Mobiele menu

deskundigheidsbevordering middels Mijn Pad

Projectomschrijving

Deskundigheidsbevordering met Mijn Pad
Mijn Pad is een methode en training die schoolmaatschappelijk werkers van MEE Rotterdam Rijnmond (SMW-ers) geholpen heeft om autonomieversterkend werken te ontwikkelen. De methode is direct ingezet op de scholen zodat naast de professionals ook de jongeren konden leren.


Leerlingen gaven aan zich door deze methode gesteund te voelen in het maken van keuzes. Ze kregen ook meer regie en vertrouwen. De methode is ook een meerwaarde in het contact tussen ouders en (school)professionals.
Door het “gewoon te gaan doen” leerde zowel de leerling /jongere en de SMW-er hiervan. Door de stappen te volgen die begonnen met het kiezen van tegels uit MP, kreeg de leerling/jongere regie en vertrouwen. Dit werkte positief. Soms direct en soms omdat een jongere er later op terug kwam. De tegels en de vragen bij de tegels brachten het gesprek op gang die zonder dit hulpmiddel niet op gang zouden zijn gekomen. Door de inzet van autonomie-ondersteunende, verkennende vragen, de inzet van ruimte en stilte, ondersteunen SMW-ers de leerlingen in het maken van keuzes.


De vormgeving van het boekje van MP is netjes, professioneel en gedegen. In de huidige digitale wereld van jongeren werkte dat soms juist goed, omdat het een rustiger meer bedachtzame manier van werken is die we niet altijd meer hanteren. Het was helpend voor de jongere om zelf hiermee te werken. Kinderen en jongeren kozen soms andere tegels dan verwacht. Daarmee werd MP een hulpmiddel om die keuze (regie) bij het kind /jongere te kunnen leggen, maar werd ook duidelijk wat MP ze kon opleveren. Voor de doelgroep van MEE (LVB) is het gaan “doen” ook hier weer belangrijk gebleken. Ze zijn niet zo verbaal communicatievaardig en hebben niet het inzicht om door communicatie te begrijpen wat MP ze oplevert. Als ze ermee aan de slag zijn ervaren ze de meerwaarde wel.


Door Mijn Pad en de training is het team SMW-ers gegroeid. Ze vonden gezamenlijke oplossingen en er was een gezamenlijk leerproces. Ook de samenwerking tussen de SMW-ers en de trainers ging goed. Men gebruikte elkaars expertise waardoor de kwaliteit van de training hoog was.Hierbij stopt het niet omdat het materiaal van Mijn Pad en de kennis die is opgedaan op de scholen wordt ingezet.

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Met mijn Pad kan het 5MW team van MEE RR een ontwikkelslag maken in het autonomie versterkend werken met leerlingen, ouders en in samenwerking met de onderwijsprofessionals op de scholen.

Kenmerken

Projectnummer:
737700006
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2021
2022
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
H.M.C. Meijer
Verantwoordelijke organisatie:
MEE Rotterdam Rijnmond