Mobiele menu

Effect van het preventieprogramma 'F.C. de Wereld' op de affectieve, sociale en cognitieve competenties van vluchtelingenleerlingen in de leeftijd 8-12 jaar

Projectomschrijving

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Vluchtelingenkinderen lopen een groter risico dan andere kinderen op verstoring van hun sociaal-emotionele ontwikkeling en bedreiging van hun geestelijke gezondheid.Scholen zijn een belangrijke plek waar de psychische reacties van vluchtelingenkinderen op de stressfactoren waaraan ze blootstaan en hebben blootgestaan, tot uitdrukking komen. 'F.C. de Wereld' is een schoolproject dat beoogt de kans op het ontstaan of voortbestaan van gedragsproblemen, concentratieproblemen en leerproblemen te verminderen. Het project wil dat bereiken door zich te richten op beschermende factoren, namelijk de versterking van de sociale, cognitieve en affectieve competenties van vluchtelingenkinderen. F.C. de Wereld bestaat uit acht wekelijkse lessen van anderhalf uur. De doelgroep zijn leerlingen in de hogere groepen van het primair onderwijs (8-12 jaar). Het onderzoek naar de effectiviteit van F.C. de Wereld beoogt het effect van het project vast te stellen, zowel meteen na afronding van het project als een jaar later. Daarnaast is het de bedoeling van het onderzoek om aan te geven onder welke omstandigheden F.C. de Wereld het meest effectief is, en hoe het dus het best kan worden ingezet. Het onderzoek levert dus ook aanbevelingen op voor scholen en leerkrachten die het programma gebruiken. Ook geeft het onderzoek aan hoe in het onderwijs de sociale competentie van leerlingen in gezondheidsbedreigende situaties kan worden versterkt.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
22000104
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2002
2004
Onderdeel van programma:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. J.H. Slavenburg
Verantwoordelijke organisatie:
Centrum Educatieve Dienstverlening