Mobiele menu

CARA II

Projectomschrijving

CuARdian Angel: laat ouderen langer veilig en met plezier autorijden

Door de vergrijzing stijgt het aantal ouderen achter het stuur. De auto is voor veel senioren belangrijk om zelfstandig te blijven en hun sociale leven te onderhouden. Het geeft ze een gevoel van vrijheid. De risico’s op ongevallen nemen echter ook toe met het achteruitgaan van lichamelijke functies en een hogere fysieke kwetsbaarheid.

Hoe het werkt

CuARdian Angel II (opvolger van het gelijknamige eerdere project) ontwikkelt producten en services die senioren ondersteunen om langer veilig en met plezier te blijven autorijden. Het gaat allereerst om een zelftest die de bewustwording van veranderend rijgedrag moet vergroten. Daarnaast komt er een product dat inzicht en feedback op het rijgedrag biedt. Een derde product biedt routes aan op basis van het rijgedrag van de oudere automobilist.

Wat het oplevert

De productideeën zijn in het vorige project in nauwe samenwerking met senioren tot stand gekomen, en zullen in dit project wederom in samenwerking met hen verder ontwikkeld worden. Het langer mobiel blijven van ouderen brengt vele voordelen met zich mee, waaronder het behoud van zelfstandigheid, een actieve levensstijl en een rijker sociaal leven. De door CuARdian Angel II gebruikte technologie heeft zich al bewezen bij bedrijven in de transportsector, waarbij professionele chauffeurs feedback kregen over hun rijstijl.

Voor wie

Voor ouderen die zich graag zelfstandig met hun eigen auto willen blijven verplaatsen, op een voor iedereen veilige manier.

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Based on the involvement of over 1,500 end-users during the Small Collaborative Project CARA-I (started December 2018), we learned that car mobility is very important for seniors’ freedom and independency. We aim to keep safe driving accessible for seniors, which should help them maintain their self-reliance and their active lifestyle, as well as relieve their caregivers. Seniors’ interest is certainly there: articles on car mobility we shared via seniors organisations’ newsletters were read 10 times as often as the average article, even as our research revealed that seniors often overestimate their driving skills. CARA-II will develop several products under the CARA Platform umbrella (see picture). Our products bring the following values to seniors: keep driving safely, keep a low insurance premium and even save fuel. And above all: keep driving comfortably. It’s necessary to make seniors aware of their actual driving behaviour before supporting them with products. Our first version of our ‘CARA Selftest’ resulted in higher awareness and raised interest in our prototyped products. CARA Platform includes information about driving, a Selftest and, at the end of CARA-II, a website for requesting services: CARA MyCoach gives driving feedback and CARA MyRoad enables personalised safe navigation. SD-Insights is the main commercialisation leader. To get to our ‘beachhead market’ we have 3 primary end-user organisations in the consortium. All partners take care of a crucial part of the business model (BM). This is needed for a feasible and scalable business model. Many BM assumptions have already been tested in a structured approach. The CARA-II Consortium will continue to keep in close contact and test together with our end-users – from day one! Over 500 end-users already signed up for further testing. CARA-II follows an iterative design approach, with four test iterations over an 18-month period. Each development step includes 4 topics: business model, technology, marketing and UX research. CARA-II will: 1. significantly increase end-user involvement by employing our three on-board end-user organisations, to execute large-scale field tests; 2. move from the BM to a fully validated integral business plan and deals; 3. develop advanced technology supporting senior mobility at TRL-8. Our website www.cuardian-angel.eu was transformed from a project website to a ‘test site’ for our assumptions, involving more information about the pretotype product. CARA-II focuses on seniors who are somewhat open for feedback and for whom driving is really important.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
735190001
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2021
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
G. Sluijsmans
Verantwoordelijke organisatie:
SD-Insights