Mobiele menu

Meer aandacht voor inlevingsvermogen in mensen met dementie in regio West-Brabant

Projectomschrijving

Het Regionaal Platform Dementieonderzteuning (RPD) heeft met Trimbos en Into D'mentia een verdiepingscursus ontwikkeld waarin cursisten met een VR-bril kennis maken met de belevingswereld van iemand met dementie. De verdieping met Dementiebril is voor zorgprofessionals, vrijwilligers, mantelzorgers en leerlingen PG-leerlijn ontworpen. Deelnemers ervaren een beter begrip en inlevingsvermogen van mensen met dementie.

Hoe het werkt

De cursisten krijgen de Virtual-Realitybril op en zien in 360 graden een aantal scenes waarin de hoofdpersoon met dementie zich bevindt. De innerlijke stem klinkt via de koptelefoon en leidt je door de film heen. Daarna volgt een nagesprek. Voor professionals is er dan een eLearning over de scenes ter duiding en verdieping. Ten slotte is de praktijkopdracht met kaarten met diverse situaties om in gesprek te gaan met iemand met dementie om het geleerde in de praktijk te brengen.

Wat levert het op

Cursisten van de verschillende doelgroepen ervaren de Dementiebril een goede aanvulling op het huidige cursusaanbod. Herkenbare situaties uit de praktijk beleeft men vanuit een ander perspectief. Dit kan nieuwe inzichten bieden en soms ook emotioneel zijn. Een nagesprek is daarbij essentieel. Voor studenten verkleint het de kloof tussen theorie en praktijk. De eLearning zorgt voor professionals voor verbreding en verdieping van de opgedane ervaring. De praktijkopdracht geeft direct inzicht in de opbrengst van de Dementiebril en is een aanvulling in de Basiscursus Dementie met persoonsgerichte zorg als uitgangspunt.

Voor wie

Zorgprofessionals, vrijwilligers, mantelzorgers en (docenten en) studenten PG-leerlijn Een deelnemer: ‘Een mooi hulpmiddel om meer bewustheid en begrip te creëren voor dementie.’

Meer informatie

Ervaringen leest u op de website van het Regionaal Platform Dementieondersteuning Terugblik op het eerste jaar Dementiebril in de praktijk

Ook interessant voor u

Producten

Titel: Terugblik op het eerste jaar Dementiebril in de praktijk
Auteur: B. Willemse (Trimbos-instituut)
Link: https://www.trimbos.nl/actueel/nieuws/bericht/?bericht=2659
Titel: Eindrapportage Trimbos 'Meer aandacht voor inlevingsvermogen in mensen met dementie in regio West-Brabant'
Auteur: A. van der Schot (Trimbos-instituut)
Titel: Factsheet dementiebril: ervaringen van een zorgprofessional
Auteur: M. Vrijhoef (RPD), Margo Emmen (CIC)
Titel: Leveringsovereenkomst in verband met 'Meer aandacht voor inlevingsvermogen in mensen met dementie in regio West-Brabant'
Auteur: Trimbos-institute
Titel: Dementiebril en Google Glass
Auteur: K. van Nieuwenhuijzen (Zorgboulevard Roosendaal)
Link: http://www.zorgboulevardroosendaal.nl/2016/10/05/dementiebril-en-google-glass/
Titel: Opzet RPD Verdiepingscursus Dementie voor professionals 2018
Auteur: M. Vrijhoef (RPD)
Titel: Factsheet dementiebril: ervaringen van een docent
Auteur: M. Vrijhoef (RPD), M. Emmen (CIC)
Titel: BELANGSTELLING VANUIT ONDERWIJS, BUITENLAND VOOR DEMENTIEBRIL
Auteur: ICT & Health
Magazine: vakblad ICT&Health
Link: http://www.icthealth.nl/nieuws/belangstelling-vanuit-onderwijs-buitenland-dementiebril/
Titel: Factsheet dementiebril: ervaringen van een vrijwilliger
Auteur: M. Vrijhoef (RPD), Margo Emmen (CIC)

Verslagen


Eindverslag

(Toekomstige) professionals, vrijwilligers en mantelzorgers van het RPD en het Kellebeek College hebben behoefte aan meer kennis en vaardigheden op het gebied van zorg en ondersteuning aan mensen met dementie. Binnen de RPD-regio wordt reeds een aantal jaar deskundigheidsbevordering gericht op dementie ontwikkeld en aangeboden.
Doel van het project is het huidige cursusaanbod over dementie voor de genoemde doelgroepen te verdiepen en aan te passen. Inleven in mensen met dementie en persoonsgerichte zorg staat hierbij centraal. Dit gebeurt door 1) het integreren van virtualrealitytechnologie en eLearning, en 2) het toevoegen van een praktijkopdracht aan het cursusaanbod, waarin het daadwerkelijk leren kennen van iemand met dementie het uitgangspunt is.
De ontwikkelde verdiepingscursus met VR-bril biedt deelnemers een middel om zich daadwerkelijk te verplaatsen in de belevingswereld van iemand met dementie en vormt zo een noodzakelijke aanvulling op het bestaande dementieonderwijs.

