Emotion regulation in parent-toddler interactions: potential mechanism to prevent the development of ADHD
Projectomschrijving
ADHD kan een grote impact hebben op het leven van een kind en het gezin. Huidige behandelingen kunnen de symptomen van ADHD verminderen, maar niet genezen of het langetermijnbeloop beïnvloeden. Het is daarom cruciaal na te gaan hoe ADHD ontstaat en of preventie mogelijk is. Opvallend genoeg is de preventie van ADHD een nauwelijks verkend onderzoeksterrein.
Doel
Ditonderzoek volgt 700 kinderen met een leeftijd vanaf 3 maanden tot 6 jaar. Dit is de periode vóór het ontstaan van ADHD. In deze leeftijdsgroep zullen we de vroege bio-psychosociale processen die gezamenlijk leiden tot ADHD bepalen. Op basis van deze informatie ontwikkelt dit project een screeningstool waarmee kinderen die een hoog risico lopen op het ontwikkelen van ADHD kunnen worden geïdentificeerd.
De verwachting is dat een substantieel deel van de kinderen die als peuter forse problemen hebben met emotiebeheersing later ADHD ontwikkelt. In dit onderzoek wordt ook onderzocht of het ontstaan van ADHD op latere leeftijd kan worden voorkomen door ouders te trainen het kind emotiebeheersingsvaardigheden te leren.