is: een betaalde baan van 12 uur voor de minimaal duur van een drie maanden. Onafhankelijke variabelen zijn: 1. Locatie (bij werkgever/op school) 2. De individuele contacttijd met de docent 3. De individuele contacttijd op de werkvloer met de Gildemeester c.q. praktijkbegeleider 4. Aantal uren theorieonderwijs versus aantal uren praktijkonderwijs 5. Aantal reële en op korte termijn (max 3 maanden) verwachte vacatures op het einde van het schooljaar bij de werkgevers die deelnemen aan het Gildeleren en bij de werkgevers waar leerlingen van het reguliere entree-onderwijs stage lopen. Zes maanden na beëindiging wordt gemeten of de jongeren een betaalde baan hebben en voor hoeveel uur in de week. Dataverzameling vindt plaats via Facebook en m.b.v. registratiedata van het RMC. Ad b) Bij tien Gildeleren werkgevers en tien werkgevers die meedoen met reguliere entree-opleidingen worden hun directe en indirecte kosten en baten in kaart gebracht. Daarnaast wordt bij deze 20 werkgevers en 10 werkgevers die laag gekwalificeerd werk aanbieden interviews afgenomen over hun niet-financiële motieven en hun gedrag in netwerken. In de laatste fase van het onderzoek integreren we de uitkomsten van beide cycli om te komen tot adviezen voor de vormgeving van duale trajecten en entreeonderwijs – zowel in termen van beleid, als in methodisch handelen van de betrokken publieke professionals. We ontwikkelen een training voor werkgeversdienstverleners en een workshop die zij aan werkgevers kunnen aanbieden. De looptijd is drie jaar: september 2018 t/m augustus 2002. Het project wordt uitgevoerd door een projectteam, bestaande uit twee lectoren, de uitvoerende onderzoeker, en twee werkveldpartners. De onderzoeksleider legt verantwoording af aan de stuurgroep. Om het projectteam bij te staan wordt er een klankbordgroep in het leven geroepen.

Kenmerken

Projectnummer:
535001010
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2018
2022
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. L. Polstra
Verantwoordelijke organisatie:
Gemeente Assen