Samenvatting van de aanvraag

ACHTERGROND Een netwerk rondom mensen met dementie en hun mantelzorgers dat goed toegerust is om te kunnen gaan met uitdagingen die komen kijken bij de zorg voor en ondersteuning van mensen met dementie thuis is van essentieel belang. De afgelopen jaren ondervonden de ketenpartners van het Regionaal Platform Dementieondersteuning (RPD) dat professionals die na hun opleiding aan de slag gingen in de dementiezorg thuis onvoldoende kennis en vaardigheden hadden op dit gebied. Daarnaast bleken vrijwilligers en mantelzorger behoefte te hebben aan meer kennis en vaardigheden gericht op het omgaan met mensen met dementie. Daarom is deskundigheidsbevordering binnen het RPD een kernthema en heeft dit ertoe geleid dat er nu cursusaanbod in de regio is gericht op dementie voor beroepskrachten en voor vrijwilligers en mantelzorgers. Dit voorjaar start er tevens een cursus die een groep vrijwilligers zodanig opleidt dat zij vanuit het RPD laagdrempelige informatie over dementie kunnen geven aan grotere groepen burgers in de regio. Om de gesignaleerde lacune in het onderwijsaanbod aan toekomstige professionals te verkleinen heeft het Kellebeek College (KC) de eerste stappen gezet om een psychogeriatrische (PG) leerlijn ontwikkeld. Binnen de regio is nu een aantal jaar geëxperimenteerd met het ontwikkelen en aanbieden van deskundigheidsbevordering gericht op dementie en bestaat er nu de wens om het aanbod verder te verdiepen en te verbeteren. De richting voor aanpassing die is gekozen, is het vergroten van het inlevingsvermogen van de betrokkenen rondom mensen met dementie. DOEL De doelstelling van het huidige project is het aanpassen van het regionale cursusaanbod over dementie voor (toekomstige) beroepskrachten binnen wonen, welzijn en zorg, vrijwilligers en mantelzorgers, zodat zij uiteindelijk nog beter in staat zijn zich in te leven in mensen met dementie, en dit aanbod te evalueren en verspreiden. Het gaat hierbij om het aanbod van het RPD voor beroepskrachten zorg, welzijn en wonen, mantelzorgers en vrijwilligers, evenals het onderwijs van het KC in de PG-leerlijn. Het vergroten van de aandacht voor het inleven in mensen met dementie in het cursusaanbod gebeurt door 1) het integreren van VR-technologie, en 2) het toevoegen van een praktijkopdracht aan het cursusaanbod waarin contact met en het daadwerkelijk leren kennen van iemand met dementie als mens het uitgangspunt is (ervaringsdeskundigheid). SAMENWERKING Om het doel van dit project te behalen zal zoals te doen gebruikelijk voor projecten geïnitieerd door het RPD samengewerkt worden met de bij het RPD aangesloten partijen. Behalve de gemeenten, zijn hierin ook de zorgorganisaties, welzijnsorganisaties, een woningbouwvereniging en belangenbehartigers verenigd. Daarnaast verbreden we deze samenwerking binnen dit project met een tweetal regionale partijen: het Care Innovation Center (CIC) en het KC. Het KC biedt in de regio onderwijs gericht op dementie aan aan toekomstige professionals. Ook het CIC draagt bij aan het onderwijs in de regio, met name daar waar het gaat om zorginnovatie. Tenslotte werken we samen met twee landelijke partijen: Into D’mentia en het Trimbos-instituut. Op deze manier combineren we onder andere de kracht van onze regionale samenwerking met een actueel landelijke project. PLAN VAN AANPAK Per cursus (vier cursussen in totaal) gaat een kleine werkgroep aan de slag om specifieke wijzigingen in het cursusaanbod door te voeren op basis van het didactisch advies van een docent van het KC en specifieke verbeterpunten die afgeleid zijn uit de eerdere schriftelijke evaluaties. Tegelijkertijd ontwikkelen: • het Trimbos-instituut en Into D’mentia een nieuwe e-learning bij de bestaande VR-toepassing voor mantelzorgers (de Dementiebril), om deze geschikt te maken voor (toekomstige) beroepskrachten en vrijwilligers. Daarbij vragen zij oud-cursisten van de verschillende cursussen (ervaringsdeskundigen) en de projectgroep om mee te denken. • Twee docenten van het RPD en een docent van het KC de praktijkopdracht waarin cursisten met mensen met dementie in gesprek gaan over hun levensverhaal. De vier werkgroepen integreren de VR-toepassing met e-learning en de praktijkopdracht in de verschillende cursussen en maken de draaiboeken van de vernieuwde cursussen af. Vervolgens bieden het RPD en het KC de vier cursussen aan één cursusgroep aan. Het Trimbos-instituut evalueert deze vier groepen door middel van telefonische interviews met 4 à 5 cursisten per groep en 1 van de docenten. Dit om zicht te krijgen op de toepasbaarheid van de verschillende onderdelen van de cursus en de tevredenheid van cursisten. Ook richt de evaluatie zich op wat de toegevoegde waarde en mogelijke effecten van het nieuwe cursusaanbod zijn volgens de cursisten en docenten is en welke bijstellingen nog nodig zijn in het aanbod om te zorgen voor nog betere aansluiting en rendement. Tot slot worden in het project de laatste aanpassingen doorgevoerd en het nieuwe trainingsaanbod verspreid.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
633300017
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2016
2018
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
M. Vrijhoef
Verantwoordelijke organisatie:
Regionaal Platform Dementieondersteuning