Mobiele menu

Regionaal leernetwerk Utrecht: Leren voor de toekomst

Projectomschrijving

Het ‘Regionaal Leernetwerk Utrecht: Leren voor de Toekomst’ bestaat uit professionals uit praktijkorganisaties, docenten uit onderwijsinstellingen (hbo, universitair, post-master), ervaringsdeskundige jeugdigen, opvoeders, onderzoekers en beleidsmakers. Zij verzamelen kennisonderwerpen die relevant zijn voor onderlinge kennisuitwisseling en deskundigheidsbevordering binnen het brede jeugddomein. Dit gebeurt via gesprekken tussen docenten, professionals en studenten en via onderzoeksprojecten van onder meer de Academische Werkplaats (AW) Transformatie Jeugd Utrecht en de landelijke AW Risicojeugd. Een selectie van onderwerpen wordt uitgewerkt in verbindende, innovatieve oplossingen en onderwijsproducten. Docenten en studenten zullen daarmee beter uitgerust worden om bij te dragen aan een gezond opvoedings- en ontwikkelingsklimaat en effectieve hulp op maat voor jeugdigen en hun gezinnen.

Producten

Titel: Leer mee in het jeugddomein
Auteur: Regionaal Leernetwerk Jeugd Utrecht
Link: https://www.lerendjeugddomein.nl/

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Vanuit AWTJ Utrecht-stad en de landelijke AW Risicojeugd wordt een regionaal leernetwerk opgezet met verbindingen tussen professionals vanuit praktijkorganisaties en docenten vanuit onderwijsinstellingen (hbo, universitair, post-master), (ervaringsdeskundige) jeugdigen, opvoeders, onderzoekers, beleidsmakers en (inhoudelijk) leidinggevenden. Het doel van dit regionale leernetwerk is het organiseren van duurzame wederzijdse uitwisseling tussen onderwijs en praktijk om daarmee benutting van bestaande kennis (vanuit praktijk, onderwijs, jeugdigen en opvoeders, onderzoek en beleid) te stimuleren, samen te innoveren, daarop te reflecteren en zo samen te leren en de aansluiting tussen opleidingen en de professional van de toekomst te verbeteren. Het inhoudelijke focus ligt op transformatie van het brede jeugddomein en verbinding tussen verschillende opleidingen. Met het leernetwerk beogen we de aansluiting tussen met name onderwijs en praktijk te vergroten om zo bij te dragen aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en de beroepsuitoefening. De hiervoor benodigde kennis wordt in ons leernetwerk breed opgevat; expliciete en impliciet kennis (Weggeman, 2000) staan centraal om goed toegerust optimaal aan te kunnen sluiten bij jeugdigen, opvoeders en gezinnen. Maatschappelijke impact van het leernetwerk wordt verwacht in het bijdragen aan een gezond ontwikkelings- en opvoedingsklimaat en het realiseren van effectieve en hoogwaardige hulp op maat voor jeugdigen en gezinnen in de regio Utrecht. De samenwerking tussen de twee Academische Werkplaatsen staat garant voor regionale en landelijke doorwerking. In het leernetwerk worden op systematische wijze onderwerpen voor praktijk en opleiding van professionals en professionals van de toekomst opgehaald en besproken die relevant zijn voor onderlinge kennisuitwisseling, deskundigheidsbevordering en/of vertaling naar onderwijs en praktijk. Dit gebeurt via twee routes: 1) Praktijkstages en leerwerkplaatsen: Gezamenlijke reflectie op bijdragen aan de transformatiedoelen, hiaten in aansluiting tussen onderwijs en praktijk en in benodigde kennis. Startpunt van deze route zijn de stagegesprekken; de reguliere overlegmomenten tussen docent, professional en individuele student (triade) die tijdens de duur van een stageperiode (half of heel studiejaar) twee of driemaal plaatsvinden om gezamenlijk het stageproces van de student binnen een praktijkorganisatie of een leerwerkplaats te evalueren. 2) Onderzoeksprojecten van de twee Academische Werkplaatsen en andere onderzoeksprojecten: Rondom de concrete, lopende projecten van deze werkplaatsen organiseren we ‘oogstdialogen’ waarin professionals, docenten en studenten uit verschillende opleidingen samen met jeugdigen, opvoeders, beleidsmakers en de projectleiders en onderzoekers meedenken over de doorontwikkeling van de (AW) projecten en reflecteren op de bruikbaarheid van de ontwikkelde kennis voor hun eigen context. Daarnaast worden kennisvragen geïdentificeerd De opbrengsten van beide routes vormen de input voor de agenda van de regionale bijeenkomsten. Deze opbrengsten worden in de voorbereidingsbijeenkomsten geordend (volgens de ‘gemeenschappelijke basis’), beoordeeld en geselecteerd op relevantie voor de transformatie door projectgroepleden, jeugdigen en opvoeders. Zij worden hierbij geadviseerd door een Raad van kritische meedenkers, bestaande uit voorlopers/dragers van de transformatie bij deelnemende organisaties en opleidingen, en onder jeugdigen, opvoeders en studenten. Het leernetwerk gebruikt een programmatische aanpak om in samenwerking tot concrete, innovatieve producten en resultaten voor onderwijs en/of praktijk te komen. In de regionale bijeenkomsten worden voor de geagendeerde onderwerpen in multidisciplinair samengestelde parallelbijeenkomsten doelen en te ontwikkelen producten bepaald en beschreven in een actievoorstel. Binnen het actieprogramma worden de actievoorstellen uitgewerkt door werkgroepen met een multidisciplinaire samenstelling. De evaluatie van het leernetwerk is drieledig; inhoud en proces van de bijeenkomsten en het actieprogramma, het functioneren van het leernetwerk en de inzet van het leernetwerk als interventie worden geëvalueerd. In het leernetwerk is er alleen in het ophalen van de thema’s in de bestaande triade van docent, professional en student geen andere gespreksdeelnemer betrokken. In de andere agenderende, besluitvormende en uitvoerende bijeenkomsten hebben de jeugdigen, opvoeders en cliëntvertegenwoordiger een duidelijke rol en sluiten andere samenwerkingspartners aan. Het regionale leernetwerk vormt een uitbreiding van het netwerk van de AWTJ Utrecht dat zich binnen Utrecht-stad richt op participatie en preventie, jeugdhulp en specialistische jeugdhulp. Door de samenwerking met de AW Risicojeugd sluiten ook jeugdbescherming en jeugdreclassering aan en beslaat het leernetwerk het gehele jeugddomein in de regio Utrecht.

Kenmerken

Projectnummer:
737300006
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2018
2022
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Ir. R. Schamhart
Verantwoordelijke organisatie:
Hogeschool Utrecht