Mobiele menu

Verduurzaming van de Cabriotraining Coaching, training en intervisie voor inclusieve onderzoeksteams

Projectomschrijving

Fase 1

Dankzij de implementatiesubsidie van ZonMW is er in het team gewerkt aan de doorontwikkeling van de Cabriotraining. Het team bestaat uit onderzoekers, ervaringsdeskundigen, designers, website-bouwer. Dit betekent dat er nu zes modules op tafel liggen met een handleiding voor de training. Eind augustus 2020 is dit resultaat op een website beschikbaar gesteld. Op deze website is algemene en toegankelijke info te vinden over waarom, hoe en wat van de training.

Fase 2

De documenten voor de trainers worden versleuteld voor het brede publiek en – na het invoegen van een toegangscode – op de website aangeboden. We werken verder aan de opbouw van de pool van onderzoeksduo’s. Aandachtspunt hierbij is de diversiteit waarborgen binnen onze pool van duo’s. De nieuwe duo's krijgen een train-de-trainer-opleiding. De tweede helft 2020 is tevens gebruikt om aanvullende ervaringen op te doen met de Cabriotraining en om de organisatie van Cabriotrainingen te borgen.

   

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Introductie: Binnen het door ZonMw gefinancierde project 'Samen werken samen leren' (SWSL) is in het deelproject ‘Samen veranderen’ de Cabriotraining ontwikkeld. De hierbij betrokken organisaties zijn betrokken LFB en DSiN. Het onderzoeksduo Henriëtte Sandvoort (LFB) en Sofie Sergeant (DSiN) bouwde in de afgelopen drie jaar deze training op voor de gehonoreerde projecten binnen 'Gewoon Bijzonder'. Rationale: Inclusief onderzoek doen, dat doe je niet zomaar. We leren uit het project ‘Samen veranderen’ dat inclusieve onderzoeksteams - waarbij onderzoekers en ervaringsdeskundigen samen werken - vragen hebben. De vragen (op inhoud, het samen onderzoek doen, het leerproces van de inclusieve samenwerking) die naar boven drijven proberen we aan te pakken via de Cabriotraining. De inclusieve onderzoeksteams in het Gewoon Bijzonder Programma van ZonMw geven aan baat te hebben bij training, coaching en intervisie. Deze vaststelling wordt ook in het wetenschappelijke veld internationaal gedeeld (Nind, 2017; Johnson&Johnson, 2009; Bigby, Frawley & Ramcharan, 2014). Inhoud coaching, training en intervisie: De Cabriotraining heeft twee belangrijke doelstellingen: 1) Ruimte creëren voor veilige ontmoeting en reflectie. Junior, senior en ervaringsdeskundige onderzoekers geven aan baat te hebben bij ruimte en tijd voor reflectie met betrekking tot samenwerking, communicatie en taakverdeling. Dilemma's en problemen worden zo in eerlijkheid en openheid besproken. 2) Werken aan ‘hoe ontwerpen we een onderzoeksdesign voor iedereen’. Het team krijgt de mogelijkheid om - passend bij het onderzoeksdoel - zich te scholen in non-verbale communicatie, creatieve onderzoeksmethoden en multi-zintuiglijk presenteren. In de Cabriotrainingen wordt het team uitgedaagd creatief te denken en oplossingen te zoeken zodat ieder kan bijdragen en floreren in het onderzoeksproces. De vertaling van praktijk naar wetenschap naar praktijk wordt hierbij voortdurend beoefend. Doelstelling 1 kan niet zonder 2 en omgekeerd. Dus beide doelstellingen zitten in elk van onderstaande modules vervlochten. We hebben de Cabriotraining ontwikkeld en tot op heden 9 teams voorzien van training, coaching of intervisie. Op basis van deze ervaring hebben we alles verzameld en geordend in 6 modules: 1. Introductie in inclusief onderzoek 2. Reflectie en zelfreflectie 3. Communicatie en rapportage 4. Multi-sensorisch presenteren 5. Samen analyseren in onderzoek 6. Intervisie in een participatief onderzoeksteam

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
8450010041
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2020
2021
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
M.Sc. S.A.A. Sergeant
Verantwoordelijke organisatie:
Stichting Disability Studies in Nederland