Mobiele menu

Samenwerking GGZ en Huisartsenpost m.b.t. triage, beoordeling en crisismanagement

Projectomschrijving

Met de cliënt als uitgangspunt werd gesteld dat goede zorg vooral gebaat is bij een adequate en centrale voorziening waar de melding binnenkomt, beoordeeld wordt en direct geleid wordt naar de juiste hulp. Dit werd gerealiseerd als er sprake is van een proces waarin triage, diagnostiek en behandeling op elkaar afgestemd zijn (multidisciplinaire benadering). Deze werkwijze leverde betere patiëntenzorg op.

Doel

De samenwerking tussen de Crisisdienst GGZ Reiner van Arkel en de Huisartsenposten Oost Brabant, beiden spoedeisende diensten met specifieke expertise, werd geïntensiveerd met als doel de zorg aan mensen met verward gedrag aanmerkelijk te verbeteren door kennisoverdracht (zowel psychiatrie als somatiek) en het uitwisselen van ervaring.

Samenwerking

In dit project werkten ervaringsdeskundigen, politie, gemeente Den Bosch, huisartsenposten en GGz instelling Reinier van Arkel samen. 

Resultaten

  • Huisartsenpost Oost-Brabant en crisisdienst Reinier van Arkel hebben intensief samengewerkt om efficiënte en effectieve zorg te verlenen. De sociaal psychiatrische verpleegkundige van de crisisdienst gebruikte de huisartsenpost in Den Bosch als uitvalsbasis tijdens de avonddienst. Door deze directe nabijheid zijn er inzicht in elkaars werkveld en wederzijdse kennisoverdracht ontstaan. Doorverwijzingen en indicaties zijn accurater wat de snelheid en toeleiding naar de juiste zorg ten goede komt. Inzichtelijk werd dat het intensief leren kennen van de ketenpartners bijdraagt aan een gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel voor de cliënt. Inefficiënte processen zijn geoptimaliseerd:
  • er is nu 1 centraal nummer van de crisisdienst
  • ggz cliënten die onterecht gebruik maakten van de huisartsenpost zijn in beeld
  • de triagist van de HAP kan Reinier van Arkel cliënten direct doorverbinden met de instelling.

Borging

Na afronding van dit project wordt onderzocht of de crisisdienst voor wat betreft de beoordelingen structureel intrek kan nemen in het Jeroen Bosch ziekenhuis, nabij de spoedeisende hulp en huisartsenpost.

Verslagen


Eindverslag

Huisartsenpost Oost-Brabant en crisisdienst Reinier van Arkel hebben intensief samengewerkt om efficiënte en effectieve zorg te verlenen. De SPV van de crisisdienst gebruikte de HAP in Den Bosch als uitvalsbasis tijdens de avonddienst. Door deze directe nabijheid zijn er inzicht in elkaars werkveld en wederzijdse kennisoverdracht ontstaan. Doorverwijzingen en indicaties zijn accurater, wat de snelheid en toeleiding naar het juiste zorgkader ten goede komt. Inzichtelijk werd dat het intensief leren kennen van de ketenpartners bijdraagt aan een gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel voor de cliënt. Inefficiënte processen zijn geoptimaliseerd. Er is nu 1 centraal nummer van de crisisdienst, GGz cliënten die oneigenlijk gebruik maakten van de HAP zijn in beeld, de triagist van de HAP kan Reinier van Arkel cliënten direct doorverbinden met de instelling. Na afronding van dit project wordt onderzocht of de crisisdienst voor wat betreft de beoordelingen structureel intrek kan nemen in het Jeroen Bosch ziekenhuis, nabij SEH en HAP.

Samenvatting van de aanvraag

Inleiding GGZ en de Huisartsenposten in Oost Brabant zijn beiden spoedeisende diensten met specifieke expertise. Deze is vaak generalistisch goed geborgd maar in het specialistische werkveld onvoldoende toegerust. Denk daarbij aan kennis maar ook aan de mogelijkheden die iedere dienst afzonderlijk heeft in de eigen organisatie en netwerk. Vanuit de Crisisdienst GGZ Reiner van Arkel en vanuit de Huisartsenposten Oost Brabant is er behoefte om de samenwerking te intensiveren. Doelstelling Het doel hiervan is om te komen tot kennisoverdracht (zowel psychiatrie als somatiek), het uitwisselen van ervaring en samenwerking op de werkvloer. Hierdoor wordt de zorg aan personen met verward gedrag aanmerkelijk verbeterd. Werkwijze Met de cliënt als uitgangspunt kunnen we stellen dat goede zorg vooral gebaat is bij een adequate en centrale voorziening waar de melding binnenkomt, beoordeeld wordt en direct geleid wordt naar de juiste hulp. De juiste hulp en een sluitende aanpak worden gerealiseerd als er sprake is van een proces waarin triage, diagnostiek en behandeling op elkaar afgestemd zijn. Een multidisciplinaire benadering waarin de afzonderlijke zorgketen partijen elkaar voeden en aanvullen. De kracht ligt dan vooral in het over de grenzen van je eigen vak heen kijken en dienstbaarheid naar je zorgpartners hoog in het vaandel zetten. Het resultaat zal per definitie een betere patiëntenzorg opleveren. Betrokkenheid ervaringsdeskundigen Het unieke aan dit project is niet alleen de samenwerking vanuit één centraal punt (de huisartsenpost bij het Jeroen Bosch ziekenhuis in Den Bosch) maar ook het deelnemen van ervaringsdeskundigen voor 2 diensten per week. Daarnaast is ook de klankbordgroep van ervaringsdeskundigen en naasten betrokken bij het project en leveren zij input op de werkwijze. Overige betrokken ketenpartners zijn de politie, gemeente Den Bosch, huisartsenposten en GGZ Reinier van Arkel. De regionale stuurgroep personen met verward gedrag in Oost-Brabant is opdrachtgever van de pilot die 10 maanden in beslag neemt. Een evaluatie en eindrapportage maken deel uit van dit project. Wij hopen hiermee bij te dragen aan de integratie van spoedeisende diensten en verbetering van de patiëntenzorg voor personen met verward gedrag.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
638022006
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2017
2019
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
A.A.J.M. van Hoorn
Verantwoordelijke organisatie:
Huisartsenposten Oost-Brabant