Mobiele menu

Business case vroege opsporing en preventie van psychisch letsel bij letsel patiënten op de SEH

Projectomschrijving

Screening en zelfhulp bij psychische problemen na spoedeisende hulp
 
Vraagstuk Na een ongeval en opname op de spoedeisende hulp (SEH) kunnen patiënten (en hun naasten) psychische klachten ervaren, zoals posttraumatische stress. Het is belangrijk om dergelijke klachten tijdig te herkennen en patiënten te ondersteunen om verergering te voorkomen. Wat is de business case van een online screening met een bijbehorende zelfhulpinterventie?

Onderzoek In dit pilotproject zijn SEH-patiënten opgevolgd met een online screening. Zo werden psychische klachten vroeg opgespoord. De doelmatigheid van de aanpak is met een kosteneffectiviteitsanalyse bepaald.

Uitkomst De online screening bleek eenvoudig en snel in te vullen, maar de respons op de screening en de aansluitende zelfhulpinterventie was laag. Uit interviews bleek dat het belang en de voordelen voor patiënten mogelijk onvoldoende duidelijk waren. De aanpak kan kosteneffectief zijn, mits meer patiënten willen deelnemen. Om dit te bereiken is het nodig de methode in een breder nazorgproces in te bedden.

Verslagen


Eindverslag

Een ongeval, letsel of een acute ziekte kunnen een behoorlijke psychische impact hebben op patiënten en hun familieleden. Het is belangrijk om psychische klachten tijdig te herkennen en patiënten met psychische klachten te ondersteunen om verergering te voorkomen. Een online screening kan op laagdrempelige wijze psychische klachten vroeg opsporen en patiënten waar nodig naar een zelfhulp interventie toe leiden.

Het Academisch Medisch Centrum Amsterdam (AMC), het Erasmus Medisch Centrum, VeiligheidNL en de Universiteit Leiden hebben de haalbaarheid en de doelmatigheid van een online screening en zelfhulp interventie voor patiënten na een bezoek aan de Spoedeisende Hulp (SEH) onderzocht. In een proefimplementatieperiode van vier weken werden alle SEH patiënten (AMC) uitgenodigd voor de online screening en werden patiënten met veel psychische klachten doorverwezen naar de zelfhulp interventie. Er werd geëvalueerd welk deel van de patiënten deel nam (kwantitatief), wat bevorderende en belemmerende factoren waren met betrekking tot deelname (telefonische interviews met patiënten), en hoe de uitvoerbaarheid was (gesprekken met SEH team). In een kostenutiliteitsanalyse werden de kosten en de gezondheidseffecten van de methode tegen elkaar afgewogen om zo de doelmatigheid te bepalen.

Samenvatting van de aanvraag

Business case vroege opsporing en preventie van psychisch letsel bij letsel patiënten op de SEH Het meemaken van een ongeval en een opname op de Spoedeisende Hulp (SEH) kunnen grote psychische impact hebben op patiënten. Om patiënten te ondersteunen en psychisch letsel op de langere termijn te voorkomen is er behoefte aan laagdrempelige interventies. Door ons eerdere door ZonMw gefinancierde project (projectnummer 62300038) weten we dat dat patiënten met hoge initiële stress klachten baat hadden bij een online interventie na hun opname. Momenteel ontbreekt het aan een systematische wijze van psychische nazorg voor mensen die zijn behandeld op de SEH. In dit project willen we een proefimplementatie uitvoeren om volwassen patiënten met hoge initiële klachten op de SEH vroegtijdig te herkennen en waar nodig door te verwijzen naar een online interventie. De doelmatigheid van deze methode wordt door middel van een kosteneffectiviteit analyse bepaald, waarbij kosten van de methode (opzetten automatisch screeningssysteem) afgezet worden tegen de winst van de screening (afname in psychische klachten, zorgkosten en/of arbeidsverzuim). Op basis van deze informatie ontwikkelen wij een business case waarmee ziekenhuizen en zorgverzekeraars een afweging kunnen maken voor structurele implementatie. Stapsgewijs zal de nieuwe methode worden geïntroduceerd, waarbij het projectteam de afdelingshoofden uitgebreid informeert en de afdelingshoofden vervolgens de SEH medewerkers op de hoogte brengen van het nieuwe project. Het projectteam traint de SEH medewerkers daarna in het werken met de nieuwe methode. De SEH is tot slot afzender van de nieuwe methode richting de patiënt. Wij houden rekening met de grote werk- en tijdsdruk op de SEH door de methode simpel en snel uitvoerbaar te maken. Voor de patiënt is de methode laagdrempelig door het gebruik van online en gebruiksvriendelijke tools. Tijdens de proefimplementatie monitoren wij de uitvoer van de screening en evalueren wij het gebruik van de nieuwe methode door patiënten. Het project is geslaagd wanneer de methode van screening en doorverwijzing naar de online interventie functioneert op de SEH van het AMC en de kosten en baten tegen elkaar zijn afgezet in een kosteneffectiviteit analyse.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
20005095427
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2015
2017
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. M. Olff MSc
Verantwoordelijke organisatie:
Amsterdam UMC - locatie AMC