Versterken triage- en meldfunctie voor mensen met acuut verward gedrag
Projectomschrijving
Doel
UMCG Ambulancezorg werkt in Drenthe samen met ketenpartners om voor personen met verward gedrag adequate hulp te bieden. Die hulp voorziet in juiste triage, inzet van correct vervoer, beoordeling, crisisinterventie en toeleiding naar die afdeling of organisatie waar snel adequate hulp geboden kan worden.
Werkwijze
UMCG AZ werkt met centralisten op de Meldkamer die voor 1ste beoordeling zorgdragen bij acute psychiatrie. Een juiste beoordeling is noodzakelijk om de juiste vervolgacties te kunnen inzetten.
Resultaten
In dit project zijn de volgende doelen gerealiseerd:
- Kennis omtrent psychiatrische ziektebeelden is bewust aanwezig.
- De noodzaak is aanwezig en wordt onderkend door de doelgroep centralisten.
- Er is aandacht voor trends in de hulpverlening aan psychiatrische patiënten.
- Er is onderkenning en bewustwording van het groeiende probleem binnen de acute hulpverlening betreffende de psychiatrie.
- Er is aandacht voor de landelijke stromingen (Schakelteam/Psycholance/Fries project/Drentse aanpak).
Verslagen
Eindverslag
Het opleidingsplan heeft voorzien in een intensivering van de samenwerking tussen GGZ Crisisdienst en de MKA.
Dat is vormgegeven door:
1. De leergang te laten leiden door de Crisispsychiater en hem te benoemen tot Medisch Manager van de Ambulancedienst voor de niet operationele aansturing van de Psycholance. Daarmee is de brug tussen MKA en Psycholance en GGZ geregeld
2. De manager van de MKA driewekelijks als vast lid te betrekken in het overleg tussen management Triageafdeling van GGZ Drenthe, triagisten van GGZ, aandacht functionaris van de Politie NN, GGD/OGGz en management van de Ambulancedienst van Drenthe.
In dit overleg worden cases besproken die door de deelnemers intern zijn voorbereid en onderzocht. In dit overleg worden acties vastgesteld om herhaling te voorkomen en lering te trekken uit hetgeen is voorgevallen.
Er is, direct na de toekenning:
1. Herhaaldelijk gecommuniceerd met de doelgroep over dit voornemen;
2. De planning en roosteraars betrokken bij de agendering/planning;
3. Om de beperkte tijd optimaal te benutten is gebruik gemaakt van e-learning, naast klassikaal onderwijs. De module van de E-learning is – ter voorbereiding op de klassikale bijeenkomst – verplicht gesteld en met een afrondende toets;
4. Om de centralisten van de politie, die niet aanwezig konden zijn, toch de kennis te laten opdoen, zijn video opnames gemaakt;
5. Meerdere sessies zijn op verschillende dagdelen georganiseerd;
6. Aanwezigheid verplicht te stellen;
7. Bij de voorbereiding de centralisten betrokken bij de inhoud om zo betrokkenheid en draagvlak te vergroten.